De heropleving van de wolf: welke maatregelen?

@ hierboven
Herintroduceren... Als je ver genoeg terug gaat, stonden hier ook geen huizen.
Als je nog verder terug gaat, liepen hier mammoeten rond. Binnenkort kunnen we die waarschijnlijk klonen. Herintroduceren dan maar? :tongue:

Ieder zijn gedacht, dit is het mijne.
Zoals steeds op een form, zal je de andere niet overtuigen.

Ik snap zoiets, voor mij, onnozel en geldverslindend niet dat daarenboven veel gezinnen slapeloze nachten bezorgt.

Langs de andere kant klagen we op dit forum steen en been over iedereen, en surtout alleenstaanden, die zo zwaar belast wordt, geld dat tekort is voor levensbelangrijke zaken, ... Maar voor zoiets hebben we dan wel geld over.
Het verschil met mammoeten is dat die uitgestorven zijn, terwijl wolven migreren. In uw logica mag er geen enkel jachtverbod zijn en zouden we bedreigde diersoorten gewoon mogen uitroeien.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Kort antwoord ja. De argumenten van het anti-wolf kamp in die reportage waren bij momenten gewoon om te huilen.
De argumenten anti-wolf zijn evenzeer om van te huilen.
Ik snap dat je niks hebt me onze natuur in stand houden en terug opwaarderen.

Maar argumenten waarin zaken als zwemlessen en troeteldieren aangehaald worden, sorry maar wat?
Uiteindelijk is er altijd te weinig budget en kan je altijd wel zeggen dat een bepaalde maatregel geen geld geven ervoor zorgt dat er meer budget is voor andere zaken.
Maar dat maakt het niet minder ridicuul.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
De argumenten anti-wolf zijn evenzeer om van te huilen.
Ik snap dat je niks hebt me onze natuur in stand houden en terug opwaarderen.

Maar argumenten waarin zaken als zwemlessen en troeteldieren aangehaald worden, sorry maar wat?
Uiteindelijk is er altijd te weinig budget en kan je altijd wel zeggen dat een bepaalde maatregel geen geld geven ervoor zorgt dat er meer budget is voor andere zaken.
Maar dat maakt het niet minder ridicuul.

Vreemd dat je mij daarbij citeert? Ik ben pro-wolf hoor.

Kan de emotie van die mensen die hun pony's, paarden, etc. graag zien ook wel begrijpen (hoewel de doorgedreven vermenselijking van pony's, honden of andere huisdieren ook eerlijk gezegd niet gezond is) maar rationeel bekeken is het hun verantwoordelijkheid om hun omheining te verstevigen.

We staan ook niet toe dat kippenhouders buizerds afschieten. Wolven hebben natuurlijk het probleem tegen dat (naïeve) mensen denken dat ze ook zomaar mensen zouden aanvallen... in realiteit zou ik liever zien dat men bepaalde hondenrassen verbiedt (en dus laat uitsterven lokaal) dan dat men de wolf terug uitroeit. Die honden zijn vaak net getraind om slachtoffers te maken (gevechtshonden), hebben onverantwoordelijke eigenaars in de buurt van andere mensen (genre loslopende pitbulls) en 0 ecologische meerwaarde.
 
Net zoals ik die slapeloze nachten toch ook wel overdreven en emotioneel vind als argument, hoeveel mensen dienen nu eigenlijk wakker te liggen van de wolf, rationeel bekeken?
Iedereen met beesten in een wei waar een wolf rondwaart, lijkt me.

Klopt maar als je op een forum de fouten vals gaat voorstellen door enerzijds onwaarheden/leugens te verkondigen zoals "wolven doden voor de sport" (dat is iets dat vnl. mensen doen) of valse dilemma's neerzet, dan mogen anderen daar op wijzen.
"Surplus killing" vind ik net dat, meer dieren doden dan nodig zijn om op te eten.
Het wordt anders omschreven omdat dat beter past voor een bepaalde visie.

Dat er geld daar naartoe gaat en blijkbaar niet genoeg naar schoolzwemmen was maar een voorbeeld, net als jij die over motorolie uitgieten in een gracht begon.
Beide redelijk vergezocht en losstaand van de discussie, dus laat ons dit aub de discussie niet verder afleiden. ;)

Kan de emotie van die mensen die hun pony's, paarden, etc. graag zien ook wel begrijpen (hoewel de doorgedreven vermenselijking van pony's, honden of andere huisdieren ook eerlijk gezegd niet gezond is) maar rationeel bekeken is het hun verantwoordelijkheid om hun omheining te verstevigen.
Als je de reportage hebt bekeken dan weet je dat het onbegonnen werk is om een 100% wolfwerend hek te plaatsen en dit ook dag en nacht 24/7 in werkende staat te houden. Ga maar al elke storm op uw wei kamperen bijvoorbeeld. Eén tak erop en uw elektrische afschrikking is buiten werking.
Vanaf 31:50 in de reportage: een schaapherder heeft 2,5km wolfwerende omheining geplaatst om zijn dieren te beschermen.
Er lopen echter geregeld everzwijnen door zijn omheining en ze trekken gewoon zijn draad kapot...

We gaan elkaar niet overtuigen, ik vind dat deze dieren geen plaats hebben in België. De meerderheid op dit forum vind dit wel.
Mij goed hé, ik betaal wel mee via belastingen om de aangerichte schade te vergoeden.
Alleen spijtig van het dieren- en mensenleed dat niet te compenseren valt...
 
Laatst bewerkt:
Ik sta er ook altijd van te kijken hoe dit een onderwerp is dat zodanig de gemoederen beroert. Telkens als er een nieuws-outlet iets over post op sociale media zijn daar hinderden comments op.

Persoonlijk vind ik het goed dat de wolf terugkeert. Er zal inderdaad wel af en toe een beest sneuvelen, en af en toe een wolf afgeknald worden maar in het geheel der zaken is dit een positieve evolutie voor de biodiversiteit in België en dat kan ik alleen maar toejuichen.
 
"Surplus killing" vind ik net dat, meer dieren doden dan nodig zijn om op te eten.
Het wordt anders omschreven omdat dat beter past voor een bepaalde visie.

Dat jij dat vindt kan zijn, maar dat is en blijft een foute omschrijving van het gedrag en dan kan je dat niet als een redelijk argument gebruiken.

Surplus killing, also known as excessive killing, henhouse syndrome,[1][2] or overkill,[3] is a common behavior exhibited by predators, in which they kill more prey than they can immediately eat and then they either cache or abandon the remainder. The term was invented by Dutch biologist Hans Kruuk after studying spotted hyenas in Africa[4] and red foxes in England.[5][6] Some of the other animals which have been observed engaging in surplus killing include orcas,[7] zooplankton,[8] humans,[9] damselfly naiads,[10] predaceous mites[citation needed], martens,[11] weasels,[12] honey badgers,[13] jaguar[citation needed], leopards,[13] lions,[14][13] wolves,[15] spiders,[13] brown bears,[16][17] American black bears,[18] polar bears,[14] coyotes,[14][19] lynxes,[20] minks,[21] raccoons[22] and dogs.[citation needed]

Is bovendien dus duidelijk niet alleen van toepassing bij de grote boze wolf. Vossen en marters zitten hier ook. De Lynx keert hopelijk ook ooit nog in grotere aantallen terug.

If anything, zijn hier te veel mensen...

Dat er geld daar naartoe gaat en blijkbaar niet genoeg naar schoolzwemmen was maar een voorbeeld, net als jij die over motorolie uitgieten in een gracht begon.
Beide redelijk vergezocht en losstaand van de discussie, dus laat ons dit aub de discussie niet verder afleiden. ;)

Motorolie gaf ik opzettelijk als voorbeeld omdat het een milieu-issue is, net zoals de terugkeer van toppredatoren een milieu/natuur issue is.
Mensen moeten niet ten alle kosten kunnen doen wat zij willen om henzelf het leven makkelijker te maken, maar de wereld voor anderen (mens of milieu) te verslechteren. Daarom dat we trachten het milieu te beschermen en nu ook zoveel mogelijk de nog overblijvende natuur te beschermen.

Bij de begroting is alles gelinkt idd. Maar voor mijn part moet er helemaal geen wolfcompensatie zijn, gewoon sensibiliseren: heb je dieren? Dan zet je een wolfwerend hek, of je aanvaardt het risico dat de wolf je dieren te pakken krijgt, of je sluit zelf een verzekering af. Afschieten van beschermde diersoorten hoort uiteraard streng verboden te blijven (met celstraffen, voorbeeldje)

Als je de reportage hebt bekeken dan weet je dat het onbegonnen werk is om een 100% wolfwerend hek te plaatsen en dit ook dag en nacht 24/7 in werkende staat te houden. Ga maar al elke storm op uw wei kamperen bijvoorbeeld. Eén tak erop en uw elektrische afschrikking is buiten werking.
Vanaf 31:50 in de reportage: een schaapherder heeft 2,5km wolfwerende omheining geplaatst om zijn dieren te beschermen.
Er lopen echter geregeld everzwijnen door zijn omheining en ze trekken gewoon zijn draad kapot...

Tja, dan moet je het na de storm gaan controleren en de kans dat net tijdens die storm de wolf je dieren grijpt er maar bij nemen. Je dieren kunnen ook nog altijd ziek worden, een poot/been breken door afgestoken vuurwerk met nieuwjaar...

Oh nu ik daar op kom: https://www.beyondgaming.be/threads/strengere-regels-rond-vuurwerk-nodig.20392/page-7#post-874518
Jij was degene die vond dat men geen vuurwerkverbod mocht opleggen aan particulieren en dat paardeneigenaars hun dieren maar op stal moeten zetten... De wolf is dan nog een natuurlijk fenomeen, vuurwerk is dat niet.

We gaan elkaar niet overtuigen, ik vind dat deze dieren geen plaats hebben in België. De meerderheid op dit forum vind dit wel.
Mij goed hé, ik betaal wel mee via belastingen om de aangerichte schade te vergoeden.
Alleen spijtig van het dieren- en mensenleed dat niet te compenseren valt...

Ik betaal ook mee belasting aan veel zaken waar ik het niet mee eens ben, dat is geen argument op zich.
Mensenleed? Wanneer heeft de wolf voor het laatst een mens aangevallen in België?
Dan kan je beter het aantal gevaarlijke honden in dit land betreuren dan de wolven.

Dierenleed? Dat is de natuur... wil je dieren houden? Zet een hek. En hecht je er misschien niet aan alsof het mensen, terwijl je tegelijkertijd probleemloos dagelijks een stuk vlees naar binnen speelt waar evenveel dierenleed bij komt kijken wat je gewoon niet ziet (ik doe dat overigens ook nog zeer regelmatig).
 
If anything, zijn hier te veel mensen...
Als we de natuur en ons ecosysteem willen herstellen, wat velen hier blijkbaar het allerbelangrijkste vinden, is dat de enige conclusie.
Dus wat is hier dan de oplossing voor... :laugh:
(Eigenlijk hebben we Thanos nodig! :unsure: )

Oh nu ik daar op kom: https://www.beyondgaming.be/threads/strengere-regels-rond-vuurwerk-nodig.20392/page-7#post-874518
Jij was degene die vond dat men geen vuurwerkverbod mocht opleggen aan particulieren en dat paardeneigenaars hun dieren maar op stal moeten zetten... De wolf is dan nog een natuurlijk fenomeen, vuurwerk is dat niet.
Een wolf kan 365 dagen per jaar onverwachts langskomen.
Vuurwerk toelaten op oudejaarsavond is 1 dag per jaar en je weet op voorhand welke dag.

Mensenleed? Wanneer heeft de wolf voor het laatst een mens aangevallen in België?
Mensen van wie hun beesten gedood worden of mensen die er zich zorgen over maken is ook mensenleed.

Dierenleed? Dat is de natuur... wil je dieren houden? Zet een hek. En hecht je er misschien niet aan alsof het mensen, terwijl je tegelijkertijd probleemloos dagelijks een stuk vlees naar binnen speelt waar evenveel dierenleed bij komt kijken wat je gewoon niet ziet (ik doe dat overigens ook nog zeer regelmatig).
Nogmaals, zelfs met een hek ben je niet 100% veilig.
Je veralgemeent hier ook nogal sterk: niet alle dierenhouders eten vlees, vlees eten van beesten die verdoofd geslacht worden is niet even gruwelijk als een beest dat door een roofdier levend en onverdoofd aan stukken gereten wordt.

We draaien hier in cirkels, we verschillen gewoon van mening.
 
Iedereen met beesten in een wei waar een wolf rondwaart, lijkt me.
Een minuscule minderheid dus, aangezien het hier gaat over dunbevolkte delen van België. Ik denk niet dat we roedels moeten verwachten in de Vlaamse ruit bijvoorbeeld, waar de "verpaarding" een feit is.

Ik vind het argument dat België te dichtbevolkt is om zo'n dier toe te laten dan ook nogal vreemd. Dat is een gemiddelde waarde uiteindelijk. Waarom moet iemand in het Zweeds of Noors equivalent van een hoek in Limburg of de Ardennen wel met de wolf leren leven, maar hier niet? Omdat die geen Vlaamse ruit hebben 80 km verder?

Uiteindelijk lijkt het argument dan vooral omdat het "nieuw" is volgens het recent geheugen. En dan vind ik dus niet dat zoiets het herstel van de natuur moet tegengaan, want het is niet of we waren daarin de laatste 100 jaar goed bezig.
 
Als we de natuur en ons ecosysteem willen herstellen, wat velen hier blijkbaar het allerbelangrijkste vinden, is dat de enige conclusie.
Dus wat is hier dan de oplossing voor... :laugh:

Ik vind dat niet het "allerbelangrijkste", maar ik vind dat een belangrijke factor in een balans met economie en welzijn.
Mensen die ecologie niet naar waarde kunnen schatten hebben in mijn mening gewoonweg geen besef van het belang van natuur, en de impact van ineenstortende ecosystemen. Tot op een gegeven moment je eigen leefmilieu dusdanig vervuild is dat je kinderen er ziek van worden, je landbouwgewassen niet meer groeien wegens onvoldoende wilde bestuivers, de resterende stukjes natuur in je buurt overwoekerd worden door invasieve soorten en ineenstorten.

(Eigenlijk hebben we Thanos nodig! :unsure: )

Ik bepleit nergens een "dodelijke" oplossing. Wél een immigratiestop.

Een wolf kan 365 dagen per jaar onverwachts langskomen.
Vuurwerk toelaten op oudejaarsavond is 1 dag per jaar en je weet op voorhand welke dag.

Als ik jouw visie in die vuurwerkdiscussie las, zou ik denken dat ik ook bij mijn verjaardag in oktober vuurwerk zou mogen afsteken, waarom zou je dat dan wel verbieden?

Een vos kan ook 365 dagen van het jaar onverwachts langskomen, en die krijg je niet eens uitgeroeid mocht je willen.
Je moet je weide gewoonweg omheinen en aanvaarden dat een nulrisico niet bestaat.

Mensen van wie hun beesten gedood worden of mensen die er zich zorgen over maken is ook mensenleed.

Mee ingegeven door een visie op "troeteldieren" die niet de mijne is, en die ik eerlijk gezegd ook niet gezond vind.
Chihuahua's in een babybuggy, dwerggeitjes of pony's in een gigantische weide... in de natuur gaan zo'n een aantal van zo'n dieren nu éénmaal dood. Dat is de wolf z'n "taak", net zoals bij grote, oude paarden. Haal ze dan misschien maar gewoon in huis of in je tuin hé.

Nogmaals, zelfs met een hek ben je niet 100% veilig.
Je veralgemeent hier ook nogal sterk: niet alle dierenhouders eten vlees, vlees eten van beesten die verdoofd geslacht worden is niet even gruwelijk als een beest dat door een roofdier levend en onverdoofd aan stukken gereten wordt.

Het één is natuurlijk, het ander niet.

Ik denk dat je het leed van verdoofd geslachte dieren stevig onderschat. En ik eet dat vlees overigens wél.
Verdoofd is uiteraard beter dan onverdoofd. Als je dan echter de gemiddelde levensduur van bepaalde dieren uit de vleesindustrie met wilde dieren gaat vergelijken zou je ook wel eens kunnen verschieten.

We draaien hier in cirkels, we verschillen gewoon van mening.

Klopt, maar verschillende meningen zijn niet evenwaardige meningen.
Je kan een mening bouwen op basis van feiten zoals: surplus killing != doden voor het plezier.
Of op basis van drogargumenten zoals: ah, maar géén enkel hek gaat ooit 100% zijn! (i.e. de lat onmogelijk hoog leggen) of emotionele chantage: denk aan het vele menselijke leed! Wat dan in praktijk vooral het sneuvelen van onbeschermde troetel/huisdieren zou zijn. Of met dat geld van de wolvencompensatie kunnen we de problemen met zwemmen op school oplossen! (denk dat je er dan een grootorde naast zit qua kostprijs: Wolf, 2,3 miljoen euro op vijf jaar... daar bouw je nauwelijks één stedelijk zwembad voor denk ik dan, maar soit).

Met die laatste logica moet je zoals ik zei: eerder eens kijken richting een verbod op gevaarlijke hondenrassen (ook onnatuurlijk overigens).
 
Ik vind het argument dat België te dichtbevolkt is om zo'n dier toe te laten dan ook nogal vreemd. Dat is een gemiddelde waarde uiteindelijk. Waarom moet iemand in het Zweeds of Noors equivalent van een hoek in Limburg of de Ardennen wel met de wolf leren leven, maar hier niet? Omdat die geen Vlaamse ruit hebben 80 km verder?

Die 'dichtbevolktheid' werkt natuurlijk net zo goed tégen de wolf want voor zover ik weet zijn er hier in Limburg toch al een stuk of 5 (waaronder recentelijk alfawolf August) doodgereden bij het oversteken van wegen.
Wij moeten ons aanpassen aan de wolf, maar andersom de wolf natuurlijk net zo goed aan ons. Als er straks bijvoorbeeld nog een paar verongelukken, de achterblijvende wolvin haar welpen niet alleen grootgetrokken krijgt, en er geen nieuwe alfawolf komt is het dus net zo goed mogelijk dat er over een paar jaar geen wolven meer zijn...ook dat is natuurlijke selectie.
 
@Sylverscythe
Wat bedoel je juist door te stellen dat het volgens jou een 'minuscule minderheid' is die er last door heeft?
Dat die mensen hun problemen de moeite niet zijn om er iets aan te doen?
Waarom is het woongenot van iemand in de Vlaamse ruit wel de moeite om te verdedigen en elders niet?
Ik vind het raar om hier een opdeling in te maken, beetje vergelijkbaar met Antwerpen is't Stad en de rest is parking. NIMBY en de rest kan stikken.

Wie heeft er in deze thread beweerd dat Noren of Zweden met wolven moeten leren leven...? Dat die daar doen wat ze willen, wij wonen in België.
Trouwens: bevolkingsdichtheid van Zweden is 22,7/km² en die van Limburg 364/km². Je sleept het er zelf bij, maar dat is dus absoluut niet vergelijkbaar.

Edit: Nog geantwoord aan @KnightOfCydonia en mijn goesting is over...
De runderdichtheid per km² zal vergelijkbaar zijn, zoals @anders. hieronder zegt. Ikke *strijk* en ik geef het op... :laugh:
 
Laatst bewerkt:
@Sylverscythe
Wat bedoel je juist door te stellen dat het volgens jou een 'minuscule minderheid' is die er last door heeft?
Dat die mensen hun problemen de moeite niet zijn om er iets aan te doen?
Waarom is het woongenot van iemand in de Vlaamse ruit wel de moeite om te verdedigen en elders niet?
Ik vind het raar om hier een opdeling in te maken, beetje vergelijkbaar met Antwerpen is't Stad en de rest is parking. NIMBY en de rest kan stikken.

Wie heeft er in deze thread beweerd dat Noren of Zweden met wolven moeten leren leven...? Dat die daar doen wat ze willen, wij wonen in België.
Trouwens: bevolkingsdichtheid van Zweden is 22,7/km² en die van Limburg 364/km². Je sleept het er zelf bij, maar dat is dus absoluut niet vergelijkbaar.
Maar hoeveel runderen lopen er in Zweden rond per km2? Want wolven vallen geen mensen aan he...
 
@KnightOfCydonia
Jouw opmerkingen zijn veel te uiteenlopend om nog op te reageren.
Een opmerking over een immigratiestop, een bijvraag over een vuurwerkthread, een persoonlijke visie dat mensen hun huisdieren anders moeten behandelen/niet zo graag meer moeten zien en een vergelijking van de levensduur van wilde dieren met dieren geslacht voor de vleesindustrie.
Het wordt hier nogal ruim zo...

Een vos kan ook 365 dagen van het jaar onverwachts langskomen, en die krijg je niet eens uitgeroeid mocht je willen.
Je moet je weide gewoonweg omheinen en aanvaarden dat een nulrisico niet bestaat.
Maak je ook een vosthread...? :unsure:

Je wuift alle nadelen van een wolf weg en doet de opgesomde nadelen af als onbelangrijk.
Wolven die 1dier opeten en er nog een heel aantal dood bijten: dat is 'surplus killing' en normaal. Euh nee, vroeger zat die wolf hier niet en was er geen halve kudde dood.
Mensen met doodgebeten beesten moeten hun beesten maar niet graag zien. Mensenleed is dat, volgens mijn definitie van mensenleed, niet.
...

Ik heb hier geen tijd/fut voor om hier te blijven op in gaan, het is steeds een herkauwen van dezelfde argumenten en begint bitsig te worden want meer en meer vervlochten met waardeoordelen.

Altijd leuk discussiëren met jou @KnightOfCydonia , ik laat de laatste reply desgewenst aan jou. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
@KnightOfCydonia
Jouw opmerkingen zijn veel te uiteenlopend om nog op te reageren.
Een opmerking over een immigratiestop, een bijvraag over een vuurwerkthread, een persoonlijke visie dat mensen hun huisdieren anders moeten behandelen/niet zo graag meer moeten zien en een vergelijking van de levensduur van wilde dieren met dieren geslacht voor de vleesindustrie.
Het wordt hier nogal ruim zo...


Maak je ook een vosthread...? :unsure:

Je wuift alle nadelen van een wolf weg en doet de opgesomde nadelen af als onbelangrijk.
Wolven die 1dier opeten en er nog een heel aantal dood bijten: dat is 'surplus killing' en normaal. Euh nee, vroeger zat die wolf hier niet en was er geen halve kudde dood.
Mensen met doodgebeten beesten moeten hun beesten maar niet graag zien. Mensenleed is dat, volgens mijn definitie van mensenleed, niet.
...

Ik heb hier geen tijd/fut voor om hier te blijven op in gaan, het is steeds een herkauwen van dezelfde argumenten en begint bitsig te worden want meer en meer vervlochten met waardeoordelen.

Altijd leuk discussiëren met jou @KnightOfCydonia , ik laat de laatste reply desgewenst aan jou. ;)
Weinig meer toe te voegen.
De meeste van mijn uiteenlopende opmerkingen zijn kritieken op zaken die het er zelf bij zeilde. Ik heb schoolzwemmen of verdoofd slachten niet als eerste aangehaald...
 
graag ingaan op de vragen
@Sylverscythe
Wat bedoel je juist door te stellen dat het volgens jou een 'minuscule minderheid' is die er last door heeft?
Dat die mensen hun problemen de moeite niet zijn om er iets aan te doen?
Waarom is het woongenot van iemand in de Vlaamse ruit wel de moeite om te verdedigen en elders niet?
Ik vind het raar om hier een opdeling in te maken, beetje vergelijkbaar met Antwerpen is't Stad en de rest is parking. NIMBY en de rest kan stikken.

Wie heeft er in deze thread beweerd dat Noren of Zweden met wolven moeten leren leven...? Dat die daar doen wat ze willen, wij wonen in België.
Trouwens: bevolkingsdichtheid van Zweden is 22,7/km² en die van Limburg 364/km². Je sleept het er zelf bij, maar dat is dus absoluut niet vergelijkbaar.

Edit: Nog geantwoord aan @KnightOfCydonia en mijn goesting is over...
De runderdichtheid per km² zal vergelijkbaar zijn, zoals @anders. hieronder zegt. Ikke *strijk* en ik geef het op... :laugh:
Ik vind het sterk hoe je elk punt in mijn post verkeerd of niet lijkt te begrijpen.
 
Terug
Bovenaan