De heropleving van de wolf: welke maatregelen?

KnightOfCydonia

Well-known member
Crowdfunder FE
Von der Leyens pony is doodgebeten door een wolf en plots gaat de Europese Commissie kijken naar of de wolf niet te veel beschermd is... je zou denken dat zulke politiek à la tête du cliênt niet zou kunnen op zo'n topniveau... maar tja, langs de andere kant, als je ziet wie België in het verleden al heeft afgevaardigd als Europees commissaris - mensen die ook niet vreemd zijn van stevige zelfbediening/verrijking - dan zou je je er toch niet over mogen verbazen.


Voor de duidelijkheid, ik ben pro-wolf. Die dieren vallen zelden/nooit mensen aan, heb je (kudde)dieren dan kan/moet je hekken voorzien.
Dit soort anti-wetenschappelijke/ecologische maatregelen zijn gewoonweg een schande. Dit komt van dezelfde mensen die graag deugdpronken dat ze beter zijn dan pakweg iemand als Trump (die in de V.S. overigens ook de wolf van de lijst van beschermde diersoorten liet halen), wel aanschouw de realiteit wanneer hun dure pony's aangevallen worden.
 
Von der Leyens pony is doodgebeten door een wolf en plots gaat de Europese Commissie kijken naar of de wolf niet te veel beschermd is... je zou denken dat zulke politiek à la tête du cliênt niet zou kunnen op zo'n topniveau... maar tja, langs de andere kant, als je ziet wie België in het verleden al heeft afgevaardigd als Europees commissaris - mensen die ook niet vreemd zijn van stevige zelfbediening/verrijking - dan zou je je er toch niet over mogen verbazen.


Voor de duidelijkheid, ik ben pro-wolf. Die dieren vallen zelden/nooit mensen aan, heb je (kudde)dieren dan kan/moet je hekken voorzien.
Dit soort anti-wetenschappelijke/ecologische maatregelen zijn gewoonweg een schande. Dit komt van dezelfde mensen die graag deugdpronken dat ze beter zijn dan pakweg iemand als Trump (die in de V.S. overigens ook de wolf van de lijst van beschermde diersoorten liet halen), wel aanschouw de realiteit wanneer hun dure pony's aangevallen worden.

Mja. Je doet nu uitschijnen of het om steekvlampolitiek gaat. Terwijl in het artikel duidelijk staat dat haar pony een jaar geleden werd doodgebeten. Er is dus niets plots aan.
 
Mja. Je doet nu uitschijnen of het om steekvlampolitiek gaat. Terwijl in het artikel duidelijk staat dat haar pony een jaar geleden werd doodgebeten. Er is dus niets plots aan.

Ik gebruik toch helemaal niet het woord steekvlampolitiek?
Ik schrijf à la tête du cliênt: er valt iets voor in het dure privéleven van de commissievoorzitter, en plots moet er toch eens kritisch gekeken worden naar ecologisch onderbouwd beleid want er is een pony van een rijk politica gedood... Als er nu iemand in Europa wel geld zou moeten hebben voor een wolfproof omheining... dan zal het eerder Von Der Leyen zijn dan een random boer.

Dit van een politica die in het verleden al van corruptie beschuldigd is en wiens universiteitsthesis volstond met plagiaat.

Als we in Europa kritiek geven op buitenlandse staatshoofden, zouden we toch ook soms een kritisch naar de onze mogen kijken.
 
Laatst bewerkt:
Von der Leyens pony is doodgebeten door een wolf en plots gaat de Europese Commissie kijken naar of de wolf niet te veel beschermd is... je zou denken dat zulke politiek à la tête du cliênt niet zou kunnen op zo'n topniveau... maar tja, langs de andere kant, als je ziet wie België in het verleden al heeft afgevaardigd als Europees commissaris - mensen die ook niet vreemd zijn van stevige zelfbediening/verrijking - dan zou je je er toch niet over mogen verbazen.


Voor de duidelijkheid, ik ben pro-wolf. Die dieren vallen zelden/nooit mensen aan, heb je (kudde)dieren dan kan/moet je hekken voorzien.
Dit soort anti-wetenschappelijke/ecologische maatregelen zijn gewoonweg een schande. Dit komt van dezelfde mensen die graag deugdpronken dat ze beter zijn dan pakweg iemand als Trump (die in de V.S. overigens ook de wolf van de lijst van beschermde diersoorten liet halen), wel aanschouw de realiteit wanneer hun dure pony's aangevallen worden.
Je bekijkt dit vanuit een vrij eng en eenzijdig gekleurd beeld.

Het lijkt me toch niet meer dan logisch dat een problematiek die je zelf aan de lijven ondervonden hebt u het meeste aanspreekt om aan te pakken.
Ik denk dat we inderdaad kritisch moeten durven kijken naar iets zoals de wolf. En wat ik vanuit de artikels opmaak stond de pony vrij veilig, maar het heeft een reden waarom een wolf zoveel slachtoffers maakt. Het zijn waanzinnig slimme en inventieve jagers.

Als uw zoon morgen op een gevaarlijk kruispunt doodgereden wordt dan zal dat kruispunt aanpakken ook het eerste zijn wat je aanpakt als je daarover bevoegdheid hebt.
Dit is gewoon de logica zelve natuurlijk.
 
Ik gebruik toch helemaal niet het woord steekvlampolitiek?
Ik schrijf à la tête du cliênt: er valt iets voor in het dure privéleven van de commissievoorzitter, en plots moet er toch eens kritisch gekeken worden naar ecologisch onderbouwd beleid want er is een pony van een rijk politica gedood... Als er nu iemand in Europa wel geld zou moeten hebben voor een wolfproof omheining... dan zal het eerder Von Der Leyen zijn dan een random boer.

Dit van een politica die in het verleden al van corruptie beschuldigd is en wiens universiteitsthesis volstond met plagiaat.

Als we in Europa kritiek geven op buitenlandse staatshoofden, zouden we toch ook soms een kritisch naar de onze mogen kijken.
Voor ik antwoord: heb jij nu deze post drastisch herschreven of droom ik?

Je spreekt over een plotse actie van de Europese Commissie en legt verband met de pony van VDL. Maar er zit een jaar tussen beide feiten. Waarom gebruik je dan het woord plots? Ik kan dat enkel verklaren als een poging to insinuatie dat VDL er voor iets tussen zit. Dan spreek je over een wolfproof omheining. Maar in je eigen artikel staat dat VDL's landgoed in Nedersaksen effectief al omheind was. Wat is je punt?

Als je de naam van die wolf opzoekt (GW950M) is de eerste hit op Google deze website. Er is dus wel duidelijk een zekere sfeerschepping rond heel dit verhaal. Maar wie dan verder leest komt er achter dat de wolf in kwestie reeds op een kill-list stond voor hij die pony doodbeet. En dat omdat hij reeds 12 aanvallen op z'n naam had staan

Local authorities suspected a Canis lupus known as GW950m. A month later he was put on a kill list. Even though wolves are a protected species in Europe, governments do allow for their elimination under special circumstances.

With the help of DNA evidence, investigators confirmed in December that GW950m, the suspected perpetrator in more than a dozen other killings, was their wolf.

It seems that even before Dolly met her end, GW950m had already been heading for a firing squad.

“A request for a special exception to the protected species laws was submitted and evaluated according to the relevant legal requirements,” Christina Kreutz, a spokeswoman for the region of Hannover, the authority that issued GW950m’s death sentence, told German daily taz in early December, declining to say whether the Commission president was involved.

When asked by POLITICO last week whether Dolly’s death influenced the ruling to eliminate GW950m, Kreutz insisted it hadn’t.

“The attack on Ms. von der Leyen’s pony was not the reason,” she wrote in an email, adding that the application to have GW950m removed was filed earlier.
 
Voor ik antwoord: heb jij nu deze post drastisch herschreven of droom ik?

Je spreekt over een plotse actie van de Europese Commissie en legt verband met de pony van VDL. Maar er zit een jaar tussen beide feiten. Waarom gebruik je dan het woord plots? Ik kan dat enkel verklaren als een poging to insinuatie dat VDL er voor iets tussen zit. Dan spreek je over een wolfproof omheining. Maar in je eigen artikel staat dat VDL's landgoed in Nedersaksen effectief al omheind was. Wat is je punt?

Als je de naam van die wolf opzoekt (GW950M) is de eerste hit op Google deze website. Er is dus wel duidelijk een zekere sfeerschepping rond heel dit verhaal. Maar wie dan verder leest komt er achter dat de wolf in kwestie reeds op een kill-list stond voor hij die pony doodbeet. En dat omdat hij reeds 12 aanvallen op z'n naam had staan
We zijn nu een jaar later, maar als ik even online zoek blijkt de campagne voor de afbouw van de wolf wel degelijk gestart door VDL zelf en dat enkele weken nadat ze haar pony verloren is. Dit is lijkt me eerder de eerste officiële stap (of toch zeker een officiële stap) die genomen wordt waardoor het nu pas wijder in de pers komt. Lijkt me dus wel redelijk duidelijk dat er een verband is en dat het op dat vlak wel "plots" is gebeurd.
Je bekijkt dit vanuit een vrij eng en eenzijdig gekleurd beeld.

Het lijkt me toch niet meer dan logisch dat een problematiek die je zelf aan de lijven ondervonden hebt u het meeste aanspreekt om aan te pakken.
Ik denk dat we inderdaad kritisch moeten durven kijken naar iets zoals de wolf. En wat ik vanuit de artikels opmaak stond de pony vrij veilig, maar het heeft een reden waarom een wolf zoveel slachtoffers maakt. Het zijn waanzinnig slimme en inventieve jagers.

Als uw zoon morgen op een gevaarlijk kruispunt doodgereden wordt dan zal dat kruispunt aanpakken ook het eerste zijn wat je aanpakt als je daarover bevoegdheid hebt.
Dit is gewoon de logica zelve natuurlijk.
Lijkt me nu niet echt een goede vergelijking. Een betere, maar nog steeds manke vergelijking zou eerder zijn dat er al jaren mensen doodgereden worden aan dat kruispunt zonder dat er iets gebeurd door de politiek, en dat nadat de zoon van de eerste minister doodgereden worden die eerste minister specifiek de veiligheid van dat ene kruispunt hard gaat aanpakken.

Misschien is mijn begrip van hoe de commissie werkt te beperkt maar een voorzitter van de commissie, één van de belangrijkste politiek functies in de wereld, die zich persoonlijk bezig houdt met de herevaluatie van de beschermingstatus van één specifieke soort lijkt me ook wat extreem micromanagement, wat wel bijdraagt aan het feit dat het revanchistisch overkomt.
 
Laatst bewerkt:
We zijn nu een jaar later, maar als ik even online zoek blijkt de campagne voor de afbouw van de wolf wel degelijk gestart door VDL zelf en dat enkele weken nadat ze haar pony verloren is. Dit is lijkt me eerder de eerste officiële stap (of toch zeker een officiële stap) die genomen wordt waardoor het nu pas wijder in de pers komt. Lijkt me dus wel redelijk duidelijk dat er een verband is en dat het op dat vlak wel "plots" is gebeurd.

Kan je je bronmateriaal posten?

Ik vind daar weinig over op Google. En de artikels die ik vind maken gewag van verschillende aanvallen door wolven in de periode voor en na de aanval op de pony. GW950M had op dat moment minstens 12 dodelijke aanvallen op zijn naam. Dat er sprake is van een groeiend probleem is in die context wel relevant.
 
Kan je je bronmateriaal posten?

Ik vind daar weinig over op Google. En de artikels die ik vind maken gewag van verschillende aanvallen door wolven in de periode voor en na de aanval op de pony. GW950M had op dat moment minstens 12 dodelijke aanvallen op zijn naam. Dat er sprake is van een groeiend probleem is in die context wel relevant.
Een artikel van januari 23 van dezelfde site,


“There have been numerous reports of wolf attacks on animals and of increased risk to local people,” von der Leyen wrote in a letter to Christian Democratic MEPs, seen by POLITICO and first reported by taz. “Understandably, this situation raises questions in the affected regions about whether the current protection status of wolves is justified.”
 
Voor de duidelijkheid, ik ben pro-wolf. Die dieren vallen zelden/nooit mensen aan, heb je (kudde)dieren dan kan/moet je hekken voorzien.
Zeker dat je er voldoende over weet?
Ik was al niet pro-wolf en na een reportage van Pano nog veel minder.
Mocht je interesse hebben om ook te kijken: https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/pano/2023/pano-s2023a4/

Zulke roofdieren hebben, voor mij, geen plaats in ons dichtbevolkt land.
Geld dat daaraan besteed wordt, kan veel nuttiger elders besteed worden.
 
Zeker dat je er voldoende over weet?
Ik was al niet pro-wolf en na een reportage van Pano nog veel minder.
Mocht je interesse hebben om ook te kijken: https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/pano/2023/pano-s2023a4/

Zulke roofdieren hebben, voor mij, geen plaats in ons dichtbevolkt land.
Geld dat daaraan besteed wordt, kan veel nuttiger elders besteed worden.

Kort antwoord ja. De argumenten van het anti-wolf kamp in die reportage waren bij momenten gewoon om te huilen.
 
Kort antwoord ja. De argumenten van het anti-wolf kamp in die reportage waren bij momenten gewoon om te huilen.
Hoofdargument contra voor mij: het is quasi onmogelijk om een 100% wolfwerende omheining te plaatsen.
Heel leuk ook als je dan alle moeite van de wereld doet om uw pony's/schapen/... te beschermen en je vindt ze dan toch nog doodgebeten terug in de wei. Vaak voor de sport, want wolven bijten ze vaak allemaal dood terwijl ze maar eentje deels opeten.
Leg het ook maar uit aan uw kinderen dat hun troeteldier aan stukken gereten is omdat sommigen koste wat het kost een roofdier terug in onze streek willen introduceren.

Ik snap dat allemaal niet...
Mochten we nu nog zwemmen in het geld, tant pis. Ondertussen klagen we in een andere thread op dit forum dat er te weinig geld is om onze kinderen op school te leren zwemmen. Schiet die paar wolven af, schaf de compenserende maatregelen af en je hebt al genoeg.
 
Leg het ook maar uit aan uw kinderen dat hun troeteldier aan stukken gereten is omdat sommigen koste wat het kost een roofdier terug in onze streek willen introduceren.

Daar zit je grote fout. Het is herintroduceren. Je kan niet zomaar eender wat gaan afschieten en de natuur kneden naar wat jou als mens het makkelijkste uitkomt. Enfin, veel mensen denken van wel natuurlijk, daarom dat het er zo goed voorstaat met onze natuur...

Voor de rest veel pathos in je post maar weinig argumentatie. De troeteldiertjes van de kinderen, de valse keuze tussen wolven of de kindjes die op zwemles kunnen,...
 
Ik snap dat allemaal niet...
Mochten we nu nog zwemmen in het geld, tant pis. Ondertussen klagen we in een andere thread op dit forum dat er te weinig geld is om onze kinderen op school te leren zwemmen. Schiet die paar wolven af, schaf de compenserende maatregelen af en je hebt al genoeg.

Citation Needed
 
Hoofdargument contra voor mij: het is quasi onmogelijk om een 100% wolfwerende omheining te plaatsen.
Heel leuk ook als je dan alle moeite van de wereld doet om uw pony's/schapen/... te beschermen en je vindt ze dan toch nog doodgebeten terug in de wei. Vaak voor de sport, want wolven bijten ze vaak allemaal dood terwijl ze maar eentje deels opeten.
Leg het ook maar uit aan uw kinderen dat hun troeteldier aan stukken gereten is omdat sommigen koste wat het kost een roofdier terug in onze streek willen introduceren.

Ik snap dat allemaal niet...
Mochten we nu nog zwemmen in het geld, tant pis. Ondertussen klagen we in een andere thread op dit forum dat er te weinig geld is om onze kinderen op school te leren zwemmen. Schiet die paar wolven af, schaf de compenserende maatregelen af en je hebt al genoeg.

100% ... tja, je zal altijd wel voorbeelden vinden van waar het systeem faalt. Al is het maar omdat het slachtoffer er baat bij heeft ook te liegen wanneer hij/zij niet de nodige maatregelen genomen heeft.

Ik geef persoonlijk eerlijk gezegd weinig om pony's als "troeteldieren" voor uw kinderen. Wil je die hebben? Dan betaal je maar de bijbehorende kost voor wolfproof fencing. Kan je dat niet betalen? Koop een konijn, hamster, puppy of kitten...

Wolven doden NIET voor de sport, bron:

Hekken werken, dat bewijzen de nodige studies. https://www.conservationevidence.com/data/index?category_id=450
En wat schapen betreft, nog iets wat werkt, maar welke traditie we verloren hebben: haal een schaapshond erbij.

Top predatoren hebben een belangrijke ecologische functie, véél meer dan jagers die everzwijnen uitzetten om ze vervolgens zelf af te schieten.

De financiële discussie hoort hier niet thuis. Als het aan mij zou liggen zouden die financiële compenserende maatregelen niet eens moeten voor hobbydieren. Professionelen mogen/moeten de kost natuurlijk wél kunnen aftrekken.

Discussie over schoolzwemmen? Dat gaat over sport. Vergelijk appelen dus niet met peren. Pomp wat minder geld in voetbalclubs, belast het amateurvoetbal correct, en bouw daarvan gerust wat basic zwembaden. En zorg dat ouders hun ouderlijke verantwoordelijkheden niet steevast op school afschuiven, ik ging destijds ook al eens met mijn ouders zwemmen. We hebben géén plaatstekort voor de bouw van zwembaden wegens het toenemende territoriuim van de wolf die hier van nature thuishoort.

Enige waar ik het wel mee eens ben, is dat wolven in te dicht bevolkte gebieden, die dicht bij mensen blijven komen, wél afgeschoten mogen worden. Maar het risico dat je gezelschapsdier in een slecht omheinde weide wordt aangevallen door een predator is normaal. Een kippen of konijnenhok moet je ook deftig afschermen tegen buizerds of konijnen. Het verschil is natuurlijk dat mensen van kindsaf bang worden gemaakt voor de "grote boze wolf".
 
@ hierboven
Herintroduceren... Als je ver genoeg terug gaat, stonden hier ook geen huizen.
Als je nog verder terug gaat, liepen hier mammoeten rond. Binnenkort kunnen we die waarschijnlijk klonen. Herintroduceren dan maar? :tongue:

Ieder zijn gedacht, dit is het mijne.
Zoals steeds op een form, zal je de andere niet overtuigen.

Ik snap zoiets, voor mij, onnozel en geldverslindend niet dat daarenboven veel gezinnen slapeloze nachten bezorgt.

Langs de andere kant klagen we op dit forum steen en been over iedereen, en surtout alleenstaanden, die zo zwaar belast wordt, geld dat tekort is voor levensbelangrijke zaken, ... Maar voor zoiets hebben we dan wel geld over.
 
@ hierboven
Herintroduceren... Als je ver genoeg terug gaat, stonden hier ook geen huizen.
Als je nog verder terug gaat, liepen hier mammoeten rond. Binnenkort kunnen we die waarschijnlijk klonen. Herintroduceren dan maar? :tongue:

Ieder zijn gedacht, dit is het mijne.
Zoals steeds op een form, zal je de andere niet overtuigen.

Ik snap zoiets, voor mij, onnozel en geldverslindend niet dat daarenboven veel gezinnen slapeloze nachten bezorgt.

Langs de andere kant klagen we op dit forum steen en been over iedereen, en surtout alleenstaanden, die zo zwaar belast wordt, geld dat tekort is voor levensbelangrijke zaken, ... Maar voor zoiets hebben we dan wel geld over.
Maar nu ben je toch gewoon als afleiding de absurde toer aan het opgaan hé. Jij poneerde hier dat als we de wolven afschieten onze kinderen misschien allemaal zwemles kunnen volgen, euh ja, beetje ironisch toch als je eerst aan KoC vraagt of hij wel genoeg van de wolven-problematiek afkent hé?

Ik vind het alleszins niet zo logisch dat een kleine minderheid mensen met bepaalde gezelschapsdieren prioriteit krijgt boven een gezonder ecosysteem, want niet-steriele natuur lijkt me ook wel leuk "voor de kinderen". Net zoals ik die slapeloze nachten toch ook wel overdreven en emotioneel vind als argument, hoeveel mensen dienen nu eigenlijk wakker te liggen van de wolf, rationeel bekeken?
 
@ hierboven
Herintroduceren... Als je ver genoeg terug gaat, stonden hier ook geen huizen.
Als je nog verder terug gaat, liepen hier mammoeten rond. Binnenkort kunnen we die waarschijnlijk klonen. Herintroduceren dan maar? :tongue:

Ieder zijn gedacht, dit is het mijne.
Zoals steeds op een form, zal je de andere niet overtuigen.

Ik snap zoiets, voor mij, onnozel en geldverslindend niet dat daarenboven veel gezinnen slapeloze nachten bezorgt.

Langs de andere kant klagen we op dit forum steen en been over iedereen, en surtout alleenstaanden, die zo zwaar belast wordt, geld dat tekort is voor levensbelangrijke zaken, ... Maar voor zoiets hebben we dan wel geld over.

Klopt maar als je op een forum de fouten vals gaat voorstellen door enerzijds onwaarheden/leugens te verkondigen zoals "wolven doden voor de sport" (dat is iets dat vnl. mensen doen) of valse dilemma's neerzet, dan mogen anderen daar op wijzen.

Er is een gat van 30 miljard in de begroting, je kan élke subsidie, uitgave of belasting in dit land gerust eens onder de loep nemen, maar dan zijn die compensatie voor schade door de wolf - overigens ook ingegeven om toch nog enigzins aan bangmakerij van de burger tegemoet te komen - peanuts, en moet je ook binnen dezelfde domeinen vergelijken.

Zwemmen op school is gerelateerd aan onderwijs en sporten.
Wolven zijn een issue voor natuur en landbouw. Je bent al bokkensprongen aan het maken als je die aan elkaar linkt...

In een begrotingsdiscussie is misschien alles relevant, en zal iedereen zijn persoonlijke dada's op tafel gooien.
Maar frankly, dan geef ik geen damn om de "troetelpony" van een deel mensen die wél de pony wouden betalen voor hun kinderen, maar geen deftig hekwerk. Of de schapenherder die vindt dat de wolf maar moet uitgeroeid worden, want een schaapshond gelijk vroeger? Neen, dat is toch maar een zotte kost.

Oh, je opgebruikte motorolie? Zotjes toch dat je die niet meer mag gaan uitgieten in de lokale gracht, nietwaar?
 
Ik geef persoonlijk eerlijk gezegd weinig om pony's als "troeteldieren" voor uw kinderen. Wil je die hebben? Dan betaal je maar de bijbehorende kost voor wolfproof fencing. Kan je dat niet betalen? Koop een konijn, hamster, puppy of kitten...

Akkoord. Wat je echter wél weer gaat krijgen als alle paarden/pony/geiten/schapen bezitters hun heide wolfproof gaan maken is dat het platteland er op den duur gaat uitzien als Alcatraz en je dan wel de wolf buitenhoudt, maar ook andere wilde dieren in hun bewegingsvrijheid beperkt...en ik weet niet of dat dan weer zo goed is voor het ecosysteem.

Blijft een moeilijke evenwichtsoefening...
 
In België is er geen ruimte voor een grootschalige actieve herintroductie van de wolf, maar ik zou de wolven die er nu zijn zeker niet afschieten of vangen. Dat is alsof je een bepaalde vis, die na vele jaren weer opduikt in de Schelde, weer zou willen wegjagen. Verschil met de vis is natuurlijk dat de wolf schade kan veroorzaken aan loslopend vee maar daar heb je wel maatregelen voor. Die zijn misschien niet 100% waterdicht, maar voorlopig lijken die wolven me niet verantwoordelijk voor een grootschalige sterfte onder schapen. Je kan die doodgebeten schapen bijvoorbeeld compenseren.

Ik vind het wel fantastisch dat een diersoort zoals de wolf terug opduikt in onze contreien, want dat spreekt in mijn ogen toch iets over de herwaardering van natuurgebieden. Maar we moeten ons ook bewust zijn dat we geen ecosysteem in stand kunnen houden waarin wolven in grote aantallen kunnen gedijen in een dichtbevolkte regio zoals België. Ik pleit dus niet voor een actieve herintroductie. Ik neem aan dat men hun aantallen in de gaten houdt en dat ze ingrijpen als ze te talrijk worden.
 
Er zou ook maar sprake zijn van een 3-tal roedels in Vlaanderen, en een 20-tal in heel België (logisch met de Ardennen in het Zuiden van 't land).
Het zegt inderdaad veel over de kwaliteit van onze natuur.

Door dit topic echter zo af te splitsen, gaat natuurlijk één ander cruciaal punt verloren: ik had dit eerst in de Algemene Thread gepost omdat dit ook veel zegt over de trieste manier waarop men zelfs op het niveau van de Europese Commissie aan politiek doet.
 
Terug
Bovenaan