De grote supermarkt thread

Wat is je meest bezochte supermarkt?

• Totaal aantal stemmers
    223
Bij ons in het dorp (4-5km van hier) ligt zowel een Lidl, Aldi als Delhaize. In andere gemeente (maar zelfde afstand) ook nog eens een Jumbo, en op iets grotere afstand (10min) ook nog een AH en Colruyt.
Qua afstand moeten we onze keuze dus niet laten afhangen.

Lidl is hier zowat onze "hoofd"-supermarkt voor de wekelijkse boodschappen. Ook gewoon voldoende aanbod qua alles + vlees enz is prijs/kwaliteit ook zeker in orde.

Aldi gingen we vroeger altijd voor bepaalde zaken (frisdrank, zuivel,...) maar door corona gebeurde dat niet meer (omdat "vlug even binnenspringen in de winkel" toen iets minder vanzelfsprekend werd, dus sindsdien halen we die zaken eigenlijk ook gewoon in de Lidl tijdens de wekelijkse boodschappen.

Delhaize daar komen we enkel als we op zondagvoormiddag nog vlug iets nodig blijken te hebben, of om in het weekend zo even iets lekkers qua bier en wat chips ofzo willen hebben

AH en Jumbo is eerder sporadisch. Is wel eens leuk/anders qua aanbod, en beide winkels ook nog wel "gezellig" om door te wandelen.
Colruyt daar komen we zelden. Totaal niet aangenaam om door te gaan, het aanbod (of de hoeveelheden) liggen ons niet, en van alle winkels ook gewoon het meest ver gelegen.

Daarnaast hebben we hier in de regio (Beringen/Heusden-Zolder) ook heel wat Turkse supermarkten.
Dat gaat dan van winkels van de grootte van een buurtwinkel, tot ook echt wel een volwaardige supermarkt (gevestigd in een voormalig Aldi-gebouw). Qua aanbod ook zeker niet mis, ook versafdelingen enz, en voordeel is dat die ook gewoon de hele zondag open zijn dus ideaal als ge op zondagmiddag wilt BBQ'en en nog wat zaken nodig hebt.
Het enige dat hier in de buurt eigenlijk ontbreekt is een grote Carrefour, daarvoor moeten we al tot Hasselt gaan. Niet dat ik daar de wekelijkse boodschappen zou doen, maar op zich wel eens leuk om even door te gaan voor wat sporadische aankopen.

Niet iedereen heeft die luxe en het zal er in de toekomst niet op verbeteren. De afgelopen 10j zijn hier verdwenen:
-De enige viswinkel
-2 slagers, er is er nog 1 maar voor mij vrij ver en uit de richting. Wel nog een renmans & buurtslagers.
-2 kruidenierszaken
-2 bakkers, er is nog er nog 1 maar is eerder patisserie dan banketbakker

Als ik kijk naar waar mijn vader woont, ook verdwenen in afgelopen 10 jaar:
-De enige viswinkel
-1 slager, er is er nu nog 1
-1 bakker, er is er nu nog 1
-De enige groentenwinkel
-De enige supermarkt
-De enige kruidenierszaak
-1 van de 2 frituren

En je gaat niet naar een supermarkt/winkel omdat je er graag komt, je gaat er om nodige inkopen te doen. Daarom dat ik (net zoals @Remake ) niet snap als sommige mensen zeggen "ik ga liever naar de Delhaize want die winkel is leuker ingekleed dan een Colruyt".

Je moet eens via Google Streetview door sommige straten gaan (je kan maar terug gaan tot 2009). Echt opvallend hoeveel handelszaken er verdwenen zijn, en dat is dan nog maar de laatste tien jaar.

Verder speelt voor mij de bereikbaarheid en de tijd die ik heb een grote rol. Als ik graag wat merkproducten heb dan doe ik mijn inkopen in de Colruyt, als ik gewoon standaard materiaal wil inslaan is dit Aldi, maar moest er een Lidl in de buurt zijn zou ik eerder daar gaan. Echter is er hier altijd zodanig veel verkeer en heb ik ook zo weinig tijd dat het steeds vaker ad hoc aankopen worden in de Carrefour Market op wandelafstand. Voor wat je daar betaalt aan eten voor twee dagen heb je in de Aldi of Lidl wel een halve kar, al is de tijd van een blik River Cola aan 9 Bfr ook wel al lang gepasseerd.

Wie gaat er eigenlijk nog naar de wekelijkse markt? Vroeger ging ik in Aalst iedere zaterdag, maar toen ik onlangs nog eens ging had ik de indruk dat er nog minder dan de helft stond dan een twintigtal jaar geleden.

Laatst bewerkt:
Wie gaat er eigenlijk nog naar de wekelijkse markt? Vroeger ging ik in Aalst iedere zaterdag, maar toen ik onlangs nog eens ging had ik de indruk dat er nog minder dan de helft stond dan een twintigtal jaar geleden.
Ik ga af en toe als ik kan, maar de markt is hier op dinsdag dus kan enkel als ik thuiswerk en geen meetings heb.

En was die onlangs voor of na corona? Ze hebben een tijd stilgelegen en heb het gevoel dat er daardoor een aantal marktkramers gestopt zijn.

Ik ga af en toe als ik kan, maar de markt is hier op dinsdag dus kan enkel als ik thuiswerk en geen meetings heb.

En was die onlangs voor of na corona? Ze hebben een tijd stilgelegen en heb het gevoel dat er daardoor een aantal marktkramers gestopt zijn.

Dat was een maand of twee geleden. Zo markt op een weekdag stamt ook nog uit de tijd van de huisvrouw want maar weinig mensen kunnen dan gaan, nochtans is er in Lede ook wel een goede markt.

Zo goed als altijd in de Colruyt.

Heel soms in de Aldi/Carrefour omdat die winkels op wandelafstand liggen en we dan iets dringend nodig hebben.

Vooral AH met mix van Aldi (bepaalde producten zoals Jaffa cakes), Colruyt en Delhaize.
De Colruyt van Winterslag is wel de minst leuke winkelervaring. Delhaize vind ik dan aangenamer maar ook duidelijk duurder.

Binnenkort verhuis ik naar Zonhoven. Daar liggen al die winkels wel vrij kort op elkaar en vooral handig qua woon/werk.

Aldi in de buurt vind ik echt een trieste winkel: klein én klein aanbod van vooral rommel (diepvriesmaaltijden, koeken, ...).
Hebben ze daar dan geen bakkerij, melk, pasta, vers beleg, fruit, ...?

Hier gaan we voor onze wekelijkse boodschappen naar Aldi.
Geregeld ook naar AH, Colruyt, Lidl voor merkproducten of promoties.

Vlees kopen we vooral in Lidl.

Als ik soms de prijsverschillen qua vlees zie tussen Aldi/Lidl en de slager vraag ik me echt af of dit louter door schaalvergroting komt of dat het ook ligt aan de herkomst en de kwaliteit van het vlees.

Carrefour, vooral dan voor de grote parking en ruimte in de winkel. Vroeger ging ik altijd naar de AH omdat ze daar wel toffe producten hebben en 1+1. Maar ze zijn daar precies 24/7 de rekken aan't bijvullen. En ge hebt daar zo ook veel van die "gelegenheidsshoppers" die dan naar het rek staan te gapen alsof ze de hawking-straling aan't berekenen zijn. Daar heb ik allemaal geen tijd voor. Het vlees en de groenten zijn daar ook van slechte kwaliteit, dat is bij de Carrefour meestal wel beter.

Ik heb bij Colruyt Group gewerkt en sindsdien ga ik gewoon naar de Colruyt. We hebben geluk in Merelbeke dat onze Colruyt een van de eerste was die verbouwd is geweest. Ik ben daar zelfs nooit binnen geweest toen hij nog de deprimerende look had. We hebben er ook als 1 van de eerste de digitale prijslabels gekregen dus de correcte prijs is makkelijk te vinden.

Het enige nadeel aan de Colruyt vind ik de keuze. Op den duur heb je het allemaal wel al eens gegeten heb ik soms het gevoel. Of wij hebben weinig inspiratie, kan ook :)
Het brood was er vroeger niet te vreten maar dat is de laatste 2 jaar fel verbeterd. Ik koop er nog altijd zo weinig mogelijk brood, maar in nood durf ik al eens.

Als ik op mijn werk zit ga ik naar de Carrefour Market meestal, of heel soms eens de Okay.

We hebben in Merelbeke genoeg slagers en traiteurs maar ik kom daar eigenlijk nooit. Eentje is hier niet ver van de deur maar die heeft werkelijk nergens prijzen bij staan. Een warme bakker hebben we sinds kort niet meer, en een groentenwinkel hebben we nooit gehad bij mijn weten.

We hebben wel 1 buurtsupermarkt, de Maranni. Da's een zalige winkel omdat die op alle zon- en feestdagen open is. En elke zondag is het daar drummen om parkeerplaats te vinden. Ze doen het daar goed.

AD Delhaize, geen goesting om verschillende winkels af te lopen en daar vinden we alles wat we nodig hebben. Maranni is idd ideaal voor de "vergeten" boodschappen. En slagerij Johan voor de onovertroffen cordon blue's! @Muscleduck !

AD Delhaize, geen goesting om verschillende winkels af te lopen en daar vinden we alles wat we nodig hebben. Maranni is idd ideaal voor de "vergeten" boodschappen. En slagerij Johan voor de onovertroffen cordon blue's! @Muscleduck !
ja slagerij Johan is dus die in mijn buurt die geen prijzen bij zijn vlees zet :p Of toch niet die keer dat ik daar was.
'k Zal hem nog eens een kans moeten geven ;)

Voordeel van de Colruyt is voor mij ook dat die zo laat open is.

Colruyt hier, gewoon omdat ik er werk.

Voor drank en specifieke hollandse producten rij ik de grens over. Cola is er zelfs tov promo in belgië nog 30c goedkoper per fles en recycleerbaar plastic flessen :)

Dat was een maand of twee geleden. Zo markt op een weekdag stamt ook nog uit de tijd van de huisvrouw want maar weinig mensen kunnen dan gaan, nochtans is er in Lede ook wel een goede markt.

In Genk is de donderdagmarkt nog altijd een editie en de grootste van Limburg met (zo schijnt) toch nog altijd veel volk.

Al heb ik de meerwaarde van een markt eigenlijk nooit begrepen, tenzij een bron van inspiratie voor het "ergernissen van de dag"-topic. :unsure:

Carrefour, was vroeger een GB dus is niet de grote Carrefour zoals je dikwijls ziet.

Waarom, omdat ik daar alles weet staan en na 15 jaar winkelen de mensen die er werken wat ken en af en toe een babbelke doe.

Delhaize enkel voor bepaalde wijn die ze in de Carrefour niet hebben.

Colruyt/Aldi/Lidl/AH kom ik zo goed als nooit.

Vlees en charcuterie is meestel wel van de lokale slagers.

Ik ga normaal altijd naar Aldi, met af en toe een zijsprong naar Delhaize voor verzorgingsproducten. Nu starten ze volgende week wel met werken in die straat, dus ga een maand niet kunnen gaan. De ideale moment om eens wat andere supermarkten te ontdekken dus...

Als ik soms de prijsverschillen qua vlees zie tussen Aldi/Lidl en de slager vraag ik me echt af of dit louter door schaalvergroting komt of dat het ook ligt aan de herkomst en de kwaliteit van het vlees.
Ik heb nog vlees vervoerd in het begin van mijn truckers-carriere, en Aldi (Renmans) en buurtslagers en dergelijke kregen exact hetzelfde als de lokale slager. Het zal dus wel de schaal zijn + de overhead die gedeeld wordt met de rest van de winkel, waar bij de slager alles voor hem is.
Sinds die periode ook letterlijk nul keer vlees of vis gaan halen bij een Delhaize. Hopelijk is het al wat beter, maar toen letterlijk nul vestigingen met een propere keuken gezien (waren van die groene Delhaizes).

Ik heb bij Colruyt Group gewerkt en sindsdien ga ik gewoon naar de Colruyt. We hebben geluk in Merelbeke dat onze Colruyt een van de eerste was die verbouwd is geweest. Ik ben daar zelfs nooit binnen geweest toen hij nog de deprimerende look had. We hebben er ook als 1 van de eerste de digitale prijslabels gekregen dus de correcte prijs is makkelijk te vinden.

Het enige nadeel aan de Colruyt vind ik de keuze. Op den duur heb je het allemaal wel al eens gegeten heb ik soms het gevoel. Of wij hebben weinig inspiratie, kan ook :)
Het brood was er vroeger niet te vreten maar dat is de laatste 2 jaar fel verbeterd. Ik koop er nog altijd zo weinig mogelijk brood, maar in nood durf ik al eens.

Als ik op mijn werk zit ga ik naar de Carrefour Market meestal, of heel soms eens de Okay.

We hebben in Merelbeke genoeg slagers en traiteurs maar ik kom daar eigenlijk nooit. Eentje is hier niet ver van de deur maar die heeft werkelijk nergens prijzen bij staan. Een warme bakker hebben we sinds kort niet meer, en een groentenwinkel hebben we nooit gehad bij mijn weten.

We hebben wel 1 buurtsupermarkt, de Maranni. Da's een zalige winkel omdat die op alle zon- en feestdagen open is. En elke zondag is het daar drummen om parkeerplaats te vinden. Ze doen het daar goed.

Okay Gavere hier meestal. Kan dat beamen dat je op een bepaald moment het aanbod allemaal wel eens gegeten of gezien hebt. Super vriendelijk personeel. Niet zo oude winkel. Logische indeling. Ruuuiiiime parking.
Okay Destelbergen bv leek me ook wat nieuwer en aangenamer kwa sfeer, minder kille(sfeer) versafdeling bvb.
Groenten en fruit koop ik in buurtwinkel Gavere, veel beter kwaliteit en idd wat een hekelpunt aan Colruyt-Okay soms.
Allemaal op 2 -2,5km.

Voor vlees lokale slager, brood lokale bakker(s) ... Kan ik niet missen. op 50 en 100m.

Aldi is vlakbij de Okay hier. Moet ik nog es gaan zien. (na 2 jaar hier :S)
Carrefour kost me 20% meer en ligt in het centrum van Gavere, dus wat drukker soms, ik winkel graag zeer rustig

Carrefour market in Melsen? Die is ook op zondag open, nog niet binnen geweest, maar passeer er veel op weg naar Makkegem bos.
Marrani bestaat al zeker 30 jaar denk ik. Nog niet geweest, is ook al 10 tal Km voor me.

Smatch Gavere 2 keer geweest voor pakjesdienst, leek wel ok, maar dus ook pak duurder dan okay.
Op 3,5tal km nog Spar in Eke , maar moet er zelden zijn dus niet geweest.

En in Nazareth en Zingem nog supers genoeg .... Op dat vlak veel keuze hier in regio.

In Gent ging ik zeer veel bij buurt supers of een 2 tal lokale winkel traiteurs nabij Gent St Pieters... Nu peperduur geworden blijkbaar(was al wat duur). Zalig goed eten en lekkers wel.
Die carrefour market aan Gent station moet zo wat de meest bekakte super zijn die ik ooit tegenkwam, ieder tegen z'n goesting werken... indeling kassa(wachtrijen) compleet debiel.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog vlees vervoerd in het begin van mijn truckers-carriere, en Aldi (Renmans) en buurtslagers en dergelijke kregen exact hetzelfde als de lokale slager. Het zal dus wel de schaal zijn + de overhead die gedeeld wordt met de rest van de winkel, waar bij de slager alles voor hem is.
Sinds die periode ook letterlijk nul keer vlees of vis gaan halen bij een Delhaize. Hopelijk is het al wat beter, maar toen letterlijk nul vestigingen met een propere keuken gezien (waren van die groene Delhaizes).
Nochtans heeft Buurtslagers zijn eigen 'fabriek'. Ik heb er nog gewerkt als jobstudent.

Terug
Bovenaan