De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Wat is de goedkoopste smartbike eigenlijk? Ik krijg hoe langer hoe meer zin om er 1 te kopen volgende winter.
Ik heb mij juist de stages bike gekocht en ben zeer tevreden van de aankoop. Stukken stiller, schakelt bliksemsnel en is echt een solide fiets. Geeft geen krimp ook al ben je 900watt aan het duwen en aan het trekken en sleuren tijdens een sprint bvb.

Ik heb mij juist de stages bike gekocht en ben zeer tevreden van de aankoop. Stukken stiller, schakelt bliksemsnel en is echt een solide fiets. Geeft geen krimp ook al ben je 900watt aan het duwen en aan het trekken en sleuren tijdens een sprint bvb.
Als je daar al voor moet trekken en sleuren :unsure:

Vraagje voor de trainerroad gebruikers: ik heb recent 'Sweet spot base: low volume 1 & 2' afgewerkt.
FTP is daarbij van 240-257 gegaan.
Wat is nu de volgende stap? Begin ik nu opnieuw met 'Sweet spot base: low volume 1' maar dan met mijn nieuwe FTP, of schakel ik over naar die 'build phase'?
Ik had hiervoor geen ervaring met gestructureerd trainen, dus geen idee wat de normale gang van zaken is.
Mijn standaard ritten zijn 2-3u en ik heb wel een paar vaste routes die ik qua tijd probeer te verbeteren.
Het makkelijkste is om een doel te maken en van daaruit Trainerroad een plan te laten maken voor jou, dan volgen die phases zichzelf op.

Als je toch zelf iets wilt samenstellen is het inderdaad base - build - specialty.

Heb je een doel waar je naartoe werkt, zoals een specifieke rit, of is het nu vooral een betere fietser worden?

Als je daar al voor moet trekken en sleuren :unsure:
We zijn niet allemaal even getalenteerd. Voor mij was het trekken en sleuren
gKipJaN_d.webp

bezig laten, dat is volk van 100kg dat het gegeven van w/kg niet snapt.

Ik kan niet direct goed aan uw grafiek uit. Maar als de waarden in het begin gemiddelde zijn voor die sprint dan zou ik kijken om eventueel uw cadans wel wat te verhogen. Dat helpt al een stuk en is ook beter om een goeie sprint te rijden.
In theorie uiteraard want persoonlijk zuig ik ook in sprints. Als ik 700w aantik dan mag ik al blij zijn, ik ben qua power profile op het einde zo plat als de pest.

bezig laten, dat is volk van 100kg dat het gegeven van w/kg niet snapt.

Ik kan niet direct goed aan uw grafiek uit. Maar als de waarden in het begin gemiddelde zijn voor die sprint dan zou ik kijken om eventueel uw cadans wel wat te verhogen. Dat helpt al een stuk en is ook beter om een goeie sprint te rijden.
In theorie uiteraard want persoonlijk zuig ik ook in sprints. Als ik 700w aantik dan mag ik al blij zijn, ik ben qua power profile op het einde zo plat als de pest.
Is een screenshot van het Strava segment. Enige reden dat ik "sprinte" was dat ik zag dat pb haalbaar was en ik de stages bike eens wilde testen in een sprint. Dus veel analyseren is er niet.

Wat is de goedkoopste smartbike eigenlijk? Ik krijg hoe langer hoe meer zin om er 1 te kopen volgende winter.
Ik heb in december in Refurb Kickr Bike gescoord voor €2k recht van Wahoo.
Maar waarschijnlijk kijk je voor alle topmodellen (Stages SB20, Neo Bike v1 en Kickr Bike v1) wel tegen €2.2-2.5k aan, zeker ook de moeite om even in Duitsland te kijken via Idealo of iets dergelijks.

Pro tip: versmos geen geld aan de v2 varianten van de Neo Bike en de Kickr Bike. Die sleuren komen op een RRP van €4k en hebben nauwelijks upgrades, niks wat een €1500 verschil kan rechtvaardigen alleszins.

gKipJaN_d.webp
Niet teveel op letten. De mannen die met gemak effe 1000W aantikken zijn in de minderheid hoor. Zelfs bij de heavy's in cat C waar het gemiddelde gewicht rond de 85-90kg ligt zijn er weinig die in een sprint over de 10wkg kunnen trappen.

Maar waarschijnlijk kijk je voor alle topmodellen (Stages SB20, Neo Bike v1 en Kickr Bike v1) wel tegen €2.2-2.5k aan, zeker ook de moeite om even in Duitsland te kijken via Idealo of iets dergelijks.

Pro tip: versmos geen geld aan de v2 varianten van de Neo Bike en de Kickr Bike. Die sleuren komen op een RRP van €4k en hebben nauwelijks upgrades, niks wat een €1500 verschil kan rechtvaardigen alleszins.

Niet teveel op letten. De mannen die met gemak effe 1000W aantikken zijn in de minderheid hoor. Zelfs bij de heavy's in cat C waar het gemiddelde gewicht rond de 85-90kg ligt zijn er weinig die in een sprint over de 10wkg kunnen trappen.
Neo V2 is zelfs slechter dan de V1 veel kinderziektes, kijk maar naar dcraymaker en gplama review.

En maak mij geen zorgen over mijn sprint, was gewoon een opmerking/grapje tegen mij over een sprint die iedereen zo te zien serieuzer neemt dan mij 😂

Maar sprinten dat is trekken en sleuren é. Ik kan mij voorstellen dat een stabiele smartbike van 65kg daar wel een ferm voordeel geeft. Als ik een sprint aanga, verschuift de ganse boel (fiets en smarttrainer) behoorlijk. Maar ik heb dan ook een 5 sec peak power van 11.26 w/kg :oi22: .

Maar sprinten dat is trekken en sleuren é. Ik kan mij voorstellen dat een stabiele smartbike van 65kg daar wel een ferm voordeel geeft. Als ik een sprint aanga, verschuift de ganse boel (fiets en smarttrainer) behoorlijk. Maar ik heb dan ook een 5 sec peak power van 11.26 w/kg :oi22: .

Dat is waarom ik nooit voluit durf gaan op een sprint, want volgens mij kan dat niet echt gezond zijn voor je frame als je een trainer van pakweg 25kg versleept door te wringen.

Dat is waarom ik nooit voluit durf gaan op een sprint, want volgens mij kan dat niet echt gezond zijn voor je frame als je een trainer van pakweg 25kg versleept door te wringen.
Hier kan een rocker plate wel een voordeel zijn, zo kan de fiets toch mee links/rechts kantelen waardoor er minder krachten op het frame komen. Heb er zelf 1 gemaakt met de trucks van een oud skateboard.

Ik vermoed dat een frame nu wel wat meer afziet op de gemiddelde vlaamse weg dan in die 15 seconden peak power.

Ik vermoed dat een frame nu wel wat meer afziet op de gemiddelde vlaamse weg dan in die 15 seconden peak power.

Die krachten kun je ook wel niet vergelijken. Maar het zal idd wel gewoon in mijn hoofd zitten aangezien de meeste fietsen ook gewoon goedgekeurd zijn vanuit de fabriek om op de trainer te gebruiken.

Gemiddeld bedoel je dan?

Want daar ga ik in piek wel vlot over, 76kg wegend. Ik geraak enkel niet aan de sprint in Zwift races 😅 of geraakte, de tijd van Zwift races ligt ook al weer 2 jaar in het verleden voor mij.

Gemiddeld bedoel je dan?

Want daar ga ik in piek wel vlot over, 76kg wegend. Ik geraak enkel niet aan de sprint in Zwift races 😅 of geraakte, de tijd van Zwift races ligt ook al weer 2 jaar in het verleden voor mij.

Ik weeg 83kg en kan wel een 10 w/kg aanhouden in een sprint, maar de 1000 heb ik nog nooit aangetikt.

Nuja ik ben wel meer de man van de lange adem dan van de sprint.

ik heb een 5s van 1087 op mijn power profile, en dat was toen ik 73-74 woog.
Elke sprint die ik aanga ga ik "makkelijk" over de 1000w voor een seconde of 2. Zou nog eens opnieuw moeten testen.

@langun jij had toch 1600w piek, nee?

ik heb een 5s van 1087 op mijn power profile, en dat was toen ik 73-74 woog.
Elke sprint die ik aanga ga ik "makkelijk" over de 1000w voor een seconde of 2. Zou nog eens opnieuw moeten testen.

@langun jij had toch 1600w piek, nee?
I wish 😅

Eerder 1330W (17,5W/kg), maar dat is echt piek. 5 sec is 1196 (15,74W/kg), 10 sec 1063W (13,99W/kg), 15 sec 876W/kg (11,5W/kg).

Echt snel een berg oprijden is dan weer niet aan mij gegeven, een sterk eindschot op die berg wel 😀

Gemiddeld bedoel je dan?

Nee, echt piek. Ik trap 1100W oid als ik écht fris ben... in een sprint benchmark zoals Zwift Academy vroeger dus zonder opgebouwde vermoedheid. In een points race van een paar weken geleden heb ik een 5s piek van 911W (~10.7w/kg) en das blijkbaar mijn beste 5s waarde ooit op Zwift (in een race).

Zoals gezegd de mannen die in een C race boven de 10w/kg trappen over 5 seconden dat zijn grote uitzonderingen. De meeste blijven zelfs kwa piek rond de 9w/kg steken in races voor zover ik kan zien, je ziet alleszins zelden double digits. Buiten de ZRL dan misschien maar de helft van het veld daar zijn geen echt C's natuurlijk.

Bij de B's gaan ze dan weer wel vlot richting de 12 maar de gemiddelde B weegt dan ook eerder 75kg dan 85kg afaik. De mannen die daar 15w/kg trappen zijn ook eerder uitzondering dan regel. Ik spreek over 5s waarden voor alle duidelijkheid.

Terug
Bovenaan