De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Wat deed je op zwift? Gewoon wat random rondrijden? Wat routes rijden? Random trainingen of iets gericht met een schema?

Zwift is vooral nuttig omdat het indoor rijden toch interessant maakt.
Maar je kan op talloze manieren binnen rijden. En als je niet graag binnen rijdt dan moet je het vooral ook niet pushen :p
Op de rollen rijden heeft wel veel voordelen op vlak van trainen en brainless wedstrijden rijden. Maar je hebt er niks aan als je niet gemotiveerd bent of het u niet boeit.

Beter dan gewoon wat buiten fietsen of gewoon de fiets aan de haak laten hangen.
Het is wel al een paar dagen oké weer geweest. En de fiets eens kuisen is nu ook niet zo een ramp.
Trainingsprogramma's en races
Heel af en toe ook een gewoon parcours waarvan dan één of twee klims in zaten om die op tempo te rijden.

Binnenkort schrijf ik mij waarschijnlijk in voor Rally Di Romagna; vijfdaagse in Italië.
Dan zal het van moeten trainen zijn.

Ik wilde ook mijn recordtijd op Alpe de Zwift eens aanvallen, maar toen kreeg ik knieproblemen en sinds die weg zijn, geen motivatie.
Dus dat zal ook niet voor meteen zijn.

Even terugkomen op mijn bestelling van die trainer tafel op Wiggle.UK

Had een mail terug gekregen dat deze reeds vertrokken was vanuit UK.
Geen problemen gehad met het invoeren of kosten.

Was wel beschadigd toegekomen. 1 van de 2 blauwe 'knopjes' om de tafel hoger/lager te doen, was afgebroken.
Ze hebben al een nieuwe verzonden, en deze mag ik wegdoen.
Top service wel

Ik heb mijn beste zwift winter ooit momenteel. Strava premium is een goeie koop geweest die mij helpt te motiveren doordat ik als datahoer meer getallen zie. Ook de recovery app van Strava beginnen gebruiken en het helpt goed tegen stijve spieren. Kan ik toch met minder gevolg ook voor het werk eens goed doorfietsen op zwift.

Tijd voor test nummer 2.
Ik had in december nog wat vakantiedagen over, hierdoor elke week zowel midweek als in het weekend op se minst 1 rit van +2u kunnen doen. De laatste 3 weken was er telkens eentje bij van +3u, voor putje winter kan ik daar enkel tevreden mee zijn. Qua intensiteit: 2x 30x15", 2x een korte Zwift race van 25' en 1x een rit buiten met intervals tussen 1' a 5' naargelang het terrein.

De test zelf kan ik kort over zijn. Slecht, heel slecht. Maandagavond voelde ik me niet goed, dinsdag misselijk en weinig gegeten, vanaf gisteren weer ok maar voor zo'n 20' test moet je echt wel on top of your game zijn.
Een ramp test kan je tussen de soep en de patatten doen. Bij zo'n lange ftp test met ook nog wat korte blokjes vooraleer je 20' test ben je wel even zoet. Is toch wel een nadeel vind ik.

Eerste 8' aan 276w waren prima, en toen viel ik plat. Laatste minuut weer aan 307w zegt genoeg. Het zat er vandaag deels fysiek, deels mentaal, niet in. Hartslag ook beduidend lager als vorige keer.

07/12 - 260w @ 69,9kg - 176hs
12/01 - 263w @ 69,7kg - 170hs

Is die 263w uw gemiddelde over 20min of uw 95% waarde en dus uw FTP?

Zo een 20min test is de grootste kloterij die er is. Je moet dat fris doen en je neemt best wat herstel daarna.
Als je niet 100% bent dan is het resultaat crooked of haal je het niet.
Natuurlijk als je 100% zeker weet dat je meer zou kunnen gehaald hebben kan je deze waarde gewoon gebruiken om mee te trainen voor, je bent niet de enige die dat zou doen.

20 min waarde.
Tijdens de race van vorige week kwam ik na 25' aan 276 NP. Die eerste 8' aan 276w was ik niet over de rooie aan het gaan ofzo.
Dus ja, ik ben er wel vrij zeker van dat het een serieuze underperformance was en ik gewoon 275 a 280w zou moeten kunnen trappen.

De laatste 3 jaar deed ik eigenlijk nooit meer ftp tests. Ik deed vrij geregeld een Zwift race en puurde daar mijn ftp uit. Zeker geen waterdicht systeem, maar deze 20' test was dat ook niet 😀

Ben volledig nieuw tot deze wondere wereld. Welke smartrainer raden jullie aan voor +- €500?
Was aan het kijken naar Zwift Hub/ Wahoo Kickr Core. Ik zie de bomen door het bos niet meer.

Gisteren eens 7km gereden op zoon zijn account. (twijfel om zelf account te nemen of niet)
Was gewoon aant fietsen zoals ik buiten zou doen, maar snelheid op zwift ga vaak 5km/h aan :unsure:
Nog ergens iets van instellingen aanpassen? Slechte wifi op die plek, misschien daar door?

Gisteren eens 7km gereden op zoon zijn account. (twijfel om zelf account te nemen of niet)
Was gewoon aant fietsen zoals ik buiten zou doen, maar snelheid op zwift ga vaak 5km/h aan :unsure:
Nog ergens iets van instellingen aanpassen? Slechte wifi op die plek, misschien daar door?
Goh dat kan aan veel liggen. Trainer difficulty die zeer laag staat misschien. Je trapt in de boter maar je heeft amper watts en je voelt niks van hellingen en weerstand. Je trainer zelf eens kalibreren kan ook. Qua verbindingsproblemen weet ik weinig. Enkel als je even minder/geen verbinding hebt komt dit links boven op je scherm maar de keren dat ik dat had kon ik doorrijden aan de snelheid die ik had.

Deed je een workout?
Hoe staat uw trainer difficulty?

Ik weet niet hoe het zit met kids accounts, maar het kan perfect dat die gewoon nooit hoge gradiënten krijgen en je dus puur door te schakelen vermogen zult moeten genereren en dus snelheid.

In feite is in zwift snelheid totaal niet belangrijk. Enkel het wattage wat je trapt. Uw snelheid is sterk afhankelijk van welke fiets en welke ondergrond.

Was gewoon een bijna vlak rondje.
Difficulty van de trainer, is dat in Zwift aan te passen? Heb gewoon plug en play gedaan.
Kan gerust zwaarder trappen, maar de kransen zijn op :unsure:
Mijn fietser staat dan ook bijna stil. Terwijl ik naar mijn gevoel 20 rij
Voel wel de weerstand lichter/zwaarder worden als het omhoog gaat.

Trainer difficulty is een slider ergens in je settings, staat normaal op 50%. (of in je Zwift mapje onder 'prefs', openen met kladblok en dan kan je een exact percentage ingeven)
Bij je startscherm met trainer, cadans, hartslag moet je zien dat je rollen op controllable staan. 99% vd gevallen is dat zo, maar die ene keer wil dat plots uit staan. Als je op en af voelt kan dat in principe ook het probleem niet zijn.

Vorige winter heb ik ook een rit gehad dat mijn snelheid vast zat. Bleek een bug in het spel te zijn op dat moment. Ik had ergens een U turn gemaakt en dat had die bug geactiveerd.

Bij het afnemen van mijn cassette op de trainer is er iets losgekomen van de body op mijn trainer. Zie hieronder aangeduid. 1 van die 3 dingen is er af… ik vermoed dat het niet goed is te blijven doorfietsen?
Hoe kan dit? Dat ding is 5 maand oud.. speciaal moeten aankopen voor 12-speed sram cassette
F315-EABC-14-FF-4-B34-BD57-F699-F1722-EC3.jpg

Er zit gewoon een veer over de palletjes om die op hun plaats te houden. Veer openheffen, palletje er weer onder steken en klaar.

Als je de body van het wiel trekt kan dat al eens gebeuren, zo uitzonderlijk is dat niet. Het is niet afgebroken ofzo.

Er zit gewoon een veer over de palletjes om die op hun plaats te houden. Veer openheffen, palletje er weer onder steken en klaar.

Als je de body van het wiel trekt kan dat al eens gebeuren, zo uitzonderlijk is dat niet. Het is niet afgebroken ofzo.
en eigenlijk kan je wel verder met 2 van de 3 ook :p

Terug
Bovenaan