De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Bij sprints wil ik wel geloven dat er grote variaties zijn. Bij constante output niet.

Bij een sprint is het exacte moment van opname erg belangrijk vermoed ik. Een tiende later of vroeger scheelt al snel vele watts

Ik geloof er geen fluit van dat 'elke flux/direto/kickr/... 20 Watt te veel of te weinig aangeeft'

Je moet maar eens de reviews van DCrainmaker lezen.
Geen enkele trainer geeft exact dezelfde waarde weer, en er is altijd een afwijking tegenover een vaste referentie van de powermeter op de fiets. Bij sommige is die afwijking groter dan bij andere.
Bij sommige trainers is het gewoon niet constant en is de afwijking veranderlijk en registreert hij tijdens sprints altijd veel te weinig vermogen.
Dat laatste is problematisch en wil je echt niet. En er zijn trainers die dat effectief doen.
Je moet wel rekening houden met het feit dat Ray er vaak heel snel bij is met zijn reviews en dat hij vaak al 2-3 maand een trainer in zijn bezit heeft op het moment dat ze op de markt komen. Vaak worden er nadien nog wel tweaks gedaan via firmware updates die problemen (als die er al zijn) kunnen oplossen of minimaliseren. Hij reviewed alleszins heel zelden trainers die dramatisch slecht zijn, zeker niet van de grote spelers (Garmin, Wahoo, Elite, Saris...)

Bij sprints wil ik wel geloven dat er grote variaties zijn. Bij constante output niet.

Bij een sprint is het exacte moment van opname erg belangrijk vermoed ik. Een tiende later of vroeger scheelt al snel vele watts

Ik geloof er geen fluit van dat 'elke flux/direto/kickr/... 20 Watt te veel of te weinig aangeeft'
Dit is een dataset van een meting van hem.
average power scheelt tussen de pedalen en de flux een 3watt en met de spider een 7,5watt. Maar dat is average, als je gaat kijken dan heb je op momenten met de intervallen een 10-20watt verschil, waarbij de flux dus bijna altijd te weinig aangeeft.

Dat is nu eenmaal zo en in principe ook wel te verklaren met de manier waarop het vermogen gemeten wordt. Misschien is geen van beide exact juist, dat zal ook zo zijn, maar het moet gewoon aanvaardbaar zijn. En daar slaagt de flux dan wel in.

Dat is gewoon omdat je het niet wil geloven, omdat je een Direto hebt 🤣. Op alle Diretos die ik al heb getest (3) had ik, zelfs heel duidelijk, veel meer vermogen dan alle kickrs (4) die ik heb gereden.

Ik nodig je graag uit voor een échte FTP test op een Core.

Ps: de verschillen waren 20-30w hé, dus echt huge en écht wel merkbaar

Dat is gewoon omdat je het niet wil geloven, omdat je een Direto hebt 🤣. Op alle Diretos die ik al heb getest (3) had ik, zelfs heel duidelijk, veel meer vermogen dan alle kickrs (4) die ik heb gereden.

Ik nodig je graag uit voor een échte FTP test op een Core.

Ps: de verschillen waren 20-30w hé, dus echt huge en écht wel merkbaar
Nee da's niet waar. Waarom zou ik mijzelf dat wijsmaken?
Ik heb nul reden om te geloven dat mijn Direto zou afwijken. Als ik mijn waardes zie, en dan in het echte leven vergelijk met anderen van wie ik de waardes ken, valt dat allemaal goed te geloven en kan er echt geen afwijking van 20 - 30 watt op zitten. Dan zou ik er op elke helling af liggen.

Heb je een FTP test afgelegd in dezelfde conditie op 3 direto's en 4 kickrs?
Of heb je rondgereden met een inspanning die gelijkaardig aanvoelde?

Je mag het blijven herhalen zoveel je wilt, ik ga er nooit waarde aan hechten.

Mijn FTP draait rond de 280 (iets hoger) aan 70 kg. Je hebt mij al genoeg zien fietsen om te kunnen aannemen dat die waarden niet van de pot gerukt zijn.

Mijn trainer is nu bijna 5 jaar oud (en bij kalibratie geeft hij ook nog steeds een acceptabele offset waarde aan). Binnenkort zal hij wel eens aan vernieuwing toe zijn.

edit: hier zie je een dubbelmeting waarbij de waardes out of whack zijn zonder kalibratie, maar heel gelijkmatig wanneer wel gekalibreerd
"after the calibration, the power was just spot on"
edit: in het filmpje blijbaar meerdere toestellen die tegen meerdere ander powermeters werden getest, mét overeenkomstige waarden.

Dat vind ik veel betrouwbaarder dan poeperman die 3 direto's (gekalibreerd?) heeft getest. Hoe getest?

Ik heb dik schijt aan van die verhalen die op het internet een eigen leven gaan leiden. Gewoon een echokamer.

Laatst bewerkt:
Heb je een FTP test afgelegd in dezelfde conditie op 3 direto's en 4 kickrs?
Of heb je rondgereden met een inspanning die gelijkaardig aanvoelde?

Mijn FTP draait rond de 280 (iets hoger) aan 70 kg. Je hebt mij al genoeg zien fietsen om te kunnen aannemen dat die waarden niet van de pot gerukt zijn.

Ik heb dik schijt aan van die verhalen die op het internet een eigen leven gaan leiden. Gewoon een echokamer.
Op 2 direto’s en 2 kickrs een FTP test gedaan. 3 ervan waren splinternieuw, net gekalibreerd (door mij) en getest. Het verschil valt zelfs op door te rijden aan 200-220w.

Ik weet dat jij niet bewust een trainer met een hogere weergave zou kiezen, daarvoor heb je er teveel “schijt” aan. Maar dat neemt niet weg dat het wel zo is.

Mijn first hand experience bevestigt de echokamer. Ik kwam van een Direto met zeer veel vertrouwen, naar een Kickr met de voeten op de grond. Bij het (eerste?) virtuele BK zwift bestond de top 5 ook uit 4 Direto’s oid. Dat was toen ook gewoon een (gegronde) kritiek van de andere deelnemers.

En dat jij wellicht een mooi vermogen kan trappen dat trek ik ook niet in twijfel, maar in word er wel vaker afgereden door mensen met een FTP dat pakken lager ligt hoor, dat heet gebrek aan karakter:)

Remember die tocht in Puyenbroeck? Misschien niet op jouw peak, maar toch, een periode van veel fietsen. Onze companion, Gilles DR, had toen geen 2w/kg en die reed ook jou op de rekker. Mijn punt: Fieldtesting heeft veel te veel variabelen om je op te baseren voor een vergelijk.

Dit is een dataset van een meting van hem.
average power scheelt tussen de pedalen en de flux een 3watt en met de spider een 7,5watt. Maar dat is average, als je gaat kijken dan heb je op momenten met de intervallen een 10-20watt verschil, waarbij de flux dus bijna altijd te weinig aangeeft.

Dat is nu eenmaal zo en in principe ook wel te verklaren met de manier waarop het vermogen gemeten wordt. Misschien is geen van beide exact juist, dat zal ook zo zijn, maar het moet gewoon aanvaardbaar zijn. En daar slaagt de flux dan wel in.
Nu voel ik mij al veel beter over mijn waarden die ik trap op mijn Flux 😅

Op 2 direto’s en 2 kickrs een FTP test gedaan. 3 ervan waren splinternieuw, net gekalibreerd (door mij) en getest. Het verschil valt zelfs op door te rijden aan 200-220w.

Ik weet dat jij niet bewust een trainer met een hogere weergave zou kiezen, daarvoor heb je er teveel “schijt” aan. Maar dat neemt niet weg dat het wel zo is.

Mijn first hand experience bevestigt de echokamer. Ik kwam van een Direto met zeer veel vertrouwen, naar een Kickr met de voeten op de grond. Bij het (eerste?) virtuele BK zwift bestond de top 5 ook uit 4 Direto’s oid. Dat was toen ook gewoon een (gegronde) kritiek van de andere deelnemers.

En dat jij wellicht een mooi vermogen kan trappen dat trek ik ook niet in twijfel, maar in word er wel vaker afgereden door mensen met een FTP dat pakken lager ligt hoor, dat heet gebrek aan karakter:)

Remember die tocht in Puyenbroeck? Misschien niet op jouw peak, maar toch, een periode van veel fietsen. Onze companion, Gilles DR, had toen geen 2w/kg en die reed ook jou op de rekker. Mijn punt: Fieldtesting heeft veel te veel variabelen om je op te baseren voor een vergelijk.
Er wordt op dit forum nogal veel over vermogens en ftp geschreven.

Maar op dit wil ik toch wel even reageren. Als iemand met een ftp van 2W/kg, Arkaine met een ftp van 4W/kg op de rekker krijgt, dan klopt er ergens iets niet. Het vermogen hangt inderdaad af van verschillende power meters of trainers. Maar een van de twee waardes klopt niet, het verschil is gewoon te groot.

Ik rij nu al een jaar met een power meter op de weg, en ik heb geen gedacht van mijn FTP. Nog van mijn waardes per aantal minuten aan inspanning omdat ik deze simpelweg nog niet heb vast gelegd voor elk van die specifiek aantal minuten aan inspanning. (vb. mijn 10 minuten waarde komt uit een inspanning die ongeveer 1,5h geduurd heeft, mijn beste 30 seconden waarde komt uit een solo rit van 4h van 120km)

Als je wil vergelijken zou je kunnen zeggen dat in uw voorbeeld Gilles DR beter was dan Arkaine op die dag.
(ik neem er nu jou post uit maar de laatste tijd zijn er nog wat gepasseerd, daarom ook niet specifiek op u bedoeld.)

Je vergelijkt best enkel en alleen uw eigen waardes met de dezelfde powermeter of trainer, zodat de afwijkingen enigszins gelijkmatig zijn, en je eigen progressie (of afbraak :biglaugh: ) kan volgen.

TR heeft een nieuwe functie, waarbij uw FTP via AI wordt berekend:

Gedaan met die schijttesten om de 6 weken :support:

Ze baseren zich hiervoor vnl op de critical power CP en prime W'.
https://www.highnorth.co.uk/articles/critical-power-calculator voor de uitleg.

Dit is een heel handige tool om zelf mee te spelen:

Bovenstaande is ook de reden waarom profrenners in werkelijkheid maar weinig field of labtesten meer moeten doen.

Laatst bewerkt:
Maar op dit wil ik toch wel even reageren. Als iemand met een ftp van 2W/kg, Arkaine met een ftp van 4W/kg op de rekker krijgt, dan klopt er ergens iets niet.

Je vergelijkt best enkel en alleen uw eigen waardes met de dezelfde powermeter of trainer, zodat de afwijkingen enigszins gelijkmatig zijn, en je eigen progressie (of afbraak :biglaugh: ) kan volgen.
Uiteraard geldt eigenlijk enkel dat laatste.

Gilles DR is (was) een beer van 110kg, en die 2w/kg is lichtjes overdreven, maar hij haalde sowieso geen 3w/kg. Maar toch zal zijn absolute vermogen niet ver van dat van Arkaine gelegen hebben op die dag. Daarnaast is dat iemand die schijnbaar geen last heeft van hobbelige 'patattenstroken' terwijl ik daar bijvoorbeeld totaal mijn kracht niet op kwijt kan. En op een biljartvlak (op die kloteputten na) parcours is w/kg ook helemaal niet relevant.

Had hij een goeie dag? Waarschijnlijk wel. En Arkaine misschien zijn slechtste dag ooit. Dat is het net, je kan je niet baseren op een fieldtest om te zeggen of de 4w/kg die een Direto aangeeft ook realistisch is.

Maar da's offtopic! Altijd welkom @Arkaine (heb ik al vaak gezegd in deze specifieke discussie trouwens) om mijn ongelijk te bewijzen. The Kickr is waiting

Ik kom voorlopig weinig toe aan zwiften.
Vooral mentaal. Ik zie er tegenop om zo hard af te zien hier in de tuinkamer :D
Ik ga precies veel liever een toerke fietsen of lopen. Dat heeft precies (mentaal dus) meer "doel".

Als de écht koude dagen eraan komen kan het wel anders worden.

Maar da's offtopic! Altijd welkom @Arkaine (heb ik al vaak gezegd in deze specifieke discussie trouwens) om mijn ongelijk te bewijzen. The Kickr is waiting
Op de vorige perioden dat ik hier wel op zou zijn ingegaan was er altijd wel iets (twee keer knie naar de vaantjes).
Dit jaar is de motivatie voor zwift er een pak minder, dus het zal er niet van komen.

Wat kan helpen, maar je doet ermee wat je wilt natuurlijk, zijn pre- en post-cycling/ running oefeningen doen.
Dus voor je op de rollen springt wat activatiecode doen door wat squats, jump squats, foam rolling en stretching te doen. En na het fietsen even het zweet afkuisen en wat core oefeningen doen.
Plank, side plank, side plank crunch, reverse plank, leg raises, Superman en noem maar op. Gewoon kort 2 rondjes van 6 oefeningen in een A en B routine.
Alles bij elkaar 10 minuten werk maar echt zo nuttig.

Kniepijn komt vaak ook van de quadriceps. Dus het kan ook geen kwaad om actief krachttraining voor de beenspieren te doen.
Dat zal dan niet met body weight zijn maar met gewichten.

TLDR: Doe gewoon wat kracht en stretching, je zult me dankbaar zijn.
Fietstraining is niet enkel op de fiets.

Laatst bewerkt:
Ik kom voorlopig weinig toe aan zwiften.
Vooral mentaal. Ik zie er tegenop om zo hard af te zien hier in de tuinkamer :D
Ik ga precies veel liever een toerke fietsen of lopen. Dat heeft precies (mentaal dus) meer "doel".
Dat uurtje gas geven per week levert nochtans meer op als dat toerke fietsen.

Ik heb vandaag voor het eerst in 2,5 maand nog eens een intervaltraining gedaan. Volgende week ga ik een 20' test doen en het doel voor deze winter wordt om daar 300w halen. Zullen zien vanaf welk getal ik start 😬😀

Dat uurtje gas geven per week levert nochtans meer op als dat toerke fietsen.

Ik heb vandaag voor het eerst in 2,5 maand nog eens een intervaltraining gedaan. Volgende week ga ik een 20' test doen en het doel voor deze winter wordt om daar 300w halen. Zullen zien vanaf welk getal ik start 😬😀
Ligt eraan vanaf waar je start of die 300w realistisch is :P
Wat wat is hoogst gekende FTP?

Je kan ook altijd nog een direto kopen? Dan win je instant 20w! :unsure:

Ligt eraan vanaf waar je start of die 300w realistisch is :P
Wat wat is hoogst gekende FTP?
Ik heb ooit 304w gereden op 20', maar dat is al geleden van januari 2020. Toen ik nog aardig wat races reed kwam ik daar vaak op gemiddeldes van 280w. Dus ftp in de 280 a 290 range.

Het zou dus terug naar de beste waardes zijn. In 2022 ben ik te vaak eens ziek geweest (nooit corona dat we weten) en dan de laatste maanden nog die miserie met de knie. Ik verwacht op de eerste test misschien 250w te halen. Maar ik merk wel dat ik meer kracht verloren ben dan conditie, dus na een maand hoop ik wel al een sprong te maken.

300w halen zal effectief wel werken worden. Maar na zo lang stil te liggen heb ik ook wel zin in de uitdaging. Het heeft ook geen zin om de lat te laag te leggen 😛

Terug
Bovenaan