he wat?Een uur maximaal rijden is ook niet minder of meer lastig dan 5,10,20 of 30' maximaal rijden...

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
he wat?Een uur maximaal rijden is ook niet minder of meer lastig dan 5,10,20 of 30' maximaal rijden...

Ik heb al meer mensen slecht zien worden na een wingate test dan na inspanningen all out die langer dan 10' duren.he wat?![]()
Niemand, maar dan ook niemand, gaat ooit accuraat zijn FTP kunnen bepalen door een test van een uur.Wil je jouw FTP kennen, warm 10' op en probeer dan een uur lang zo hard en constant mogelijk te rijden.
Gemiddelde vermogen over één uur is dan jouw FTP.
Niemand, maar dan ook niemand, gaat ooit accuraat zijn FTP kunnen bepalen door een test van een uur.
Je zegt gemiddeld, maar dat gemiddelde is wel van een vermogen dat nagenoeg constant is en op een het maximale vermogen dat je een uur kan volhouden. Je moet gewoon een heel constant vermogen rijden, want ga je er zelfs maar 5% over dan kan je het vergeten en haal je nooit uw uur.
Daarbij is er ook niemand die een uur op zijn FTP kan rijden. Of zijn FTP-waarde die hij voor ogen heeft is niet accuraat. Een prof kan ongeveer 45minuten op dat vermogen rijden, als jij dus een uur dat kan dan is uw FTP niet correct.
Er is een reden waarom de 20 minuten test er is en de ramp test. 20 minuten u uitwringen is al stevig, maar te doen. Maar een uur is niet iets wat je vaak doet, laat staan dat de volgende dag uw eerste training al aangevat kan worden.
Een FTP-test is dan ook altijd maar een inschatting en nooit exacte wetenschap.Nee je gaat uit van de verkeerde denkwijze.
Het is omgekeerd dat alles werkt.
Van FTP naar onder uit.
Dat is dan ook de reden dat FTP bij de meeste een overschatting is en ze de doelvermogens tijdens hun training niet halen en opgeven.
De VI zegt enkel maar iets over de verhouding NP op gemiddeld vermogen. En ja uw NP kan niet veel verschillen in pure waarde van uw gemiddelde vermogen omdat je geen hoge pieken gaat maken maar gaat proberen constant te rijden qua vermogen. En je ook uw benen niet gaat stilhouden en op een egaal parcours gaat rijden waar uw belogen constant kan blijven.En je moet niet continu op hetzelfde vermogen rijden. Je mag er soms eens boven of onder zitten. De VI (variability index) zal nog steeds zo goed als 1 zijn wat toont dat het een goede test was.
Dat de meeste hun training opgeven lijkt me een grotere misvatting dan er van uitgaan dat een ramp test een correcte ftp geeft.Dat is dan ook de reden dat FTP bij de meeste een overschatting is en ze de doelvermogens tijdens hun training niet halen en opgeven
Dat is je reinste onzin.En je moet niet continu op hetzelfde vermogen rijden. Je mag er soms eens boven of onder zitten. De VI (variability index) zal nog steeds zo goed als 1 zijn wat toont dat het een goede test was.
Het gaat over de VI na één uur, niet de VI na 30'.Maar stel nu jij maximaal 300w een uur kan volhouden, als jij het eerste half uur aan 315w gaat rijden dan kan je het al vergeten om dat laatste halfuur nog af te ronden. Dat terwijl uw VI dat eerste halfuur gewoon goed zal zitten.
Stel dat je aan een atleet vraagt om een uur lang maximaal te roeien, te lopen, te fietsen of te zwemmen. Dan zullen de meeste wel vrij accuraat kunnen inschatten welk tempo ze kunnen volhouden.Dat is je reinste onzin.
Je beseft dat er op de 20min test 95% van u waarde wordt genomen wordt als FTP? Dat wil zeggen dat als je u FTP 5% overshoot je maar 20min ver graakt in plaats van een vol uur. Dat is een gigantisch verschil voor een al bij al kleine fout.
Daarover gaat het idd net.U FTP 2% overschatten op zo´n test van een uur wil zeggen dat je wrs nauwelijks de 45min vol maakt. 2%... das ~4-6W voor de meesten. Hoe gaat je daaruit dan ooit een accurate FTP waarde krijgen?
Ik volg @MrCipo wel eigenlijk.
Wat is het nut van een waarde die aangeeft welk wattage je een uur lang kan volhouden, als dat voor niemand, en ook in geen enkel geval haalbaar is?
Of, trainingsplannen moeten dit meenemen in de opmaak van die plannen, en eigenlijk altijd structureel lichter gemaakt worden.
Of, je FTP moet lager gezet worden.
Ik heb op een gegeven moment 296w FTP gehad op 75kg, via een ramptest.
NO WAY IN HELL dat ik dat 20min vol zou kunnen rijden, laat staan een uur.
Dus, is dat niet mijn échte FTP. Dat was misschien 275 op dat moment.
Maar het maakt toch niet uit welke waarde je een uur in praktijk kan volhouden? Wat belangrijk is, is dat je die waarde fysiologisch een uur 'theoretisch zou moeten kunnen' rijden (bij benadering).Wat is het nut van een waarde die aangeeft welk wattage je een uur lang kan volhouden, als dat voor niemand, en ook in geen enkel geval haalbaar is?
Ja maar dan ben je gewoon hopeloos te laat. Net door die exponentiele curve van lactaat en vermoeidheid gaat elke watt die boven dat effective FTP u dubbel aangerekend worden.Het gaat over de VI na één uur, niet de VI na 30'.
Iemand die start aan 315 watt maar slechts 300 watt aankan, zal dit gaandeweg wel voelen dat dit geen uur haalbaar is en bijpassen.
Net niet. Heel veel mensen hebben totaal geen gedacht wat ze een uur lang kunnen volhouden.Stel dat je aan een atleet vraagt om een uur lang maximaal te roeien, te lopen, te fietsen of te zwemmen. Dan zullen de meeste wel vrij accuraat kunnen inschatten welk tempo ze kunnen volhouden.
Iemand die start aan een inspanning die hij een uur moet volhouden, start daarmee niet met de intentie om na 20' op te geven.
Maar uiteindelijk is dat FTP een persoonlijke waarde, die het mogelijk maakt om zones te definiëren, benchmarking te doen en te pacen.Ik volg @MrCipo wel eigenlijk.
Wat is het nut van een waarde die aangeeft welk wattage je een uur lang kan volhouden, als dat voor niemand, en ook in geen enkel geval haalbaar is?
Of, trainingsplannen moeten dit meenemen in de opmaak van die plannen, en eigenlijk altijd structureel lichter gemaakt worden.
Of, je FTP moet lager gezet worden.
Ik heb op een gegeven moment 296w FTP gehad op 75kg, via een ramptest.
NO WAY IN HELL dat ik dat 20min vol zou kunnen rijden, laat staan een uur.
Dus, is dat niet mijn échte FTP. Dat was misschien 275 op dat moment.
Meerwaarde van een lactaattest is om een inschatting te maken van de basisuithouding en aerobe drempel.U FTP ligt in op uw anaerobe drempel. Voor mensen die zoveel belang hechten aan het feit dat die FTP zo juist moet zijn en geen vertrouwen hebben in een ramp of zelf 20min test heb ik volgende raad: doe eens een lactaattest en dqn zullen we nog eens klappen.
Ja maar dan ben je gewoon hopeloos te laat. Net door die exponentiele curve van lactaat en vermoeidheid gaat elke watt die boven dat effective FTP u dubbel aangerekend worden.
Met andere woorden ga je gewoon geen deftige test meer kunnen afleggen omdat je al zoveel vermoeidheid hebt opgebouwd dat je echt veel lager moet rijden om dat uur nog rond te krijgen
En niet onbelangrijk, zo een test van een uur moet je voorbereiden door ervoor niet te fietsen, te rusten. Je moet die test fris doen, en na de test moet je ook rusten.
Net niet. Heel veel mensen hebben totaal geen gedacht wat ze een uur lang kunnen volhouden.
Dat is het klassieke bij het lopen en fietsen, je hebt twee kampen. Mensen die hun zwaar overschatten en dan na een 40minuten in elkaar stuiken.
En dan heb je het kamp dat pessimistisch is en aankomen met het gevoel er niet alles uitgehaald hebben. Een uur lange effort op maximale waarde vraagt ook een uur lange focus en uur lange pacing.
Schering en inslag dus die twee kampen.
Maar uiteindelijk is dat FTP een persoonlijke waarde, die het mogelijk maakt om zones te definiëren, benchmarking te doen en te pacen.
Theoretisch is dat FTP enkel nuttig als je een tijdrit van exact één uur gaat rijden. Wat zelden tot nooit zal gebeuren.
Ook gewoon omdat het FTP het tipping point is en het heel lastig is om zeer constant hierop te rijden. En toch zeker buiten in een veldtest.
Overshoots betaal je dubbel en dik cash.
Dat is nog steeds de definitie. Maar als je niet kan/wil begrijpen dat 5% (10-15w voor de meesten onder ons) boven u richtwaarde rijden u rijtijd met 66%!!! verkort dan heeft het geen zin om hier over verder te discusieren.Aanvankelijk werd FTP gedefinieerd als het vermogen dat iemand een uur kan volhouden. Indien iemand daar in ideale omstandigheden niet in slaagt dan is het ook zijn FTP niet. Wat zijn 5 en 20’ waardes ook mogen zijn.
Probeer eens een uur op 260w te rijden in ERG mode!Mijn FTP is momenteel 282W, kan ik een uur 282W rijden? Waarschijnlijk wel... áls ik exact 282W zou kunnen trappen... maar dát kan ik niet, want ik ben geen robot. Ik ga met spikes tot tegen de 295-300W zitten en dát is dus de hoofdreden dat ik niet aan mijn uur geraak, niet dat die 282W te hoog zou zijn.
Haha maar man toch.Dat is nog steeds de definitie. Maar als je niet kan/wil begrijpen dat 5% (10-15w voor de meesten onder ons) boven u richtwaarde rijden u rijtijd met 66%!!! verkort dan heeft het geen zin om hier over verder te discusieren.
Mijn FTP is momenteel 282W, kan ik een uur 282W rijden? Waarschijnlijk wel... áls ik exact 282W zou kunnen trappen... maar dát kan ik niet, want ik ben geen robot. Ik ga met spikes tot tegen de 295-300W zitten en dát is dus de hoofdreden dat ik niet aan mijn uur geraak, niet dat die 282W te hoog zou zijn.