De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Eigenlijk toch wel gek dat er zo weinig zijn met een smart bike.
Neem nu die NEO 2 vs de Neo Bike.

Ok, die is nog eens €1000 duurder, maar daar staat tegenover dat je nooit ofte nimmer moet sukkelen met smeren, afstellen, sleuren, slijtage van je fiets. Dat hij héél makkelijk door het hele gezin gebruikt kan worden zonder veel moeite, gewoon even een paar QR's loszetten, instellen en gaan.

Wil je graag simuleren hoe het zou voelen met een kortere/langere stem? Of een specifieke voorbereiding op Alpe D'huez doen, met de cassette die je ginds zou gebruiken (neem ik een 32 mee, of beslis je na wat virtueel testen dat een 34 beter aangewezen is).

Eigenlijk 1001 voordelen, en in the long run waarschijnlijk niet eens duurder dan een high end trainer. Maar de instapprijs is natuurlijk heftig.
(en vgl. met een Kick Core al X3)
Als redelijk beginnend toerist is die investering wel té hoog maar voor een heel deel van ons, die vaak veel uren op die trainer spenderen, is die investering inderdaad echt zo zot nog niet.

Als je alle voordelen tegen dat eigenlijk enige nadeel (prijs) zet dan is het imo vooral u over die prijs te zetten. Als je er rationeel over nadenkt is de prijs zelfs niet zoveel hoger als de combo trainer+fiets, er zijn namelijk veel mensen die een dedicated rollenfiets hebben. Dan moet je al niet te zot doen om over de €2k waarde uit te komen. HET grote verschil is natuurlijk dat die rollenfiets vaak de oude koersfiets is die ze toch al hadden staan.

Maar eigenlijk gewoon al het feit dat je na je training even met een doekje heel de fiets kan afvegen en dat hij terug volledig proper staat zonder zweetresten is al een niet te onderschatten voordeel. Ik kijk als ik op de rollen rij nu regelmatig naar mijn crankstel om dan te zien dat daar eigenlijk constant zweetdruppels tussen vallen... alles behalve gezond voor u materiaal en een plaats die sowieso zeer moeilijk te onderhouden valt.

Ik ben wel degelijk aan het overwegen van een Smart Bike te kopen. Mijn Neo en ALU fiets kunnen dan ook weg dus dat dekt al een deel van de investering maar ik kijk eerst de kat nog even uit de boom. Er gaan uiterlijk volgend jaar toch wel opvolgers beginnen verschijnen vermoed ik die hopelijk de bestaande 'problemen' met de huidige modellen wegwerken.

Ik heb 1x zonder ventilator gereden en dan droop het zweet ook van mijn armen.
Nu met ventilator valt dat echt goed mee eigenlijk, hoofd zweet wel serieus maar op armen gaat dat best wel of heb ik voldoende tijd om het eens af te wrijven ipv dat het echt ligt te druppen.

Ik ben misschien een extreme zweter maar ik blijf erbij dat mensen meer ventilatoren moeten aanzetten. Eentje achter u gericht op uw gat en rug is ook top. Nul druppels op crankstel etc, enkel paar van voorhoofd op de grond. Dit terwijl het zonder ventilatoren om een heuse plas gaat die weinigen mij kunnen nadoen. :D Kost ook twee keer niets en het verbruik is te verwaarlozen.

Zo'n echte bike zou ik ooit ook wel durven overwegen...

Welke ventilator gebruiken jullie zoal? Echt die dedicated van Wahoo bijvoorbeeld?
Ik kom net uit het veldrijden topic waar het over defibrillators gaat, dus ik las uw zin hier eerst als "welke defibrillators gebruiken jullie zoals?" :laugh:

On topic :unsure: Ik heb ook een Honeywell. Heeft drie standen, maar staat quasi altijd op de middelste stand en dat is perfect voor mij.

Welk merk is da? Mijne honeywell is perfect maar heb ook al gedacht om er hue stopcontact tussen te steken :)
Rowenta

Maar is ook de bedoeling om in de zomer te gebruiken op warme dagen :p

@ShadesOfJae ik start meestal zonder, na paar minuten op laagste stand + poort beetje open en dan tijdens interval naar standje 2-3 (gaat tot 5 maar dan waai ik weg :p)

Ik heb gewoon zo een el cheapo vloerventilaror, zo een bestron knock-off.
Ik zet die gewoon vanaf seconde 1 op maximale stand, koeling kan je nooit genoeg hebben! :P
Kom zelfs niet toe soms en heb al gedacht om nog een tweede grotere te kopen!

Vandaag eens “the wringer” workout gedaan voor de fun. Damn, wat een tegenvaller was dat! 12 intervallen van 30sec >600w.
Ik moet het sowieso al meer hebben van de langere inspanningen. Maar de laatste 2 kreeg ik mijn pedalen gewoon niet meer rond. (Ook door gebrek aan klikpedalen).
Echt afzien. Nog meer dan deze week race op alpe du zwift.

Het niveau van sommigen ligt wel erg hoog… de eerste van de race was een belg met gemiddeld 5,2w/kg over 45min.

Vandaag eens “the wringer” workout gedaan voor de fun. Damn, wat een tegenvaller was dat! 12 intervallen van 30sec >600w.
Ik moet het sowieso al meer hebben van de langere inspanningen. Maar de laatste 2 kreeg ik mijn pedalen gewoon niet meer rond. (Ook door gebrek aan klikpedalen).

Het niveau van sommigen ligt wel erg hoog… de eerste van de race was een belg met gemiddeld 5,2w/kg over 45min.
6 min aan 205% ftp, je zou van minder…

Wat is uw FTP misschien?
Die the wringer moet by far de slechtste workout zijn.
Hij doet wel wat de titel zegt, u volledig uitwringen.

Denk dat je bij the wringer best je ERG af zet en gewoon op gevoel rijdt want is inderdaad niet realistisch.

Ik heb net 1e week Build Me Up erop zitten. Valt wel mee tot nu toe maar ik zet mijn workouts op 95% ipv. 100% via de companion app. Heb het liever zo te doen dan dat ik elke workout te diep ga.

Vandaag de eerste 'LSD' training op de rollen gedaan, 3u rijden kan echt lang duren. Al een geluk dat Don't look up best een goede film was 😅

Iemand ervaring met RGT Cycling app?
Ik heb recent de Wahoo Kickr Snap gekocht en zou graag trainen met leuke app die niet te duur is ovv abonnement. Vandaar uitgekomen op RGT.
Momenteel probeer ik dus de gratis versie van RGT Cycling maar tijdens eerste rit ondervond ik probleem bij het klimmen. Ik geraak nog amper vooruit en stamp mij dus te pletter :help:. Op de vlakke stukken heb ik indruk dat het ok is.

Nu gezien ik nog geen 'ervaring' heb met het fietsen op rollen vroeg ik me af of dit misschien gelinkt zou kunnen zijn aan de afstelling van mijn fiets op de rollen? Of iets anders? :shy:
Alvast bedankt voor feedback!

Iemand ervaring met RGT Cycling app?
Ik heb recent de Wahoo Kickr Snap gekocht en zou graag trainen met leuke app die niet te duur is ovv abonnement. Vandaar uitgekomen op RGT.
Momenteel probeer ik dus de gratis versie van RGT Cycling maar tijdens eerste rit ondervond ik probleem bij het klimmen. Ik geraak nog amper vooruit en stamp mij dus te pletter :help:. Op de vlakke stukken heb ik indruk dat het ok is.

Nu gezien ik nog geen 'ervaring' heb met het fietsen op rollen vroeg ik me af of dit misschien gelinkt zou kunnen zijn aan de afstelling van mijn fiets op de rollen? Of iets anders? :shy:
Alvast bedankt voor feedback!
Geen ervaring mee maar is er geen setting die je kan instellen hoe hij klimmen moet simuleren (bv 25% ipv 100%)?
En welke wattages spreken we dan + wat is uw fiets-setup (tandwielen - cassette)?

Zou dat het equivalent van ERG op Zwift kunnen zijn ?

Bij workouts heeft Zwift een 'mode' waarbij hij bv. 5 minuten 200W vraagt. Als je aan een cadence van 70 trapt zal je versnelling automatisch zwaarder gezet worden dan wanneer je cadence 100 trapt. Als je je cadence naar 10 laat zakken staat je versnelling zo zwaar dat je hem niet meer rondgedraaid krijgt.

Terug
Bovenaan