De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Vandaag wou ik eens op het gemak. Rapha (50k). Group D 2.2w/kg was het doel.
Ja kijk, we leren elke dag bij :help:

Gemiddeld rond de 3w/kg. FTP increase naar 225.
Tegen het einde toe toch wel goed vermoeid en die hartslag was tegen het einde volledig de hoogte in.
Classic : "Oh, daar rijdt een groepje weg, als ik even een tandje bij steek ben ik mee..." en voor je het weet veranderd die rustige duurtraining in een treshold nachtmerrie :,)

Vandaag wou ik eens op het gemak. Rapha (50k). Group D 2.2w/kg was het doel.
Ja kijk, we leren elke dag bij :help:

Gemiddeld rond de 3w/kg. FTP increase naar 225.
Tegen het einde toe toch wel goed vermoeid en die hartslag was tegen het einde volledig de hoogte in.
Ik verbaas mij toch altijd dat tijdens zo een group ride ik altijd consequent veel meer vermogen moet trappen om überhaupt bij de groep te blijven.

Maar goed het is eens een leuke afwisseling tegenover draaien op ERG.

Zeggen dat je het niet gekregen hebt en dan 1 terug sturen en je hebt hem gratis.
Ze hebben een 2de gegeven maar moet nu een document ondertekenen dat ik de eerste niet ontvangen heb.
Ga maar braaf en eerlijk zijn en gewoon 'm terug laten ophalen.
Zou me er sowieso niet goed bij voelen om 1400 euro te stelen...
Dus ja, er staan hier nu 2 Zwift Rides 😶

Ik verbaas mij toch altijd dat tijdens zo een group ride ik altijd consequent veel meer vermogen moet trappen om überhaupt bij de groep te blijven.

Maar goed het is eens een leuke afwisseling tegenover draaien op ERG.
Hangt ook van je gewicht af... als je 65kg weegt ga je meestal harder moet trappen.

Ook de plaats waar je in een group rijdt maakt veel uit, bij de pace bots valt dat extra hard op. Rijdt je achter de pace bot dan moet je meestal veel harder trappen om in de groep te blijven dan als je net voor de pacebot rijdtLipack Dynamics kenne in Zwift doet veel.

Maar eerlijk: die Festive500 rides daar rijden zoveel mensen mee dat er altijd wel een groep aan u snelheid rijdt.

Ik ben voor de eerste keer ook eens aan een serieus programma bezig met join. “FTP builder” om precies te zijn. Bij de start vroeg hij geloof ik hoe actief je int verleden was. En op basis daarvan “samen met je FTP en theeshold HR” start dan je programma neem ik aan. Nu had ik aangegeven dat ik een 5 tal dagen in de week een uur of 2 de tijd heb voor een training. Maar ipv ne keer af te wisselen in duur geeft hij me steevast trainingen van 2 uur. Dat zou nog wat afwisselender mogen zonder dat ik zelf mijn beschikbaarheid moet aanpassen want nu op voorhand weten dat elke training 2 uur is dat begint wat ontmoedigend te worden. En met gevolg heb ik nu al een 122% progress met nog 42 dagen te gaan. 🤷🏻‍♂️

Laatst bewerkt:
Ik ben voor de eerste keer ook eens aan een serieus programma bezig met join. “FTP builder” om precies te zijn. Bij de start vroeg hij geloof ik hoe actief je int verleden was. En op basis daarvan “samen met je FTP en theeshold HR” start dan je programma neem ik aan. Nu had ik aangegeven dat ik een 5 tal dagen in de week een uur of 2 de tijd heb voor een training. Maar ipv ne keer af te wisselen in duur geeft hij me steevast trainingen van 2 uur. Dat zou nog wat afwisselender mogen zonder dat ik zelf mijn beschikbaarheid moet aanpassen want nu op voorhand weten dat elke training 2 uur is dat begint wat ontmoedigend te worden. En met gevolg heb ik nu al een 122% progress met nog 42 dagen te gaan. 🤷🏻‍♂️
Zelf u time slots manueel aanpassen? Ergens 1h30 ofzo insteken ipv 2h00?

Zelf u time slots manueel aanpassen? Ergens 1h30 ofzo insteken ipv 2h00?

Dat kan zeker, maar van een slimme app verwacht ik dat die app zegt hoe ik moet trainen binnen mijn beschikbare tijd. Ik wil niet zelf in mijn programma gaan knippen en trainingen inkorten terwijl dat mss niet optimaal is dan. Ma bon. Mss ook niet teveel van verwachten.

Dat kan zeker, maar van een slimme app verwacht ik dat die app zegt hoe ik moet trainen binnen mijn beschikbare tijd. Ik wil niet zelf in mijn programma gaan knippen en trainingen inkorten terwijl dat mss niet optimaal is dan. Ma bon. Mss ook niet teveel van verwachten.
Dus jij zegt tegen een computer: 5 trainingen van 2u per week. En dan ben jij niet tevreden omdat de computer effectief 5 trainingen van 2u geeft, terwijl jij eigenlijk kortere wenst te krijgen, maar niet durft te vragen? Stoute computer

Dus jij zegt tegen een computer: 5 trainingen van 2u per week. En dan ben jij niet tevreden no omdat de computer effectief 5 trainingen van 2u geeft, terwijl jij eigenlijk kortere wenst te krijgen, maar niet durft te vragen? Stoute computer

Zo had ik het niet begrepen. Ik begrijp het als, deze week ben ik 10 uur beschikbaar. Geef me in die 10 uur de nodige trainingen om mijn doel te behalen. Als hij dan nog niet weet dat hij me als beginneling niet altijd trainingen van 2 uur moet geven dan vraag ik me af hoe slim die app is. Zeker als ie mijn doel, wat hij dan toch kent, laat halen met nog 42 dagen te gaan. Wat als ik zeg dat ik 8 uur beschikbaar ben elke dag ? Gaat hij dan ook training van 8 uur voorstellen ?

Wat als je traint voor een evenement, gaat hij dan ook maanden van tevoren je doel laten behalen ? Het is toch de bedoeling dat je net optimaal klaar bent voor dat evenement ? Zonder dat ik zelf zeg van. Ah ja dees week vind ik dat een uur ook meer dan genoeg is want ik heb geen zin of ik vind mijn training te lang. Want wat is dan het nut dat ik een “trainer” neem ? Ik wil uiteindelijk gewoon mijn beschikbare uren ruim genoeg instellen zodat ik er geen kantjes vanaf loop door te weinig beschikbaar te zijn. In de plaats verwacht ik dan wat variatie. Ipv dat ie 3 dagen 2 uur inplant, ook eens ne keer een half uur volle bak ofzo. En dan eens 1,5 uur ofzo. Gewoon spreiden.

Nu is het programma ook steevast. 40 minuten infietsen, dan 40 minuten uw intervals of wat dan ook, en dan 40 uitfietsen ofzo. Precies of hij neemt een standaard programma van een uur en voegt er gewoon wat voor en achter bij zodat het matcht met uw tijd.

Laatst bewerkt:
Dus jij zegt tegen een computer: 5 trainingen van 2u per week. En dan ben jij niet tevreden omdat de computer effectief 5 trainingen van 2u geeft, terwijl jij eigenlijk kortere wenst te krijgen, maar niet durft te vragen? Stoute computer
Beetje slechte verstander denk ik :p
Bjorn heeft eigenlijk exact hetzelfde voor dat mij ook een beetje stoorde aan de app. Je zegt tegen de app: geef mij 4-6u/week aan training en vervolgens geeft je de app 5x2u tijdslots zodat de app zelf zo optimaal/flexibel mogelijk de training kan inplannen. En wat doet de app? Hij plant gewoon 8-9u in! Ahja... want je bent toch 10u beschikbaar??? :unsure:

Nu is het programma ook steevast. 40 minuten infietsen, dan 40 minuten uw intervals of wat dan ook, en dan 40 uitfietsen ofzo. Precies of hij neemt een standaard programma van een uur en voegt er gewoon wat voor en achter bij zodat het matcht met uw tijd.
Is denk ik ook gewoon een beetje de realiteit. Je kan geen 10u aan interval trainingen gaan doen, toch zeker geen high intensity. Dus het bijkomende volume als je op schaalt van 4-5u naar 10u is zeer veel low intensity stuff. Echt opwarmen is dat niet, eigenlijk is dat gewoon LSD/duurtraining.

Zo had ik het niet begrepen. Ik begrijp het als, deze week ben ik 10 uur beschikbaar. Geef me in die 10 uur de nodige trainingen om mijn doel te behalen. Als hij dan nog niet weet dat hij me als beginneling niet altijd trainingen van 2 uur moet geven dan vraag ik me af hoe slim die app is. Zeker als ie mijn doel, wat hij dan toch kent, laat halen met nog 42 dagen te gaan. Wat als ik zeg dat ik 8 uur beschikbaar ben elke dag ? Gaat hij dan ook training van 8 uur voorstellen ?

Wat als je traint voor een evenement, gaat hij dan ook maanden van tevoren je doel laten behalen ? Het is toch de bedoeling dat je net optimaal klaar bent voor dat evenement ? Zonder dat ik zelf zeg van. Ah ja dees week vind ik dat een uur ook meer dan genoeg is want ik heb geen zin of ik vind mijn training te lang. Want wat is dan het nut dat ik een “trainer” neem ? Ik wil uiteindelijk gewoon mijn beschikbare uren ruim genoeg instellen zodat ik er geen kantjes vanaf loop door te weinig beschikbaar te zijn. In de plaats verwacht ik dan wat variatie. Ipv dat ie 3 dagen 2 uur inplant, ook eens ne keer een half uur volle bak ofzo. En dan eens 1,5 uur ofzo. Gewoon spreiden.

Zoals ik het begrijp zijn er twee factoren (let op, dit is dus naar mijn beleving):
1: Beschikbaarheid. Dit is de tijd die Join mag gebruiken om trainingen in te plannen.
2: Uw "Athletic profile" dat bepaald hoeveel trainingstress je aankan en hoe zwaar uw trainingen moeten zijn
Op basis van 2, in combinatie met "Readiness" dat je kan ingeven in de app, gaat Join dan kijken hoeveel er van 1 nodig is om zo veel mogeilijk vooruitgang te maken.

Ik kan me heel vaag ook herinneren uit de podcast dat het optimaal punt van trainen voor veel profielen rond de 8-10 uur zou liggen, dus zolang je daar niet (ver) boven zit gaat Join sowieso veel opvullen met endurance omdat daar voor het fietsen veel winst te halen is.
Toen ik de app pas downloade had ik op elke dag 2u staan en mijn athletic profile héél laag gezet en toen kreeg ik héél weinig training in vergelijking met de ingegeven beschikbaarheid. Nu ik mijn athletic profile heb aangepast en effectief de tijd ingeef die ik per week heb, krijg ik ook mijn volle beschikbaarheid ingepland.

Wat als je traint voor een evenement, gaat hij dan ook maanden van tevoren je doel laten behalen ? Het is toch de bedoeling dat je net optimaal klaar bent voor dat evenement ?
En wat is trainen voor een evenement? Is dat gewoon trainen om voldoende basis te hebben om te kunnen finishen, of is dat opbouwen om zo snel mogelijk te finishen?

Want misschien voel jij je momenteel klaar voor het evenement, 42 dagen te vroeg. Maar misschien zal je tegen dan nog 10% beter worden en uw doelstellingen gewoon verpulveren.

Ik snap jullie wel hoor. En misschien is dat schema compleet verkeerd enz.
Maar naar mijn gevoel is 10u fietsen per week best OK, als je zelf zegt 10u tijd te hebben. Om dan te vergelijken met 8u/dag is dan ook weer overdreven. Stel dit anders eens in op 8u/dag. Ik ben wel benieuwd wat hij dan aangeeft :)

Ik zie het probleem niet zo direct.
JOIN is een hulpmiddel om beter te worden, en zal dus alles in het werk stellen zocht jij beter wordt.
Als jij dus aangeeft dat jij 10u kan rijden, en uw profiel is navenant, dan zal hij dat maximaal willen inzetten met trainingen zodat jij op de beste manier beter wordt.

Wil je geen 2u rijden? Pas uw beschikbaarheid dan aan naar een lagere waarde. Heel uw schema voor de komende dagen past zich dan aan, dat is net het mooie van join.
Je kan toch niet kwaad zijn dat hij u constant de meest optimale trainingen laat doen?

Te hoge voortgang geeft aan dat je gewoon veel beter doet dan wat er van u verwacht wordt. Wil je de lat hoger leggen dan moet je uw atletisch profiel verhogen. Wil je dat niet dan laat je het staan en neem je vrede met minder belastende trainingen en minder voorgeschreven uren.

Hoe uw trainingen en beschikbaarheid uw conditie/ level beïnvloeden is ook gewoon super duidelijk weergegeven.
Doe je te weinig dan krijg je daar een melding van. Bij elke training krijg je een boodschap waarom je die training moet doen.
Duidelijker kan het niet.

Ik vind het wel vreemd dat die u ALLE dagen 2 u training op zet?

Bij mij gaf die altijd maar 3 of 4 trainingen per week.

Ik vind het wel vreemd dat die u ALLE dagen 2 u training op zet?

Bij mij gaf die altijd maar 3 of 4 trainingen per week.

Hij gaf 5 actieve dagen op. Dus dan heb je mooi 2 rustdagen en 10u getraind op die week.
Als die rustdagen dan nog wat slim vallen heb je zo een beetje de optimale verdeling. Geen reden voor join dus om minder in te plannen, integendeel.

Wat als je traint voor een evenement, gaat hij dan ook maanden van tevoren je doel laten behalen ? Het is toch de bedoeling dat je net optimaal klaar bent voor dat evenement ?
Dat heb ik vorig jaar gedaan en dan was het zo opgesteld dat je op de piek was op de datum van het evenement (met bv ook de laatste week maar 1 training).

Geen idee hoe het werkt als je geen doelevenement stelt.

De trainingen op JOIN zijn inderdaad "saai".

Maar eigenlijk zoals de rest zegt.
Als je niet iedere dag 2u wilt fietsen, geef dat dan gewoon aan.

Ik was vorig jaar in ieder geval omver geblazen hoe easy mijn evenement was dankzij JOIN.

Dat heb ik vorig jaar gedaan en dan was het zo opgesteld dat je op de piek was op de datum van het evenement (met bv ook de laatste week maar 1 training).

Geen idee hoe het werkt als je geen doelevenement stelt.

De trainingen op JOIN zijn inderdaad "saai".

Maar eigenlijk zoals de rest zegt.
Als je niet iedere dag 2u wilt fietsen, geef dat dan gewoon aan.

Ik was vorig jaar in ieder geval omver geblazen hoe easy mijn evenement was dankzij JOIN.
Maar je geeft toch in je atletisch profiel al aan dat je maar x aantal uur wil trainen?
Als je daar zegt dat je 4-6u wil trainen dan mag je nog 40u beschikbaarheid ingeven... dan hoort de app wel gewoon max 6u in te plannen, anders werkt de app niet goed, klaar. Dat is een basis EN functie...

Men kan de app wel melding laten geven genre: "als je het ziet zitten van meer uren te trainen kan je je atletisch profiel wijzigen".

Ik heb toch ook wat twijfels bij join.

Doel in Juli en nu geeft ie al :
Vo2 max om de 5dagen, 40+ min overslag per week en tot 90 min tempo/sweet spot per week. Voor 10-12u totaal.
Dat is toch geen basis training om in u eerste maand van een seizoen te doen?
Denk als ik dit 7 maanden probeer vol te houden ik opbrandt tegen april. Al zeker omdat de rustweek maar iedere 6e week is (en de intensiteit normaal nog oploopt?)
Laagste profiel, recreational, en geen 20 meer. 😬

De tijd dat opbouwen begon met alleen maar rustig wat rondtuffen aan hartslag 130 is wel voorbij. Een keer of 3 per week wat intensiteit vind ik niet verkeerd.

10 a 12 u per week vind ik wel veel als je spreekt over het laagste profiel. Trek dat door op jaarbasis en je rijdt 15.000km per jaar he.

Terug
Bovenaan