De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Downgrade voor de rollenkamer.

De Canyon Endurace eraf en een dedicated fietske erop.

- Frame, vork, stuurpen, bb, cranks (triple), zadelpen en zadel voor €35
- remmen zijn niet nodig
- wielen zijn niet nodig
- heb een oude SRAM NX (12speed) shifter gemonteerd om de ketting (11speed) mooi in het midden te doen lopen van de cassette (11speed). Loopt perfect recht op het middelste kettingblad (10speed). Schakelen doe ik toch niet
- oude afgebroken aerobars erop (daarop de gripshifter) omdat ik wel ook eens wil wisselen naar een TT positie
- Ritchey Venturemax erop (ik haatte dat stuur op de gravelbike)
- vorkmount van aliexpress op wat houten blokken die aan elkaar zijn geschroefd (mega stabiel)
- goedkope spd pedalen die ik nog had
- nieuw stuurlint (€11) en 1 binnen- en buitenkabel

Ongeveer €50 voor alles dus. Verschrikkelijk lelijke velo, maar ideaal zo

IMG-5040.jpg

IMG-5041.jpg

Mooi! Was het een uitdaging om een fiets te vinden die qua geometrie dicht bij jouw huidige zit?

Eind mei ga ik op MTB weekend in Engeland.

3 dagen : 260km en 3600hm

Aangezien ik geen flauw idee heb hoe ik dat ooit ga doen dacht ik : ik installeer JOIN eens.

Daar de datum ingegeven wanneer en bovenstaande getallen.
Het voorstel wat ik krijg is voornamelijk: fiets maar minder.

Woensdag dacht ik: Tour du Zwift
En zaterdag en zondag buiten.

Dan stelt Join voor de rest enkel nog maar rustdagen voor (voor ik die ritten had ingegeven 3 ritjes dees week tussen 1u en 1u30).
Ook naar het einde stelt dat allemaal nogal weinig voor vind ik. Het max dat ik zou moeten fietsen is 10u per week? Momenteel is dat eigenlijk 5 uur, met mijn (al beperkte) vaste ritten zit ik er eigenlijk al 2 uur boven.

Ik zie voornamelijk: "rust is heel belangrijk"

Is dat normaal?

Ik heb opgegeven dat ik dinsdag, woensdag en vrijdag 3uur tijd kan maken.
En zondag en zaterdag 6uur.

Aangezien ik geen flauw idee heb hoe ik dat ooit ga doen dacht ik : ik installeer JOIN eens.

Dan stelt Join voor de rest enkel nog maar rustdagen voor (voor ik die ritten had ingegeven 3 ritjes dees week tussen 1u en 1u30).
Ook naar het einde stelt dat allemaal nogal weinig voor vind ik. Het max dat ik zou moeten fietsen is 10u per week? Momenteel is dat eigenlijk 5 uur, met mijn (al beperkte) vaste ritten zit ik er eigenlijk al 2 uur boven.

Is dat normaal?

Je fiets momenteel 5 uur, gaat dan plots ingeven dat je 21h beschikbaar bent en je vindt het raar dat uw schema dat niet maximaal benut? Een opbouw van 5h/week naar een opbouw van 10h/week met gerichte trainingen zal u alleszins een pak vooruit helpen. Uw trainingload echter verdrievoudigen richting 13h of meer is vragen om blessures/oververmoeidheid/kwaaltjes/ziekte.

Is dat normaal?

Heb je in u atletisch profiel binnen Join ook het activiteitsprofiel aangepast? Als je mikt op 10u trainen per week moet je dat wel op gevorderd (9-11u) zetten. Als dat nog op amateur (4-6u) staat of iets dergelijks dan gaat dat blijven wringen. Als je u als amateur 20u per week beschikbaar zet gaat hij u wel meer dan 6u durven presenteren, maar veel meer dan 8u gaat hij in principe niet doen dan.

Het lijkt mij zoals @BonIver zegt ook wel logisch dat hij niet plots naar 10u gaat nu al. Als je nu 5u fiets kan je wel op een week of 3-4 naar 10u evolueren maar onderschat de belasting niet op langere termijn. Er zullen er hier zijn waarvoor dat een rustige week zijn maar als je 10u trainen moet combineren met een voltijdse job en eventueel een gezin wordt dat toch al stevig voor veel mensen. Vooral ook omdat je al de tijd die je bezig bent met voorbereiding, omkleden, douchen etc niet mag vergeten. 10u trainen betekent dat je al snel een uur of 12 met je sport bezig bent per week, dat is al wat.

Het is ook niet dat 260km over 3 dagen zo onoverkommelijk is. Daarmee bedoel ik vooral dat als je nog 4 maand consequent gaat trainen dat altijd goed moet komen. Dan hoef je echt geen weken van 15u te doen of iets dergelijks.

Je fiets momenteel 5 uur, gaat dan plots ingeven dat je 21h beschikbaar bent en je vindt het raar dat uw schema dat niet maximaal benut? Een opbouw van 5h/week naar een opbouw van 10h/week met gerichte trainingen zal u alleszins een pak vooruit helpen. Uw trainingload echter verdrievoudigen richting 13h of meer is vragen om blessures/oververmoeidheid/kwaaltjes/ziekte.

Ik fiets een pak meer dan 5 uur per week.
Ik heb dat op deze week maar op 7 uur gezet omdat hij afkwam met iets van 5u. Met ritten die ik sowieso zeker wil doen.

Ergens vond ik dat nog normaal. Maar toen ik zag dat hij voor dat evenement geen enkele week meer dan 10 uur geeft vond ik wel heel raar.

Heb je in u atletisch profiel binnen Join ook het activiteitsprofiel aangepast? Als je mikt op 10u trainen per week moet je dat wel op gevorderd (9-11u) zetten. Als dat nog op amateur (4-6u) staat of iets dergelijks dan gaat dat blijven wringen.
Aaaah :)
Ik heb dat inderdaad op Amateur gezet omdat ik mezelf ne amateur vindt.

Het is ook niet dat 260km over 3 dagen zo onoverkommelijk is. Daarmee bedoel ik vooral dat als je nog 4 maand consequent gaat trainen dat altijd goed moet komen. Dan hoef je echt geen weken van 15u te doen of iets dergelijks.
(y)

Mooi! Was het een uitdaging om een fiets te vinden die qua geometrie dicht bij jouw huidige zit?
Aangezien aero, stuurgedrag en looks totaal niet uitmaken, heb ik gewoon een frame gezocht met min of meer dezelfde reach en effectieve top tube.

Op de rollen kan je perfect spelen met korte/lange pennen, die naar boven staan, of met megaveel spacers. Dus die zoektocht is eigenlijk heel erg makkelijk.

Je zou zelfs uw STA kunnen manipuleren door uw voorwiel wat lager/hoger te zetten dan je trainer. Zadeltje en stuur wat kantelen en dat is ook gecompenseerd.

Alles in maat ML, L, 56 of 58 zou ik durven overwegen. En dan kijken waar er wat getweaked moet worden.

En dat is gewoon letterlijk de goedkoopste frameset met extra’s van 2dehands.be geworden.

“Sorteren op prijs”

Ik heb dat op deze week maar op 7 uur gezet omdat hij afkwam met iets van 5u. Met ritten die ik sowieso zeker wil doen.

Ergens vond ik dat nog normaal. Maar toen ik zag dat hij voor dat evenement geen enkele week meer dan 10 uur geeft vond ik wel heel raar.
Qua beschikbaarheid extrapoleert hij de huidige beschikbaarheid naar de toekomst. Als je het nu op 7h zet, zet hij voor alle toekomstige weken het ook op 7h voor de extrapolatie.

Als je optimaal vooruit wilt gaan en/of een indicatie wilt krijgen van de vooruitgang met maximale beschikbaarheid, dan zet je best je beschikbaarheid zo ruim mogelijk, dan zie je het aantal uur naar de toekomstige weken sowieso wel oplopen.

Ik fiets een pak meer dan 5 uur per week.

Aaaah :)
Ik heb dat inderdaad op Amateur gezet omdat ik mezelf ne amateur vindt.

(y)
Fietsen is niet gelijk aan gericht trainen. U zuiver blindstaren op aantal uren is niet zo nuttig.
Ook is het buiten beschikbaarheid geven ook belangrijk dat je voldoende dagen beschikbaarheid geeft. Dinsdag 1u, donderdag 2u en zondag 6u geeft 9u beschikbaar, maar hij gaat dit uiteraard nooit benutten.
Je moet door de week heen consequent trainen.

Om te beginnen moet je uw atletisch profiel juist instellen. Op die manier legt join de lat hoog genoeg.
En je moet ook de opbouw respecteren. Minder uren maar dezelfde belasting is uiteindelijk dezelfde trainingsarbeid, te snel belasting opbouwen is niet slim.

Diee build me up van zwift is ook pittig.
Of het lijkt toch zo. Hartslag is onder controle maar de opeenvolging zorgt voor zware benen. Hopelijk kom ik doorheen. Zit nu in week 3.

Eerste race na een degelijk trainingblok van enkele weken.

Resultaat: Ketting eraf
😬

We zijn met een nieuwe naam begonnen (niet meer BZR) en zijn nu ingedeeld bij de 4e B-reeks.
Het niveau ligt toch beduidend lager dan in B1. Ons team was 1e, 2e en 4e.
Zelf reed ik op de klim op de 11e plek toen mijn ketting er af viel.

Eerste race na een degelijk trainingblok van enkele weken.

Resultaat: Ketting eraf
😬

We zijn met een nieuwe naam begonnen (niet meer BZR) en zijn nu ingedeeld bij de 4e B-reeks.
Het niveau ligt toch beduidend lager dan in B1. Ons team was 1e, 2e en 4e.
Zelf reed ik op de klim op de 11e plek toen mijn ketting er af viel.
Das ook wel een beetje het idee van WTRL in principe, dat de lagere B reeksen eigenlijk een soort B- categorie is en dat daar vooral mannen rijden die laat ons zeggen ergens tussen de 3.6-3.2 zweven en dat je dan in principe promoveert naar een hogere reeks. Het probleem is wel dat je een constant influx hebt van nieuwe renners en ook constant nen hoop volk hebben die gedurende het seizoen naar hogere categoriën verschuiven.

Mywhoosh heeft een nieuwe update gekregen waarbij je de grafische instellingen kan aanpassen moest het niet zo vlot verlopen.
Btw, vandaag kickr voor het eerst eens getest, merk een klein brommend geluid dat meerdere personen precies ook al voor hadden maar dan in iets ergere mate. Nog iemand last van gehad ? Zou dit binnen de tolerantie liggen ? Heb een support ticket geopend dus ben benieuwd.

Kickr wordt omgeruild tegen een V6 mits 125€ opleg. Wahoo customer support is wel top !!

Als ik een conditietest in join moet doen (FTP dus). Moet ik die dan met de Join app uitvoeren?

Of mag ik ook een FTP test in Zwift zelf doen? Heeft join dan door dat ik effectief een FTP test heb gedaan?

Trainingen van join exporteren naar .zwo.
Als ik die importeer op een pc. Zijn die dan beschikbaar als ik met dat account op een AppleTV inlog? Ik lees zowat vanalles daarover dat wel/niet mogelijk is.

Heb je die video nog ergens staan? Wil eens vergelijke met mij KICKR. Mag via PM.

T zit em volgens mij ergens in het grote wiel maar kan het niet thuisbrengen. Als ik gewoon aan de kleine drum draai hoor ik niks, draai ik aan de grote wel. Riem zit er voor zover ik kan zien wel goed op maar ga hem niet open draaien gezien hij gewoon geruild wordt.

Laatst bewerkt:
Net mijn allereerste FTP test gedaan op Zwift met de nieuw aangeschafte kickr core: 4w/kg dus best tevreden, wetende dat ik pas in Oktober ben beginnen fietsen (in totaal tot nu rond de 2.300km gefietst).

Net mijn allereerste FTP test gedaan op Zwift met de nieuw aangeschafte kickr core: 4w/kg dus best tevreden, wetende dat ik pas in Oktober ben beginnen fietsen (in totaal tot nu rond de 2.300km gefietst).
Dat is al hoog om pas begonnen te zijn. Moet je toch een sportief verleden hebben?

Terug
Bovenaan