De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Net mijn allereerste FTP test gedaan op Zwift met de nieuw aangeschafte kickr core: 4w/kg dus best tevreden, wetende dat ik pas in Oktober ben beginnen fietsen (in totaal tot nu rond de 2.300km gefietst).
Say what? Ik ga er binnenkort 1 doen maar volgens mij geraak ik daar niet aan met 13k op een jaar te fietsen.
 
Vanavond heb ik een race gereden.
In zwift zelf na afloop stond er 20' power van 4.1 w/kg
op zwiftpower staat er nu 4.0 (en dat is een afronding naar boven)

iemand enig idee van waar dat komt?
Kan je op strava een tijdsblok aanduiden en het gemiddelde zien?
 
Say what? Ik ga er binnenkort 1 doen maar volgens mij geraak ik daar niet aan met 13k op een jaar te fietsen.
Ik wou de vraag stellen of hij zeker een kalibratie had uitgevoerd, maar dat vermoed ik wel.
Het is niet altijd eerlijk verdeeld in het leven jammer genoeg :p

Langs de andere kant wilt dat niet nog onmiddellijk zeggen dat er nog veel marge is om te stijgen. Maar met 4w/kg hoef je bij de amateurs u nergens te schamen.
 
iemand enig idee van waar dat komt?
Kan je op strava een tijdsblok aanduiden en het gemiddelde zien?
Op de pc kan je bij analyse een bepaalde tijdsblok aanduiden.
Als ik naar mijn wattage kijk op strava, zp en icu dan zit er altijd wel verschil op. Dat zal er mee te maken hebben hoe die software de powerfile uit leest zeker. Zwift is niet zo bedreven in data dus zou me niet verbazen als er daar meer foutmarge is 🙂

Wat betreft de 4w ftp test. Er zit zeker en vast verschil in aanleg. Maar een 4w ftp test wil ook niet zeggen dat je na een rit van 4u nog harder fiets als iemand die al jaren 10k per jaar rijdt en maar 3,6w trapt in een ftp test.

Zo kan je ook merken dat je een hoger volume beter verteert, of 2 zware opeenvolgende dagen. Ook dat is progressie. En niet zomaar in een ftp cijfer te gieten.
 
Net mijn allereerste FTP test gedaan op Zwift met de nieuw aangeschafte kickr core: 4w/kg dus best tevreden, wetende dat ik pas in Oktober ben beginnen fietsen (in totaal tot nu rond de 2.300km gefietst).
Mijne droom is om óóit aan 4 W/kg te geraken en jij geraakt er na enkele maanden godverdomme 🥲
 
Dat is al hoog om pas begonnen te zijn. Moet je toch een sportief verleden hebben?
Ben 2 jaar geleden begonnen met tennissen en doe dat ongeveer 1u/week, dus dat zou wel eens kunnen geholpen hebben :)

Op de pc kan je bij analyse een bepaalde tijdsblok aanduiden.
Als ik naar mijn wattage kijk op strava, zp en icu dan zit er altijd wel verschil op. Dat zal er mee te maken hebben hoe die software de powerfile uit leest zeker. Zwift is niet zo bedreven in data dus zou me niet verbazen als er daar meer foutmarge is 🙂

Wat betreft de 4w ftp test. Er zit zeker en vast verschil in aanleg. Maar een 4w ftp test wil ook niet zeggen dat je na een rit van 4u nog harder fiets als iemand die al jaren 10k per jaar rijdt en maar 3,6w trapt in een ftp test.

Zo kan je ook merken dat je een hoger volume beter verteert, of 2 zware opeenvolgende dagen. Ook dat is progressie. En niet zomaar in een ftp cijfer te gieten.

Klopt! Heb tot nu toe zelden meer dan 120km gefietst, maar zal eerder voor de zomer zijn denk ik dan :p Dus zal dan merken of het gebrek aan lange ritten mij parten zal spelen.
 
Ben 2 jaar geleden begonnen met tennissen en doe dat 1u/week, dus dat zou wel eens kunnen geholpen hebben :)
Neen.

Drie mogelijkheden.

1. Je liegt over je sportverleden.
2. Uw trainer geeft verkeerde waarden aan.
3. Je hebt héél veel aanleg.


edit: als ge 60kg weegt is het ook makkelijker om 4w/kg te halen tegenover een beer van 90 kg natuurlijk

Ik gok op 3 :)
 
Laatst bewerkt:
Neen.

Drie mogelijkheden.

1. Je liegt over je sportverleden.
2. Uw trainer geeft verkeerde waarden aan.
3. Je hebt héél veel aanleg.


edit: als ge 60kg weegt is het ook makkelijker om 4w/kg te halen tegenover een beer van 90 kg natuurlijk

Ik gok op 3 :)
Ik op 2. Voor mijn eigen moraal dan. 😁
 
Neen.

Drie mogelijkheden.

1. Je liegt over je sportverleden.
2. Uw trainer geeft verkeerde waarden aan.
3. Je hebt héél veel aanleg.


edit: als ge 60kg weegt is het ook makkelijker om 4w/kg te halen tegenover een beer van 90 kg natuurlijk

Ik gok op 3 :)

1. Het is nochtans zo, tenzij ik mijn voetbalverleden (dat 2 jaar duurde) moet meetellen toen ik 15 was :p Gewoon gaan hardlopen etc. heb ik nooit gedaan en vond/vind ik verschrikkelijk.
2. Is gekalibreerd en de waardes komen wel overeen met de power meter die op mijn fiets geïnstalleerd is: wel nooit geen FTP test gedaan met die powermeter, maar eerder de avg. waardes die ik trap tijdens het fietsen/trainen.
3. Ik vermoed dit ook eerder, omdat ik het deels gemerkt had bij de lokale fietsclub hier. In diezelfde fietsclub zitten mijn vrienden die ervoor gezorgd hebben dat ik ben beginnen fietsen (en het bedrijf waar ik werk net gestart was met fietsleasing). Nu mocht ik de laatste paar gratis ritten meerijden omdat het seizoen toch bijna over was. In de allerlaatste rit was het een mix van A en B niveaus en ik had toen al het gevoel dat ik ze vrij makkelijk kon volgen. 🫢 Tenslotte ben ik net 30 jaar geworden en dus qua sportperformance op mijn peak?

Ik ben 183cm en weeg 72kg :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook terug begonnen met Zwift na er een jaartje niet meer opgezeten te hebben. Er is wel wat verval qua waardes. Hopelijk valt dat recht te trekken door regelmatige training en terug wat kilo's kwijt te geraken.
 
1. Het is nochtans zo, tenzij ik mijn voetbalverleden (dat 2 jaar duurde) moet meetellen toen ik 15 was :p Gewoon gaan hardlopen etc. heb ik nooit gedaan en vond/vind ik verschrikkelijk.
2. Is gekalibreerd en de waardes komen wel overeen met de power meter die op mijn fiets geïnstalleerd is: wel nooit geen FTP test gedaan met die powermeter, maar eerder de avg. waardes die ik trap tijdens het fietsen/trainen.
3. Ik vermoed dit ook eerder, omdat ik het deels gemerkt had bij de lokale fietsclub hier. In diezelfde fietsclub zitten mijn vrienden die ervoor gezorgd hebben dat ik ben beginnen fietsen (en het bedrijf waar ik werk net gestart was met fietsleasing). Nu mocht ik de laatste paar gratis ritten meerijden omdat het seizoen toch bijna over was. In de allerlaatste rit was het een mix van A en B niveaus en ik had toen al het gevoel dat ik ze vrij makkelijk kon volgen. 🫢 Tenslotte ben ik net 30 jaar geworden en dus qua sportperformance op mijn peak?

Ik ben 183cm en weeg 72kg :)

Er zit maar één ding op. Het opnemen tegen de BG-fenomenen hier.
Een powermeter kan afwijken, een vorm kan pieken. Maar van het kaske naar de muur gereden worden liegt nooit!

Blijf vooral verder doen zou ik zeggen. Stel jezelf doelen, maar blijf vooral fun hebben in het fietsen.
Al hangt de fun die je hebt wel deels samen met hoe je presteert, dus op dat vlak zit het wel snor :p
Zolang uw FTP maar niet hoger is dan het mijne blijf vooral zo verder doen! :unsure:
 
1u/week tennis is letterlijk niks. Je komt dus van absoluut 0 training naar een hoge FTP in 2 maanden. Mega veel aanleg dus. Had je dat geweten toen je 16 was had je remco achterna kunnen gaan :thumb:
 
Dat join ding stelt toch wel heel rare dingen voor... Momenteel: overtrainned.

Volgende week
Maandag, dinsdag woensdag donderdag: niks

Vrijdag FTP test
Zaterdag 3u15
Zondag 2u30

Dat lijkt me nu toch ook veel te veel op 3 dagen 🤨 En zeker de dagen na een FTP test?
 
4w/kg bij 72kg of bij 92kg is ook al wel iets heel anders. Er zijn genoeg gasten die toch vrij vlot richting de 280-290W trappen? 2300km sinds oktober is ook niet niks. Sommigen reageren hier precies alsof hij 2weekjes 2uur gefietst heeft en 4w/kg trapt...
Ik ken ook enen die nog nooit op ne koersfiets gezeten had en al jaren niet op ne vélo tout court. Stapt op diej vélo en rijdt dan 80km aan 33avg (solo) zonder verpinken. Sommigen hebben iets meer talent dan anderen maar het is hier al geen ongetrained iemand meer na 3-4 maand ook.
 
4w/kg bij 72kg of bij 92kg is ook al wel iets heel anders. Er zijn genoeg gasten die toch vrij vlot richting de 280-290W trappen? 2300km sinds oktober is ook niet niks. Sommigen reageren hier precies alsof hij 2weekjes 2uur gefietst heeft en 4w/kg trapt...
Ik ken ook enen die nog nooit op ne koersfiets gezeten had en al jaren niet op ne vélo tout court. Stapt op diej vélo en rijdt dan 80km aan 33avg (solo) zonder verpinken. Sommigen hebben iets meer talent dan anderen maar het is hier al geen ongetrained iemand meer na 3-4 maand ook.
Vrij vlot 290w trappen voor even.
Maar lukt dat ook voor 20minuten?
Die 2300km zegt ook niet perse heel veel. 2300km op tempus fugit of 2300km buiten op een gravelbike met G-one bites is wel iets anders.

Spreken over gewicht zonder daar lengte bij te vermelden is ook loos. Natuurlijk is het makkelijker voor iemand van 70kg dan voor iemand van 85ng als beide 1m80 zijn.
Het lijkt me niet zo een raar statement om te stellen dat die persoon van 70kg om te beginnen al sportiever is en meer geschikt om duurinspanningen te leveren.
 
Graag! Alleen is donderdagavond de enige dag dat moeilijk lukt :/ Wordt er ook iets gedaan op andere dagen? :)
Nope, de rest van de week staan er gewoon groepsritten op de planning. Enkel donderdagavond doen we iets competitief 🙂

Voor Nieuwjaar deden we ook mee met zrl (op dinsdag) maar daar hadden we deze keer niet genoeg kandidaten voor.
 
De Kickr is eindelijk vervangen door het nieuwe examplaar. Deze is duidelijk veel stiller dus zat wel echt een fout in de mijne.
Heb wel mijn derailleur vanachter serieus opnieuw moeten afstellen want hij schakelde niet naar de 2 kleinste tandwielen, en enkel de barrel aanpassen was niet voldoende. Heb dus de spanning van de kabel moeten halen en eerst de H/L schroeven aangepast, en daarna nog een klein beetle de barrel. Was wat sukkelen maar uiteindelijk toch een heldere youtube tutorial gevonden. Wel vreemd want bij de V5 had ik dat niet, en zitten toch dezelfde adapters en casette op. Zal nu telkens dezelfde handeling zijn zeker als ik weer switch. Of ik moet mss identiek dezelfde 11 speed casette kopen ?
 
Terug
Bovenaan