poeperman
Well-known member
Maar dat laatste doet een ramp test ook hé.. dat heeft ook 0,0 te maken met een steady FTP-test.Da's een leuke quote van Trainerroad, maar ook bullshit he.
Enerzijds zeg je dat je mentaal een bepaald wattage moeilijk (/niet!) kan volhouden, maar volgens je NP kan je het wel. Mentaal is natuurlijk een groot onderdeel van een inspanning.
"We hebben gezien dat onze leden hun FTP van de ramp test niet kunnen volhouden, dus we hebben een formule ontwikkeld die wel dat nummertje toont"
"Ja, maar als ik echt een uur zou moeten rijden zou het wel lukken..." tjah.
Ik stel er mij wel vragen bij. Alsof je een intervaltraining zomaar kan omzetten naar een threshold inspanning.
Het probleem bij die laatste is dat je door gebrek aan ervaring ook veel te diep gaat in het begin en je compleet opblaast. Of dat je niet voldoende diep gaat uit schrik om je te overdoen. Daardoor ga je sowieso al lager scoren op een 20 min test, of 1u test.
Een ramp haalt dat mentale er volledig uit, meer nog, het is extreem stimulerend om nog nét een blok af te ronden, waar je anders al secondenlang zou stoppen met trappen.
NP is een prachtige metric. Niet bedoeld als FTP alternatief, maar wel omdat het een veel beter beeld geeft van de zwaarte van een training/race. Gemiddeld vermogen zegt echt niks, tenzij bij een vlakke TT oid.
Edit: sowieso is dat “95% van je 20min value is je 60min value” gigantische bullshit hé. Er is echt niemand die zijn 20min value (-5%) een uur kan volhouden.