De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Da's een leuke quote van Trainerroad, maar ook bullshit he.

Enerzijds zeg je dat je mentaal een bepaald wattage moeilijk (/niet!) kan volhouden, maar volgens je NP kan je het wel. Mentaal is natuurlijk een groot onderdeel van een inspanning.

"We hebben gezien dat onze leden hun FTP van de ramp test niet kunnen volhouden, dus we hebben een formule ontwikkeld die wel dat nummertje toont"

"Ja, maar als ik echt een uur zou moeten rijden zou het wel lukken..." tjah.

Ik stel er mij wel vragen bij. Alsof je een intervaltraining zomaar kan omzetten naar een threshold inspanning.
Maar dat laatste doet een ramp test ook hé.. dat heeft ook 0,0 te maken met een steady FTP-test.

Het probleem bij die laatste is dat je door gebrek aan ervaring ook veel te diep gaat in het begin en je compleet opblaast. Of dat je niet voldoende diep gaat uit schrik om je te overdoen. Daardoor ga je sowieso al lager scoren op een 20 min test, of 1u test.

Een ramp haalt dat mentale er volledig uit, meer nog, het is extreem stimulerend om nog nét een blok af te ronden, waar je anders al secondenlang zou stoppen met trappen.

NP is een prachtige metric. Niet bedoeld als FTP alternatief, maar wel omdat het een veel beter beeld geeft van de zwaarte van een training/race. Gemiddeld vermogen zegt echt niks, tenzij bij een vlakke TT oid.

Edit: sowieso is dat “95% van je 20min value is je 60min value” gigantische bullshit hé. Er is echt niemand die zijn 20min value (-5%) een uur kan volhouden.

sowieso is dat “95% van je 20min value is je 60min value” gigantische bullshit hé. Er is echt niemand die zijn 20min value (-5%) een uur kan volhouden.
Ik denk van wel :p

Ook bij andere sporten zoals lopen als je wereldrecord 5km neemt (is slechts 12m35) en wereldrecord halve marathon (57m32) dan is dat ook ergens 92% van tempo 5km :p

Edit: sowieso is dat “95% van je 20min value is je 60min value” gigantische bullshit hé. Er is echt niemand die zijn 20min value (-5%) een uur kan volhouden.
Ik ben er vrij zeker van dat dat bij mannen als Ganna en Van Aert nochtans niet zoveel zal schelen.
Maar dat is het probleem dus... bij zo'n inspanningen komt het aan op weerstand en dat is iets wat bijna niemand echt trained. Omdat het gewoon rot trainingen zijn. Combineer die weerstand bij die mannen ook nog met de competitieprikkel van zo'n tijdrit EN een reële kans op winst als ze er alles uit persen wat theoretisch mogelijk is. Dat is iets wat een gewone sterveling gewoon niet heeft. Er is voor de gemiddelde fietser gewoon geen upside aan 5W extra stoempen over dat uur. Het enige wat je er gratis voor terug krijgt is extra pijn... dus waarom zou je al die moeite doen om een uur 300W te stoempen en 55 minuten af te zien en de laatste 5-10 minuten gewoon tegen de muur aan te rijden terwijl je ook gewoon semi comfortabel 285W kan gaan rijden?

Het is niet toevallig dat je regelmatig van mensen hoort "ik kan mijn vermogen veel beter vast houden bergop dan op het vlakke". Daar komt de competitieprikkel dan weer bovendrijven want ja "hoe snel rede gij naar boven de Ventoux?"... terwijl er écht niemand cared of ik nu op 40 dan wel op 50 minuten van Temse naar Dendermonde rijdt langs den dijk...

En zoals je zelf ook al aangeeft, een FTP test moet je niet pacen. Je rijdt tot je benen blokkeren, je kan niks verkeerd doen, buiten te snel stoppen met trappen (rule #5). De test zelf doet eigenlijk maar 2-3 minuten écht pijn en je wordt geprikkeld om toch nog net dat laatste beetje eruit te persen, elke 4 seconden die je trapt is ne W extra bij u FTP (grosso modo, de curve is niet strict linear maar bon). Bij een klassieke 20-min test heb je die direct reward dus niet, een paar seconden extra af zien loont niet of bijna niet en uiteindelijk is het ook een teken dat je slecht gepaced hebt... als je aan het einde van een 20-min test nog kan gaan versnellen of zelfs een spurtje eruit kan persen dan had je gewoon harder moeten duwen tijdens de 19,5 voorgaande minuten.

Ik denk van wel :p

Ook bij andere sporten zoals lopen als je wereldrecord 5km neemt (is slechts 12m35) en wereldrecord halve marathon (57m32) dan is dat ook ergens 92% van tempo 5km :p
Dat is ook net hetgeen wat gezegd wordt, het mentale aspect en het aspect wedstrijd zijn hier gewoon doorslaggevend.
Er heeft nog niemand het WR op de 5km verbroken op een training of buiten competitie hoor.

En normalised power is gewoon een prachtige metric om de zwaarte van een training in te schatten. En ja NP is ook zeer goed om een idee te krijgen wat uw mogelijkheden zijn voor een constante inspanning.
Maar iedereen die wel eens een beetje buiten heeft gereden weet wel dat ERG-mode daar niet aanstaat en je enkel maar een constant vermogen kan trappen als de omstandigheden ook constant zijn, nooit dus.

Die waarden zijn vooral belangrijk voor uwzelf en om een verdeling te maken qua ongeveer niveau. Maar meer dan dat ook niet hoor.

https://forums.zwift.com/t/category-enforcement-test-events-21-28-feb-2022/575905

Mogelijks veranderingen in de maak bij zwift races om het sandbaggen tegen te gaan.
Net eens de races bekeken op de companion app en ik zou enkel A en B kunnen rijden en voor mij klopt dit wel.
  • What happens if I don’t have ride data within the last two months?
    • You’ll only be able to sign up for category A until you have ride data again. If you’d like to have a better range of categories to access, we recommend that you do a ride with higher efforts or even a race or two before signing up for these events.

Lol

En workouts tellen niet mee. Na de zomer als je niet zwift, kan je enkel gaan racen bij A. Twee keer.

Iemand ervaring hier met een JetBlack VOLT? Kwam deze toevallig tegen op een webshop en had er nog nooit van gehoord.

• You’ll only be able to sign up for category A until you have ride data again. If you’d like to have a better range of categories to access, we recommend that you do a ride with higher efforts or even a race or two before signing up for these events.
Wat is het alternatief? Iedereen zonder 2 maand history mag bij de d's starten? Je rijdt 2x zo'n koersje uit en klaar. Zo erg is dat nu ook niet.
Alle problemen kun je er niet mee oplossen maar het is toch al een stap in de goeie richting. Al kan je er natuurlijk nog steeds voor kiezen om nooit boven de 4w/kg te komen en zo bij de b's te rijden. Je kan moeilijk iemand schrappen omdat hij dat aan 130 hartslag doet, wie weet zit hij aan de bètablokkers :p

Wat is het alternatief? Iedereen zonder 2 maand history mag bij de d's starten? Je rijdt 2x zo'n koersje uit en klaar. Zo erg is dat nu ook niet.
Alle problemen kun je er niet mee oplossen maar het is toch al een stap in de goeie richting. Al kan je er natuurlijk nog steeds voor kiezen om nooit boven de 4w/kg te komen en zo bij de b's te rijden. Je kan moeilijk iemand schrappen omdat hij dat aan 130 hartslag doet, wie weet zit hij aan de bètablokkers :p

Ramp test laten uitvoeren?

m
Lol

En workouts tellen niet mee. Na de zomer als je niet zwift, kan je enkel gaan racen bij A. Twee keer.
Er staat toch nergens dat je moet racen?
Ze zouden eigenlijk een ramp test moeten verplichten en klaar. Alleen kan je ook die test cheaten en te vroeg stoppen.

Ik kan alvast geen cat C nemen, wrs op basis van mijn ramp test van zondag die 3.3ish wkg was.

nee je moet niet racen, maar een workout telt niet om een of andere reden.
Dus dan moet je in freeride gaan knallen. Wat kan natuurlijk, maarja. Ideaal is het niet

Ze doen hun best om tegemoet te komen op de klachten van veel mensen.
Dat is iets wat je enkel maar kan toejuichen denk ik dan. Twee races bij de A’s meedoen, so be it daar ga je niet dood van.

Kameraad van mij wil, door het aanhoudende slechte weer, ook beginnen Zwiften. Voor de trainer heeft hij een budget van ongeveer 500 tot 600 euro. Misschien is het belangrijk om te weten dat zijn fiets boostnaven heeft. Een cassette heeft hij.
Hijzelf had de Tacx T2900 Flux voor 529 euro op het oog maar hij vroeg mij raad, maar ik ken niet veel van die direct drive trainers.
Heb hem gewezen op de Elite Suito T en de Elite Direto XR-T. Daarbovenop heb ik gezien dat de Wahoo Kickr Core bij Bol momenteel aan 600 euro staat. Welke moet ik hem aanraden ?

Terug
Bovenaan