De grote (flits)boetes thread

Ik heb Waze verwijderd en flitspaal alerter van CamSam geinstalleerd. Top App. Doet me denken aan de coyote. Piept bij elke cam enz.

Volgens mij waren de cameras bij de Kennedy Tunnel aan het flippen. Die zaten non stop te flitsen en ik reed 75 ipv 90. Is blijkbaar nog eens gebeurd.
Zeker dat de dynamische snelheidsborden niet lager stonden?
De flitspaal volgt effectief de snelheden weergegeven op die borden, heb die palen al dikwijls zien non-stop flitsen wanneer ik 55 op het middenvak rij (50 GPS), maar langs links constant wordt voorbijgestoken terwijl het dynamische bord op 50 stond.
Die aan de Craeybeckx tunnel doet dat ook, als die dynamische borden op 90 staan als het wat drukker begint te worden flitst die ook bijna constant, iedereen zit daar met die standaard 100 in zijn hoofd...

De flitspaal volgt effectief de snelheden weergegeven op die borden, heb die palen al dikwijls zien non-stop flitsen wanneer ik 55 op het middenvak rij (50 GPS), maar langs links constant wordt voorbijgestoken terwijl het dynamische bord op 50 stond.
Die aan de Craeybeckx tunnel doet dat ook, als die dynamische borden op 90 staan als het wat drukker begint te worden flitst die ook bijna constant, iedereen zit daar met die standaard 100 in zijn hoofd...
Het komt daar wel vaker voor dat die flitspalen helemaal op hol slaan en alles en iedereen flitsen:
https://www.demorgen.be/snelnieuws/flitspalen-op-antwerpse-ring-slaan-tilt-alle-voertuigen-worden-geflitst~b53f22be

Nenene, 110% zeker. 90 gaf deze aan. Want ik zat echt 75 te bollen omdat ik 110% zeker wou zijn dat ik niet te snel ging(er komen nog paar boetes eraan en mijn vrouw/rekening kan het niet meer aan :tongue:)

Net een boete gekregen in Oostende terwijl ik helemaal niet in Oostende was afgelopen maanden.
Heb zelfs camera beelden van het moment zelf waarbij mijn auto gewoon op mijn oprit stond aan de andere kant van Belgie.
Gelukkig is het een gas boete (4km/u te snel ..) en relatief makkelijk te betwisten.

Iemand al zoiets meegemaakt ? Beetje scary dat die camera's gewoon zo een fouten kunnen maken ...

Net een boete gekregen in Oostende terwijl ik helemaal niet in Oostende was afgelopen maanden.
Heb zelfs camera beelden van het moment zelf waarbij mijn auto gewoon op mijn oprit stond aan de andere kant van Belgie.
Gelukkig is het een gas boete (4km/u te snel ..) en relatief makkelijk te betwisten.

Iemand al zoiets meegemaakt ? Beetje scary dat die camera's gewoon zo een fouten kunnen maken ...

Iemand heeft hier dacht ik hetzelfde meegemaakt, ik vermoed dat er zelfs een aparte topic voor werd aangemaakt.

edit: https://www.beyondgaming.be/threads...t-heb-gereden-hoe-best-aanpakken.32961/page-2

Zo kan het dus ook. In Nederland verwijderen ze trajectcontroles (net zoals in Frankrijk) en communiceert men ook duidelijk welke actief zijn en wanneer juist. Dat is nogal eens wat anders dan de massacontrole en het heimelijke gedoe hier.
De auto is de favoriete melkkoe van de regering hé, op alle vlakken. Andere weggebruikers mogen alles en worden zelden gecontroleerd of belast.
Het frappante is dan nog dat elke euro die zogezegd geïnd wordt via de auto, ook terug moet geïnvesteerd worden in de infrastructuur. In de praktijk merk je daar niks van. Als je vanuit de Eifel België binnenrijdt, word je de eerste kilometers meteen geconfronteerd met het verschil in bouwkwaliteit en onderhoud van de autosnelwegen. Ze zijn er nu wel aan bezig, maar als je dan de stukken ziet die men al aangepakt heeft, zie je ook weer meteen dat het van de rap rap is, en je kan zo al voorspellen waar de grote problemen gaan ontstaan bij de eerstvolgende vrieskou.

In de buurt van het justitie paleis in Antwerpen hetzelfde, overal gaten in de weg, je denkt je in oorlogsgebied te bevinden. Intussen is alles daar afgesloten voor grote werken aan... de fietspaden. Waar weinig mis mee was, lag er allemaal prima bij nog. Wie begrijpt dat?

Iemand recent nog een boete gehad voor 1 km/u te snel na correctie op wegen buiten de snelweg? Ik lees net dat er nu een algemene foutmarge van 7 km/u wordt toegepast op wegen buiten de snelweg en je dus pas beboet wordt als je méér dan 7 km/u te snel, terwijl de correctie maar 6 km/u is. Dat houdt dus in dat je maar een boete kan ontvangen vanaf 2 km/u te snel na correctie, tenzij er met getallen achter de komma gewerkt wordt.

Is het eerste wat ik daarvan hoor, maar de bron is wel betrouwbaar (Intolaw advocaten verkeersrecht).

Iemand recent nog een boete gehad voor 1 km/u te snel na correctie op wegen buiten de snelweg? Ik lees net dat er nu een algemene foutmarge van 7 km/u wordt toegepast op wegen buiten de snelweg en je dus pas beboet wordt als je méér dan 7 km/u te snel, terwijl de correctie maar 6 km/u is. Dat houdt dus in dat je maar een boete kan ontvangen vanaf 2 km/u te snel na correctie, tenzij er met getallen achter de komma gewerkt wordt.

Is het eerste wat ik daarvan hoor, maar de bron is wel betrouwbaar (Intolaw advocaten verkeersrecht).

Lijkt me onzin eerlijk gezegd. Een tijd terug mocht elke politiezone een bepaalde tolerantie voorzien naast die 6km/h of 6% correctie, maar dat werd dan overal gelijk getrokken.
Zouden ze niet eerder bedoelen dat je vanaf 7 kmh beboet wordt, maar het slecht verwoorden?
We komen van 10km/h of 10% naar 6. Buurlanden zijn al gezakt naar 4, lijkt me eerder dat we ook naar 4 zullen gaan dan dat we naar 7 gaan.

Nu, die bron, ik ken de site wel, maar niet van wie dat is. Komt dat echt van advocaten? Dat vind ik niet direct terug.

Lijkt me onzin eerlijk gezegd. Een tijd terug mocht elke politiezone een bepaalde tolerantie voorzien naast die 6km/h of 6% correctie, maar dat werd dan overal gelijk getrokken.
Zouden ze niet eerder bedoelen dat je vanaf 7 kmh beboet wordt, maar het slecht verwoorden?
We komen van 10km/h of 10% naar 6. Buurlanden zijn al gezakt naar 4, lijkt me eerder dat we ook naar 4 zullen gaan dan dat we naar 7 gaan.

Nu, die bron, ik ken de site wel, maar niet van wie dat is. Komt dat echt van advocaten? Dat vind ik niet direct terug.
Het zou niet de eerste keer zijn dat de communicatie vanuit de overheid niet helemaal eerlijk/correct gebeurt, zeker als het gaat over beboeten en bestraffen. Ik geloof dus eerder een advocatenkantoor dan de overheid. :p Het zou uiteraard kunnen dat ze dat bedoelen, maar ik hoop dat een advocatenkantoor haar woorden en zinnen nauwkeurig uitzoekt.

De link komt uit hun nieuwsbrief en als je een boete berekent op de website, wordt je doorverwezen naar hun advocaten, dus lijkt me wel dat het hun website is. Alle links in hun nieuwsbrief verwijzen naar die website. En bij contact vind ik hun gegevens ook:

In Nederland was het altijd al 3km/u of 3%, bovenop de ondergrens van 4 km/u. In Frankrijk is het 5 tot 10 km/u of % naargelang welke radar. Dat zijn de landen waarvan ik de regels ken. Voor Duitsland en Luxemburg ken ik de regels niet, maar na wat opzoeken zou dat 3-4 km/u zijn in Luxemburg naargelang de snelheid en 3 km/u of % in Duitsland. Dat is inderdaad minder dan bij ons, maar daar zijn véél minder controles dan bij ons dus qua "strengheid" kan je dat dan ook weer niet vergelijken met ons land.

In België staan we al decennia op kop met het aantal snelheidscontroles t.o.v. onze buurlanden en dat is de laatste jaren alleen maar erger geworden, dus het zou wel logisch zijn als we een grotere marge moesten behouden om alle overtredingen te kunnen verwerken.

Een vraag uit nieuwsgierigheid.

In Tremelo hebben ze sinds enige tijd trajectcontroles actief. Daar is al wat commotie rond geweest en ze brengen goed op:

Nu vind ik niet online terug tussen welke punten de trajectcontroles exact zijn, maar als ik vanuit de Schrieksebaan rechtsaf draai in de Baalsebaan, staat er een bord "Trajectcontrole" (en een camera geloof ik).
Die loopt dan hoogstens tot aan de Kruisstraat. Nu is dat een vrij kort stuk (minder dan 500m), terwijl ik dacht dat een trajectcontrole steeds minimum 500m moest zijn?

Zoals gezegd: vraag uit nieuwsgierigheid. Ik heb er niet te snel gereden.

Nu is dat een vrij kort stuk (minder dan 500m), terwijl ik dacht dat een trajectcontrole steeds minimum 500m moest zijn?
Volgens dit artikel uit 2019 is de minimale afstand 500 meter
Alle trajectcontroles op Vlaamse wegen volgend jaar weer actief

Maar hier is een betalend artikel uit 2023 ..
ze willen niet dat u trager rijdt

Ik kan dit artikel niet volledig lezen maar als ik even google staat daar oa in dat dit bedrijf trajectcontroles kan installeren waarbij de minimale afstand 200 meter is.
"Zo is het zelfs mogelijk om de snelheid te meten op 200 meter. Bij onze concurrenten is dat minimaal 500 meter. Onze camera's worden steeds ..."

Ik vind niet meteen in de wegcode iets terug ivm de minimale afstand voor trajectcontroles. Ik vermoed dat er wettelijk géén minimum is en dat het hangt van de technische haalbaarheid en van de ijking ?

In Tremelo hebben ze sinds enige tijd trajectcontroles actief. Daar is al wat commotie rond geweest en ze brengen goed op:
Idem in Bonheiden. Trajectcontrole in het dorp (zone 30).

Een vraag uit nieuwsgierigheid.

Nu vind ik niet online terug tussen welke punten de trajectcontroles exact zijn, maar als ik vanuit de Schrieksebaan rechtsaf draai in de Baalsebaan, staat er een bord "Trajectcontrole" (en een camera geloof ik).
Die loopt dan hoogstens tot aan de Kruisstraat. Nu is dat een vrij kort stuk (minder dan 500m), terwijl ik dacht dat een trajectcontrole steeds minimum 500m moest zijn?

Zoals gezegd: vraag uit nieuwsgierigheid. Ik heb er niet te snel gereden.
Ze houden ook niet altijd rekening met de regels. Er moet wettelijk ook één snelheidsregime gelden tussen 2 camera's van trajectcontrole en ik ken er verschillende waar dit niet zo is. De federale overheid houdt hier rekening mee (daarom is die op de E19 ergens tussen Mechelen en Vilvoorde nog altijd niet actief), maar gemeentes trekken zich hier vaak niets van aan. Dus als je een boete krijgt, zeker bekijken of de trajectcontrole wel wettelijk is of dit door je rechtsbijstand laten natrekken.

Ze houden ook niet altijd rekening met de regels. Er moet wettelijk ook één snelheidsregime gelden tussen 2 camera's van trajectcontrole en ik ken er verschillende waar dit niet zo is. De federale overheid houdt hier rekening mee (daarom is die op de E19 ergens tussen Mechelen en Vilvoorde nog altijd niet actief), maar gemeentes trekken zich hier vaak niets van aan. Dus als je een boete krijgt, zeker bekijken of de trajectcontrole wel wettelijk is of dit door je rechtsbijstand laten natrekken.
En best snel nog foto's + ne video (op)nemen voor je klacht indient. Je kan hiermee lachen, maar onlangs was er hier iemand die een boete kreeg, dit aanvocht, waarbij men dan snel snel nog de bebording had aangepast en pas daarna zijn klacht had afgewezen.

Achteraf bleek dan via googlemaps dat die mens gelijk had. Maar hij had reeds betaald en betalen is wettelijk akkoord gaan.

Sommige gemeenten zijn echt smerig en doen echt alles om de 'kas' te spijzen.

En best snel nog foto's + ne video (op)nemen voor je klacht indient. Je kan hiermee lachen, maar onlangs was er hier iemand die een boete kreeg, dit aanvocht, waarbij men dan snel snel nog de bebording had aangepast en pas daarna zijn klacht had afgewezen.

Achteraf bleek dan via googlemaps dat die mens gelijk had. Maar hij had reeds betaald en betalen is wettelijk akkoord gaan.

Sommige gemeenten zijn echt smerig en doen echt alles om de 'kas' te spijzen.
Idd, heb een dashcam en bij momenten waar ik twijfel of ik een boete ga hebben, sla ik de beelden altijd extern op zodat ze niet overschreven worden. Tot nu toe gelukkig nog niet nodig gehad (behalve om nummerplaten aan te passen op ongevalformulieren, al 2x gehad dat de partij in fout een verkeerde nummerplaat invulde).

Die wildgroei aan camera's is voor mij alleszins wel een reden om altijd een verzekering met rechtsbijstand te nemen. Zo kan ik eenvoudig situaties aanvechten die niet kloppen wanneer ze me onterecht beboet hebben.

Vandaag een boete in de brievenbus, blijkbaar te snel gereden in een zone 30 (gemeten 42 km/h, gecorrigeerd 36 km/h), 63,10 euro.

Ach ja, dat is de 2de snelheidsboete sinds ik mijn rijbewijs heb, ondertussen bijna 25 jaar.

Terug
Bovenaan