De grote energie eindafrekeningsthread

zwarten

Well-known member
Dag allen,
Voor velen (waaronder ikzelf) komt de eindafrekening in zicht. Ik had graag eens geweten hoeveel iedereen als gevolg van het huidig geopolitieke klimaat dient op te leggen op zijn eindafrekening.
Ik denk dat we geen verbruikscijfers dienen te weten omdat dat de discussie wat gaat verleggen naar energiezuinig of niet leven. Iedere situatie is anders, groot/klein gezin en goed/slecht geisoleerd huis. zonnepanelen of niet.
Een duiding kan natuurlijk altijd bijgevoegd worden indien je dit wil meedelen.

Een sjabloon

Elektriciteit: Vast/Variabel
Gas: Vast/Variabel
Bij te leggen bedrag: xxxx euro
Vorig maandelijks voorschot: xxx euro
Nieuw maandelijks voorschot: xxx euro
 
Laatst bewerkt:
Vorig:
Elektriciteit: Variabel met 50% korting op elektriciteitskost
Gas: geen - verwarm op elektriciteit
Bij te leggen bedrag: -300 euro (waarvan 100€ was voor verwarmingspremie)
Vorig maandelijks voorschot: 60 euro - geëindigd einde maand april

Nieuw
Elektriciteit: Vast, gn kortingen, gestart 1 mei
Gas: geen - verwarm op elektriciteit
Bij te leggen bedrag: -230 euro (tussentijdse afrekening via digitale meter)
maandelijks voorschot: zelf ingesteld op 75 euro, door veel energie naar het net terug te sturen wegens zonnige periode bedrag teruggekregen, al verwacht ik dat ik in de volgende 2 kwartalen ga mogen bijleggen, hadden ze die tussentijdse afrekening niet gedaan, dan had zich dat uitgemiddeld, wat de originele reden was waarom ik het op 75€ had ingesteld.
 
Elektriciteit: Vast -> ecopower, heel transparant in prijzen.
Gas: variabel
Bij te leggen bedrag: in februari 120 euro moeten bijleggen
Vorig maandelijks voorschot: 120 euro
Nieuw maandelijks voorschot: 79 euro -> veranderd van leverancier nadat ik de VREGberekening erop los had gelaten.
 
Elektriciteit: Vast
Gas: Vast
Bij te leggen bedrag: - 194 euro (teruggekregen)
Vorig maandelijks voorschot: 152 euro
Nieuw maandelijks voorschot: 137 euro
 
Elektriciteit: Variabel
Gas: Variabel

Vorig maandelijks voorschot: 221,22 euro
Nieuw maandelijks voorschot: 543,00 euro
Ik voel me best wel droog in m'n hol genomen
In mijn omgeving zijn er veel geschrokken hoor. En idd, veel mensen met een verdubbeling van hun voorschot.

Ik wist direct wat doen met mijn vakantiegeld :(
 
In mijn omgeving zijn er veel geschrokken hoor. En idd, veel mensen met een verdubbeling van hun voorschot.

Ik wist direct wat doen met mijn vakantiegeld :(
Ik heb totaal geen moeite gedaan om m'n verbruik te verminderen plus het feit dat m'n huis super slecht geisoleerd en dan krijg je dit...volgend jaar verhuis ik naar een nieuwbouw, hopelijk tegen dan wat menselijkere facturen
 
Ik heb totaal geen moeite gedaan om m'n verbruik te verminderen plus het feit dat m'n huis super slecht geisoleerd en dan krijg je dit...volgend jaar verhuis ik naar een nieuwbouw, hopelijk tegen dan wat menselijkere facturen
Bij ons is het een nieuwbouw ... Maar de verwarming gaat ook een graadje lager + de zonnepanelen gaat ook hun werk doen.

Best zuur wel, vooral als je ziet dat de energieleveranciers nu dikke winsten aan het maken zijn op ons kap.

Ik kan mij wel voorstellen dat mensen die het niet al te breed hebben nu wel aan het panikeren zijn.
 
Bij ons is het een nieuwbouw ... Maar de verwarming gaat ook een graadje lager + de zonnepanelen gaat ook hun werk doen.

Best zuur wel, vooral als je ziet dat de energieleveranciers nu dikke winsten aan het maken zijn op ons kap.

Ik kan mij wel voorstellen dat mensen die het niet al te breed hebben nu wel aan het panikeren zijn.
Klopt niet het zijn de energieproducenten die winsten maken
 
Elec en gas :vast

Mijn is al van februari geleden
600 euro opleggen toen

Totaal dag+nachtverbruik 6600 kwh
Gas 16540 kwh

Oud voorschot 185
Nieuw was 257 maar vanaf de 2e maand tot nu toe hebben zij het op 200 gezet

Sinds 1 juli nu zonnepanelen op dak ,ben benieuwd naar de volgende afrekening.
 
Engie
Elektriciteit: Variabel
Gas: Variabel
Bij te leggen bedrag: 396 euro (eindafrekening ging over een periode van 8 maanden)
Vorig maandelijks voorschot: 100 euro
Nieuw maandelijks voorschot: 150 euro

Wel een hoog bedrag aangezien wij verwarmen op gas en zelfs niet dagelijks verwarmd hebben deze winter. Veel dagen dat het bij ons 15-16 graden was in huis, maar wij werken beide niet thuis en zijn 's avonds ook veel weg, dus we vinden het vaak niet de moeite om de verwarming aan te leggen (de hoge prijzen reeds in gedachten uiteraard). Wel een hoger elektriciteitsverbruik dan gemiddeld want wij gebruiken bijna dagelijks de oven en onze boiler is op elektriciteit.
Gelukkig nu een vast contract vastgelegd met nog aanvaardbare prijzen.
 
Engie
Elektriciteit: Variabel
Bij te leggen bedrag: 78,18€
Gas: Variabel
Bij te leggen bedrag: 373.37€

Al bij al valt de schade nog wel mee, omdat ik tijdig redelijk goed gegokt heb. Momenteel heb ik voor alles Vast.

Ik kan mij wel voorstellen dat mensen die het niet al te breed hebben nu wel aan het panikeren zijn.
Huidige contracten gas + elek--> 2800€/jaar
Goedkoopste variabel tarief op de markt met eenzelfde verbruik --> Iets meer dan 6000 (!!!) €/jaar (als de prijzen constant blijven)

Dus ik kan best geloven dat mensen panikeren. T'is momenteel echt van de pot gerukt. :angry:
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in april veranderd van leverancier, daarnet bij de leverancier nog eens een simulatie gedaan, van 900 en een sjiek naar 1400 per jaar. Da's ook een stevige stijging op enkele maandjes.
De prijs is gestegen van 110€/ mwh naar 210€/ mwh.

Logische conclusie is dan ook dat de prijs verdubbeld is of gaat als je geen vast tarief hebt genomen.

Het is echter vroeger die verdubbeling dan verwacht. En Rusland heeft zijn gastoevoer nog niet afgesloten. Dus afwachten hoe hard de stijging dan niet gaat zijn.

Persoonlijk, zou ik iedereen aanraden om zijn voorzieningen nu al te nemen budgetgewijs, dat die prijs nog gaat stijgen. En uitgaven die niet kritiek zijn, uit te stellen als je moeite hebt met sparen en de riem verder aan te spannen. En zeer zeker naar de winter toe energiebesparende maatregelen te nemen. Ook al draait het gewoon rond de thermostaat naar onder te draaien en te opteren voor een extra trui.
Misschien niet leuk, maar wel aangewezen.
 
Elektriciteit: Vast (Ecopower)
Gas: Vast (Luminus)
Bij te leggen bedrag: 292 euro

Vorig maandelijks voorschot elektriciteit : 38,50 euro
Nieuw maandelijks voorschot elektriciteit : 40,97 euro

Vorig maandelijks voorschot gas : 33,97 euro
Nieuw maandelijks voorschot gas : 58,59 euro

Elektriciteit: al 15 jaar tevreden klant bij Ecopower, volgens hun huidig tarief en mijn huidig verbruik zal ik 489 euro betalen. Goedkoopste alternatief voor mijn verbruik volgens Vtest: 936 euro (en dat is dan nog variabel).
Gas: begin dit jaar overgeschakeld naar Luminus Optifix door faillissement Vlaamse Energieleverancier.
 
Elek: Vast naar variabel
Gas: vast naar vast

Oud voorschot: 10 euro
Opleg 372 euro hier is wel de energiepremie af
Nieuw voorschot: 90 euro
 
Elektriciteit: Vast
Leverancier: Ecopower :love2:
Verbruik: 1.732,00 kWh
Bij te leggen bedrag: 396,60 euro
Vorig maandelijks voorschot: 30,53 euro
Nieuw maandelijks voorschot: 54,21 euro

Zonnepanelen waardoor in principe nulverbruik (enkel prosumententarief 337,89 euro) maar heb vorig jaar een ethereum miner laten draaien oi22

Gas: Vast
Leverancier: Engie Easy 3(-jarig contract) afgesloten 10/2021
Verbruik: 6.069 kWh op 123 dagen, normaal 17500 op een volledig jaar
Bij te leggen bedrag: -29,98 euro
Vorig maandelijks voorschot: 119 euro
Nieuw maandelijks voorschot: 97,19 euro

Voelt alsof we met ons gat in de boter zijn gevallen. Vaste prijzen voor 3 jaar, premie en indexering van het loon :shy:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan