De grote energie eindafrekeningsthread

Soms echt jaloers op de manier waarop de consument/burger in de watten geled wordt in België :p

Hier zijn alle vaste contracten +/- verdwenen, degene die er waren zijn opgezegd en vervangen door variabel >.>

Tot nu toe dit jaar een verbruik van 20489 kWh // kost van €4121.3

Geen voorschotten ofzo, dat is gewoon betalen per maand en dit is enkel 'verbruik' aan de stroom producent. Er is ook een kost voor de connectie, zit zo rond de €100-200 per maand maar dat heb ik niet direct voorhanden
 
Ik heb een vast tarief bij Luminus voor gas en electriciteit (Comfy). Ca. €200/maand. Dit jaar ongeveer 50 euro teruggetrokken voor beiden. Het voorgestelde nieuwe voorschot lag een stuk hoger, ik denk €350/maand maar ik heb dat toch teruggeschroefd naar €200/maand. Binnenkort nog eens wat regelmatiger mijn meterstand van gas doorgeven en zien hoe het evolueert.

Ik ben wel wat verward met het geschatte afrekenbedrag dat ze voorstellen. Die afrekening krijg ik normaal begin mei en tot half april leek het erop dat ik €1000 moest opleggen. Toen D-day kwam, kreeg ik gewoon €50 teruggestort. Dat begrijp ik dus niet, maar ik ben wel content. Nu zie ik ook een geschat afrekenbedrag van €2031 voor gas alleen maar rekening houdende met de eindafrekening van dit jaar lijkt me dat gewoon pertinent onjuist te zijn.
 
Ik heb een vast tarief bij Luminus voor gas en electriciteit (Comfy). Ca. €200/maand. Dit jaar ongeveer 50 euro teruggetrokken voor beiden. Het voorgestelde nieuwe voorschot lag een stuk hoger, ik denk €350/maand maar ik heb dat toch teruggeschroefd naar €200/maand. Binnenkort nog eens wat regelmatiger mijn meterstand van gas doorgeven en zien hoe het evolueert.

Ik ben wel wat verward met het geschatte afrekenbedrag dat ze voorstellen. Die afrekening krijg ik normaal begin mei en tot half april leek het erop dat ik €1000 moest opleggen. Toen D-day kwam, kreeg ik gewoon €50 teruggestort. Dat begrijp ik dus niet, maar ik ben wel content. Nu zie ik ook een geschat afrekenbedrag van €2031 voor gas alleen maar rekening houdende met de eindafrekening van dit jaar lijkt me dat gewoon pertinent onjuist te zijn.
Heel die berekening van het "ideale" voorschot en de afrekening bij Luminus doet volgens mij toch vreemde dingen. Hier was de vorige afrekening in mei dacht ik, waarvan de nieuwe tarieven in februari ingingen (herziening). Kortom dus enkele maanden zonder serieuze gasconsumptie aan nieuw tarief, en het leek alsof ik een fortuin ging moeten bijbetalen, wat uiteindelijk ook veel minder was.
 
Vast contract net afgelopen. Op 01/08 nieuw variabel contract ingegaan.

Leverancier: TotalEnergies

Electriciteit: Verbruik 0 kWh door zonnepanelen
Maandelijks voorschot: 22,64 €
Gas: Verbruik 2021, 25000 kWh (Wegens verbouwingen zaten we met nog koudebruggen, geen deuren, ...)
Maandelijks Voorschot: 392,53 € (We komen van 100€) !!

Dus, in plaats van 122€, nu 415 (+240%)

Droog in de kakker noemen ze dat, nu, voor volgende winter gaat de temperatuur van 22 naar 20 gezet worden en we gaan eens kijken of we nog wat meer kunnen isoleren (spouw mss). Het laat je in elk geval bewust eens nadenken over je energieverbruik en zet aan tot verandering.
We gaan ons totale voorschot terugschroeven naar 300€ per maand en dan zien waar we uitkomen.

Ook eens kijken om te veranderen maar ja, bos en bomen door die variabele contracten.
 
Laatst bewerkt:
Ook al draait het gewoon rond de thermostaat naar onder te draaien en te opteren voor een extra trui.
Misschien niet leuk, maar wel aangewezen.
Dat is iets wat wij niet gaan doen. Vorig jaar 19 en 20 graden geprobeerd ipv 21 en dat is gewoon niet aangenaam. We hadden het beiden koud en dat neemt alle comfort weg. En ik ga geen 2 truien over elkaar aandoen. We zullen wel gewoon wat extra betalen dan, voor ons is verwarming basiscomfort. Als het te koud is voel ik me gewoon niet thuis in m'n eigen huis. We hebben bijgeïsoleerd en een vast contract genomen, dus normaal zou dat voldoende moeten zijn om de kosten redelijk te houden zonder gedragswijziging.

Elektriciteit: Vast
Leverancier: Mega
Verbruik: 2250 kWh (gezien overschakeling van analoge naar digitale meter is het een soep, maar dit is ons jaarlijks verbruik incl hetgeen we rechtstreeks verbruiken van de zonnepanelen)
Bij te leggen bedrag: -12,48 euro
Vorig maandelijks voorschot: 16 euro
Nieuw maandelijks voorschot: 50 euro (nu Luminus Optifix)

Gas: Vast
Leverancier: TotalEnergies
Verbruik: 16500 kWh
Bij te leggen bedrag: 112.93 euro
Vorig maandelijks voorschot: 30.59 euro
Nieuw maandelijks voorschot: 100 euro (nu Luminus Optifix)
 
Had Luminus Comfy, aangegaan met lage prijzen.
Elek: 2.224 kWh (niets van zonnepanelen)
Gas: 14.639 kWh (eigenlijk nog wel een meevaller gezien we al zeer lang wachten op de dakwerker en nog een dak met 0 isolatie hebben)
Totale afrekening was met BTW 1531.89 EUR. Ons voorschot stond eerder laag dus afrekening was 480.23 EUR.

Nieuw voorstel voor totaal voorschot was dan ook met herziene prijzen 291 EUR/maand ofwel 3492 EUR totaal, meer dan een verdubbeling.

Dan in juni overgestapt op Optifix, wat op vlak van tarieven niet zoveel lager was, maar wel 2 jaar vast (Comfy was jaarlijkse herziening) en minder vaste kosten, dus verwacht dat we rond dit bedrag blijven (met de hoop dat later deze maand ons nieuw dak eindelijk wordt geplaatst en dit toch een besparing oplevert, dan kunnen we eens kijken naar volgende stappen).
 
Elektriciteit vast
336.4€ bij te betalen. Verbruik geschat volgens engie was 160€/maand, maar na de detailberekening moest dit eigenlijk 174,x€/maand zijn
Dus dan klopt de slotfactuur dus wel.

Vorig maandelijks voorschot: 160€ (was inderdaad +-15€ te weinig, maar engie had dit zo berekend dus ja ..)
Nieuw maandelijks voorschot: 175€

Gas vast
87€ terug trekken, want ik was na de winter geswitcht van leverancier, dus ik had amper verbruik
Vorig maandelijks voorschot: 25€ (bewust laag gehouden wegens geen wintermaanden)
Nieuw maandelijks voorschot: 82€

Ik mag momenteel absoluut niet klagen. Had ik variabel gehad dan was dit hierboven allemaal +- MAAL 3 qua voorschotten. :unsure:

Ik ben wel van plan vooral mijn elekticiteitsverbruik te verminderen, dit is veel te veel, ik ben ermee bezig.
 
Net de afrekening Gas gekregen, van TotalEnergies (voorheen Lampiris).
Contracttype: TIP (Variabel) van 01/08/21 tot 31/07/22 ONLINE (Variabel) van 01/08/22 tot 31/07/23.

Totaalverbruik voor de periode 28/10/2021 - 9/10/2022: 10.954,4 kWh
Totale kostprijs: 1691,79 euro
Reeds betaalde voorschotten: 1603,83 euro
Nog bij te betalen: 87,96 euro.

(ter vergelijking: de vorige verbruiksperiode hadden we een verbruik van 14.536 kWh en betaalden we 791,49 euro)
 
Electriciteit, variabel (Octa+)
Afname: +-2200kWh, injectie: +-2200kWh
Verbruik: 357,55 EUR
Voorschotten : -633,75 EUR
Totaal : -276,20 EUR
Nieuw voorschot: 65 EUR

Gas, vast (Engie)
12500kWh
Verbruik: 873,79 EUR
Voorschotten: 596,98 EUR
Totaal: 276,81 EUR
Nieuw voorschot: 75 EUR

Niets te klagen hier over de energiecrisis

Bij mijn ouders thuis (appartement) zijn ze van 90 voorschot voor alles gegaan naar 220 na eindafrekening (2500 kWh electriciteit, 5000 kWh gas). Die hadden een 'vast' Luminus Comfy contract, maar hebben hun prijzen in Mei herzien.
 
Pfff, hoger verbruik, maar je betaalt maar de helft van wat ik moet betalen. Hoelang heb je nog een contract met vast tarief?
tot 25/11/2024 (5,4c/kWh) 😬

Door mijn eigen fout was ik toen per ongeluk vergeten elektriciteit ook af te sluiten, anders zaten we helemaal op rozen.
 
Elektriciteit: Variabel
Leverancier: overgestapt van Luminus naar Engie
Verbruik: 2000 kWh
Vorig maandelijks voorschot: 66 euro
Nieuw maandelijks voorschot: ~90 euro

Gas: Variabel
Leverancier: overgestapt van Luminus naar Engie
Leverancier: TotalEnergies
Verbruik: 21500 kWh
Vorig maandelijks voorschot: 160 euro
Nieuw maandelijks voorschot: ~220 euro

Bij te leggen bedrag: € 347 teruggekregen voor elektriciteit+gas. Gedeeltelijk door korting op het einde van het 1e jaar, gedeeltelijk doordat elektriciteits- en gasverbruik ondanks veel telewerken toch lager waren dan vorig jaar.

Nieuw maandelijks voorschot: € 311 voor elektriciteit + gas (38% hoger dan het vorige voorschot, of 58% hoger dan de werkelijke kost vorig jaar)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn afrekening gekregen:

Elektriciteit: Vast, Engie
Gas: Vast, Engie
Bij te leggen bedrag: 315 euro
Vorig maandelijks voorschot: 123 euro
Nieuw maandelijks voorschot: 386 euro

Dat nieuwe voorschot zal alvast aangepast worden door mij. De energie is op ons contract enkel geïndexeerd en daardoor nauwelijks duurder geworden :crazy:

Door een foute afrekening vorig jaar wel spijtig genoeg toch een paar kWh elektriciteit betaald. Voor de rest heeft onze teller meer teruggedraaid dan dat we verbruikt hebben, wat langs 1 kant fantastisch is maar langs de andere wel betekent dat we 600 kWh gratis weggegeven hebben.
Het gros van onze factuur is trouwens prosumententarief voor elektriciteit en vooral gas. We koken en verwarmen op gas in een huis dat geen geïsoleerde muren heeft. Komt nog wel in de toekomst natuurlijk.
 
150 euro terugkrijgen (50 elek, 100 gas)
Voorschotten gaan naar 11 euro (elektriciteit) en 90 (gas). Dat laatste was 35 tot juni en 50 sindsdien.

Snap niet waarom die 11 euro zo laag is, of ze hebben daar wel de winterpremies in rekening genomen en voor gas niet ofzo
 
Terug
Bovenaan