De grote BBQ thread

Waar haal je uw ribben en hoe maak je de toping? Wil ik zelf graag ook eens proberen, zien er goed uit.
De ribben komen gewoon van een slager hier in de buurt. Ribben zijn gemaakt volgens de easterwood methode, een 2,5 tal uurtjes op de barbecue op 160 graden, gerookt met een chunk appelhout. De glazing is een home made rip off van blues hog aangelengd met wat water.

Iemand aanraders van gerechtjes voor groepen van 6/8 personen? Geen te high effort, maar liefst ook geen hamburgers of dergelijke.

Burnt ends als apéro vind ik altijd top. Kan je goed preppen en valt normaal wel in de smaak.

Iemand aanraders van gerechtjes voor groepen van 6/8 personen? Geen te high effort, maar liefst ook geen hamburgers of dergelijke.

Burnt ends als apéro vind ik altijd top. Kan je goed preppen en valt normaal wel in de smaak.
6/8 personen is wel al wat. Je kan op voorhand pulled pork klaarmaken en burnt ends eventueel ook al. De dag zelf ribbekes of rib fingers?

6/8 personen is wel al wat. Je kan op voorhand pulled pork klaarmaken en burnt ends eventueel ook al. De dag zelf ribbekes of rib fingers?

Yes I know, niet zo eenvoudig. Vind ik zelf allemaal topgerechten, maar is wel veel van hetzelfde natuurlijk.

Dacht eventueel nog het volgende:

1) Burnt ends (volledig te preppen)
2) shrimp tacos (ook veel te preppen, ter plekke gewoon shrimps grillen)
3) Sides op voorhand preppen en dan picanha met chimichurri.

Als je een reverse sear toepast: is het dan bijvoorbeeld een optie om in de namiddag uw vlees op de gewenste temperatuur te laten komen om dan 's avonds af te grillen? Of gaat dat het vlees verknoeien?

Als je een reverse sear toepast: is het dan bijvoorbeeld een optie om in de namiddag uw vlees op de gewenste temperatuur te laten komen om dan 's avonds af te grillen? Of gaat dat het vlees verknoeien?
Uw vlees gaat in ieder geval op de juiste temperatuur moeten blijven totdat je het grillt, wat lastig kan zijn.
Sous-vide kan wel een oplossing zijn, maar ik ka me voorstellen dat je zo'n toestel misschien niet hebt liggen.

Yes I know, niet zo eenvoudig. Vind ik zelf allemaal topgerechten, maar is wel veel van hetzelfde natuurlijk.

Dacht eventueel nog het volgende:

1) Burnt ends (volledig te preppen)
2) shrimp tacos (ook veel te preppen, ter plekke gewoon shrimps grillen)
3) Sides op voorhand preppen en dan picanha met chimichurri.

In dat laatste geval lukt dat met sous-vide, maar ik vrees dat je het vlees niet meer correct krijgt als het terug afkoelt.

Uw vlees gaat in ieder geval op de juiste temperatuur moeten blijven totdat je het grillt, wat lastig kan zijn.
Sous-vide kan wel een oplossing zijn, maar ik ka me voorstellen dat je zo'n toestel misschien niet hebt liggen.

In dat laatste geval lukt dat met sous-vide, maar ik vrees dat je het vlees niet meer correct krijgt als het terug afkoelt.

Hmm vreesde ik inderdaad. Is uiteraard logisch dat er een te groot temperatuurverschil zal zijn.

Misschien toch gemakkelijk maken en PP maken.

Hmm vreesde ik inderdaad. Is uiteraard logisch dat er een te groot temperatuurverschil zal zijn.

Misschien toch gemakkelijk maken en PP maken.
Imo maak je beter 1 iets dat je zo goed mogelijk maakt dan meerdere zaken half half. Het moeten niet altijd 5 verschillende vleessoorten zijn om goed te zijn.

Imo maak je beter 1 iets dat je zo goed mogelijk maakt dan meerdere zaken half half. Het moeten niet altijd 5 verschillende vleessoorten zijn om goed te zijn.
Dat is de klassieke Belgische BBQ: saté, spek, biefstuk, kipfilet, worst, hamburger en ribbekes afgrillen op een uur tijd en dan schranzen.

Alles uiteraard voorgemarineerd door de (supermarkt-) beenhouwer.

Dat is de klassieke Belgische BBQ: saté, spek, biefstuk, kipfilet, worst, hamburger en ribbekes afgrillen op een uur tijd en dan schranzen.

En het ene veel te gaar (meestal de biefstuk) en het andere ongaar (de ribbekes of de kippenbout)

En goed wat vuurkruiden en zipblokjes voor de smaak.
En iedereen die zijn tips geeft over hoe je nu het vuur moet aansteken, de moeder des huizes die om de 5 min vraagt hoe lang het nog gaat duren want ze moet toch weten wanneer de 38 verschillende soorten aardappelgerechten moeten klaar zijn en het vuur perfect is om te beginnen wanneer iedereen klaar is met eten.

Mits goed uitgevoerd en met kwalitatieve producten kan ik dat eigenlijk wel smaken maar het loop op "zo'n bbq's" toch vaak mis hoor...

1683628644340.png

Hoe bevalt hij ? Is echt wel een heel complete versie, ziet er ook veel beter uit dan de standaard kamado's.
(hij stond de dag erna trouwens aan €80 minder te koop, heb kortingsbonnen gevraagd als compensatie en ze hebben meteen €40 teruggestort, prima!)

Ik heb er 2 sessies opzitten, maar nog niks spectaculair.

Hij voelt voor mij eigenlijk kwalitatiever aan dan gevreesd.

De veren zijn goed, het glasvezel 'vilt' sluit perfect af en hij houdt perfect temperatuur. Baby back ribs gemaakt op een 2/1/0.5 methode (te kort voor mij :)) en dat ding is constant tussen de 115 en 125 graden gebleven. (de dome thermometer geeft te weinig aan bij mij, heb een Inkbird boven het rooster gehangen).

Het onderstel is supermooi en stabiel, de pizzasteen is huge en dik, het divide & conquer systeem werkt prima. Ook de topvent is handig bij te regelen, eerder type Kamado Joe 2/3. De hoes is no-name en lelijk, maar ze is waterdicht.

Ik vind hem lelijker dan ik had gehoopt, maar qua look is het gewoon een Bastard.

Tldr: aanrader op dit moment.

(hij stond de dag erna trouwens aan €80 minder te koop, heb kortingsbonnen gevraagd als compensatie en ze hebben meteen €40 teruggestort, prima!)

Ik heb er 2 sessies opzitten, maar nog niks spectaculair.

Hij voelt voor mij eigenlijk kwalitatiever aan dan gevreesd.

De veren zijn goed, het glasvezel 'vilt' sluit perfect af en hij houdt perfect temperatuur. Baby back ribs gemaakt op een 2/1/0.5 methode (te kort voor mij :)) en dat ding is constant tussen de 115 en 125 graden gebleven. (de dome thermometer geeft te weinig aan bij mij, heb een Inkbird boven het rooster gehangen).

Het onderstel is supermooi en stabiel, de pizzasteen is huge en dik, het divide & conquer systeem werkt prima. Ook de topvent is handig bij te regelen, eerder type Kamado Joe 2/3. De hoes is no-name en lelijk, maar ze is waterdicht.

Ik vind hem lelijker dan ik had gehoopt, maar qua look is het gewoon een Bastard.

Tldr: aanrader op dit moment.
hoeveel plek heb je tussen de dome en het rooster want dat lijkt mij op de afbeeldingen toch wat aan de lage kant.

Ik doe niets liever dan wanneer ik ergens moet gaan BBQ'n of gelijk wat, m'n pint te pakken en rond dat ding te hangen waar de gastheer staat te grillen. Zonder mij te moeien welteverstaan. Ik vind dat gezellig.

Vorige zaterdag ook weer volk gehad, waarbij de mannen netjes bij de dames aan tafel blijven zitten. Elk z'n ding hé, niet iedereen heeft dezelfde interesses natuurlijk.

Hoe zit dat bij jullie? Stoelplakkers of rond de BBQ staan?

Terug
Bovenaan