De grote BBQ thread

Deksel gebruik ik altijd wel om de omgevingstemperatuur in de BBQ te meten. Als daar 115°C staat ben ik gerustgesteld. Ik heb ook een prikthermometer met Bluetooth, dat gebruik ik om de kerntemperatuur te meten als dat nodig is (zoals bij pulled pork).

Probleem is dat die niet (of weinig) te herpositioneren valt natuurlijk. En met een permanente probe in het vlees hoeft je je deksel niet te openen om met een kernthermometer te prikken. Zeker handig in een standaard kettle die toch niet zo stabiel zijn als een kamado.

Is dat niet te laag? Als daar 115 °C staat is het toch een pak lager op de rooster? Ik gok altijd op een 135-150 °C.
Geen idee, om eerlijk te zijn. Ik leg altijd een snake bij low & slow en net boven de kolen zal het uiteraard wel een stuk warmer zijn dan aan de koepel waar de thermometer staat. In het midden van mijn rooster ligt altijd een stuk vlees, dus daar kan ik geen thermometer leggen. Dus dan moet ik het aan een zijkant leggen, maar waar dan wel? Net naast het stuk, maar dan aan de kant van de kolen of niet? Ik denk dan maar dat het gaat om omgevingstemperatuur en dat die koepelthermometer een goede richting aangeeft.

Tot hiertoe heb ik mijn stukken toch altijd redelijk goed kunnen klaarmaken.

Bij pulled pork steek ik altijd een probe in het vlees, omdat daar de kerntemperatuur belangrijk is om te weten wanneer je moet wrappen. Voor ribben gaat het meer over een rookfase dan om temperatuur. Bij short ribs doe ik naar het einde toe een priktest, dat zegt me meestal genoeg.

Geen idee, om eerlijk te zijn. Ik leg altijd een snake bij low & slow en net boven de kolen zal het uiteraard wel een stuk warmer zijn dan aan de koepel waar de thermometer staat. In het midden van mijn rooster ligt altijd een stuk vlees, dus daar kan ik geen thermometer leggen. Dus dan moet ik het aan een zijkant leggen, maar waar dan wel? Net naast het stuk, maar dan aan de kant van de kolen of niet? Ik denk dan maar dat het gaat om omgevingstemperatuur en dat die koepelthermometer een goede richting aangeeft.

Tot hiertoe heb ik mijn stukken toch altijd redelijk goed kunnen klaarmaken.

Bij pulled pork steek ik altijd een probe in het vlees, omdat daar de kerntemperatuur belangrijk is om te weten wanneer je moet wrappen. Voor ribben gaat het meer over een rookfase dan om temperatuur. Bij short ribs doe ik naar het einde toe een priktest, dat zegt me meestal genoeg.
M'n ribben zijn 1x mislukt. Keek enkel op de koepel. Temperatuur aangehouden van 120 °C.

Hier heeft mij dan iemand gezegd dat dat te weinig is, temperatuur op rooster zou een 20 °C lager liggen, ongeveer hé.
Dus nu altijd rond de 150 °C en dat werkt goed.

Wat is de grootte van de rooster die jullie hebben op je BBQ en voor hoeveel personen is dit goed?

Ik meet toch ook altijd aan het rooster. Dat scheelt soms 30°C met die in het deksel.

Een dunne steak is toch:

klets ... minuutje wachten
klets ... minuutje wachten
done?

Hangt wel een beetje af hoe dun, natuurlijk. Een minuutsteak van een halve centimeter is héél snel klaar.
Ik heb zo toch al vaker een steak wat te ver laten doorgaren om toch maar wat meer korst te hebben. Bij een dikke steak heb je wat meer marge.

Colombus Urban

Waarschijnlijk “gewoon” een auplex, maar ziet er wel “premium” uitgevoerd uit als je kijkt naar de topvent, aslade, vilt en heel compleet met divide&conquer systeem.

En 20j garantie

Iemand ervaring met dat “merk”?

Persoonlijke ken ik niemand met dat toestel.
Ben het ook nog niet tegen gekomen in bbq winkels.

Ziet er idd een mooi toestel uit en compleet geleverd!
Die 20j zegt natuurlijk niets als vandaag op morgen de firma failliet gaat.

Zelf heb ik een kamado joe classic 3 en een kamado joe junior.
En heb ook al wat problemen gehad met de classic 3. Het is allemaal wel opgelost geraakt maar toch.... koop je een A merk en zit je nog in de shit.

Wat is de grootte van de rooster die jullie hebben op je BBQ en voor hoeveel personen is dit goed?
46cm (KJ Classic 3). Groot genoeg voor low & slow.
Klassieke BBQ voor 4 personen is zeer comfortabel. 6 zou ook nog lukken, voor meer ga ik me al goed moeten organiseren.

En heb ook al wat problemen gehad met de classic 3. Het is allemaal wel opgelost geraakt maar toch.... koop je een A merk en zit je nog in de shit.
Welke problemen? Heb zelf wat last met de onderste band in positie te houden waardoor ik een lichte overbite heb (gelukkig geen leaks, maar ik moet altijd even het slotje openen omdat hij anders niet vastklikt als ik hem sluit). Ligt wel wat aan mezelf, ik denk dat ik een tijdje heb gekookt met die onderste band veel te los waardoor het vilt daar weg is geduwd.

Persoonlijke ken ik niemand met dat toestel.
Ben het ook nog niet tegen gekomen in bbq winkels.

Ziet er idd een mooi toestel uit en compleet geleverd!
Die 20j zegt natuurlijk niets als vandaag op morgen de firma failliet gaat.

'k heb hem dan maar gekocht.

Maandag geleverd normaal (als ze geen rekening houden met de dag van de arbeid :))

Dankzij jullie advies hier vorige zomer de Weber Go gekocht.
Binnenkort terug op weekend, die gaat ook weer mee. Heel goede aankoop, ik kan het iedereen aanraden.

46cm (KJ Classic 3). Groot genoeg voor low & slow.
Klassieke BBQ voor 4 personen is zeer comfortabel. 6 zou ook nog lukken, voor meer ga ik me al goed moeten organiseren.

Welke problemen? Heb zelf wat last met de onderste band in positie te houden waardoor ik een lichte overbite heb (gelukkig geen leaks, maar ik moet altijd even het slotje openen omdat hij anders niet vastklikt als ik hem sluit). Ligt wel wat aan mezelf, ik denk dat ik een tijdje heb gekookt met die onderste band veel te los waardoor het vilt daar weg is geduwd.
Goh welke problemen niet.
De topvent was lek, scharnier deed niet wat hij moest doen, roest op de wielen. Heb ondertussen ook al een nieuwe base omdat er een stuk af was. (Onder de band)

Stokken op de ofyr. Serieus makkelijk.
Als je met 2 bent, heb je er 100 tegelijk klaar.
En anders op de gemodificeerde stokken bbq. (Hogere poten gemaakt)

Stokken op de ofyr. Serieus makkelijk.
Als je met 2 bent, heb je er 100 tegelijk klaar.
En anders op de gemodificeerde stokken bbq. (Hogere poten gemaakt)

Leuk dingetje. Dat is de oerbbq. Toen ik in Iran was zag ik dat vaak als streetfood: rudimentaire constructies om sasjliek/kebab/arrosticini/stokken/ ... te maken. Iets wat je zelf in elkaar kan steken.

Ik maak mijn stokskes ook op de stokken BBQ. Ik heb zo een goeiekoop ding van 40 euro, meer moet dat niet zijn voor stokskes. Stokskes zijn op paar mijn klaar, dus veel fancy hebt ge daar niet voor nodig imo.

Morgen eerste keer bbq vant jaar. We gaan beginnen met ribben. En dan als het week volgende week ok is nog maar eens brisket.

Met de kamado die morgen geleverd wordt, nog eens mijn kettle van stal gehaald. Een tweetal zomers geleden heb ik daar een sleeve voor gemaakt om pizza's te bakken.

1/3 gevuld met kolen, tot aan het verhoogde rooster, incl. twee blokjes gedroogd beuken. Dan op het rooster en iets grotere blok beuken.
Pizzasteen mee laten opwarmen en gaan.

Een deegje gemaakt met 60% hydratatie en slechts 0,7gr (instant) gist op 380gr tipo00. 50u in de koelkast gerijpt, gebold en dan 8u op kamertemperatuur.

Het zelfbouw scharminkel:
ketel.jpg

Na rijs 2:
deeg.jpg

Stoken:
Image.jpg

Beleggen met saus (gepelde tomaat, look, sjalot, oregano + tijd) + basilicum (onder de gesneden mozarella) + pancetta

rauw.jpg

it's time! (temp aan de zijkant, boven de vlammen sloeg hij bijna door ;))
temp.jpg

Super bubbly, niet té krokant, heerlijk deeg. Nauwelijk gistsmaak, lekker gerookt. Beter dan de meeste pizzeria's die ik ken (maar daar serveren ze zelden iets napolitaans)

result.jpg

Het vormen kan nog beter, maar ik weiger een deegrol te gebruiken (ik moet en zal het kunnen!)
Nog een tip voor mezelf: nog meer hout durven gebruiken. Maar dat test ik volgende week even met de kamado :)

Filmpje van de +/- 3min durende cook (mocht er nog iemand remotely geïnteresseerd zijn na dit fotorelaas)

Laatst bewerkt:
Gisteren was het hier picanha tijd :drool:
Volgens mijn broertje het beste vlees dat ik al van de Q had getoverd en ik ga hem niet tegenspreken.
Ook een pak minder werk dan al de L&S bereidingen natuurlijk (uurtje indirect met wat kersenhout, even rusten en dan kort grillen).

Terug
Bovenaan