De grote BBQ thread

Iemand al eens zelf buns gemaakt voor burgers?

Ik heb zo'n burgerpress gekocht en ga dit weekend eens burgers maken maar dan alles vanaf 0, ook de buns.

Edit: ik dacht aan het recept van Joshua Weissman

Toprecept. Top buns

Het nadien _basten_ met boter laat ik wel achterwege. Goed voor glans en smaalk, maar tis echt te nasty.

En ik gebruik minder suiker!

Awel geef mij maar ne goeie pistolet ipv een zacht broodje voor burgers ze maar misschien moet ik deze toch eens een kans geven want iedereen is vol lof over dit recept.

Aangezien ik nergens lokaal 80/20 rundsgehakt kan vinden... Welke stukken vlees zouden die verhouding min of meer benaderen?

De amerikanen gebruiken meestal chuck, maar wat kan er ook dienen?
- bouillie? (of boelie)
- spinnenkop
- ... ?

Rundsburgers zijn hier meestal zo mager dat ze nauwelijks smaak hebben, en ook veel te weinig samenhangen als je ze smasht.
En een entreote van €30/kilo door de molen halen is ook zonde...

Aangezien ik nergens lokaal 80/20 rundsgehakt kan vinden... Welke stukken vlees zouden die verhouding min of meer benaderen?

- bouillie? (of boelie)
- spinnenkop
- ... ?

Rundsburgers zijn hier meestal zo mager dat ze nauwelijks smaak hebben, en ook veel te weinig samenhangen als je ze smasht.
Met 17 gram vet per 100 gram vlees komt dit nog wel in de buurt: https://www.ah.be/producten/product/wi436752/ah-biologisch-rundergehakt

Awel geef mij maar ne goeie pistolet ipv een zacht broodje voor burgers ze maar misschien moet ik deze toch eens een kans geven want iedereen is vol lof over dit recept.
Daarom dat ze die altijd nog even roosteren. Om toch dat krokante te hebben.

Luchtig en kraakvers is ook mijn voorkeur. Af en toe ook afbakciabatta's gebruikt voor pulled pork, maar dan moet je al geluk hebben met een goed recept want vaak vind ik afbakbroodjes (of pistolets) te zwaar. Je kan dat wel uithollen.

Nu ik Bokkie de Repper cheeseburgers heb zien schranzen op die documentaire Boris wil ik er binnenkort toch ook eens maken. Wel voor mezelf, want mijn vrouw eet geen gehakt.

- bouillie? (of boelie)
- spinnenkop
- ... ?

Ik gebruik altijd soepvlees met eventueel wat restjes trimmings die ik altijd invries.

Vandaag voor het eerst een goei stukske tomahawk gegeten, klaargemaakt op de BBQ, manman, was lekker, nog beter dan de Côte à los, wat ook al een super stuk vlees was, 😋

Vandaag voor het eerst een goei stukske tomahawk gegeten, klaargemaakt op de BBQ, manman, was lekker, nog beter dan de Côte à los, wat ook al een super stuk vlees was, 😋

Verbeter mij als ik mis ben maar is tomahawk niet hetzelfde stukje als cote a los (côté de bœuf) maar dan met het bot nog aan?

De bereiding doet natuurlijk veel in smaak beleving.

Verbeter mij als ik mis ben maar is tomahawk niet hetzelfde stukje als cote a los (côté de bœuf) maar dan met het bot nog aan?

Ik ken er zelf niks van, het was blijkbaar bijna dubbel de prijs van de Côte à los, de smaak was nog beter dan deze, ik denk dat dit geïmporteerd stukje vlees moet geweest zijn, again, not sure. Ik ben maar de proever eh, dik goedgekeurd!

Tomahawk is inderdaad cote du boeuf. Het grootste verschil lijkt mij dat het een tomahawk zal zijn van een grain fed ras (meer intramusculair vet) dus ipv een cote a l'os die slagers hier meestal snijden van een wiy blauw rund (mager vlees waar men altijd zo lyrisch over doet).:

Hier vanavond een klassieke rosbief (black angus) op de bbq. Puntpaprika bij grillen en wat kroketjes. Daarbij een flesje negroamaro waarvan ik nu al een eerste glas drink bij de geur van de kolen, heerlijk.

Terug
Bovenaan