Deels looks ja

zoals je zelf zegt, voor mij is dat een valide reden, voor iemand anders even terecht niet.
Ik ga bewust voor een premium merk. Het is algemeen gekend dat BGE, KJ (en in het verlengde ook wel Primo, maar die zijn spijtig genoeg wat ondergewaardeerd in België) de referentiemerken zijn op vlak van kwaliteit en garantie dus vandaar dat dat mijn pool was om uit te vissen.
Binnen die selectie heeft inderdaad gevoel en looks (beïnvloed door smaak, marketing, ...) de doorslag gegeven bij de keuze tussen BGE en KJ, ik ben daar best gevoelig voor.
Als ik moet kiezen tussen 'hetzelfde' item van 1800€ of 2100€ en ik heb een duidelijke voorkeur voor die laatste, dan betaal ik persoonlijk graag 300€ extra om mijn goesting te hebben, al heeft dat uiteraard ook z'n grenzen.
Dat is één manier om keuzes te maken. Je kan het ook bekijken vanuit 'toegevoegde waarde'.
Een BGE is dubbel zo duur als een Bastard maar is zeker niet dubbel zo goed. Die delta is een deel kwaliteit, deel garantie, deel marketing. Hoeveel waaraan toe te wijzen is, is voer voor een eeuwigdurende discussie
En zoals
@Avondland aanhaalt, koken kan je op alles. Ik ga met die BGE niet plots een betere BBQ'er worden dan nu met mijn Weber-toestellen.
Als je zo redeneert valt eender welke (duurdere) kamado amper te verantwoorden.
Ik heb gewoon zin om mijn buitenkoken-ervaring uit te breiden, het me zo comfortabel mogelijk te maken en dat te doen met iets dat ik gewoon leuk en mooi vind. Vandaar dat ik ook meteen een buitenkeuken laat maken om die ervaring te vervolledigen.
Ik ben professioneel bezig met investeringen en heb moeten leren dat niet alles een rationele 'slimme' keuze moet zijn. Tegenslagen privé hebben me doen beseffen dat je ook mag genieten en eens zot mag doen, en dit is zo'n moment
En ik heb de chance dat ik een vrouw heb die dit allemaal toelaat én zelfs aanmoedigt