De grote BBQ thread

Merci!

Ja wel, vrijdag zal ik er waarschijnlijk weer maken voordat no alcohol en lekker eten oktober begint.

Wanneer maak ik dat dan best? Woensdag of donderdag? Als ik het goed begrijp is de hoeveelheid gist bepalend voor de rijstijd?
Ooni heeft een goed basisrecept en ook het simpele "Pepe-filmpje" op Njam is meer dan ok voor de gewone standaard.

Bewaren in de koelkast kan een paar dagen mits ingewikkeld in plasticwrap. Als het is om de dag zelf te gebruiken laat je 'm rijzen op kamertemperatuur en kan je binnen de paar uur aan de slag.

Alright! Merci.

KZIET ZITTEN.

Edit: hoe onderhoud je zo'n pizzasteen. Dat kan waarschijnlijk geen kwaad dat die zwart ziet en er plekken van saus op zijn? Op internet las ik: nachtje laten liggen in water, op ander forum raadden ze dat af omdat de steen het water absorbeert en daardoor geen vocht meer uit de pizzadeeg onttrekt.

Maar dat kan ik moeilijk geloven. Als dat oventje de 350 graden aantikt zal dat vocht in die steen toch ook verdampen?

Ik dacht ook van zo weinig mogelijk water, dan lijkt me nachtje laten weken niet goed :)

Nu plekken zijn niet erg op pizzastenen. Zolang het proper is dan is er op zich geen problemen tenzij het uitzicht

Stains on a pizza stone are symbols of love and attention. Think of the delicious pies you’ve created and baked on your stone. These stamps of good meals and good times are natural and desired parts of the stone. There is no need to remove the stains unless you can’t stand the sight of them. If you want to remove stains, here’s what to do:

Ooni heeft een goed basisrecept en ook het simpele "Pepe-filmpje" op Njam is meer dan ok voor de gewone standaard.

Bewaren in de koelkast kan een paar dagen mits ingewikkeld in plasticwrap. Als het is om de dag zelf te gebruiken laat je 'm rijzen op kamertemperatuur en kan je binnen de paar uur aan de slag.
Deze is ook altijd geslaagd: https://rutgerbakt.nl/alle-recepten/zelf-pizzadeeg-maken-recept/
Ik gebruik het recept met minder gist en maak het 24u op voorhand, om dan ook te bewaren in de koelkast.

Alright! Merci.

KZIET ZITTEN.

Edit: hoe onderhoud je zo'n pizzasteen. Dat kan waarschijnlijk geen kwaad dat die zwart ziet en er plekken van saus op zijn? Op internet las ik: nachtje laten liggen in water, op ander forum raadden ze dat af omdat de steen het water absorbeert en daardoor geen vocht meer uit de pizzadeeg onttrekt.

Maar dat kan ik moeilijk geloven. Als dat oventje de 350 graden aantikt zal dat vocht in die steen toch ook verdampen?
Geen water gebruiken. Gewoon omdraaien en de volgende keer op de andere kant bakken. En moest hij nog niet proper zijn gewoon eens goed heet stoken, bij 350 a 400 graden brand alles gewoon weg. Desnoods eerst eens met een plamuurmes de verbrande etensresten afschrapen. En bij zulke temperaturen hoef je je echt geen zorgen maken over de voedselveiligheid.

Geen water gebruiken. Gewoon omdraaien en de volgende keer op de andere kant bakken. En moest hij nog niet proper zijn gewoon eens goed heet stoken, bij 350 a 400 graden brand alles gewoon weg. Desnoods eerst eens met een plamuurmes de verbrande etensresten afschrapen. En bij zulke temperaturen hoef je je echt geen zorgen maken over de voedselveiligheid.
Ik doe dat met mijn gietijzeren plancha op de Q ook. 300gr en alles is stof.

En zo roest hij ook niet :)

Partytentje over de BBQ zetten.
Inderdaad. En dan nog eentje voor het volk. Hell, ik ga er 3 nodig hebben.
Ben aan 't twijfelen om ene te kopen, zo'n grote van 6 x 3 m ofzo.

Tegen de koude heb ik zo'n lounge/terrasverwarmer. Maar ik vrees dat de prijs van zo'n gasfles heel hoog zal zijn voor de moment. 'k Heb nog een half volle staan.

Hoe gaat ge dat aanpakken? Ge kunt de schijfjes vlees vooraf maken, koelen of invriezen, en you are good to go :unsure: ? 80/20 burgers?
Burgers zijn al besteld bij de lokale slager. Altijd top. Briochebroodjes koop ik in de Spar.

Tegen de koude heb ik zo'n lounge/terrasverwarme

Een paar flessen Stroh op de tafel en klaar... Geen dure gas fles nodig. :unsure:

Hier zitten de beefribs net in de folie, de bark zag er om te smullen uit. Helaas zal dat door de folie straks wel wat minder zijn.

Wanneer zo'n Kettle al 4u stabiel aan +-115 brandt, vraag ik me toch af waarom ik ooit een kamado nodig heb :biglaugh:

Een paar flessen Stroh op de tafel en klaar... Geen dure gas fles nodig. :unsure:

Hier zitten de beefribs net in de folie, de bark zag er om te smullen uit. Helaas zal dat door de folie straks wel wat minder zijn.

Wanneer zo'n Kettle al 4u stabiel aan +-115 brandt, vraag ik me toch af waarom ik ooit een kamado nodig heb :biglaugh:
Als je de Kettle op een goede plek zet uit de wind blijft die inderdaad mooi stabiel. Een Kamado ziet er zeker mooi uit en zal de warmte doorgaans beter vasthouden, maar ik heb op mijn long runs nooit problemen gehad met mijn Weber.

Als het om héél gemarmerde ribs gaat (USDA grainfed) kan je het ook zonder inpakken doen, maar dat is trial and error en je ding weten te vinden. Geniet van je brisket on a stick!

Ben ondertussen aan het wachten op een droge/zonnige dag wanneer ik thuis kan werken en het relatief rustig is op het werk om dan de eerste keer ooit low & slow te proberen op de nieuwe MT.

Ik vermoed dat het ‘geheim’ van temp control zit in het weten met hoeveel brandende briketten je moet starten en hoeveel je er bv in je snake legt?

Ben ondertussen aan het wachten op een droge/zonnige dag wanneer ik thuis kan werken en het relatief rustig is op het werk om dan de eerste keer ooit low & slow te proberen op de nieuwe MT.

Ik vermoed dat het ‘geheim’ van temp control zit in het weten met hoeveel brandende briketten je moet starten en hoeveel je er bv in je snake legt?

In het begin vaak ook die fout gemaakt door te veel start briketten te nemen. Gewoon een stuk of tien is vaak meer dan genoeg. Check ook de minion methode, ik vind dat persoonlijker prettiger werken.

Vandaag was een ideale dag voor te BBQ'n, ondertussen staan de beefribs hier op 93°. Nog een klein beetje langer want de priktest was nog niet naar mijn zin. Sinds we boven de 90° zitten gaat het wel beduidend trager, zit de gekende stall normaal niet veel vroeger?

In het begin vaak ook die fout gemaakt door te veel start briketten te nemen. Gewoon een stuk of tien is vaak meer dan genoeg. Check ook de minion methode, ik vind dat persoonlijker prettiger werken.

Vandaag was een ideale dag voor te BBQ'n, ondertussen staan de beefribs hier op 93°. Nog een klein beetje langer want de priktest was nog niet naar mijn zin. Sinds we boven de 90° zitten gaat het wel beduidend trager, zit de gekende stall normaal niet veel vroeger?
Stall is normaal rond de 70°C, de vertraging komt misschien eerder door het openen vna het deksel waardoor de BBQ afkoelt?
Vergeet geen foto te posten... 🤤

Stall is normaal rond de 70°C, de vertraging komt misschien eerder door het openen vna het deksel waardoor de BBQ afkoelt?
Vergeet geen foto te posten... 🤤

Ik kan enkel nog een foto van 3 botjes laten zien :unsure:

Temperatuur is zelfs na openen redelijk stabiel gebleven, uiteindelijk heb ik ze er op 94° afgehaald. Al bij al moesten ze er misschien nog iets langer op, ze waren zeer lekker maar ik denk nog niet gaar genoeg zoals beef ribs bedoeld zijn.

Volgende keer vroeger starten dus!

Terug
Bovenaan