De grote BBQ thread

Helemaal geen probeer hier met een 'klassieke' BBQ hoor, maar als er nu één stuk vlees is dat op de meeste BBQ's keer op keer verneukt wordt (verbrand en rauw vanbinnen) dan is het toch wel ribbetjes zeker. Soit, kan ook aan mijn ervaringen liggen natuurlijk..
Gohjah, dat ligt meer aan de zatte nonkel achter de bbq int algemeen dan aan het vlees of de bereiding. Twas ni persoonlijk op u ofzo hoor, sorry als het zo overkwam. Ik vind het gewoon nogal snobistisch worden soms op bbq forums tegenwoordig waar ge enkel nog dry aged angus of st louis cut iberico ribben moogt klaarmaken terwijl ne goeie saté en wat pensen ook wel eens lekker durven zijn :)

Ik wil wel eens die pulled beef à la bordelaise van Jord Althuizen klaarmaken. Dat wordt gemaakt met de chuck roll (rundernek) en daar heb ik al stukken van 4-5 kg van gezien bij Van Zon/Carmans. Iemand al ervaring met dat stuk?

maak die gewoon indirect klaar op een 160 a 180 graden en dan afgrillen (google eens de easterwood methode)

Uiteindelijk zeer degelijk resultaat.

Wel nog het vlies afgehaald wat met die hopen marinade niet het leukste werk was. Dan inderdaad +- 1.45u indirect om nog kwartierke af te grillen met sausje.

Wat betreft de verhouding effort/tijd + smaak eigenlijk wel de moeite om eens te proberen. Uiteraard niet fall of the bone, maar je kon nog steeds vrij gemakkelijk het volledige vlees ervan peuzelen.

Ik dacht: morgen sta ik vroeg op om mijn PP klaar te maken. Maar die zit ingevroren (2 stukken van 2,2 kg).

Ik ben te laat om ze te laten ontdooien. Is er een manier om ze sneller te laten ontdooien. Ik hoor altijd dat je ze best in de koelkast laat ontdooien i.p.v. op kamer temperatuur?

Maar dan moet ik ze 3 dagen op voorhand uithalen? Zo'n dikke klomp vlees zal nu ook niet snel ontdooien in een koelkast.

Ik dacht: morgen sta ik vroeg op om mijn PP klaar te maken. Maar die zit ingevroren (2 stukken van 2,2 kg).

Ik ben te laat om ze te laten ontdooien. Is er een manier om ze sneller te laten ontdooien. Ik hoor altijd dat je ze best in de koelkast laat ontdooien i.p.v. op kamer temperatuur?

Maar dan moet ik ze 3 dagen op voorhand uithalen? Zo'n dikke klomp vlees zal nu ook niet snel ontdooien in een koelkast.
als ze gevacumeerd zijn kan je ze eventueel in een waterbad ontdooien. Wel dan zodra ze ontdooid zijn in de koelkast (als ze langs binnen nog wat bevroren zijn kan dat eigenlijk ook geen kwaad)

als ze gevacumeerd zijn kan je ze eventueel in een waterbad ontdooien. Wel dan zodra ze ontdooid zijn in de koelkast (als ze langs binnen nog wat bevroren zijn kan dat eigenlijk ook geen kwaad)
Ja ze zijn vacuüm verpakt. Wel met de dompeltechniek, geen idee of dat uitmaakt.

Lauw water dan? Anders leg ik ze vanmiddag in een lauw badje en dan vanavond laat in de koelkast om er morgen in te vliegen.

Je bedoelt dat het geen kwaad kan om ze op de bbq te gooien als de binnenkant nog wat bevroren is?

Ja ze zijn vacuüm verpakt. Wel met de dompeltechniek, geen idee of dat uitmaakt.

Lauw water dan? Anders leg ik ze vanmiddag in een lauw badje en dan vanavond laat in de koelkast om er morgen in te vliegen.

Je bedoelt dat het geen kwaad kan om ze op de bbq te gooien als de binnenkant nog wat bevroren is?
Nee, geen lauw water, gewoon koud water.

en inderdaad; op de bbq kan het geen kwaad dat ze nog wat bevroren zijn.

Ik leg grote stukken ook een paar dagen op voorhand uit, maar de dompelmethode die @nestorius beschrijft is veilig hoor.

Hier net een kilo goedkoop soepvlees mee om burgers van te draaien. Plan is om eens beercanburgers te proberen maken :drool:.
1662726040947.png

Ik vond niet direct een geschikt topic, maar omdat ik het opstook met briquetten here it goes:

Ik heb sinds zaterdag een Outr pizzaoven. We hadden volk en zonder enige voorkennis zijn we erin gevlogen. Vlug nog om tarwegriesmeel gereden.
Veel uit geleerd, maar ik wou eens iemand horen met ervaring. Op internet lees ik veel tegenstrijdige zaken.

Pizzabodems van Herta. Uitgehaald en gedresseerd. Een heel boeltje om dat van dat bakvel te krijgen en op de spatel. Griesmeel gestrooid op de spatel en op de bodem van de pizza.

Dan, na 2 goede picons, het lumineus idee gehad om ook wat griesmeel op de pizzasteen in de oven te gooien. Griesmeel te ver gegooid en stond in de fik.

Uiteindelijk schoven de pizza's goed in en uit de oven. Maar dat griesmeel was overal teveel aanwezig en begon door te smaken.

Al bij al heel geslaagde pizza's maar het was wat zoeken. De pizzasteen ziet zwart door de brand en de plekken van saus krijg ik er ook niet uit. Hoe reinig je zo'n steen nu het beste?

Wat betreft het bakken zelf, hoe pakken jullie dat aan?

Ik vond niet direct een geschikt topic, maar omdat ik het opstook met briquetten here it goes:

Ik heb sinds zaterdag een Outr pizzaoven. We hadden volk en zonder enige voorkennis zijn we erin gevlogen. Vlug nog om tarwegriesmeel gereden.
Veel uit geleerd, maar ik wou eens iemand horen met ervaring. Op internet lees ik veel tegenstrijdige zaken.

Pizzabodems van Herta. Uitgehaald en gedresseerd. Een heel boeltje om dat van dat bakvel te krijgen en op de spatel. Griesmeel gestrooid op de spatel en op de bodem van de pizza.

Dan, na 2 goede picons, het lumineus idee gehad om ook wat griesmeel op de pizzasteen in de oven te gooien. Griesmeel te ver gegooid en stond in de fik.

Uiteindelijk schoven de pizza's goed in en uit de oven. Maar dat griesmeel was overal teveel aanwezig en begon door te smaken.

Al bij al heel geslaagde pizza's maar het was wat zoeken. De pizzasteen ziet zwart door de brand en de plekken van saus krijg ik er ook niet uit. Hoe reinig je zo'n steen nu het beste?

In dit topic zullen ze je waarschijnlijk ook kunnen helpen maar er is ook deze topic.

In dit topic zullen ze je waarschijnlijk ook kunnen helpen maar er is ook deze topic.
Merci!

Die kan je onmogelijk lekker krijgen, true story.

Pizzadeeg maken is zo ongelofelijk simpel (kan ook op voorhand) en de return is huge
Ja wel, vrijdag zal ik er waarschijnlijk weer maken voordat no alcohol en lekker eten oktober begint.

Wanneer maak ik dat dan best? Woensdag of donderdag? Als ik het goed begrijp is de hoeveelheid gist bepalend voor de rijstijd?

Altijd zelfgemaakte deeg gebruikt voor Ooni maar meegenomen deze zomer naar Ardennen. Om het gemakkelijk te maken en omdat we met 12 personen waren dan maar kant en klare deeg van Herta genomen.
Nog nooit zoveel miserie gehad met de pizza's te maken. Bleef overal plakken ondanks veel griesmeel. Omdat ik meer en meer griesmeel begon te gebruiken werd alles zwart op steen. Dan 1 gehad die volledig bleef plakken in de oven ondanks griesmeel :(

Altijd zelfgemaakte deeg gebruikt voor Ooni maar meegenomen deze zomer naar Ardennen. Om het gemakkelijk te maken en omdat we met 12 personen waren dan maar kant en klare deeg van Herta genomen.
Nog nooit zoveel miserie gehad met de pizza's te maken. Bleef overal plakken ondanks veel griesmeel. Omdat ik meer en meer griesmeel begon te gebruiken werd alles zwart op steen. Dan 1 gehad die volledig bleef plakken in de oven ondanks griesmeel :(
Ik vond dat dus al vreemd, dat kon niet dat dat zo sukkelen was.

Vrijdag maak ik hem zelf. Maar doe je dan nog iets van bloem, meel of iets anders op de spatel en deeg?

Wel heel fijn zo'n ding.

Ik vond dat dus al vreemd, dat kon niet dat dat zo sukkelen was.

Vrijdag maak ik hem zelf. Maar doe je dan nog iets van bloem, meel of iets anders op de spatel en deeg?

Wel heel fijn zo'n ding.

neen, gewoon op tafel waar je deeg ligt en op je spatel.
Normaal glijdt het eraf zonder problemen.
Ik vermoed dat recept van Herta bedoeld is om te bakken op dat bakpapier maar in een oven met open vlam is dat niet handig :)

Terug
Bovenaan