De grote BBQ thread

Hier is het geweldig aan het mislukken met de ribbekes op de weber. Thermometer van dr weber geeft 150 aan zelfs maar er bakt gewoon niets. Ik heb een vlees thermometer dan eens los op de grill gelegd en die gaf 40! Graden aan :( nu probeer ik hem terug op gang te trekken maar heb de indruk dat ik totaal niet kan vertrouwen op de thermometer in het deksel.

Edit: net in het vlees gestoken en is 59 graden na een uur. App zegt perfect op 88 graden maar moet dat da na de 3 uur periode zo al zijn?

Laatst bewerkt:
Hier is het geweldig aan het mislukken met de ribbekes op de weber. Thermometer van dr weber geeft 150 aan zelfs maar er bakt gewoon niets. Ik heb een vlees thermometer dan eens los op de grill gelegd en die gaf 40! Graden aan :( nu probeer ik hem terug op gang te trekken maar heb de indruk dat ik totaal niet kan vertrouwen op de thermometer in het deksel.

Edit: net in het vlees gestoken en is 59 graden na een uur. App zegt perfect op 88 graden maar moet dat da na de 3 uur periode zo al zijn?
Ja temperatuur deksel =/= temperatuur rooster. Best inderdaad een thermometerke zetten. Als je indirect grillt op een weber, altijd zorgen dat u roosterke van het deksel (langs waar de rook ontsnapt) boven u vlees staat en niet boven u kolen. Anders trekt ge u warmte sowieso gewoon recht naar boven.

Wat betreft de temperatuur, nee, u 88 graden moet ge niet bereiken na die 3 uur periode maar na het inpakken. Dan kookt/stoomt ge ze eigenlijk in frut vaneen. Die eerste 3 uur zijn voor u rook en een deel garing, maar het echt malsmaken gebeurt in de folie. Daarna nog efkens opleggen om ervoor te zorgen dat u saus mooi pakt.

Opgelet, die 3-2-1 methode is voor St Louis cut ribs. Als ge de typische babybacks pakt van bij ons is 2-0,75-0,5 meer dan genoeg (deels naar smaak natuurlijk, als ge ze supermals wilt kunt ge ze 1 uur in folie laten, iets meer bite is maar een half uurke in de folie. Daar kunt ge mee spelen)

Succes!

Wat zijn die aparte roosterjes en waarom gebruik je die aub?
Die aparte roosters zijn grill grates. Ik heb ze hier gebruikt omdat mijn gewone rooster nog niet gekuist was en ik geen zin had om dat deze ochtend vroeg te doen. Maar normaal gebruik ik ze om dingen te grillen, werkt prima wanneer je vette zaken wil grillen, zo krijg je geen vlammen en die ribbels zorgen voor mooie grillmarks. Draai je ze om heb je een bakplaat. En ze zijn ook makkelijker te onderhouden dan gietijzer. Dat is eigenlijk het enige bij barbecue waar ik echt serieuze meerwaarde in zie, imo een must have voor iedereen met een barbecue.

Meer info: https://amazingribs.com/cast-aluminum-hard-anodized-grillgrates-tm/

Ik zou nog niet panikeren, de eerste uren zijn voor kleur en rooksmaak. Garen is eigenlijk hoofdzakelijk in de folie. Ga gerust dan iets hoger in temperatuur (120 graden bvb) met genoeg vocht dat die mooi stomen. Wel geen 2 uur want dat is zoals @horste Zegt teveel van het goede tenzij ge echt serieus fotb wil. Om te kijken of de rubs gaar zijn gebruik ik wel geen thermometer. Gewoon prikken met satestok ofwel de buigtest doen. En dan nog de een half uur tot 3 kwartier terug direct voor terug wat stevigheid en te lakken, ook afhankelijk van uw smaak.

Nog eens een update hier, momenteel zit hij toch al sinds 14 uur in de stall. En dan blijft ie gewoon op 80 graden steken, gaat helemaal niet meer omhoog. Zo zie je dat je niet echt altijd kan gaan plannen bij grote stukken vlees low en slow wanneer het gaat klaar zijn.

Even een grafiekje:

web hosting png
groen is vleestemperatuur, rood is de wenselijke roostertemperatuur en oranje de effectieve roostertemperatuur. Het vlees gaat opeens serieus de hoogte in maar dat is omdat ik maar dan pas de probe in het vlees gestoken had.

Perfect op tijd klaar geraakt, begonnen om 7u30 en een dikke 9 uur later op 120 graden onderstaande als resultaat. Nu nog even laten rusten en dan pullen, super benieuwd (eerste keer) maar het ziet er echt al awesome uit :D

20210717-164533.jpg

Perfect op tijd klaar geraakt, begonnen om 7u30 en een dikke 9 uur later op 120 graden onderstaande als resultaat. Nu nog even laten rusten en dan pullen, super benieuwd (eerste keer) maar het ziet er echt al awesome uit :D
Het ziet er in ieder geval erg goed uit. Geniet er van, de beloning is in ieder geval het wachten waard.

BBQ a la Hollandia gisteren was een succes. Alles perfect gebakken (high and fast) met quebracho houtskool. Iedereen tevreden.

Niet zo geweldig veel vlees over, dus dat was ook een succes (er moet wat over zijn, want anders is er geen keus, maar het mag niet zo zijn dat je nog 5 maaltijden over hebt 😄) en dan deze middag lekker koud opgegeten.

Vlees was van renmans. Gemengde satekes, kippesatekzs, wordt op ware (m'n vrouw is fan van saté) gemarineerde biefstuk en kotelet.

Daarna nog tot 12 u rond de vuurschaal gezeten, super gezellig en daar doen we het voor je 😄

BBQ a la Hollandia gisteren was een succes. Alles perfect gebakken (high and fast) met quebracho houtskool. Iedereen tevreden.

Niet zo geweldig veel vlees over, dus dat was ook een succes (er moet wat over zijn, want anders is er geen keus, maar het mag niet zo zijn dat je nog 5 maaltijden over hebt 😄) en dan deze middag lekker koud opgegeten.

Vlees was van renmans. Gemengde satekes, kippesatekzs, wordt op ware (m'n vrouw is fan van saté) gemarineerde biefstuk en kotelet.

Daarna nog tot 12 u rond de vuurschaal gezeten, super gezellig en daar doen we het voor je 😄
Gelukkig had je vlees over want anders ging je vrouw toch gelijk gekregen hebben met haar 5kg :rofl:.
Welke vuurschaal heb je? En welk hout gebruik je voor daar in. Hier ben ik daar ook wel serieus fan van maar jammer genoeg mag je je kleren na een avondje rond de vuurschaal direct in de was gooien gezien de rookgeur.

Gelukkig had je vlees over want anders ging je vrouw toch gelijk gekregen hebben met haar 5kg :rofl:.
Welke vuurschaal heb je? En welk hout gebruik je voor daar in. Hier ben ik daar ook wel serieus fan van maar jammer genoeg mag je je kleren na een avondje rond de vuurschaal direct in de was gooien gezien de rookgeur.
Fake ofyr waarvan je de kuip als Vuurschaal kan gebruiken.

Voornamelijk hardhout (momenteel robinia en Franse eik resten van een speelgoedmaker) en wat zachter hout om het goed in gang te krijgen.

's avonds douchen en kleren in de was is idd wel must. Maar dat geeft ook leute als je samen kan douchen he 😁

Fake ofyr waarvan je de kuip als Vuurschaal kan gebruiken.

Voornamelijk hardhout (momenteel robinia en Franse eik resten van een speelgoedmaker) en wat zachter hout om het goed in gang te krijgen.

's avonds douchen en kleren in de was is idd wel must. Maar dat geeft ook leute als je samen kan douchen he 😁
Bwa, ik ben niet zo intiem met mijn vrienden :unsure:

Het ziet er in ieder geval erg goed uit. Geniet er van, de beloning is in ieder geval het wachten waard.
Thx! Ondertussen gepulled, gemengd resultaat. Bovenste helft was redelijk droog maar gellukig zat daaronder super mals sappig roos vlees :)

Misschien dat ik het stuk half weg moet omdraaien oid? Of toch te ver laten garen? Heb op 92 graden eruit gehaald.

Maar in ieder geval super lekker (tijdens het pullen al voorgeproeft natuurlijk) en voor herhaling vatbaar :D

Noob vraagje; moet je nu een (gas) bbq elke keer volledig reinigen? Dan heb ik uiteraard niet over het rooster, maar over de bak onderaan, de warmteverdelers die over de vlammetjes staan ….
De ene zegt: gewoon 10 min volle bak opwarmen zodat alles wegbrandt, de ander zegt: enkel rooster schrobben.
wat is het nu?

Thx! Ondertussen gepulled, gemengd resultaat. Bovenste helft was redelijk droog maar gellukig zat daaronder super mals sappig roos vlees :)

Misschien dat ik het stuk half weg moet omdraaien oid? Of toch te ver laten garen? Heb op 92 graden eruit gehaald.

Maar in ieder geval super lekker (tijdens het pullen al voorgeproeft natuurlijk) en voor herhaling vatbaar :D
Draaien gaat niks uit maken hoor. Droog vlees is meestal omdat het wat mager vlees was. Wat kan helpen is injecteren of inpakken of een meer dooraderd stuk vlees zoeken.
Noob vraagje; moet je nu een (gas) bbq elke keer volledig reinigen? Dan heb ik uiteraard niet over het rooster, maar over de bak onderaan, de warmteverdelers die over de vlammetjes staan ….
De ene zegt: gewoon 10 min volle bak opwarmen zodat alles wegbrandt, de ander zegt: enkel rooster schrobben.
wat is het nu?
Gewoon rooster en nu en dan eens compleet schoon maken als je ziet dat er zich vet begint op te hopen.

Ook reden om je pulled pork goed te mengen.
Sappig bij droger vlees :)

maar ziet er inderdaad heel heel goed uit, zeker voor de eerste keer.

Maar het is niet dat bvb die zijwanden spik en span moeten zijn? Want dat krijg ik echt niet helemaal eraf. (Weber hier)
Hoeft zeker niet, gewoon je rooster zoals Nestorius al zei. De kuip zelf borstel ik gewoon eens als ik de assen opkuis, that’s it.

Maar het is niet dat bvb die zijwanden spik en span moeten zijn? Want dat krijg ik echt niet helemaal eraf. (Weber hier)
Voor de werking is dat niet noodzakelijk. Net zoals een propere auto ook niet per se beter rijd maar als gij u daar beter bij voelt mag het wel spik en span zijn. Idem met roosters, de ene is enkel tevreden met roosters in nieuwstaat, de andere borstelt hem eens snel en warmt die goed op en begint te barbecueen. Weet dat je boven de 70 graden bacteriën om zeep help dus zolang je je rooster goed warm brengt zijn er weinig gevaren voor de voedselveiligheid. Maar nogmaals, het is ook afhankelijk waar je je zelf goed bij voelt, voel je je veiliger wanneer je rooster blinkt kan dit, ben je liever lui en borstel je gewoon uw rooster kan dat ook. En een goed verkoolde laag is ook wel gekend als een prima anti aanbaklaag.

Gewoon goed borstelen als de Weber op temperatuur is,.is the way to go. Niks lui aan.

Net opdat hij op temperatuur is is het gemakkelijker + van een standaard rooster schrob je de buitenste laag er zo af (been there done that). Die zijn niet door en door rvs.

De kuip af en toe eens borstelen, en zien dat het oppervlak net boven de grill proper is, voor de rest niet teveel aan doen.

Terug
Bovenaan