De grote BBQ thread

Bedankt voor de tips! Zo lashandschoenen vind ik inderdaad ook te stug. Mijn vader gebruikte dat vroeger om zijn houtstoof te vullen. Praktisch omdat je er mee in hetr vuur kan zonder problemen maar inderdaad, te stug en niks van fijne motoriek. Aan tuincentra had ik nog niet gedacht, morgen eens passeren in Eurotuin.

Bedankt voor de tips! Zo lashandschoenen vind ik inderdaad ook te stug. Mijn vader gebruikte dat vroeger om zijn houtstoof te vullen. Praktisch omdat je er mee in hetr vuur kan zonder problemen maar inderdaad, te stug en niks van fijne motoriek. Aan tuincentra had ik nog niet gedacht, morgen eens passeren in Eurotuin.
Als je wat verder kan/wil rijden, pitt in deinze is echt een magnifieke winkel geworden voor alles wat bbq is..

Voor enkel handschoenen wat overkill, maar als je zin hebt in wat rubs, sauzen, houtkool,... on the side zeker een bezoekje waard

Wauw, de Weber Searwood 600 heeft het weekend met verve doorstaan.

Vrijdag 23u 5 kg varkensnek op 93• heel de nacht laten gaan. ‘S ochtends ingepakt en nog 4uur laten verder garen op 150•.

Vandaag stuk of 50 smashburgers gemaakt, bbq heel de tijd op full blast.

Zowel low & slow als vollen bak bakken ging gewoon perfect. Topmachien!

Heb vorige maand weber master touch gekocht, ben dus nog nieuw in de BBQ wereld. 😀

2 weken geleden eens ribben klaar gemaakt. Was goed, maar kan beter.

Van de week was ik in de spar en bij de slager afdeling lag er een tomahawk en buikspek. Gisteren voor de eerste keer eens een tomahawk klaar gemaakt. Was een goed stuk vlees, heeft zeker gesmaakt.

IMG-4340.jpg

46fbba89-b696-4489-9821-64a4b91c1c70.jpg

Vandaag staat buikspek op menu. Ik ga spaghetti koken met Philadelphia en daar het buikspek bij doen.

Laatst bewerkt:
Als je wat verder kan/wil rijden, pitt in deinze is echt een magnifieke winkel geworden voor alles wat bbq is..

Voor enkel handschoenen wat overkill, maar als je zin hebt in wat rubs, sauzen, houtkool,... on the side zeker een bezoekje waard
Ik hou die winkel zeker in het achterhoofd, thx.

Iberico varkenswangetjes op de menu vandaag. Ik ga ze eerst roken met kersenhout en daarna in een stoofpot steken en in de oven verder gaar stoven met wat bbq-saus en toebehoren. Dan spaar ik wat briketten uit voor de rest van het BBQ-menu vandaag (de klassieke worsten, satés, spek, balletjes voor de kinderen).

Ik ben gisteren begonnen met pulled pork, die ik deze ochtend tot kroketten heb gedraaid.

Deze ochtend ook shortribs en pork belly burnt ends op de kamado (allebei in fase 2 nu ongeveer). Worden respectievelijk met røkpuree (ultravette puree met beurre noisette en gebakken kappertjes) en een bloemkoolzalf geserveerd.

Dan ook nog een jalapeno popper smashburger als main dish.

Never again.

Vandaag mijn eerste low & slow ervaring, met een weber. Ook de eerste keer met rookhout. Als stuk vlees heb ik een shortrib genomen.

Het lukte goed om de temperatuur stabiel te houden 110-120°C. Waarmee ik wel tevreden was.

Ik had 6 uur uitgerekend, omdat ik dacht dat dit wel voldoende was (vlees was 900gram).
4uur onverpakt en dan nog 2 uur ingepakt (heb bakpapier geprobeerd).
Na 4 uur had ik een kerntemperatuur van 68°C en na 2 uur ingepakt had ik nog maar 74°C, terwijl ik +90°C wilde halen.
Ik had niet meer veel tijd, dus moest wel stoppen. Het vlees was dus taaier dan gepland.

Nu vraag ik me af hoe het komt dat ik niet aan die 90°C ben geraakt.
Regelmatig stak ik mijn vleesthermometer in de opening bovenaan om zo de temperatuur onder het deksel te meten (boven het vlees). Is dit dan toch veel verschil met de temperatuur net boven het rooster?
Misschien toch eens kijken voor een goeie temperatuur meter waarbij ik de kern en rooster temperatuur kan meten, iemand suggestie?
Of is 6 uur toch te weinig en moest ik eerder richting 8 uur gaan?

IMG-4376.jpg

IMG-4379.jpg

Volgende keer aluminiumfolie gebruiken, dan hou je veel meer vocht vast. Als hij klaar is nog een half uurtje de korst terug wat laten uitdrogen. Ik heb de meerwaarde van bakpapier nooit gesnapt eigenlijk.

Zoals hierboven al vermeld:
Deze dus geprobeerd, maar ik vind ze toch wat aan de "harde/taaie" kant eerlijk gezegd. Heb ze 2.5u laten roken en dan 2u ingepakt en nog een kwartier met de saus. Ze zien er ook zwarter uit dan op de foto. Naar mijn gevoel moeten ze nog malser zijn. Enig idee waar ik het beter kan doen? Qua smaak wel echt top.

Vandaag mijn eerste low & slow ervaring, met een weber. Ook de eerste keer met rookhout. Als stuk vlees heb ik een shortrib genomen.

Het lukte goed om de temperatuur stabiel te houden 110-120°C. Waarmee ik wel tevreden was.

Ik had 6 uur uitgerekend, omdat ik dacht dat dit wel voldoende was (vlees was 900gram).
4uur onverpakt en dan nog 2 uur ingepakt (heb bakpapier geprobeerd).
Na 4 uur had ik een kerntemperatuur van 68°C en na 2 uur ingepakt had ik nog maar 74°C, terwijl ik +90°C wilde halen.
Ik had niet meer veel tijd, dus moest wel stoppen. Het vlees was dus taaier dan gepland.

Nu vraag ik me af hoe het komt dat ik niet aan die 90°C ben geraakt.
Regelmatig stak ik mijn vleesthermometer in de opening bovenaan om zo de temperatuur onder het deksel te meten (boven het vlees). Is dit dan toch veel verschil met de temperatuur net boven het rooster?
Misschien toch eens kijken voor een goeie temperatuur meter waarbij ik de kern en rooster temperatuur kan meten, iemand suggestie?
Of is 6 uur toch te weinig en moest ik eerder richting 8 uur gaan?

IMG-4376.jpg

IMG-4379.jpg
Ik denk dat je ze sneller moet inpakken, de "Texas cruch" versnelt het gaarproces. Kwaliteit van het vlees doet ook wel veel: vetter vlees zal snel malser zijn dan minder vet vlees. Zo heb ik met grassfed black angus ook wel een eerder taaier resultaat met dezelfde bakwijze als met grainfed black angus.

Hier zijn de Iberico varkenswangen behoorlijk goed gelukt. In tegenstelling tot wat ik had verwacht (1,5u roken op kersenhout en ongeveer 3 uur aan 110 graden in de oven) was het een stevigere bite maar wel zeer mals en geen greintje droogheid. Mooie rookring en tot mijn groot geluk zijn er nog twee stukken over die ik morgen nog mag opeten. Gasten waren zeer tevreden.

Bij de klassieke bereidwijze worden die wangen ondergedompeld in heel wat meer vocht. Misschien dat een paar uur extra in de oven het ook extra mals had gemaakt, maar ik vond dit eigenlijk helemaal prima.

Whats-App-Image-2026-07-18-at-21-43-47.jpg

Terug
Bovenaan