De grote BBQ thread

Klopt. Het is ook wel leuk om te doen (tot nu toe :unsure: ). Alleen is het jammer als het dan een beetje tegenvalt. Ik moet wel zeggen dat mijn schoonouders en vrouw het wel lekker vonden, dus misschien ben ik te kritisch. Maar dat hij zich niet lekker liet pullen is wel een feit, dus dat was wel een foutje.

Die thermometer is ook eentje voor in het vlees met bluetooth zie ik? Dat wou ik eigenlijk sowieso al nemen, maar die van de winkel had me aangeraden om zo'n kernthermometer te nemen omdat dat ook een beetje erbij hoort en je zo het meeste leert. Het is natuurlijk wel gemakkelijk wanneer je op uw gsm kunt zien hoever het vlees al is :unsure: .
Ja, je bent meestal zelf kritischer dan degene die het eet :p

En die thermometer is inderdaad dubbel, je kan er eentje in je vlees steken en eentje op je rooster zetten. Superhandig ding. Wat bedoel je met kernthermometer? Een instant pen? Die gebruik ik ook om te prikken, makkelijkst voor kip of steak bv omdat je daar met verschillende stukken werkt ipv één groot stuk. Beide hebben hun nut.

Ja, je bent meestal zelf kritischer dan degene die het eet :p

En die thermometer is inderdaad dubbel, je kan er eentje in je vlees steken en eentje op je rooster zetten. Superhandig ding. Wat bedoel je met kernthermometer? Een instant pen? Die gebruik ik ook om te prikken, makkelijkst voor kip of steak bv omdat je daar met verschillende stukken werkt ipv één groot stuk. Beide hebben hun nut.
Instant pen idd.

zorgen dat uw kamado juist ingericht is voor pizza. Uw deflector gebruiken en uw pizzasteen redelijk hoog in de dome steken. En zorgen dat je goed voorbereid bent (zeker als je meerdere pizza's wil bakken) zodat je snel kan bereiden want bij hoge temperaturen kan uw pizzaasteen nogal snel te warm worden en dan krijg je verbrande bodems.

280 graden lees ik hier in het kamadoboek. Is dat wat oke?

Ik dacht alle bodems al uit te rollen en dan natuurlijk alles wat erop moet klaar te zetten. Dan semola op de schep, deeg erop, toppings erop en dan bakken. Ondertussen zou ik de volgende al willen klaarmaken op de schep maar dan kan ik de vorige er niet meer uithalen met de schep natuurlijk. Maar dat gaat misschien gewoon met een hamburger spatel oid als die gebakken zijn.

280 graden lees ik hier in het kamadoboek. Is dat wat oke?

Ik dacht alle bodems al uit te rollen en dan natuurlijk alles wat erop moet klaar te zetten. Dan semola op de schep, deeg erop, toppings erop en dan bakken. Ondertussen zou ik de volgende al willen klaarmaken op de schep maar dan kan ik de vorige er niet meer uithalen met de schep natuurlijk. Maar dat gaat misschien gewoon met een hamburger spatel oid als die gebakken zijn.
Uw temperatuur is afhankelijk van de dikte van uw deeg natuurlijk. Hoe dikker je uw deeg laat voor uw pizza hoe lager je in tempatuur moet blijven. Voor een gewoon romeinse pizza hou ik toch wel een iets hogere temperatuur aan (350 graden dome en de pizzasteen rond de 300 graden) en dan duurt het ongeveer 3 a 4 minuten om de pizza mooi gebakken te krijgen. Lager kan maar dan laat je hem die gewoon wat langer zitten. Ik denk dat uw werkwijze normaal het beste zal zijn en eenmaal de pizza gebakken zou je die er inderdaad wel moeten kunnen afhalen met een burgerspatel maar vergeet niet dat uw kamado wel loeiheet is je dan wel redelijk dicht bij alle hitte komt met uw handen. Ikzelf heb gewoon 2 pizzascheppen (een houten voor het bereiden en "lanceren" en een metalen om die er af te halen)

https://bbq-helden.nl/hoe-bak-je-pizza-in-een-kamado/ dit vind ik wel een heel goeie uitleg over hoe je kamado in te richten. (ook het recept vind ik wel nog goed als je eens snel een pizzadeeg wil klaar maken)

Uw temperatuur is afhankelijk van de dikte van uw deeg natuurlijk. Hoe dikker je uw deeg laat voor uw pizza hoe lager je in tempatuur moet blijven. Voor een gewoon romeinse pizza hou ik toch wel een iets hogere temperatuur aan (350 graden dome en de pizzasteen rond de 300 graden) en dan duurt het ongeveer 3 a 4 minuten om de pizza mooi gebakken te krijgen. Lager kan maar dan laat je hem die gewoon wat langer zitten. Ik denk dat uw werkwijze normaal het beste zal zijn en eenmaal de pizza gebakken zou je die er inderdaad wel moeten kunnen afhalen met een burgerspatel maar vergeet niet dat uw kamado wel loeiheet is je dan wel redelijk dicht bij alle hitte komt met uw handen. Ikzelf heb gewoon 2 pizzascheppen (een houten voor het bereiden en "lanceren" en een metalen om die er af te halen)

https://bbq-helden.nl/hoe-bak-je-pizza-in-een-kamado/ dit vind ik wel een heel goeie uitleg over hoe je kamado in te richten. (ook het recept vind ik wel nog goed als je eens snel een pizzadeeg wil klaar maken)
Een houten schep omdat die minder plakt bv, of een andere reden?

Oke, dat is hier toch vrij vlot gegaan en de pizza was echt super lekker :D De keuken is wel een slachtveld maar leuk om te doen iig.

Begonnen rond 265 graden, dat duurde ging goed maar duurde vrij lang. 2e pizza zat aan 275 en was ideaal, bij de 3e zat temp al tegen de 290 en begon aan 1 kan de rand zwart te kleuren voordat de bovenkant goed was maar nog oke. Heb iets teveel deksel opengedaan om te checken in het begin dus daarmee de te hoge temperaturen.

Oke, dat is hier toch vrij vlot gegaan en de pizza was echt super lekker :D De keuken is wel een slachtveld maar leuk om te doen iig.

Begonnen rond 265 graden, dat duurde ging goed maar duurde vrij lang. 2e pizza zat aan 275 en was ideaal, bij de 3e zat temp al tegen de 290 en begon aan 1 kan de rand zwart te kleuren voordat de bovenkant goed was maar nog oke. Heb iets teveel deksel opengedaan om te checken in het begin dus daarmee de te hoge temperaturen.

Geen mogelijkheid om door uw topvent te kijken?

Haha ja, goede tip, merci 😀
Eigenlijk kan je dat bij veel zaken gebruiken (als je tenminste een oldskool hebt die je gewoon kan wegdraaien). Ik doe dat redelijk veel, gewoon eens de daisy wheel wegdraaien ipv de ganse bbq te openen om bvb de bark te checken.

Ge weet wat ze zeggen: if you are looking, you ain´t cooking

Onlangs uit curiositeit eens een zak van die nieuwe houtskool van Big Green Egg gekocht:

Intussen een aantal sessies achter de rug en heel positief ben ik er toch niet over. Aanmaken gaat toch wat moeilijker dan normaal (ondanks de toch zachte houtsoort) en van dat 'praktisch rookvrije' merk ik ook weinig tot geen verschil.
Aan 37,95 € voor 9kg zeer prijzig voor naar mijn beperkte ervaring niet echt merkbare voordelen toch niet voor herhaling vatbaar :unsure:
De gewone vind ik dan wel weer goed, een stuk redelijker geprijsd maar nog altijd aan de duurdere kant.

Houtskool heb ik een zak van Giant Flames van de Horta staan, €20 voor 10kg. Briketten koop ik in de Colruyt, die van het huismerk zijn ok, maar die dozen van Flamous zijn echt goed. Als die in promotie staan neem ik altijd een paar dozen mee.

Houtskool heb ik een zak van Giant Flames van de Horta staan, €20 voor 10kg. Briketten koop ik in de Colruyt, die van het huismerk zijn ok, maar die dozen van Flamous zijn echt goed. Als die in promotie staan neem ik altijd een paar dozen mee.
Hoe kan het ook anders met zo'n naam.

Bijna 40 euro voor een zak houtskool. :unsure:

Tcharbon vind ik wel ok. Mijn mainstay zijn de briketten van Weber.
Ik dacht vroeger ook zo, tot je eens met duurder houtskool begint te BBQen. Stabielere temperaturen, hogere temperaturen (als je wilt) en veel langer branden. Voor een BelBQ niet nodig maar uw frustratie niveau bij low&slow zal een pak minder zijn. Daarnaast is er ook nog de rooksmaak die aangenamer is dan de goedkope houtskool.

Ik gebruik quebracho van black ranch. Heel grote stukken (soms te) en brandt goed en lang. Enigste nadeel is dat je wat langer nodig hebt om ze aan te krijgen, ook met een houtskoolstarter

Bijna 40 euro voor een zak houtskool. :unsure:

Tcharbon vind ik wel ok. Mijn mainstay zijn de briketten van Weber.

Ik dacht vroeger ook zo, tot je eens met duurder houtskool begint te BBQen. Stabielere temperaturen, hogere temperaturen (als je wilt) en veel langer branden. Voor een BelBQ niet nodig maar uw frustratie niveau bij low&slow zal een pak minder zijn. Daarnaast is er ook nog de rooksmaak die aangenamer is dan de goedkope houtskool.
Tcharbon is met +-20€ voor 6kg anders ook wel stevig geprijsd :biglaugh:
Mijn go to blijft toch Best Charcoal, kwalitatief zeer goed en met 25€/10kg zeer fair geprijsd. En te koop bij mijn lokale BBQ dealer (elkedagbbq.be) dus makkelijk én ik steun nog eens de kleine zelfstandige, win win win.

Iemand ervaring met de rubs en saus van Tom Bertels (barbecoa) ik heb nu enkele podcasts geluisterd met hem en hij komt me zeer professioneel over en als hij over zijn producten praat heb je gelijk goesting om zijn ganse assortiment te kopen. Als beginnend low&slow bbq'er wil ik wel wat kwaliteit zodat het daar al niet kan aan liggen 😛

Iemand ervaring met de rubs en saus van Tom Bertels (barbecoa) ik heb nu enkele podcasts geluisterd met hem en hij komt me zeer professioneel over en als hij over zijn producten praat heb je gelijk goesting om zijn ganse assortiment te kopen. Als beginnend low&slow bbq'er wil ik wel wat kwaliteit zodat het daar al niet kan aan liggen 😛
Ik heb voor mijn eerste poging om zelf pastrami te maken zijn zout gebruikt, dat was goed gelukt. Voor de rest nog niets van gekocht, maar je gaat zeker geen miskoop doen met zijn producten imho.

Terug
Bovenaan