De grote BBQ thread

Ik heb een Weber met een diameter van 57cm. Nu zou ik in augustus bij een bbq met de vrienden ribbekes maken low & slow.

Dat is hier altijd voor ons goed gelukt maar ik heb nooit meer dan 2 racks gemaakt omdat die dan eigelijk vol ligt. Is er een manier om er meer op die oppervlakte te krijgen?

Ik heb een Weber met een diameter van 57cm. Nu zou ik in augustus bij een bbq met de vrienden ribbekes maken low & slow.

Dat is hier altijd voor ons goed gelukt maar ik heb nooit meer dan 2 racks gemaakt omdat die dan eigelijk vol ligt. Is er een manier om er meer op die oppervlakte te krijgen?

gewoon daarin steken

gewoon daarin steken
Dikke second. Niets beter dan een ikea rib rack (wel rubbers van de voetjes schroeven)

Zeker, maar iemand had me wijs gemaakt dat je verschillende behandelingen hebt om staal roestvrij te maken die dan wel of niet tegen verwarming konden (not the expert here).

Er zijn verschillende behandelingen om staal roestvrij te maken en niet al deze behandelingen zijn bestand tegen verwarming. Hier is een overzicht:
  1. Roestvast staal (RVS): Dit is een legering van staal met minimaal 10,5% chroom, wat een beschermende laag chroomoxide vormt die verdere corrosie voorkomt. Deze behandelingsmethode is over het algemeen bestand tegen verwarming.
  2. Galvaniseren: Dit is het aanbrengen van een dunne laag zink op het staal om het te beschermen tegen corrosie. Deze behandeling is echter minder bestand tegen hoge temperaturen, omdat zink smelt bij ongeveer 419°C.
  3. Anodiseren: Dit is voornamelijk een behandeling voor aluminium, waarbij een oxide laag wordt gevormd om het materiaal te beschermen. Hoewel dit geen behandeling voor staal is, is het belangrijk om te vermelden dat de oxidelaag ook kan worden beïnvloed door hoge temperaturen.
  4. Passiveren: Dit is een chemische behandeling waarbij het oppervlak van roestvrij staal verder wordt beschermd tegen corrosie. De passivatielaag kan in sommige gevallen worden aangetast door zeer hoge temperaturen, afhankelijk van de specifieke legering en de aard van de passivering.
  5. Hittebestendige coatings: Er zijn speciale coatings ontwikkeld die staal beschermen tegen zowel corrosie als hoge temperaturen. Deze coatings kunnen bestand zijn tegen temperaturen tot enkele honderden graden Celsius, maar hun effectiviteit kan variëren afhankelijk van de specifieke samenstelling van de coating en de omstandigheden waarin het materiaal wordt gebruikt.
Samenvattend zijn sommige behandelingen om staal roestvrij te maken inderdaad beter bestand tegen verwarming dan andere. Roestvast staal (RVS) is bijvoorbeeld goed bestand tegen zowel corrosie als hoge temperaturen, terwijl gegalvaniseerd staal minder goed bestand is tegen hitte.

Ah great. Eens testen dan of ik dat met 6 racks erin krijg!

Ik heb dit rack van Barbecook. Ik heb al eens een lat of 12 gemaakt. Lukt. Maar hem op temperatuur krijgen met zoveel 'koud' vlees is wat moeilijker.

Die rub ziet er wel interessant (lekker) uit. Bij ribkes, doet ge dan ook lakken met een specifieke BBQ saus?
altijd. Eerste fase rub + rook. 2e fase inpakken om te garen (1 -3u afhankelijk van hoe zacht je ze wil). 3e fase aflakken (ik heb de laatste keer hoisin, honing en rijstazijn gebruikt voor asian sticky ribs.

Ik vind de meeste rubs te zoet en wil mijn ribben ook niet zo lang garen, ik doe meestal 1u roken en 1u garen en dan nog kort afgrillen. Het afgrillen op hogere temperatuur gaat sowieso al niet met de standaard rubs met suiker in. Ik zou graag wat experimenteren met kruiden ipv rubs. De beste smaak vind ik nog altijd de ribben van De Gekroonde Hoofden gekruid van de chef. Iemand een idee welke kruiden ik eens zou moeten proberen om in de buurt te komen van die?

Afgelopen sessie hebben mijn ribben 2u in de folie gezeten en je kon de botjes er zo uittrekken, ook niet mijn favoriet om eerlijk te zijn.
Ik denk 2,5u roken, 1u in de folie en dan half uur aflakken wel een beter resultaat moet geven.

is ook afhankelijk van de ribben natuurlijk. Met de standaard tapered babybacks van 800gr gebruikt is dat effectief genoeg, maar als je serieuze kloeften hebt mogen ze van mij makkelijk 2u30 ingepakt blijven

is ook afhankelijk van de ribben natuurlijk. Met de standaard tapered babybacks van 800gr gebruikt is dat effectief genoeg, maar als je serieuze kloeften hebt mogen ze van mij makkelijk 2u30 ingepakt blijven
Men vergeet altijd bij 3 2 1 dat dit een amerikaanse techniek is waar standaard ribben buikribben zijn ipv onze rugribben. Die zijn veel groter en ook taaier waardoor die 3 2 1 bij hun perfect werkt. Voor onze standaard ribben (de rugribben) zijn deze tijden gewoon veel te lang.

Ik hou wel echt van fall of the bone. Bite of the bone ook nog, maar zoals die Amadeus/Gekroonde hoofden/… “insert eender welk eethuis” vind ik echt verschrikkelijk. En dat zijn daar idd altijd babybacks.

3u later nog aan het pulken met tandenstokers. Dan liever smoutzacht :)

De gustibus dus… ☺️

In elk geval is de lakfase van een uur veel te lang ook. 3x 5-10 min is ruim voldoende voor een goeie sticky laag.

Ik hou wel echt van fall of the bone. Bite of the bone ook nog, maar zoals die Amadeus/Gekroonde hoofden/… “insert eender welk eethuis” vind ik echt verschrikkelijk. En dat zijn daar idd altijd babybacks.

3u later nog aan het pulken met tandenstokers. Dan liever smoutzacht :)

De gustibus dus… ☺️

In elk geval is de lakfase van een uur veel te lang ook. 3x 5-10 min is ruim voldoende voor een goeie sticky laag.
Dat laatste uur kan je ook gebruiken om je ribben terug wat "steviger" te krijgen. Sommigen laten die eerst een half uurtje grillen om ze dan in dat laatste halfuur te lakken.

Hoe pakken jullie Picanha aan? In z’n geheel of op voorhand steaks van snijden? En maakt het überhaupt veel verschil?

Terug
Bovenaan