De grote BBQ thread

Weekendje gedaan waar in het huisje meerder Ofyr's stonden. Vond dat al altijd meer een showding en het sprak mij niet aan.
Maar we hebben dat met de groep gebruikt en dat was wel tof. Ik zou dat nog steeds zeker niet kopen, maar voor met een groep wel eens leuk.

Voor de Weber Master Touch zoek ik een plancha voor smashburgers te maken. De plancha's die Weber voorziet (deze en deze) vind ik vrij klein. Ik zoek dus één die de volledige diameter van de barbecue bedekt. Maar meeste die ik vind zijn voor een Kamado en minder dan 57cm diameter. Hebben jullie een idee?
Als je ook eens stoofpotjes of spaghettisaus o.i.d. wilt maken op de BBQ kan ik je de Dutch Oven van Weber aanraden. Het deksel kan je ook gebruiken als plancha en is toch relatief groot. Wel €160 euro.

Hoeveel (rauwe) spiering/boston butt rekenen jullie gemiddeld per persoon? T zou zijn voor tussen broodjes met wat coleslaw/bbq saus en bicky uitjes, meestal merk ik dat er dan zo'n 2 tot max 3 per persoon worden gegeten.

Ik ben op weg van kantoor naar huis, belt de wederhelft "zeg, stop je eens bij de slager voor een mooi stukje rund?". Nice.
Kom ik thuis, ligt er een spontaan cadeautje op me te wachten, een gloednieuwe Thermapen One!
Het weekend is alvast goed begonnen :biglaugh: :biglaugh:

(oja en ik dacht eerst voor een gerijpte côte à l'os ofzo te gaan, maar hij heeft me ter plekke een mooie angus bavette uitgesneden 🤤)

Hoeveel (rauwe) spiering/boston butt rekenen jullie gemiddeld per persoon? T zou zijn voor tussen broodjes met wat coleslaw/bbq saus en bicky uitjes, meestal merk ik dat er dan zo'n 2 tot max 3 per persoon worden gegeten.

Vorig jaar voor op weekend met vriendengroep van 14 man (helft mannen helft vrouwen) 2 spierringgebraden (5kg+) klaar gemaakt, was ruim voldoende om savonds van te eten plus nog overschot. Pulled pork kan je ook perfect vacuum invriezen dus overschot is nooit erg 😀

Vandaag ribbetjes, heerlijk kriekbier saus gemaakt. Helaas is mijn inbird wel verdwenen dus het is met het deksel te doen, geen cadeautje met dit weer :unsure:

Het stukje bavette van gisteren zonet op de rooster gevlamd. Gadver wat een top stukje blijft dat toch, prijs kwaliteit echt onklopbaar.

Daarbij een klassieke sauce échalote, truffelpuree en een goed Frans rood wijntje 🤤

Iemand tips voor een goede rub voor varken en kip bijvoorbeeld? Die van Angus & Oink (Honey Chili) ziet er wel eentje uit wat ik wil proberen, maar ze is echt veel keuze. De Jack and Coke lijkt me ook wel iets, maar is misschien niet de moeite?

Iemand tips voor een goede rub voor varken en kip bijvoorbeeld? Die van Angus & Oink (Honey Chili) ziet er wel eentje uit wat ik wil proberen, maar ze is echt veel keuze. De Jack and Coke lijkt me ook wel iets, maar is misschien niet de moeite?
Je gaat toch iets meer moeten zeggen over welke richting je het zoekt..
Ik vind braairub n1 fantastisch op kipfilet of kotelet/procureursnede, da's wat exotischer
Butt rub voor pulled pork als het wat zoeter mag zijn.
AP seasoning voor als je echt je vlees wil proeven.

Hangt er allemaal van af of je low and slow wil gaan of hot and fast, vettige/droge stukken, gemarineerd of niet,...

Je gaat toch iets meer moeten zeggen over welke richting je het zoekt..
Ik vind braairub n1 fantastisch op kipfilet of kotelet/procureursnede, da's wat exotischer
Butt rub voor pulled pork als het wat zoeter mag zijn.
AP seasoning voor als je echt je vlees wil proeven.

Hangt er allemaal van af of je low and slow wil gaan of hot and fast, vettige/droge stukken, gemarineerd of niet,...
In de eerste plaats denk ik dan aan spareribs, pulled pork of chicken, een picanha bijvoorbeeld.

In de eerste plaats denk ik dan aan spareribs, pulled pork of chicken, een picanha bijvoorbeeld.
Gebruik niet dezelfde rub op zaken als spareribs, pulled pork en zaken als picanha. Want spareribs en pulled pork zijn low and slow en in die rubs zit er meer suiker voor de caramelisering. Picanha is meer hot and fast en dan verbrand die suiker gewoon. Imo zou ik voor zaken als picanha gewoon beginnen met spg (salt, pepper, garlic) en van daar uit gewoon uw smaak leren kennen. (Ook heeft rund wat minder uitgesproken kruiden nodig). Bij spareribs of pulled pork gewoon experimenteren met rubs of zelfs combinaties. Iedereen heeft een ander voorkeur voor bepaalde smaken en dat zijn gewoon zaken die je zelf moet ontdekken.

Gebruik niet dezelfde rub op zaken als spareribs, pulled pork en zaken als picanha. Want spareribs en pulled pork zijn low and slow en in die rubs zit er meer suiker voor de caramelisering. Picanha is meer hot and fast en dan verbrand die suiker gewoon. Imo zou ik voor zaken als picanha gewoon beginnen met spg (salt, pepper, garlic) en van daar uit gewoon uw smaak leren kennen. (Ook heeft rund wat minder uitgesproken kruiden nodig). Bij spareribs of pulled pork gewoon experimenteren met rubs of zelfs combinaties. Iedereen heeft een ander voorkeur voor bepaalde smaken en dat zijn gewoon zaken die je zelf moet ontdekken.
Dat had ik idd al gelezen, van die suikers. Wil natuurlijk niet te veel gaan inkopen, om dan de helft niet te gebruiken.

Dat had ik idd al gelezen, van die suikers. Wil natuurlijk niet te veel gaan inkopen, om dan de helft niet te gebruiken.
Imo, in dat geval:

AP seasoning (da's die SPG) --> allemansvriend waarbij je vlees (rund, varken,..) baas blijft
Een zoete rub (ik vind die butt rub persoonlijk fantastisch), hiermee kan je pulled pork/chicken,... allemaal maken
en dan eens eentje om te proberen. Als je graag rundsvlees eet pak u een rub met koffie in bv, heel zwaar van smaak maar wel lekker. Ik vind die braairub n1 bv fantastisch voor kip, varken, lam,... maar da's wat exotischer.

En van daaruit kan je gaan zoeken in de richting wat je leuk vindt.

Imo, in dat geval:

AP seasoning (da's die SPG) --> allemansvriend waarbij je vlees (rund, varken,..) baas blijft
Een zoete rub (ik vind die butt rub persoonlijk fantastisch), hiermee kan je pulled pork/chicken,... allemaal maken
en dan eens eentje om te proberen. Als je graag rundsvlees eet pak u een rub met koffie in bv, heel zwaar van smaak maar wel lekker. Ik vind die braairub n1 bv fantastisch voor kip, varken, lam,... maar da's wat exotischer.

En van daaruit kan je gaan zoeken in de richting wat je leuk vindt.
Deze bedoel je als zoete rub?

Terug
Bovenaan