De grote BBQ thread

Tijd om in te pakken met wat tallow (gemaakt van het vet dat nog over was). Vind ik wel echt leuk ook aan brisket, je hebt verschillende dingen die je eruit haalt. De patatjes straks met tallow maken ipv boter ^^

Stall zit er nu goed in, we zijn 5u30 verder ongeveer. Temp probeer ik rond 130 te houden, momenteel op 140 door het deksel open te doen 2x maar zal wel terug gestaag zakken.

Bark had ik donkerder verwacht van kleur maar denk dat dit door de rub komt, geen suiker of koffie erin. Wel mooi stevig laagje, kan al niet wachten tot vanavond.

Tijd om in te pakken met wat tallow (gemaakt van het vet dat nog over was). Vind ik wel echt leuk ook aan brisket, je hebt verschillende dingen die je eruit haalt. De patatjes straks met tallow maken ipv boter ^^

Stall zit er nu goed in, we zijn 5u30 verder ongeveer. Temp probeer ik rond 130 te houden, momenteel op 140 door het deksel open te doen 2x maar zal wel terug gestaag zakken.

Bark had ik donkerder verwacht van kleur maar denk dat dit door de rub komt, geen suiker of koffie erin. Wel mooi stevig laagje, kan al niet wachten tot vanavond.

Hou jij altijd 130 graden aan? De keer dat ik dat geprobeerd had was mijn brisket erg droog.

Hou jij altijd 130 graden aan? De keer dat ik dat geprobeerd had was mijn brisket erg droog.

Jup, 130 en soms wat hoger door deksel open te doen. Hopelijk gaat ie goed zijn 🙃

Klein uurtje geleden van de bbq gehaald om te probe testen en was overal super zacht. Bbq laten afkoelen tot 75 graden, ondertussen vlees laten uitdampen en opnieuw ingepakt op de bbq gelegd voor een hot rest tot 18u. Fingers crossed :D

Ik ben wel fan van low& slow maar voor de brisket klaar te maken zou ik toch al m'n moed bij één moeten rapen denk ik. :biglaugh:
Brisket is dankzij social media ook een fetish geworden voor BBQ-amateurs. Er zijn cuts die goedkoper/beter/makkelijker zijn, maar dan kan je natuurlijk niet zeggen dat je een brisket hebt gerookt. Een deftige brisket is rap >5kg plus, dan moet je al een serieuze bende op bezoek hebben.

Brisket is dankzij social media ook een fetish geworden voor BBQ-amateurs. Er zijn cuts die goedkoper/beter/makkelijker zijn, maar dan kan je natuurlijk niet zeggen dat je een brisket hebt gerookt. Een deftige brisket is rap >5kg plus, dan moet je al een serieuze bende op bezoek hebben.
Bwa, hier maak ik toch ook geregeld eens een brisket en dat is dan voor 4 man. Overschot wordt gewoon gevacumeerd en gebruikt als broodbeleg, als snelle hap of voor in andere schotels.

Bwa, hier maak ik toch ook geregeld eens een brisket en dat is dan voor 4 man. Overschot wordt gewoon gevacumeerd en gebruikt als broodbeleg, als snelle hap of voor in andere schotels.

Idd, kijk ik ook al naar uit om de resten te hergebruiken kan je echt voor zoveel dingen gebruiken: in chili, loaded nachos, met gebakken rijst, op een broodje, ...

We gaan uiteindelijk met 6 volwassenen zijn ipv 10 dus er zal wel wat overschot zijn xD

Een brisket is voor mij toch ook eerder een bucketlist ding... Een brisket ear (de pointspier) heb ik al wel klaargemaakt, dat was een 2,5kg en bovendien het beste/makkelijkste stuk van een brisket.

Na een rust van 8u op 75 graden was het tijd om eraan te beginnen, het was de moeite waard :D Goed sappig, vet mooi weggesmolten, bark ook nog donkerder geworden en mooi gekorst. Zeker voor herhaling vatbaar.

Vorige week bij Horeca Totaal in Brugge 'Ierse cote à l'os' zien liggen voor +-20 EUR/kg. Mooie stukken rond 1kg, relatief mooi gemarmerd, geen ras vermeld.
Leek me enorm goedkoop of ben ik nu zo verkeerd?
Enigszins sceptisch heb ik toch eentje meegenomen en gisteravond op de bbq gesmeten - door de rukwinden niet zo'n strak plan maar soit, we leven nog.
Dat viel énorm goed mee. Zeer smaakvol en sappig, moeilijk te onderscheiden van de stukken die ik doorgaans een twee- tot drievoud betaal.
Ik krijg het gevoel dat het een foutje was :unsure:

Vorige week bij Horeca Totaal in Brugge 'Ierse cote à l'os' zien liggen voor +-20 EUR/kg. Mooie stukken rond 1kg, relatief mooi gemarmerd, geen ras vermeld.
Leek me enorm goedkoop of ben ik nu zo verkeerd?
Enigszins sceptisch heb ik toch eentje meegenomen en gisteravond op de bbq gesmeten - door de rukwinden niet zo'n strak plan maar soit, we leven nog.
Dat viel énorm goed mee. Zeer smaakvol en sappig, moeilijk te onderscheiden van de stukken die ik doorgaans een twee- tot drievoud betaal.
Ik krijg het gevoel dat het een foutje was :unsure:

20 EUR/KG betaal ik voor gewone steak, aangezien je over gemarmerd spreekt zal het niet gaan over een standaard Ierse koe.

Waarschijnlijk Hereford? Dat is iets wat onze slager standaard in stock heeft maat wel zo'n €48/kg kost. Hopelijk heb je je vriezer volgestopt 😅

Hun West-Vlaams rood is daar altijd ongeveer aan die prijs hoor. Bij Mortier (beste slagerij van België) betaal je voor een "gewone Belgische" cote-a-l'os ook gewoon €22-€24/kg

Als een brisket te intimiderend is moet je gewoon beef ribs doen, "brisket op een stokske".
Goh, ik vind die 2 nu niet echt vergelijkbaar, andere smaak & textuur imho.

Ik denk dat als je een goed stuk vlees hebt (altijd de belangrijkste stap), je je BBQ goed kent en veel tijd hebt je vrij eenvoudig een goede brisket kan maken. Gaat misschien niet zo goed zijn als op Youtube of in een echte BBQ tent in Texas maar dat moet ook niet natuurlijk.

Uiteindelijk waren we met 8 volwassenen en was er nog een klein stuk van de point over. Dit hebben we de dag erna met 2 opgegeten. Eerst 's middags koud op een broodje en dan 's avonds nog eens warm met de rest sides. Ik kijk al uit naar volgende 😀

Zaterdagavond spaghettisaus maken op de BBQ. Als er nog sneeuw ligt een whisky'tje erbij die lekker koel gehouden wordt door hem in de sneeuw te zetten. Ondertussen even weg en weer lopen naar binnen om een flesje rood uit te kiezen en klaar te zetten.

ZALIG.

Afgelopen zaterdag spaghettisaus gemaakt op de BBQ. Een uurke laten roken. Heerlijk!

Foto - don't mind het glas wijn. Dat was een foto voor een kameraad van mij die ook buiten aan 't grillen was. :love:

Terug
Bovenaan