De grote BBQ thread

Ik heb toch liever een rooster dan een plancha voor steaks. Vlammen kan je met kamado/kettle dan ook niet hebben, deksel toe en ze zijn weg. En soms wil je net dat flame grilled extraatje, en dat heb je enkel met een rooster.

Een speksteen heeft mss wat voordelen heat retention en onderhoud, maar niet het voordeel van een open rooster.
Vlammen zijn eigenlijk wel nefast voor de smaak. Ik geloof dat die flame grilled smaak eigenlijk komt van de rook van het vuur.

Vlammen zijn eigenlijk wel nefast voor de smaak. Ik geloof dat die flame grilled smaak eigenlijk komt van de rook van het vuur.
Ik heb nog een burgerkeet gehad (2 caravans en een vaste plek, Otoburger) waar we dezelfde toestellen gebruikten als in Burger king (nieco, topspul, zowel op gas als elektrisch). Ik kan u zeggen dat die smaak 100% zeker van de vlammen komt :)

Dat zijn 100 kleine vlammenwerpers die uw vlees scorchen. Met de juiste timing is dat helemaal niet nefast voor de smaak, integendeel.
Nieco-MV62-Broiler-Series.jpg

Yakuniku in elkaar gestoken, wat een beauty zeg, de combo glanzend zwart - chroom - bamboe 😍
Die zijn altijd mooi om te zien als ik een tuinzaak passeer. Ik ben nog lang niet van plan om mijn huidige Weber op te geven, maar als die het ooit begeeft haal ik zo'n Yakiniku in huis. Zo'n Shichirin is misschien wel leuk om te grillen aan tafel of in combinatie met low & slow op de "grote" BBQ.

De schade valt mee! Alé, 't is te zeggen, ik denk dat ik zo goed als geen schade heb!

De kettle was niet meer perfect rond, ene kant bij de andere scheelde 1 cm. Maar je kan met een heel kleine moeite dat gewoon letterlijk rechttrekken.
Achteraan is er schade maar daar kan normaal gezien niets aan omwille van de beugel waar het deksel in past wanneer ik het 'openschuif'. Dus ik denk dat die schade slijtage is van open en toe te doen. Ik dacht eerst dat het kwam door de pin van de koepelthermometer maar het deksel kan niet ver genoeg open zodat die pin blijft haperen op het eerste zicht.

Wat denken jullie? klik

De schade valt mee! Alé, 't is te zeggen, ik denk dat ik zo goed als geen schade heb!

De kettle was niet meer perfect rond, ene kant bij de andere scheelde 1 cm. Maar je kan met een heel kleine moeite dat gewoon letterlijk rechttrekken.
Achteraan is er schade maar daar kan normaal gezien niets aan omwille van de beugel waar het deksel in past wanneer ik het 'openschuif'. Dus ik denk dat die schade slijtage is van open en toe te doen. Ik dacht eerst dat het kwam door de pin van de koepelthermometer maar het deksel kan niet ver genoeg open zodat die pin blijft haperen op het eerste zicht.

Wat denken jullie? klik
Je had mijn vorig keteltje eens moeten zien :unsure:
Lijkt mij ook gewoon wat slijtage van het deksel. Wel een voordeel tegenover een kamado, die had nu in 1000 scherven uiteen gelegen.

Wat denken jullie? klik
Als dat schade is van het deksel zou ik verwachten dat je dat toch op meerdere plaatsen hebt, niet? Lijkt mij toch bizar.
Los daarvan, niet wakker van liggen! Dat ding dient om gebruikt te worden en gebruikerssporen zijn deel van de charme :love2:

Als je toch schrik hebt van roest en/of het kleurverschil stoort jou kan je deze misschien behandelen met een roestwerende en eventueel hittebestendige metaalverf? Ik denk aan Hammerite ofzo. Al weet ik niet in hoeverre dat geschikt is voor een bbq die steeds weer heet wordt.
Ik zou me er zelf niet aan storen...

Als dat schade is van het deksel zou ik verwachten dat je dat toch op meerdere plaatsen hebt, niet? Lijkt mij toch bizar.
Los daarvan, niet wakker van liggen! Dat ding dient om gebruikt te worden en gebruikerssporen zijn deel van de charme :love2:

Als je toch schrik hebt van roest en/of het kleurverschil stoort jou kan je deze misschien behandelen met een roestwerende en eventueel hittebestendige metaalverf? Ik denk aan Hammerite ofzo. Al weet ik niet in hoeverre dat geschikt is voor een bbq die steeds weer heet wordt.
Ik zou me er zelf niet aan storen...
Ik heb daar ook al aan gedacht. Ik heb toevallig primer + zwarte autolak liggen. Maar in hoeverre dat tegen hoge temperaturen kan weet ik niet. Ik ga er gewoon afblijven denk ik.

Ik heb hem voor het zekerste binnen gepakt. Ik leg de kettle tevens ook naast mij onder de wol in bed 's nachts. M'n vrouw staat buiten met een hoes over.

Ik heb daar ook al aan gedacht. Ik heb toevallig primer + zwarte autolak liggen. Maar in hoeverre dat tegen hoge temperaturen kan weet ik niet. Ik ga er gewoon afblijven denk ik.

Ik heb hem voor het zekerste binnen gepakt. Ik leg de kettle tevens ook naast mij onder de wol in bed 's nachts. M'n vrouw staat buiten met een hoes over.
gewone lak kan niet tegen die temperaturen en geeft mogelijk niet zo aangename stofjes vrij die je niet bij je eten wilt hebben.
Er bestaat hittebestendige lak (speciaal voor kachels en BBQ's), die wordt al eens gebruikt bij DIY smokers.

Ik ben nog even verward rond het eerste gebruik van mijn kamado. Overal wordt aangeraden niet meteen te warm te gaan (200-250°) max, wat me wel logisch lijkt.

Maar is het de bedoeling dat je dus bv gespreid over een aantal dagen die gewoon eens aanzet, en rustig laat warmen naar 150 en dan 200/250ish. En daarna terug uit.

Of maak je dan direct ook een bereiding er op? Zou graag dit weekend effectief al iets maken erop, maar enige wat in de planning past is zondagmiddag. Dus moet iets zijn dat geen uren duurt :p
Als die dus paar keer moet warmen eerst begin ik daar best al de komende dagen aan.

/Edit
En doe ik dit meteen met mijn goeie kolen (Marabu) of kan ik mijn restjes boni/everyday houtskool hiervoor gebruiken?

Ja, eerste keren rustig laten opwarmen, aansteken met 1 wokkel. Ik reken eigenlijk altijd een uur om bbq stabiel op temperatuur te krijgen.

Je kan er dan al gerust op koken. Restjes goedkope houtskool is ook geen probleem, heb ik hier ook gedaan, zou zonde zijn om dat weg te gooien.

Die eerste paar keren max 250 is wel een goede richtlijn, zolang dat het traag omhoog gaat is er geen probleem. Als je echt snel wilt opstoken moet je 3/4 wokkels gebruiken, met 1tje gaat dat altijd traag.

Voor The Bastard raden ze aan om de eerste keer enkele uren 120°C aan te houden voor je naar 200°C.

Voor The Bastard raden ze aan om de eerste keer enkele uren 120°C aan te houden voor je naar 200°C.
Bij elk merk andere guidelines blijkbaar. In elk geval gefaald hier... Deze ochtend aangezet met de kolenmand goed vol en 2 wokkels, alles open boven en onder.

Zat binnen te werken en op nog geen 5 min stond die van 120ish al over de 250, eerder naar 300 toe. Meteen deksel open gezet (niet in 1 ruk natuurlijk) en wat laten koelen zo en dan alles dicht gezet om te laten koelen.

Ik had gedacht dat dit veel trager ging warmen :o

Meteen deksel open gezet (niet in 1 ruk natuurlijk)

Je moet juist alles dichtdraaien als je de temperatuur wil laten zakken.

Met dit weer is het wel wat tricky, als er zoals vandaag wat wind staat kan dat de temperatuur heel makkelijk in de hoogte jagen als je niet beschut kan werken .

Je moet juist alles dichtdraaien als je de temperatuur wil laten zakken.

Met dit weer is het wel wat tricky, als er zoals vandaag wat wind staat kan dat de temperatuur heel makkelijk in de hoogte jagen als je niet beschut kan werken .
Ja maar zakt toch ook wel direct x aantal graden als je deksel open zet. En dan idd alles dicht gedaan

Ja maar zakt toch ook wel direct x aantal graden als je deksel open zet. En dan idd alles dicht gedaan
Al de warmte die je eruit laat door het deksel open te zetten heb je dubbel teruggekregen door de extra zuurstof die hij gekregen heeft bij het openen.

Koelen = alles toe. Opendoen geeft enkel hogere temperaturen.

Al de warmte die je eruit laat door het deksel open te zetten heb je dubbel teruggekregen door de extra zuurstof die hij gekregen heeft bij het openen.

Koelen = alles toe. Opendoen geeft enkel hogere temperaturen.
Makes sense. En ik altijd dat deksel eens openen om de temp. wat te doen zakken.

Dat is inderdaad iets dat veel mensen nogal contra-intuïtief vinden maar wel een gouden regel: zuurstof = meer vuur, dus sluit het deksel en alle openingen.

Net hetzelfde principe bij bv een kachel of, godbetert, een woningbrand, zuurstof = aanwakkeren.

Terug
Bovenaan