De grote BBQ thread

Die beide ribben zitten dus nog altijd gewikkeld in foil+handdoek in de oven (zonder hitte). Volgens mij gaat dat draadjesvlees zijn 🤣

Ze gaan nu hun zoontje wakkermaken. Tegen 15u00 waarschijnlijk hier. 4u te laat om te gaan eten, cava eh?
Dat is wel balen, als je dat had geweten moest je pas om 8u dat vlees op de bbq leggen.

Sinds vandaag onverwacht een Kamado in huis.

Als de bereidingen mislukken, zijn we nu zeker dat het echt aan mij ligt :unsure:.

Ik heb gisteren https://www.bbq-nl.com/procureur-steak/ gemaakt, heerlijk stuk vlees :drool:

Geen saus gebruikt, ene helft met braairub n1, andere met AP seasoning. Echt op met wat mais, coleslaw,...

Wel vlees even laten rusten voor je het aansnijdt, heeft het echt wel nodig.

Pulled pork is dus niet langer het enige dat ik ga doen met procureur :p

Ketjap sesam.
IMG-1846.jpg

Ideale bite. Toprib (extract uit een filmpje meat_teomontevini op Insta)

IMG-1870.jpg

Dan de Short. Bijna geen krokante bark maar super super super mals en lekker

IMG-1849.jpg

IMG-1871.jpg

IMG-1851.jpg

IMG-1855.jpg

IMG-1872.jpg

Door het verschrikkelijke kutweer helaas geen foto's kunnen nemen, maar de eerste sessie met the bastard was meteen een succes. Liefde op het eerste gezicht :love:.

's Ochtens aangestoken voor een sessie long & slow en burnt ends gemaakt. Vervolgens wat verder opgestookt en nog rib fingers en chicken wings opgegooid. Apotheose was een stuk picanha van 1.5kg via reverse sear: fluitje van een cent om te switchen van koken op lage temperatuur naar afgrillen dankzij de plate setter die uit twee delen bestaat. Afgrillen op de gietijzeren plaat was hemels, nog nooit zo'n lekker korstje gehad :drool:.

Daarna nog een visbrochette gemaakt en die was eigenlijk het minste van allemaal gelukt :unsure:. Vermoed dat de boel al te heet was geworden.

Al bij al er tevreden dus. Een hele dag bakken zonder hele tijd te klooien/stressen met extra briketten en ventilatieschuiven. Wat een verademing. Ik stelde wel vast dat de temperatuur wel hoger oploopt dan je zou verwachten o.b.v. de handleiding. Toch nog iets voorzichtiger zijn met de ventilatieschuiven dus. Iemand trouwens een aanrader voor een goed materiaal van spons/borstel om gietijzeren plaat proper te maken?

Een gratis pizzakit gekregen, dus deze week meteen eens pizza's uittesten :cool:.

Ofwel (zo vet mogelijk) rundergehakt (ofwel zelf malen met extra vet. Er gaf ooit eens iemand een tip om bij de AH te kijken en daar hebben ze idd relatief vet rundergehakt.

Het is een kunst om het gehakt mooi om te mengen, zonder het teveel te compacteren. Gewoon in een mengkom goed shuffelen en het gehakt zal meer en meer kleven. Zeker niks erbij doen.
Ik heb dit weekend het rundergehakt van AH gebruikt voor smashburgers (was ongekruid, dus peper, zout en lookpoeder toegevoegd), maar ik vond de bite van de burgers toch niet zoals het hoort. Was wel krokant gebakken, maar de hamburger kwam dan weer te taai over. Eerder heb ik varkensgehakt gebruikt en daar een ei aan toegevoegd en daar was de textuur eerder te fragiel en viel de patty uit elkaar (smaak zat wel goed). Dus ik ben er nog niet helemaal met de gehaktmix.

En ik heb die Mr. Big Mouth brioche buns van Colruyt eens geprobeerd, die zijn wel goed. Al vond ik een luchtige krokante pistolet misschien net iets beter van smaak (of een ciabattabun). Die briochebuns zijn ook nogal fragiel, al hoort dat bij de ervaring?

Laatst bewerkt:
Ik stelde wel vast dat de temperatuur wel hoger oploopt dan je zou verwachten o.b.v. de handleiding. Toch nog iets voorzichtiger zijn met de ventilatieschuiven dus.
Hier dezelfde ervaring. Voor 110°C moet je alles bijna helemaal toe zetten.

Hier dezelfde ervaring. Voor 110°C moet je alles bijna helemaal toe zetten.

Gisteren pizza's gemaakt maar kreeg hem niet echt voorbij de 300 graden.

Ik had drie wokkeltjes aangestoken, maar op twee plaatsen vertrok mijn 'brandhaardje' precies niet goed. Was een mix van oude en nieuwe houtskool. Voor echte hoge temperaturen misschien in het vervolg een volledig nieuwe mand houtskool gebruiken?

Gisteren pizza's gemaakt maar kreeg hem niet echt voorbij de 300 graden.

Ik had drie wokkeltjes aangestoken, maar op twee plaatsen vertrok mijn 'brandhaardje' precies niet goed. Was een mix van oude en nieuwe houtskool. Voor echte hoge temperaturen misschien in het vervolg een volledig nieuwe mand houtskool gebruiken?
Misschien dat uw oude houtskool wat vochtig is geworden door het slechte weer? Ik had er onlangs ook last van, ook al zou je denken dat het in een Kamado mooi afgeschermd van de elementen zit.

Het kan ook zijn dat er te veel kleine rommel de luchttoevoer belemmerde.

Terug
Bovenaan