De grote BBQ thread

Indirect (+ 110 graden) tot een kerntemperatuur van 50-52 graden en dan afgrillen op 250 graden. Is een stuk van een kleine kilogram.

Geïnspireerd op dit recept: https://www.thebbqbastard.com/reverse-seared-beher-iberico-presa-met-caffeine-kick/

Presa was véél sneller klaar dan gepland. Was zeker op een uur op temperatuur waardoor m’n planning in het 100 liep. Resultaat: te droog. Doodzonde :wallbash:

Volstaat de 'gewone' hoes? Er is blijkbaar ook zoiets als een premium hoes. Scheelt ook weer €34.

Ik heb een goedkope hoes gekocht op amazon en dat is ruim voldoende.

Ik weet niet of het aan mij ligt maar 2 uur indirect op 110 graden is toch veel te lang wat ze in dat recept zeggen?

Ik probeer meestal rond de 80 graden te zitten voor reverse sear, makkelijker om de interne temp te controleren en af te grillen tot exact de juiste temp dat je wilt.

Als je vlees te vroeg op temperatuur is kan je eventueel het volgende mss proberen volgende keer:

- even laten liggen en laten "uitdampen" om de garing te stoppen.(doe ik altijd bij reverse sear)
- inpakken in folie en handdoeken en de frigobox in.

Blijft dan normaal wel even op temperatuur om hem dan later af te grillen.

Ik weet niet of het aan mij ligt maar 2 uur indirect op 110 graden is toch veel te lang wat ze in dat recept zeggen?
Lijkt me ook extreem lang aan zo'n hoge temperatuur. Als ik één tip mag geven, koop een sous vide als je met grote stukken vlees speelt op de BBQ. Nooit geen stress meer zeker als je verschillende gangen wilt doen.

Lijkt me ook extreem lang aan zo'n hoge temperatuur. Als ik één tip mag geven, koop een sous vide als je met grote stukken vlees speelt op de BBQ. Nooit geen stress meer zeker als je verschillende gangen wilt doen.
Ik heb ook een sous vide en dat is inderdaad een groot gemak, maar ik heb toch meer voldoening van een stuk vlees van a tot z op de BBQ klaar te maken hoor.

Ik heb ook een sous vide en dat is inderdaad een groot gemak, maar ik heb toch meer voldoening van een stuk vlees van a tot z op de BBQ klaar te maken hoor.
BBQ als een soort SM :oi22: Ik snap wat je wilt zeggen maar focus dan liever mijn energie en tijd op gerechten die echt low&slow moeten.

Den 2den bbq, of eerder grillade zoals ze hier in Zwitserland zeggen, van 't jaar. Bij het heen rijden via Frankrijk snel boodschappen gedaan op 30km van de grens, om dan met een volle auto binnen te rijden. Vlees snel in den frigo en een ander deel in den vriezer. Vanavond den 3den. Gezellig met een groot deel van de familie in een chalet in the middle of knowhere met zicht op de bergen en wijngaarden. Wat moet een mens nog meer hebben...

Wat voor bullshit is dit nu weer? Elk zijn eigen keuze en manier van zijn hobby beleven toch.
Hold your horses cowboy, iedereen doet wat hij wilt doen. Zoals ik ook probeerde aan te geven, mijn gevoel is dat je het het gewoon efficiënter kan doen. Geen reden om hier weer een aanval in te zien (Beyond gaming staat scherp de laatste tijd).

Hold your horses cowboy, iedereen doet wat hij wilt doen. Zoals ik ook probeerde aan te geven, mijn gevoel is dat je het het gewoon efficiënter kan doen. Geen reden om hier weer een aanval in te zien (Beyond gaming staat scherp de laatste tijd).
Niet het gevoel dat je bij sous vide een stuk van de smaak mist? Zo een cote a l'os bv die je langzaam op temperatuur laat komen op de bbq pakt wel best veel aroma op vind ik, dat heb je toch niet als je enkel afgrillt?

Niet het gevoel dat je bij sous vide een stuk van de smaak mist? Zo een cote a l'os bv die je langzaam op temperatuur laat komen op de bbq pakt wel best veel aroma op vind ik, dat heb je toch niet als je enkel afgrillt?
Je mist de rooksmaak wat ik voor stukken zoals cote a l'os en pressa niet direct een gemis vind. Als je een mooi stukje vlees koopt van EUR40-60 per kg dan proef ik graag de subtiele smaaknuances van het vlees ipv rooksmaak die 9/10 allesoverheersend is. Rooksmaak kan geniaal zijn als het in de juiste dosis wordt gebruikt maar tegenwoordig neigen veel BBQ-liefhebbers naar de Amerikaanse filosofie, "hoe meer rook hoe beter" en dat is niet aan mij gegeven.

Sous vide geeft vooral ultieme controle over de garing van je ingrediënt, je kan daar enorm veel mooie dingen mee.
Doordat alles in een afgesloten zak zit zal je ook veel meer aroma's bewaren die anders verdampen. Langst de andere kant kan je ook geen aroma's toevoegen die je krijgt door je vuur (rook, ...). Ik gebruik de mijne vooral voor groenten (worteltjes, witloof, ...) of als ik wat minder tijd heb (kipfilets kan je super sappig maken zonder omzien).
Voor de kortere gerechten waar je een reverse sear voor zou gebruiken vind ik het echt geen meerwaarde, kan je evengoed na de sous-vide afgrillen met een gasbrander, dan heb je er zeker geen werk aan gehad 😅.

IMG-1822.jpg

IMG-1811.jpg

Mager argentijns stoofvlees, gemalen met shortribtrimmings

IMG-1812.jpg

Dat ziet er echt perfect uit

IMG-1825.jpg

Na een klein uitstapje naar potato buns, terug weissmanbuns. Iets meer bloem gebruikt, iets minder gist, iets meer tijd. En gebakken met stoom.

Bloody hell, dat gaat smaken vnv

Voor smashburgers: gebruiken jullie gewoon gekruid gehakt hiervoor of mengen jullie dit met bepaalde ingrediënten zodat die beter aan elkaar kleven? Vorige keer viel het wat uit elkaar doen ik het wilde omdraaien. Smaak zat nog wel goed, maar ik wil de patties heel houden.

Ofwel (zo vet mogelijk) rundergehakt (ofwel zelf malen met extra vet. Er gaf ooit eens iemand een tip om bij de AH te kijken en daar hebben ze idd relatief vet rundergehakt.

Het is een kunst om het gehakt mooi om te mengen, zonder het teveel te compacteren. Gewoon in een mengkom goed shuffelen en het gehakt zal meer en meer kleven. Zeker niks erbij doen.

Wekker gezet om 0400 omdat mijn gezelschap ging arriveren om 1100 en ik meteen een lekker shortribje wou serveren. Zeggen ze nu dat ze “na de middagdutjes” van de kinderen gaan komen, eerder tegen 1300.

Wat doe ik best. Hebben 3u smoke gepakt en zijn nu al 1u40 ingepakt. Het mag/moet echt fall off the bone zijn, bite is ondergeschikt vandaag.

Ps: er ligt ook een dikke sparerib bij 🥹

IMG-1835.jpg

De sparerib is er af. Kga het lakken en “afgrillen” doen wanneer ze arriveren. De shortrib laat ik gewoon verder gaan in folie, kzie wel

De sparerib is er af. Kga het lakken en “afgrillen” doen wanneer ze arriveren. De shortrib laat ik gewoon verder gaan in folie, kzie wel
Als u short ribs klaar zijn, 5 minuten laten uitdampen, folie terug toe, handdoek errond en in een koelbox steken. Blijft nog wel een paar uur op temperatuur dan.

Als het ne gigantische koelbox is tov u stuk vlees kunt ge wat bollen krantenpapier maken ook en derin gooien voor de isolatie.

Die beide ribben zitten dus nog altijd gewikkeld in foil+handdoek in de oven (zonder hitte). Volgens mij gaat dat draadjesvlees zijn 🤣

Ze gaan nu hun zoontje wakkermaken. Tegen 15u00 waarschijnlijk hier. 4u te laat om te gaan eten, cava eh?

Terug
Bovenaan