De Gitaarthread

Ahja en toen ik nog in België woonde volgde ik les bij Sophie Dockx van Dorian Guitars. Ik kwam daar binnen als studentje met een kakgitaar waarop het leren onnodig moeilijk zou zijn geweest. Die heeft toen voor een vriendenprijsje een SG voor mij in elkaar geflanst. Nog altijd een absolute topgitaar, dat dingske.

Ik heb een beetje in een konijnenpijp gezeten van onnozele gitaarpedalen. Misschien hier een paar delen om de thread wat in leven te houden. :)

f71a6e2895164fbbc218ff9f1994395c.jpg

spduff.jpg

XFSInOdl_FEjQMwBrQv4BsyMsLEBD7Pk1sX5549iQ6w.jpg

see1_vnGqnwWm-Sqh68eQGRiTEsm0OiziijVpWEN_K3yZbuxet9KUfsRfhc3pDNxmo769tWqOnIKNz3D_0LXsPk95CFeeOHDeeNFWMJ6K3--57lZjtHFO_SQO1_s7t_YwoEWKy2Dt0U52As

503c09ed-d955-45b4-a8f9-3913dec970d3.jpg

Dat betekent waarschijnlijk dat ge uw pols opspant. Ik zou vooral focussen op relaxt spelen. De slaghand moet zowat dezelfde beweging zijn als wanneer ge uw handen gewassen hebt en het water eraf schudt. Als ge dan uw pols gespannen houdt vliegt het water daar ook niet af.

Ik zou aanraden om de metronoom wat trager te zetten en proberen te indentificeren waar ge uwzelf precies opspant. Dan erop focussen om die stukken relaxt en juist in de maat te spelen op trager tempo. Eens dat goed lukt beetje bij beetje sneller zetten. Ik doe dat met ongeveer 2 bpm per stap. Als ge merkt dat ge uw terug begint op te spannen, meteen terug trager zetten. Ook niet te vroeg op volledige snelheid willen spelen. Als ge rapper gaat dan ge aankunt kweekt ge alleen maar slechte techniek. Practice makes permanent, not perfect.

Dat dan elke dag doen als deel van een vaste oefenroutine. :)

Ik ben een fan van The Simpsons, ja. Allez, de eerste tien seizoenen toch. De rest bestaat niet.

Laatst bewerkt:
De kogel is door de kerk, deze week ga ik terug gitaar leren spelen.
Als tiener enkele maanden op mijn akoestische en elektrische gitaar getokkeld maar door studies en andere hobby's de gitaar helaas op zolder laten wegkwijnen.

Mijn gitaren zijn ondertussen te klein en ga ik op zoek naar een nieuwe akoestische gitaar. Bij John Twin Music in Aalst gaven ze me een richtprijs van 200 EUR voor een degelijke startersgitaar. Lijkt jullie dit een goed idee om in een kleinere zaak een gitaar te kopen of zie ik enkele negatieve punten over het hoofd ?
Ik heb enkel goeie dingen gehoord over John Twin en ik zou eerder een startersgitaar aankopen bij de lokale zelfstandige met veel ervaring dan in een grotere muziekwinkel maar weet niet zeker of de beperkte keuze of prijzen misschien anders liggen ?

Alle raad is welkom.

Ik ben zelf mijn eerste gitaar bij keymusic in Sint Niklaas gaan halen (ben linkshandig dus ik vrees dat ik in kleinere winkels nog minder ga vinden).

Ik kan mij wel herrineren dat ze daar best wel goed hielpen. Ze lieten mij eerst eens met een rechtshandige proberen, om zeker te zijn dat dat geen optie was, en luisterde daarna goed naar wat ik precies zocht en raadde me bepaalde zaken af. Dus er was wel goeie service daar

Keymusic is wel het compleet tegenovergestelde natuurlijk van de kleinere zaak.
Wel goed om te horen dat je daar ook werd geholpen en niet aan je lot werd overgelaten.

Voor het gemak zou het wel beter zijn voor me om in de kleinere zaak in de buurt hier te gaan, zeker omdat ik de keuze van een keymusic waarschijnlijk niet nodig zal hebben, of zie ik dit fout ?

Keymusic is wel het compleet tegenovergestelde natuurlijk van de kleinere zaak.
Wel goed om te horen dat je daar ook werd geholpen en niet aan je lot werd overgelaten.

Voor het gemak zou het wel beter zijn voor me om in de kleinere zaak in de buurt hier te gaan, zeker omdat ik de keuze van een keymusic waarschijnlijk niet nodig zal hebben, of zie ik dit fout ?
Denk dat ze u daar zeker ook gaan kunnen helpen ja. Of er een prijsverschil is tussen klein en keymusic heb ik niet echt zicht op

@DwightSchrute Ik wil wel rap efkes vragen of het wel degelijk akoestische gitaar is dat ge wilt leren. Als ge eigenlijk elektrisch wilt leren maar denk dat ge best akoestisch begint dan niet doen. Akoestisch is moeilijker en de beste manier om vol te houden is om op het instrument te beginnen dat ge effectief wilt leren.

Als het inderdaad akoestisch is dat ge wilt leren spelen dan geen enkel probleem natuurlijk. ^_^

@DwightSchrute Ik wil wel rap efkes vragen of het wel degelijk akoestische gitaar is dat ge wilt leren. Als ge eigenlijk elektrisch wilt leren maar denk dat ge best akoestisch begint dan niet doen. Akoestisch is moeilijker en de beste manier om vol te houden is om op het instrument te beginnen dat ge effectief wilt leren.

Als het inderdaad akoestisch is dat ge wilt leren spelen dan geen enkel probleem natuurlijk. ^_^
Tgoh, ik had er nog niet al te diep over nagedacht maar het leek me dat een elektrische gitaar wel wat luider is en eerder bedoeld is om in een band te spelen dan solo ? Of zit ik er volledig naast ?

Tgoh, ik had er nog niet al te diep over nagedacht maar het leek me dat een elektrische gitaar wel wat luider is en eerder bedoeld is om in een band te spelen dan solo ? Of zit ik er volledig naast ?
Hangt er vanaf. Zonder amp is een elektrische even luid als een akoestische. Dus zolang die gitaar niet ergens is ingeplugd doet volume er niet toe. Op gebied van versterker heb je ook oefenmodellen die niet heel luid zijn ( zelf gestart met een blackstar fly en dat ding is ni groter als een dikke brooddoos)

Heb ook wel altijd gehoord dat je minder hard moet duwen op u snaren bij een elektrische dus in die zin is dat ook makkelijker.

Hangt het er dan eerder vanaf wat voor muziek ik wil spelen ?
Als ik een paar bands of artiesten kan opnoemen die ik graag zou willen spelen (de moeilijkheid ken ik op dit moment niet):
The Beatles
Bob Dylan
The Shins

Langs de andere kant zou ik het ook tof vinden om bv.
Arctic Monkeys
The Strokes

Misschien zelfs wat poppunk als Sum 41 of dergelijke

Daarnaast hou ik ook van indiefolk dus een versatiel instrument zou wel handig zijn, eentje die van folk, over akoestische rock, over indierock kan gaan en waar ik ook nog eens wat riffs op kan spelen van bekendere liedjes .

Hangt het er dan eerder vanaf wat voor muziek ik wil spelen ?
Als ik een paar bands of artiesten kan opnoemen die ik graag zou willen spelen (de moeilijkheid ken ik op dit moment niet):
The Beatles
Bob Dylan
The Shins

Langs de andere kant zou ik het ook tof vinden om bv.
Arctic Monkeys
The Strokes

Misschien zelfs wat poppunk als Sum 41 of dergelijke

Daarnaast hou ik ook van indiefolk dus een versatiel instrument zou wel handig zijn, eentje die van folk, over akoestische rock, over indierock kan gaan en waar ik ook nog eens wat riffs op kan spelen van bekendere liedjes .
Iedere versterker kan ook wel op clean gezet worden en dan is iets als The Beatles ook wel te doen. Artic monkeys zouk zeker met elektrische doen (R U mine is heel leuk om te spelen) net als alles wat punk of poppunk is (gewoon wat rammen a la Johnny Ramone is ook gewoon plezant)

Eigenlijk is een elektrische gitaar zelfs stiller dan een akoestische. Daar zit dan ook geen klankgat in. Ge kunt op een elektrische ook oefenen zonder in de versterker te steken. Dat is luid genoeg om het zelf duidelijk te horen maar niet luid genoeg om de buren te storen.

Te horen aan wat voor muziek ge wilt spelen zou ik misschien eerder voor een elektrische gaan. Daar kunt ge meer verschillende soorten geluiden uit krijgen. Met versterker kan zoals Juuleke hierboven al zegt een elektrische ook even stil gezet worden als een akoestische al dan niet met een clean sound. Bovendien kunt ge ermee ook met een koptelefoon op spelen. Da's wat ik altijd doe thuis.

Terug
Bovenaan