De Gitaarthread

Los van de scumbaggery, die Vintera III instrumenten zijn echt wel goed (als je een goed exemplaar te pakken hebt, de QC is nogal wisselvallig).

Als je voor dat geld een 2ehands American Vintage '59 of '65 kunt vinden (of een beetje doorsparen voor een), dan heb je een Strat for Life.

Om een idee te geven van de meedogenloosheid van de PE achter Fender. Fender heeft G&L gekocht. Alleen maar voor de naam "Leo Fender". Ze hebben àl de rest (de merknaam, de voorraad, afgewerkte instrumenten, hout, onderdelen, plannen, archieven,...) gewoon in een container gedumpt en naar het stort gebracht³. Zelfs [Leo's bureau/labo](https://photos1.blogger.com/x/blogger/4292/3468/1600/307236/glleooffice.jpg), waar hij tot zijn laatste dag gewerkt heeft, en een beetje als een schrijn van de meest invloedrijke uitvinder op het gebied van muziek in de 20e eeuw bewaard bleef: zonder boe of ba naar het stort.

(² paar lichtpuntjes waren de Fender American Vintage reeks van 2012 tot 2015, en de Fender Classic (Player) van begin jaren '2000. Zeker de Baja Telecaster heeft een zéér goede reputatie)
(³ er zijn mensen gaan dumpsterdiven, en die hebben zakken vol hardware, hout, onderdelen, pickups,... kunnen redden).
Eerst en vooral, zeer goede post, bedankt voor zoveel nuttige informatie!

Dat ze G&L hadden opgekocht voor de portretrechten(?) van Leo Fender wist ik al wel, maar had de verbinding nog niet gemaakt met dit debacle.
Een bijkomende 'theorie' die ik ergens las was dat hun aankoop van Reverb ook met bijbedoelingen was in de aanloop naar deze zaak (data verzamelen over de gitaarmarkt als studie).

In verband met de classic player baja, dat kan ik alleen maar beamen. Ik heb er eentje getest in 2012 en tot de dag van vandaag vind ik dat nog altijd de telecaster met de beste prijs/kwaliteit verhouding die ik ooit gespeeld heb. Ik ben indertijd toch voor de Am. Std. gegaan omdat de nek van de Baja (V shape dacht ik) mij niet helemaal lag, maar bv. de pickups waren gewoon dezelfde (en de Am. Std. kostte 500 euro meer).
Buiten het subjectieve gevoel ivm de nek was er gewoon geen wezenlijk verschil qua kwaliteit tussen beide modellen.

@J.Brown ik ga ff de opportunist uithangen en melden dat ik nog een stratocaster te koop heb. :biglaugh: Een 2019 Am. Elite (cherry burst/ebony fretbord). Dit is natuurlijk wel een instrument met heel moderne specs (compound radius fretbord, noiseless pickups). Mijn verkoop heeft overigens niets te maken metde huidige ontwikkelingen rond het merk, ik wil gewoon mijn collectie verkleinen.

Terug
Bovenaan