De Gitaarthread

Al een tijdje de markt aan het volgen voor een P-bass. Maar oftewel zijn het Mexicanen, oftewel écht vintage instrumenten van +3000 euro die meer voor verzamelaars of studio's zijn ipv effectief op te spelen. Een nieuwe wil ik niet want blijkbaar is de kwaliteit van de Amerikaanse wat wisselvallig tegenwoordig.

Deze had ik idd ook gevonden en reviews leken mij OK. Maar toch blij dat je het hier bevestigd.
Een instapmodel, welke goed is van klank, op hoeveel mag ik ongeveer rekenen?
Wil zij akoestisch beginnen of vrees jijzelf voor teveel lawaai van een elektrische? (Oprechte vraag, geen oordeel)

Ik wou eerst akoestisch beginnen omdat ze thuis het lawaai van een elektrische niet zagen zitten. Uiteindelijk toch elektrisch gekozen en nooit spijt van gehad, zonder amp zijn die even luid/stil als een akoestische. Van wat ik gehoord heb is elektrisch ook iets zachter voor de vingers. In dat geval kan ik wel een Yamaha Pacifica aanraden en een Blackstar amp van 3 watt. Heel veelzijdige gitaar die ook best vlot speelt.

Wil zij akoestisch beginnen of vrees jijzelf voor teveel lawaai van een elektrische? (Oprechte vraag, geen oordeel)

Ik wou eerst akoestisch beginnen omdat ze thuis het lawaai van een elektrische niet zagen zitten. Uiteindelijk toch elektrisch gekozen en nooit spijt van gehad, zonder amp zijn die even luid/stil als een akoestische. Van wat ik gehoord heb is elektrisch ook iets zachter voor de vingers. In dat geval kan ik wel een Yamaha Pacifica aanraden en een Blackstar amp van 3 watt. Heel veelzijdige gitaar die ook best vlot speelt.

Nog nooit echt stil gedaan bij het feit dat een eerste gitaar blijkbaar ook perfect een elektrische kan zijn.
Dacht dat het eerder aangewezen om te beginnen met een akoestische, om daarna eventueel de overstap te kunnen maken.

We zijn echt 2 leken wat dat betreft.
Maar soit, een elektrisch exemplaar kan dus ook perfect.
Thnx. 👍

Nog nooit echt stil gedaan bij het feit dat een eerste gitaar blijkbaar ook perfect een elektrische kan zijn.
Dacht dat het eerder aangewezen om te beginnen met een akoestische, om daarna eventueel de overstap te kunnen maken.

We zijn echt 2 leken wat dat betreft.
Maar soit, een elektrisch exemplaar kan dus ook perfect.
Thnx. 👍
Da's inderdaad vaak de perceptie en die is helaas helemaal fout.
Een akoestische is niet 'makkelijker' dan een elektrische, integendeel. Er moet meer druk gezet worden op de snaren waardoor je minder snel een deftig geluid uit de akoestische gitaar haalt. Een tweede misconceptie is dat beginners beter af zijn met een goedkope gitaar alvorens naar een duurder model te gaan, goedkopere modellen zijn moeilijker te bespelen (al is er een serieuze inhaalbeweging gebeurd de laatste 10-15 jaar).

Ik zou aan uw dochter de vraag stellen welke muziek ze wil spelen; zijn dit vooral stukken op elektrische gitaar, akoestische, klassieke ? Daarna kan je inderdaad in een winkel info winnen, maar kijk zeker ook eens online hoe 'speelbaar of playable' de gitaar in kwestie is.

Je moet beiden als losstaande instrumenten bekijken. Elektrische gitaar is elektrische gitaar, akoestische gitaar is akoestische. "Voordeel" van de akoestische is dat een slechte techniek onmiddelijk afgestraft wordt: "shit in = shit out", daar waar een elektrische gitaar redelijk wat vergeeflijker is. Doorgaans hebben akoestische gitaren ook dikkere snaren (0.012" is de standaard daar, tegenover 0.009"/0.010" voor elektrische), waardoor het fysiek wat inspannender is.

Beste is om gewoon een vast budget te nemen, en iedere gitaar in die prijsklasse uit te testen. Hou bij akoestische gitaren er ook rekening mee dat de grootte en de vorm van de klankkast een impact heeft op het geluid en het volume. De Dreadnought is tegenwoordig het standaard model, maar de meest gebalanceerde klank en de meest veelzijdige akoestische instrumenten blijf ik de OOO of OM mdellen vinden.

Al een tijdje de markt aan het volgen voor een P-bass. Maar oftewel zijn het Mexicanen, oftewel écht vintage instrumenten van +3000 euro die meer voor verzamelaars of studio's zijn ipv effectief op te spelen. Een nieuwe wil ik niet want blijkbaar is de kwaliteit van de Amerikaanse wat wisselvallig tegenwoordig.
Die nieuwe Vintera II instrumenten moeten écht niet onderdoen voor hun Amerikaanse Brethren.

Je moet beiden als losstaande instrumenten bekijken. Elektrische gitaar is elektrische gitaar, akoestische gitaar is akoestische. "Voordeel" van de akoestische is dat een slechte techniek onmiddelijk afgestraft wordt: "shit in = shit out", daar waar een elektrische gitaar redelijk wat vergeeflijker is. Doorgaans hebben akoestische gitaren ook dikkere snaren (0.012" is de standaard daar, tegenover 0.009"/0.010" voor elektrische), waardoor het fysiek wat inspannender is.

Beste is om gewoon een vast budget te nemen, en iedere gitaar in die prijsklasse uit te testen. Hou bij akoestische gitaren er ook rekening mee dat de grootte en de vorm van de klankkast een impact heeft op het geluid en het volume. De Dreadnought is tegenwoordig het standaard model, maar de meest gebalanceerde klank en de meest veelzijdige akoestische instrumenten blijf ik de OOO of OM mdellen vinden.

Thnx voor de input.

Als je voor beide, elektrische en akoestische, eentje zou kunnen kiezen vanop https://www.vandemoer.be/, welke zou je dan prefereren?

Ik vind het aanbod bij Vandemoer een beetje triestig, eerlijkgezegd.

Voor een akoestische ben ik allround vrij grote fan van de Guild M240e en de OM340. Kwaliteit, prijs/kwaliteit, veelzijdigheid & bespeelbaarheid is dit een perfecte blend. Massief bovenblad voor een goede klank.

Elektrisch: tsja, zoveel smaken, zoveel instrumenten. Zelf ben ik van mening dat Leo Fender het gewoon juist had in 1951, en dat een Telecaster nog altijd de ultieme elektrische gitaar is. De Squier Classic Vibe 60's Custom Telecaster is een steengoede gitaar voor het geld, met de klassieke looks en de typische Tele-klank (voor alle Fender-oid gitaren is de Squier Classic Vibe trouwens de go-to serie om naar te kijken als je die gitaren wil aan een vriendelijkere prijs). Paar die met een Boss Katana versterker, en je hebt een ultieme "beginners"-set waar je jaren mee voortkunt.

Elektrisch: tsja, zoveel smaken, zoveel instrumenten. Zelf ben ik van mening dat Leo Fender het gewoon juist had in 1951, en dat een Telecaster nog altijd de ultieme elektrische gitaar is. De Squier Classic Vibe 60's Custom Telecaster is een steengoede gitaar voor het geld, met de klassieke looks en de typische Tele-klank (voor alle Fender-oid gitaren is de Squier Classic Vibe trouwens de go-to serie om naar te kijken als je die gitaren wil aan een vriendelijkere prijs). Paar die met een Boss Katana versterker, en je hebt een ultieme "beginners"-set waar je jaren mee voortkunt.
Ik deel jouw mening aangezien mijn telecaster mijn nummer 1 gitaar is :biglaugh:
Dit in combinatie met de Katana is inderdaad een goed startplatform.

Toch merk ik in de muziekschool waar ik les volg dat er bij de jeugd weinig enthousiasme is voor zo'n klassieke modellen.
De offset modellen van Squier doen het dan weer wel goed:
preview.jpg

Ik denk dat ik dit al eerder gezegd heb hier, maar ik vermoed dat een eerste gitaar (en al zeker voor een jongedame) best ook een 'semi mode artikel' mag zijn. Men moet immers gemotiveerd zijn om dit instrument dagelijks op te pikken, dus een 'mooi' instrument helpt.

@fredenevy gewoon een lukraak voorbeeld, want ik weet niet of je richting akoestisch of elektrisch gaat en wat je budget is.
Stel dat de aandacht van je dochter getrokken wordt door dit instrument in de winkel:

IT10551.jpg

Ik zou kunnen argumenteren waarom deze gitaar al dan niet geschikt is voor beginners in/of muziekgenre x, y of z, maar dat zou niet relevant zijn.
Elke (elektrische) gitaar is in zekere mate veelzijdig en jouw dochter moet het instrument vooral graag willen spelen, dus als zij deze zou uitkiezen (afhankelijk van jouw budget uiteraard) dan is dat waarschijnlijk de beste keuze.

Het enige wat ik zou aanbevelen is om voor een model te gaan met 6 snaren, een gitaar met 7 of 8 snaren is wellicht iets te moeilijk voor een beginner. Ook een jazz-achtige gitaar in combinatie met een versterker is opletten geblazen, dat kan ongewenste feedback (fluittoon) veroorzaken.

Ik heb recent een Ibanez RS135 Comet gratis gekregen. Snaren vervangen, op een amp aangesloten en tot mijn verbazing kwam er nog geluid uit.

Ze is bespeelbaar maar ik merk toch wat buzz en dode noten op bepaalde plekken.
Nu dacht ik een snelle setup te doen en wou ik de hals gaan verstellen maar de bout (zo'n bullet trussrod nut geval) heeft geen weerstand en blijft gewoon ronddraaien.

Aangezien de gitaar me toch niks gekost heeft, zou ik ze graag terug bespeelbaar maken maar mijn reparatieskills beperken zich tot een basic setup en wat solderen.

Iemand hier advies of aanraders voor een goede luthier in België?

Iemand hier advies of aanraders voor een goede luthier in België?
Ik ben heel tevreden van het werk van Lieven Van de Vondel : Lieven's gitaarreparatie (regio Mechelen)

Nog een andere topkerel is Karel Phlix (regio Hasselt), eigenaar van Guttlin guitars.
Ik weet wel niet of hij ook reparaties doet, ik heb ooit via een ander forum contact met hem gelegd
met de vraag of hij mij wou tonen hoe ik mijn gitaar moest onderhouden (was echt beginperiode voor mij).
Hij heeft mij toen 'les gegeven' in zijn atelier. Dus ja, vragen staat vrij zou ik zeggen :biglaugh:

*edit* ik ben nog nooit klant geweest bij hem, maar ik hoor goede dingen over Stijn Kenens (regio Antwerpen) : website
En nu ik er aan denk, één van de collega's met wie ik gitaarles volg laat zijn gitaar fixen bij Tao Guitars in Brussel : link

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan