De Gitaarthread

1500 euro voor de Epiphone SG Custom, wel een mooi instrument en koffer... maar blijkbaar nog steeds de typische Epi probleempjes voor die waanzinnige prijs 🎃
 
't Is wel fijn te merken dat Epiphone nu de deftige Gibson-modellen uitbrengt met aanvaardbare specs, maar die prijzen gaan voor die kwaliteit helemaal nergens over (Guild veegt nog steeds de vloer met hen aan met hun Newark Street collection).

Maar van de échte vintage Epiphone reissues nog steeds geen woord. De Sorrento, de Rivoli, Newport & Embassy (die laatste twee met de zeer coole batwing headstock), de Zephyr & Zephyr Regent, een mid-range Casino... Of doe ne keer zot en breng de Al Caiola & Al Caiola Custom terug uit, of the Professional. Unieke & quirky instrumenten, desnoods upgrade je de electronica wat zodat ze iets meer up to date zijn (omarm de moderne PCB-technologie).
 
't Is wel fijn te merken dat Epiphone nu de deftige Gibson-modellen uitbrengt met aanvaardbare specs, maar die prijzen gaan voor die kwaliteit helemaal nergens over (Guild veegt nog steeds de vloer met hen aan met hun Newark Street collection).

Maar van de échte vintage Epiphone reissues nog steeds geen woord. De Sorrento, de Rivoli, Newport & Embassy (die laatste twee met de zeer coole batwing headstock), de Zephyr & Zephyr Regent, een mid-range Casino... Of doe ne keer zot en breng de Al Caiola & Al Caiola Custom terug uit, of the Professional. Unieke & quirky instrumenten, desnoods upgrade je de electronica wat zodat ze iets meer up to date zijn (omarm de moderne PCB-technologie).
Ik kende die modellen van Epiphone die je opsomt nog niet, maar per toeval is het vandaag al de tweede keer dat ik die namen hoor vallen.
In dit filmpje dat in feite maar het zoveelste opiniestuk/rant is op youtube vermeldt de presentator wel een gelijkaardig gevoel ivm reissues van de vintage Epi's:


Allezinds ga ik eens wat meer lezen over die oudere modellen, altijd leuk om bij te leren, dus bedankt voor... de namedrop? :)
Ik wist wel dat Epiphone ooit high-end gitaren maakte, die nu ook gewild zijn. Ik heb ooit Gary Clark Jr. live zien spelen op een
epi... Casino geloof ik en ik heb achteraf geleerd dat dat wel degelijk een top/vintage instrument was :D

Wat betreft het eigenlijke topic van de prijzen, in dit verkoopspraatje van Andertons TV vermelden ze dat de pickups in het LP model alleen al 500 tot 600 pond zouden kosten. Ik begrijp die prijsstrategie niet om eerlijk te zijn, dure pickups in een relatief goedkoop instrument?
En wat gaat dit betekenen voor de prijzen van de 'intro modellen' van Gibson zelf? Overlap, verdwijnen uit het assortiment,...?

 
Laatst bewerkt:
Met de uitstekende Tribute series is Gibson al gestopt... Logisch vanuit hun drang naar winstbejag, die waren goedkoper dan de higher end Epiphone nu.
 
Ik wist wel dat Epiphone ooit high-end gitaren maakte, die nu ook gewild zijn. Ik heb ooit Gary Clark Jr. live zien spelen op een
epi... Casino geloof ik en ik heb achteraf geleerd dat dat wel degelijk een top/vintage instrument was
Epiphone was voor 1957 zowat de grootste concurrent van Gibson, zeker op het gebied van archtop gitaren. En Guild komt eigenlijk ook uit de stal van Epiphone (toen Epiphone verhuisde, bleven een aantal mensen achter, en richtten een nieuw bedrijf op).

Het businessplan van Gibson toentertijd was een beperkt aantal dealers per regio, de andere dealers die graag iets van de bouwer uit Kalamazoo Michigan wilde verkopen mochten dan Epiphone verkopen. Tot eind jaren ‘60 werden Epiphone en Gibson gewoon op dezelfde productielijn gebouwd met de facto identieke materialen door dezelfde handen. Enige significante verschil was het type laminatie voor de ES-reeks, en dat Epiphone minihumbuckers gebruikte (een knipoog naar de NewYork pickups van de jaren 50)

Het postadres van Gibson was het adres aan de voorgevel, dat van Epiphone het adres aan de zijgevel om de hoek.

Maar dus de Epiphone Casino is eigenlijk de Gibson ES-330, de Rivoli de EB2, de Sheraton de ES355, de Rivièra de ES335, de Embassy de Thunderbird, de Coronet de LP/SG Junior,…

Doordat Gibson moeilijk te krijgen was in de UK speelde men daar dus op Epiphone, en door de populariteit van The Beatles, The Stones, The Kinks,… is het nu zo dat vintage Casino’s en Rivoli’s meer waard zijn dan hun Gibson evenknieën uit hetzelfde jaar.
 
Epiphone was voor 1957 zowat de grootste concurrent van Gibson, zeker op het gebied van archtop gitaren. En Guild komt eigenlijk ook uit de stal van Epiphone (toen Epiphone verhuisde, bleven een aantal mensen achter, en richtten een nieuw bedrijf op).
Bedankt voor de extra uitleg, ik leer heel graag bij over geschiedenis van muziek en ons geliefkoosd instrument :)

Ik neem er nu dit citaat bij, omdat het mij doet denken aan een gelijkaardig verhaal waarbij Gibson verhuisde en
zo het merk Heritage ontstond als ik mij niet vergis. Over geschiedenis die zich herhaalt gesproken :D
 
Wat betreft het eigenlijke topic van de prijzen, in dit verkoopspraatje van Andertons TV vermelden ze dat de pickups in het LP model alleen al 500 tot 600 pond zouden kosten.
Correctie: da's wat Gibson vraagt aan de gebruiker om ze te kopen. Productiekost of B2B-wholesale zal eerder een fractie daarvan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Even iets anders... Iedereen die me (muziektechnisch) kent weet dat ik mijn basgitaren graag met 4 snaren heb, met flatwounds, passief en ontworpen voor 1970... Dus wanneer dit op 2ehands passeerde moest ik er uiteraard direct op springen!

ELsWGnN.jpeg


1993 Ibanez SR885, made in Japan. AFR-J5 pickups, 3-band EQ met Vari-mid regeling. Enige jaar waarin ze in dit jaar gemaakt werden. Fieldy van Korn en Dave Pegg van Jethro Tull hebben deze ook gebruikt.

En lol dat ik ermee heb!
 
Terug
Bovenaan