De frituur

En zo draag ik zorg voor mijn geliefkoosde bestelling terwijl ik over Vlaamsche wegen scheur naar vrouw en kind, teneinde ons te laven aan goddelijke vettigheid.

20251011-182813.jpg

Indeed. Nog nooit geweest en inderdaad al veel wisselvalligs van gehoord. Is het een nieuwe eigenaar?

Het is al eventjes overgenomen door een Chinees koppel.

Al heel slechte frieten van gehad vroeger maar deze keer toch dik in orde.

Die waren ook enorm onvriendelijk vroeger.

In wat bakken de meeste frituren tegenwoordig hun frieten? De meeste allemaal zaadolie? Of zijn er die nog traditioneel in rundervet bakken.

In wat bakken de meeste frituren tegenwoordig hun frieten? De meeste allemaal zaadolie?
Als je ze in plantaardig vet of olie gebakken wil, moet je soms echt op zoek gaan naar een geschikte frituur. Naast puur ossewit zijn er ook frituren die dierlijk en plantaardig mengen.

Vanmiddag nog eens geweest naar de vaste stek, de nieuwe aardappelen vielen ook hier meteen op, veel minder kleine frieten er tussen en perfecte smaak. Bakje was ook veel meer gevuld dan gewoonlijk, dus de kippen hebben mogen meegenieten. Om te delen met vrouw en zoon: een grote, koude jagersworst, bitterballen, chix fingers, grote brochette, mexicano en bicky cheese. Dan thuis alle sauzen erbij, altijd gezellig.
We zitten normaal tussen 30 en 35 euro, vandaag "maar" 28. Ofwel is hij iets vergeten aan te rekenen, ofwel zijn de prijzen gezakt, maar dat laatste lijkt me sterk.

4u gefietst deze ochtend. Eieren en burgers gegeten (goeie!) ‘s middags.

Deze avond dacht ik: nee, ge gaat geen frieten eten.

Wraps met chili style gehakt, veel groente. Light sausje. Geen zin om er veel van te eten, want ik wou eigenlijk liever frieten. Doorzetten.

Lekkere salade gemaakt met sla, rucola, komkommer, veel peper, wijnazijn, goeie olijfolie. Sjalotje. Een gigantische bak. Yes. Overleefd.

A few moments later…

C0CEE81D-94BC-4DE3-9BA6-80A98BBA6F17.jpeg
IMG_9185.jpeg

Tegendraadse bestelling. Honger had ik niet dus ik durfde eens van het gebaande pad gaan.

- middel (met extreem veel overspread)
- stoofvleessaus + samurai
- ardeense sate
- kaassoufflé (deze week in een roadside Fastned gegeten voor de eerste keer, maar deze hier viel extreem tegen)

€15.10

De uitbaters van één van m'n stamfrituren gaan in pensioen. Gisterenavond was de laatste avond en ik had afgesproken met mijne kameraad om een uurtje vroeger te gaan. Gezellig staan keuvelen met enkele pinten erbij. Hier en daar een gratis pint, een hapje, een cadeau'tje. 't Was plezant.

Ik lag aan 54 euro voor 2 volwassenen. Warme pepersaus, stoofvleessaus, bicky's, extra stukken vlees die m'n vrouw totaal niet gevraagd had, ik had er ferm veel zin in en voor den afsluit mocht dat wel eens.

Ik ga naar buiten terwijl er iemand in achteruit de parking verlaat en de baan op rijdt. Op dat moment vlamt er een brommer'ke voorbij aan veel te hoge snelheid met zo'n maaltijdbox op langs achter. LOS IN DE FLANK VAN DIE WAGEN. Kerel vloog 82 meter door de lucht en verbrak het record verspringen met een gemotoriseerd voertuig.

Afgesloten met een knal, dan heerlijk gegeten. 10/10.

Ik vrees dat ik het frituur opgeef...
Buiten het feit dat er op respectabele geen enkel echt goed frituur meer is (<15minuten rijtijd met de auto), is het "beste" frituur in de buurt belachelijk aan het doen qua prijzen.
Ze zijn opgeslagen en nog geen beetje ook.
Klein potje saus 1,2€(20cent opgeslagen)
Curryworst 2,2€(20 cent opgeslagen)
Groot pak friet 4,9€
Medium pak friet 4,1€.
En het is dan niet dat je een berg frieten hebt.

Kort samen gevat, alles is minimum 20 cent opgeslagen...

Ik ergerde me daar al eerder dat een "familiepak" niet genoeg was om met 2 van te eten.
En ook als je voor meer als 3 mensen bestelde je best een excel lijst meenam en alles afvinkte, want anders was er gegarandeerd iets niet bij...

Maar deze prijzen zijn er over, ik schel wel allegauw wat patatten en bak zelf verse frieten.

Kleine voetnoot, er is een frituur op 18 minuten rijden dat onlangs op facebook posten dat de prijs van de aardappelen gezakt is, dus de prijs van de frieten ook.
Die wil ik uit respect eens gaan bezoeken (en naar het schijnt nog een goei frituur ook)

Ik ben onlangs thuisgekomen de zondagavond met mijn bestelling. Vrouw had een bicky rib gevraagd. Er zat gewoon een mexicano bij zonder broodje e.d.

Ja man, een vrouw die honger heeft, heel den avond heb ik het mogen horen. Sfeer was plots onder nul. Precies of ik had gemist.

Ik vrees dat ik het frituur opgeef...
Buiten het feit dat er op respectabele geen enkel echt goed frituur meer is (<15minuten rijtijd met de auto), is het "beste" frituur in de buurt belachelijk aan het doen qua prijzen.
Ze zijn opgeslagen en nog geen beetje ook.
Klein potje saus 1,2€(20cent opgeslagen)
Curryworst 2,2€(20 cent opgeslagen)
Groot pak friet 4,9€
Medium pak friet 4,1€.
En het is dan niet dat je een berg frieten hebt.

Kort samen gevat, alles is minimum 20 cent opgeslagen...

Ik ergerde me daar al eerder dat een "familiepak" niet genoeg was om met 2 van te eten.
En ook als je voor meer als 3 mensen bestelde je best een excel lijst meenam en alles afvinkte, want anders was er gegarandeerd iets niet bij...

Maar deze prijzen zijn er over, ik schel wel allegauw wat patatten en bak zelf verse frieten.

Kleine voetnoot, er is een frituur op 18 minuten rijden dat onlangs op facebook posten dat de prijs van de aardappelen gezakt is, dus de prijs van de frieten ook.
Die wil ik uit respect eens gaan bezoeken (en naar het schijnt nog een goei frituur ook)
Welke regio woon je? Misschien kan hier iemand een frituur in je regio aanbevelen.

EDIT: terwijl nog een nieuwsfeitje dat hier nog niet gepasseerd is denk ik:

Damn wij eten met 2 van een middel en dan zijn er soms nog frieten over

Maar voor de rest vallen die prijzen toch goed mee?
Hier kost een curryworst 2.60
Medium friet is 4.20
En groot 5

Dus zo belachelijk doen ze niet met de prijzen ik denk dat dit de realiteit is tegenwoordig

Damn wij eten met 2 van een middel en dan zijn er soms nog frieten over
Grote middels of kleine eters? Als ik veel honger heb pak ik een middel ipv een kleine en ik krijg dat toch ook op. En ik ben zeker niet de grootste eter hier. 10 jaar geleden kon ik een pak meer eten.

Grote middels of kleine eters? Als ik veel honger heb pak ik een middel ipv een kleine en ik krijg dat toch ook op. En ik ben zeker niet de grootste eter hier. 10 jaar geleden kon ik een pak meer eten.
Heel grote eter.

Maar er liggen ook meer frieten naast het bakje dan er in het bakje liggen.

Ik pak wel 2-3 snacks ook

als grote eter eet je toch zonder moeite solo een grote, bicky en extra vlezeke.

De keren dat ik iets anders dan een grote heb besteld kan ik op 2 handen tellen.

Dan gaan jullie toch naar frituren waar ze weinig frieten geven.

Ik heb vorige keer een kleintje genomen en 3 snacks en heb niet alles op gekregen.
(Stuk snack mee naar huis genomen)

Terug
Bovenaan