De frituur

Middel - 3,60 (is het kleinste dat je kan nemen maar ik vind dat een middel, vroeger hadden ze een mini)
Potje koude saus (Klein) -1,20 a 1,40
Potje stoofvleessaus - 4,00
Frikandel - 2,10
Bicky - 4,00 echt
Mexicano - 3,60

In totaal 18,60

Frituur Botermarkt - Gent (Ledeberg)
Middel - €5
Potje mayo - €1,30
Potje stoofvleessaus - €3,50
Bicky Burger - €5,70
Frikandel - €3,40
Mexicano - €4,20

Totaal: 23,10

Goed idee. Ik stel een soort all rounder voor, wat ze overal hebben. Een kindermenu bij wijze van spreken:

Middel
Potje koude saus
Potje stoofvleessaus
Frikandel (curryworst of platte hamburgers voor degene die het niet verstaan ;))
Bicky (een gewone en er ook bij vermelden of het nen echte is of imitatie)
Mexicano

Totaal 17,60 EUR maar geen idee hoe groot die potjes saus zijn.

Goed idee. Ik stel een soort all rounder voor, wat ze overal hebben. Een kindermenu bij wijze van spreken:

22.50€ (met een echte bicky)
ik kies grote saus want kleine saus is een half potje van de quick/mcdonalds.
Daar koopt ge ne pot mayonaise voor.

Wat de standaardbestelling betreft; op naar de stille kempen:

Gewone: 3.3
Potje mayo: 1
Potje stoofvleessaus: 2.4
Curryworst: 2.2
Bicky: 3.4
Mexicano (carrero): 3.4

Totaal: 15.7

En dat zijn goei frieten ook. Ja, verdorie. Dat was de frituur in mijn dorp, met vriendelijke frituurbaas die soms bij de gasten gaat zitten, ze nog ne koffie aanbiedt, of mij bij het overhandigen van mijn bestelling elke keer zei "laat het smaken jongen" , terwijl ik ondertussen toch eerder richting tram 4 ga dan nog op de jongenstram te zitten.
Intussen enkele maanden verhuisd naar de grootstad en de prijzen hier zijn toch andere koek. 't Noemt hier ook niet voor niets de koekenstad natuurlijk.

De saaskes heb ik thuis toch meestal al klaar staan zenne.

Binnen een maand kan ik terug naar de frituur, als die van ons ffkes op reis is.

Middel
Potje koude saus
Potje stoofvleessaus
Frikandel (curryworst of platte hamburgers voor degene die het niet verstaan ;))
Mexicano
Middel 3,4
Klein potje saus 1,3
Stoofvleessaus 3
Curryworst 2,5
Fake bicky 6
Mexicano 3,8

Totaal: € 20 euro op de kop.

Op een druilerige namiddag in Saint-Josse-ten-Noode schuift de Spaanse toerist Diego aan bij een frituur waar de dampen van hete olie als heilige wierook uit het luik walmen. Naast hem staat Befferke, een rasechte Belg met een sjaal in de kleuren van de nationale vlag, ne enorme bobbel ter hoogte van zijn ritssluiting die de lengte en dikte van ne cervela XXXXL verraadt én een enorme lege frietbak al in de aanslag me ne ferm stuk in zijn kloten na het nuttigen van zo'n 17 flessen Stella Artois in ne tijdspanne van nen uurke. Diego kijkt vol ongeloof hoe Befferke ne familiepak frites, ne vuurvreter, 2 bouletten, ne zigeunerstick, bruine playboy en 2 sito's bestelt, voor zichzelf. “Madre mía, amigo… elke dag frites met al die vlezekes? Waarom doe je dat jezelf aan?” Befferke draait zich langzaam om, alsof Diego net gevraagd heeft waarom de zon opkomt. “Waarom? Omdat het moet, man. Dat is… cultuur!” Diego fronst. “Cultuur? Wij hebben flamenco, jij hebt… frites?”
Befferke bekijkt Diego strak en verontwaardigd aan. “Niet zomaar frites eh salopard de mes couilles! De reden dat de Belgische grond niet wegspoelt bij regen: te veel frietvet in de bodem.” Diego lacht. “Maar… het is gewoon gebakken aardappel!” Befferke knijpt zijn ogen tot spleetjes. “Gewoon? Zoudt ge ook tegen een diamant zeggen dat het maar een steentje is?”
"Dit is de nationale ruggengraat. "Als ge een Belg opensnijdt, komt er geen bloed uit, maar warme vetdruppels met een vleugje zout.”

Maar waarom iedere dag? In Spanje hebben we tapas, paella, churros. Wij eten gevarieerd!”
Befferke slurpt aan zijn zoveelste wachtpint en zegt:
“Variatie is overrated. Wij hebben de frietkot-Bermudadriehoek: friet, mayonaise en stoofvlees. Wie erin verdwijnt, keert gelukkig nooit terug.”
Sylvie'tje roept: “Mayonaise of stoofvleessaas chouke?” Befferke: “Allebei, het land rekent op mij!”

Diego zucht. “Ik ga het nooit begrijpen, en al zeker niet hoe de dessertjes hier worden aangeboden met de nodige blote kontjes en tetten van de frituurdames ”
Befferke tikt met zijn friet tegen Diego’s schouder, alsof hij hem tot ridder slaat.
Dat hoeft ook niet, amigo. ’t Is een Belgisch ding. Je zou het toch nie begrijpen.”
Diego neemt uit nieuwsgierigheid een friet, bijt erin… en zijn ogen worden zo groot als de Atomium-bollen.
“Santa patata! Dit is goddelijk!”
Befferke grijnst, steekt een extra friet in Diego’s mond en fluistert triomfantelijk: Voilà, ge zijt nu officieel 20% Belg. Het vet in uw aders wordt morgen geleverd.”
Madre mia. That was some epic proza, on the go...

Voor wie het nog niet wist : @Beffer is koning van deze draad.

:bow::bow::bow:

Middel
Potje koude saus
Potje stoofvleessaus
Mexicano

Middel kennen ze hier niet, maar klein is het middelste I guess (Mini - klein - groot - familie)
Valse Bicky, met kaas 50 cent erbij.

Had altij t gevoel dat het hier duur was, maar 17,50 valt precies nog wel mee ter vergelijking.

Middel
Potje koude saus
Potje stoofvleessaus
Mexicano
Is niet mijn vaste frituur, want die heeft geen online menu. Maar die gaat wel nog goedkoper zijn, maar van eentje in de buurt die redelijk populair is:
Middel €3
Groot potje mayo €2
Potje stoofvleessaus €2.70
Frikandel €2.20
Mexicano €3.10
Bicky (echte) €4
Totaal: €17

Dan gok ik dat mijn vaste frituur ergens tussen de €15-€17 gaat zijn.

Middel
Potje koude saus
Potje stoofvleessaus
Mexicano

Zelfde aanpak hier als @Wilcao : mijn vaste frituur heeft geen online menu, mijn vorige vaste frituur wel:

Middel - 3,00
Potje koude saus (Klein) - 1,00
Potje stoofvleessaus - 2,20
Frikandel - 2,10
Bicky (echte, toch een paar jaar geleden toen ik daar nog ging) - 4,20
Mexicano - 3,50

Totaal: €16,50

Mijn vaste frituur zal wel iets duurder zijn denk ik. Toch verbaasd van de prijzen die ik hier lees, ik vond de prijzen hier al aan de hoge kant (om niet in een stad te zijn) en serieus gestegen de laatste jaren.

Gewone friet - 3.70
saus potje klein - 1.70
stoofvleessaus - 2.95
Currywoesht - 2.90
Bicky - 4.50
Mexicano - 4.40

€20.15
Frituur 't Rozalieke in Mol

Terug
Bovenaan