De frituur

Dat is inderdaad Ledeberg. Ik vind die consistent goed, maar de prijzen zijn inderdaad stevig. De andere Gentse frituren die ik de moeite waard vind, zoals Chasse Patat en De Frietketel, rekenen ook wel door. Laatste keer Chasse Patat met het hele gezin was het 47 EUR voor een vrij bescheiden bestelling (2 pakken friet, saus, 2 burgers en 2 kaaskroketten).
Uitstekende smaak Didy.

Jezus christus, nog even doorgaan aan dit tempo en we zijn goedkoper af om naar een sterrenzaak te gaan dan naar de frutterie.
Den dwoazn is door z'n madam op dieet gezet dus t'is allemaal wat minder geworden hier, gisteren nog eens de frutterie binnen gewipt en bsteld:

- mini met stoofvlees
- gewone friet speciaal
- potje medium mayo
- 3 frikandellen
- Mexicano

Dit alles voor de ronde som van 25 EUR, daar ben ik op de botermarkt volgens mij een veelvoud voor kwijt :p
Simulatie gedaan bij een lokale frituur ... ook exact €25. Enige nuance is dat het een 'groot' potje mayo is want ze hebben enkel klein of groot.

- mini + stoofvlees: €8,10
- middel speciaal: €5,60
- frikandel: €2,10 x 3
- mexicano: €3,10
- grote saus: €1,90

De tijd dat je zegt ik ga naar een frituur want al die fastfoodketens zijn te duur is toch ook wel echt voorbij.

Ook net eens gekeken naar die frituur hierboven, een grote friet met stoofvleesSAUS en ne bicky is daar 16 euro....
En voor die prijs geen drinken of een druppel mayo te besporen, echt absurde prijzen.

1000055814.jpg

€22,9 hier :fingerguns_r:

Ik schrik ervan dat jullie overal de maat van het potje kunnen kiezen.

Ik heb dat nog nooit gezien eigenlijk. Speciaalsaus, warme pepersaus en stoofvleessaus krijgen standaard een groot potje, al de rest een klein.

Omdat er toch al sinds vannacht ongecontroleerd stoofvleessaus uit mijn * komt, heb ik die nieuwe frituur hier een kans gegeven.
Even @Str8_6 taggen zodat hij weet dat het veilig is.
Vriendelijke bediening, heel vlot qua afhandeling, zeer propere en opvallend ruime zaak, je ziet dat ze er echt wel werk in gestoken hebben.
Vleesjes en saus => zeer goed, niet verwacht.
Frieten => nog wat werk aan, tweede bakbeurt lijkt me ofwel te koud ofwel te kort te zijn geweest.
Al bij al kwam het goed over, nog niet om wekelijks naartoe te gaan, maar als hij zijn frieten nog wat beter leert bakken, kan het een concurrent worden voor de engel, mijn vaste stek. Die laatste heeft natuurlijk wel Melanie rondlopen die niet te vervangen is, dus altijd een streepje voor.

Gisteren nog een pakske frieten gaan halen bij de lokale frietboer:

3,80€ euro voor ne kleine met samoerai saus, valt wel mee hier dus

Meestal eet ik daar een americain préparé bij die ik vooraf ga halen in de supermarkt.

Misschien nog wel eens een leuke oefening, als we nu eens een bestelling simuleren bij onze eigen frituur en vergelijken?

Wie maakt er een fictieve bestelling op?

Op een druilerige namiddag in Saint-Josse-ten-Noode schuift de Spaanse toerist Diego aan bij een frituur waar de dampen van hete olie als heilige wierook uit het luik walmen. Naast hem staat Befferke, een rasechte Belg met een sjaal in de kleuren van de nationale vlag, ne enorme bobbel ter hoogte van zijn ritssluiting die de lengte en dikte van ne cervela XXXXL verraadt én een enorme lege frietbak al in de aanslag me ne ferm stuk in zijn kloten na het nuttigen van zo'n 17 flessen Stella Artois in ne tijdspanne van nen uurke. Diego kijkt vol ongeloof hoe Befferke ne familiepak frites, ne vuurvreter, 2 bouletten, ne zigeunerstick, bruine playboy en 2 sito's bestelt, voor zichzelf. “Madre mía, amigo… elke dag frites met al die vlezekes? Waarom doe je dat jezelf aan?” Befferke draait zich langzaam om, alsof Diego net gevraagd heeft waarom de zon opkomt. “Waarom? Omdat het moet, man. Dat is… cultuur!” Diego fronst. “Cultuur? Wij hebben flamenco, jij hebt… frites?”
Befferke bekijkt Diego strak en verontwaardigd aan. “Niet zomaar frites eh salopard de mes couilles! De reden dat de Belgische grond niet wegspoelt bij regen: te veel frietvet in de bodem.” Diego lacht. “Maar… het is gewoon gebakken aardappel!” Befferke knijpt zijn ogen tot spleetjes. “Gewoon? Zoudt ge ook tegen een diamant zeggen dat het maar een steentje is?”
"Dit is de nationale ruggengraat. "Als ge een Belg opensnijdt, komt er geen bloed uit, maar warme vetdruppels met een vleugje zout.”

Maar waarom iedere dag? In Spanje hebben we tapas, paella, churros. Wij eten gevarieerd!”
Befferke slurpt aan zijn zoveelste wachtpint en zegt:
“Variatie is overrated. Wij hebben de frietkot-Bermudadriehoek: friet, mayonaise en stoofvlees. Wie erin verdwijnt, keert gelukkig nooit terug.”
Sylvie'tje roept: “Mayonaise of stoofvleessaas chouke?” Befferke: “Allebei, het land rekent op mij!”

Diego zucht. “Ik ga het nooit begrijpen, en al zeker niet hoe de dessertjes hier worden aangeboden met de nodige blote kontjes en tetten van de frituurdames ”
Befferke tikt met zijn friet tegen Diego’s schouder, alsof hij hem tot ridder slaat.
Dat hoeft ook niet, amigo. ’t Is een Belgisch ding. Je zou het toch nie begrijpen.”
Diego neemt uit nieuwsgierigheid een friet, bijt erin… en zijn ogen worden zo groot als de Atomium-bollen.
“Santa patata! Dit is goddelijk!”
Befferke grijnst, steekt een extra friet in Diego’s mond en fluistert triomfantelijk: Voilà, ge zijt nu officieel 20% Belg. Het vet in uw aders wordt morgen geleverd.”

Laatst bewerkt:
Misschien nog wel eens een leuke oefening, als we nu eens een bestelling simuleren bij onze eigen frituur en vergelijken?

Wie maakt er een fictieve bestelling op?
Goed idee. Ik stel een soort all rounder voor, wat ze overal hebben. Een kindermenu bij wijze van spreken:

Middel
Potje koude saus
Potje stoofvleessaus
Frikandel (curryworst of platte hamburgers voor degene die het niet verstaan ;))
Bicky (een gewone en er ook bij vermelden of het nen echte is of imitatie)
Mexicano

Goed idee. Ik stel een soort all rounder voor, wat ze overal hebben. Een kindermenu bij wijze van spreken:
Middel
Potje koude saus
Potje stoofvleessaus
Frikandel (curryworst of platte hamburgers voor degene die het niet verstaan ;))
Bicky (een gewone en er ook bij vermelden of het nen echte is of imitatie)
Mexicano
22.50€ (met een echte bicky)
ik kies grote saus want kleine saus is een half potje van de quick/mcdonalds.

Middel - 3,80
Potje koude saus (Klein) -1,20
Potje stoofvleessaus -2,70
Frikandel - 2,50
Bicky - 4,50 imitatie
Mexicano - 3,50

In totaal 18,20

Terug
Bovenaan