De frituur

Ah nee, sorry. Da's vandaag.

Aha! Ook liefhebber, maar toch niet bij de frieten?
Is een heerlijke toets bij de vettigheid, niet onderschatten! Meestal wel een bourbon. Peaty / Smoky whisky's zijn om achteraf van te genieten.
Een van mijn frituristen (zijn er meedere in de omgeving, ik ben polygam(fritur)ist) durft ook tijdens de bestelling wel eens een glaasje uit te delen tijdens het wachten, als medeliefhebber.

Is een heerlijke toets bij de vettigheid, niet onderschatten! Meestal wel een bourbon. Peaty / Smoky whisky's zijn om achteraf van te genieten.
Een van mijn frituristen (zijn er meedere in de omgeving, ik ben polygam(fritur)ist) durft ook tijdens de bestelling wel eens een glaasje uit te delen tijdens het wachten, als medeliefhebber.
Ik heb tussen de vele whisky's ook een bourbon of 2 staan. Ik moet dat gewoon proberen! 's Avonds frieten met een bourbon, sounds like a hellsdinner to me.

Asking for myself a friend, hoe zwaar een misdrijf is het om een 1 liter fles water te drinken bij de wekelijkse frieten? Ik mijn vriend is tegen alcohol, dus tjaaa....

Asking for myself a friend, hoe zwaar een misdrijf is het om een 1 liter fles water te drinken bij de wekelijkse frieten? Ik mijn vriend is tegen alcohol, dus tjaaa....
Voor mij is er niets beter dan een ijskoude coca cola uit blik. Maar, als je één liter kan drinken eet je gewoon te weinig. Tenzij wachtpinten, die tellen ook als eten, een ontvangstcomité in de maag voor de frieten die volgen.

Zeg je frikandel of curryworst? In 't eerste geval heb je zeker nog wat marge over hoor.

Zeg je curryworst dan is dat feitelijk al het zwaarste misdrijf en komt dat er nog eens bovenop. Dan zit het er dik in dat 'uw vriend' van het eiland Antwerpen afkomstig is, waar men curryworst zegt tegen een vlezeke die niets met curry te maken heeft net zoals wij currysaus zouden zeggen tegen stoofvleessaus waardoor men niet al te raar zal opkijken als je vraagt om een 'wachtwaterke'.

Goh jongens toch, godverdomme zeg. Net beslist dat ik morgen nog eens frieten ga halen. Ik open deze thread voor inspiratie en dan verschijnt die post van @Mr.Anderson zijn culinair hoogstandje.

giphy.gif
Ja, zo goed als dat van @Mr.Anderson eruitzag, zo hard viel het gisterenavond tegen bij mij.

Het enige echt goeie frituur waar ik normaal ga heeft blijkbaar de openingsuren en -dagen veranderd 🤯. Blijkbaar alleen nog op vrijdag en in het weekend open. De andere, redelijk goeie frituur waar ik laatste keer ging is ook gesloten op woensdag en donderdag. Ondertussen al slecht gezind. Optie 3 is recent overgenomen en die bakt er (letterlijk) niks van. Restte mij enkel nog optie 4 met tegenzin. Een grotere frituur wat verder in het dorp waar de frieten precies uit de kartonfabriek komen. De enige reden waarom die eigenlijk zo veel te doen heeft, is imo puur de ligging. Zelf ging ik er dan vroeger ook alleen maar op weg naar of op weg van de fuiven daar in de buurt. Daarna eigenlijk nooit meer geweest.

Maar bon we konden maar hopen zeker en de grommende maag hielp ook niet om verstandige keuzes te maken eigenlijk. En dit was het resultaat.
friet.jpg

U ziet:
- Kartonnen frieten. Op de foto is het misschien niet zo duidelijk, maar ze zagen nogal bleek imo. En, zoals gekend bij die frituur, veel kleine en harde, stekelige frietjes,
- Specialsaus: met een overdaad aan stukjes ajuin en de curryketchup was in beperkte mate aanwezig. Bij de andere frituur is dat in een potje met mooi de helft mayonaise en curryketchup en voldoende, maar niet overdreven voorzien van stukjes ajuin,
- Een vern**kte Bicky Burger want ja, daar had ik niet meer aan gedacht. Ze doen daar sla tussen 🤦‍♂️. Hoe haal je het toch in uw hoofd om daar iets gezond tussen te leggen. Er worden daar ook broodjes geserveerd dus steek de sla daartussen. Maar niet tussen uw Bicky. Toen ik aan de kassa al ging betalen, zag ik die net gemaakt worden. Ik zag die zijn hand naar het bakje met sla gaan en er dan tussen leggen. Het kwaad was geschied,
- De viandel: ja die was goed gebakken. Maar ja, daar kan je dan ook niet veel verkeerd mee doen, denk ik.

Nu even geen friet meer voor mij. Kus allemaal uw beide pollen als je een goeie frituur in de buurt hebt die nog deftige frieten kan bakken want ze zijn dun gezaaid (hier toch).

Zeg je frikandel of curryworst? In 't eerste geval heb je zeker nog wat marge over hoor.

Zeg je curryworst dan is dat feitelijk al het zwaarste misdrijf en komt dat er nog eens bovenop. Dan zit het er dik in dat 'uw vriend' van het eiland Antwerpen afkomstig is, waar men curryworst zegt tegen een vlezeke die niets met curry te maken heeft net zoals wij currysaus zouden zeggen tegen stoofvleessaus waardoor men niet al te raar zal opkijken als je vraagt om een 'wachtwaterke'.
No worries ik mijn vriend is ne rasechte West-Vlaming en elke andere term dan frikandel is pure schande.

Haha, qua offtopic kan dit ook wel tellen hé kameraad :D
Cholesterol rechstreeks gevolg van de frituur -> niet off topic.
Don't hate the player, hate the game 😎 . Maar inderdaad, terug naar de essentie:

Ik woon dus in Vietnam, en geen zwans, ik droom soms van wat voor bestellingen ik zal doen volgende keer dat ik weer in België ben.
Welke grote van pak frietjes? Een middel? Een groot? Familie pak?
Welk saaske? Klassiek met mayonaise? Een special voor die extra kick? Stoof om den dikke Belgicist te kunnen uit hangen?
En de moeilijkste... De vleezekes? Bijna een onmogelijke opgave. Ook de reden dat ik zo vaak een twijfelaar bestel, een beetje van alles bijeen! De boulet als klassieke frituursnack ook een topper.

Het valt mij soms echt zwaar, pakt dat ik 10 dagen in Belgie ben, hoeveel frituurbezoekjes kan ik dan inplannen zonder opgepakt te worden door de politie voor vettig varken gedrag en openbare zedenschennis?

Nee makkers, het is niet gemakkelijk als Belg in het buitenland, dat kan ik u wel vertellen.

Laatst bewerkt:
Cholesterol rechstreeks gevolg van de frituur -> niet off topic.
Don't hate the player, hate the game 😎 . Maar inderdaad, terug naar de essentie:

Ik woon dus in Vietnam, en geen zwans, ik droom soms van wat voor bestellingen ik zal doen volgende keer dat ik weer in België ben.
Welk saaske? Klassiek met mayonaise? Een special voor die extra kick? Stoof om den dikke Belgicist te kunnen uit hangen?
En de moeilijkste... De vleezekes? Bijna een onmogelijke opgave. Ook de reden dat ik zo vaak een twijfelaar bestel, een beetje van alles bijeen! De boulet als klassieke frituursnack ook een topper.

Het valt mij soms echt zwaar, pakt dat ik 10 dagen in Belgie ben, hoeveel frituurbezoekjes kan ik dan inplannen zonder opgepakt te worden door de politie voor vettig varken gedrag en openbare zedenschennis?

Nee makkers, het is niet gemakkelijk als Belg in het buitenland, dat kan ik u wel vertellen.
En al zeker niet als je in dit frietwalhalla dagelijks wordt getrakteerd op de laatste escapades :drool: van ons Befferke of den Anderson, dan loopt het kwijl danig uit uw bakkes en kunde ni rap genoeg op de vlieger richting Belgique zitte!

Nu even geen friet meer voor mij. Kus allemaal uw beide pollen als je een goeie frituur in de buurt hebt die nog deftige frieten kan bakken want ze zijn dun gezaaid (hier toch).
Spijtig dat uw frietavontuur zo heeft moeten verlopen. Als ik het zo hoor mag ik inderdaad beide pollekes kussen. In een straal van 3,5 km rond m'n huis zijn er 9 frituren waarvan 6 op minder dan 2 km liggen. De verste ligt op 3,5 km. Ik heb zeker m'n voorkeur maar 't is nergens zo erg dat je slecht zal varen.

No worries ik mijn vriend is ne rasechte West-Vlaming en elke andere term dan frikandel is pure schande.
Een fles water voor meneer op mijn kosten!

Frieten = groot, beter te veel dan te weinig. Zelfde van vlees: twijfelen tussen x of y? Allebei! 1 hap nog kunnen nemen van een burger is beter dan geen.
Alé, ik doe dat nu eigenlijk al elke zondag. Laat staan wat ik zou uitsteken als ik maar 10 dagen in België zou zijn na lange periode.

Net met de collega's een frietje gaan eten. Frietje met stoofvleessaus, joppie, satekruiden en een berehap :drool:.

- Specialsaus: met een overdaad aan stukjes ajuin en de curryketchup was in beperkte mate aanwezig. Bij de andere frituur is dat in een potje met mooi de helft mayonaise en curryketchup en voldoende, maar niet overdreven voorzien van stukjes ajuin,

Ik eis nochtans ontzettend veel ajuin op mijn speciaalsaus
Mijn bek moet zo hard stinken dat ik dat moet doorspoelen met minstens 2 a 3 pinten

Bro’kes, als ik de nacht niet overleef, weet dat ik heb afgezwaaid met:

- Friet
- Bicky Rib
- Bicky snackballs (geen aanrader imo)
- Boulet special
- Viandel

IMG_5417.jpeg

Terug
Bovenaan