De Europese economie

ik ken niet veel van economie, dus stupid question incoming: ge leest hier 'alle bedrijven gaan weg om ergens anders te produceren (en hier te leveren)' en 'China gaat Europa kapot concureren', maar wat als iedereen (licht dramatisch) hier geen werk meer heeft en elke maand de pot moet schrapen om toe te komen: hoe gaat die bedrijven dan overleven als er in Europa bijna niemand nog iets nieuw kan kopen? Want die bedrijven in China hebben ook hun sales te maken en kunnen dat niet op een ingestorte markt. Same voor andere bedrijven die uitbesteden aan het buitenland? Allemaal goed en wle dat ge naar goedkope landen trekt, maar die gaan het niet kopen, want die betaalt ge nog altijd een habbekrats uit en wij gaan het dan ook niet meer kopen want we zitten allemaal aan de dop?
Wat is hun lange termijn visie dan?

Ik stel me die vraag ook vaak. Ik denk dat wij hier collectief gaan verarmen, china wordt rijker en rijker, het gdp per capita ginder gaat omhoog. Maar ook grijzer en grijzer dat ze de productie misschien gaan uitbesteden aan de nieuwe lageloonlanden in de ex- EU.

Ik denk dat men het gewoon niet graag hoort, maar welvaartsverlies komt eraan...
Het zal voor het westen zeer pijnlijk zijn, we gaan voor het eerst generaties krijgen sinds wo2 die het minder goed zal hebben dan hun ouders.

Je merkt daar nu al wat van als je rondkijkt. Wie geen extreem dikke spaarboek van thuis meekrijgt is vogel voor de kat.

Mijn omgeving wil dit maar niet inzien, het zal allemaal wel meevallen, ze denken dat vadertje staat of eu het allemaal zal oplossen. Maar als we praten over besparingen, hervormingen etc zetten ze als eerste de stakingspiketten op.

Ik bereid me liever voor op zwarte sneeuw dan het licht van de zon te ontkennen.

Ook vanuit de multinational waar ik werk kan ik de verhalen bevestigen die ik hier allemaal lees.

Wie nog zo naief is om te denken dat wij meedraaien in de wereldeconomie moet dringend eens wat ervaring opdoen in multinationals.

Voor mijn loon, hebben ze 2 a 3 slovaken of 5 a 6 fillipijnen met een masterdiploma. Ik kan goed werken, snel en op hoog strategisch niveau, maar die gasten in lageloonlanden zijn nu ook niet compleet randdebiel. Kwestie van nog een generatie of 2 en ook intellectueel steken ze ons voorbij.

Wat was die uitspraak al weer van de ceo van byd? Er werken meer ingenieurs bij byd dan dat er in een volledig jaar afstuderen in usa. Je kan dus al raden waar de high tech vandaan zal komen.

Hiervoor 5 jaar in chemie gewerkt, als ik bij de ex collega's hoor... op een paar jaar tijd van 2 miljard winst naar 400 mil euro verlies per jaar. Zo snel gaat het dus.

Enkel maar voor 15 tot 20 jaar. Daarna valt alles in China stil wegens de bevolkingsimplosie. Tot 50% van de actieve bevolking op pensioen.

Succes China.

Daarom dat die nu op robotics aan het inzetten zijn.
Zie dit maar eens, hele fabrieken waar nog maar amper mensen aan te pas komen.
China zet volledig in op automatisatie, om loonkosten te drukken, de rest van de wereld hinkt steeds verder achterop.

Die kunnen zoveel produceren, met maar weinig mensen, dat ze de wereldmarkten kunnen overspoelen.

Laatst bewerkt:
China zet volledig in op automatisatie, om loonkosten te drukken, de rest van de wereld hinkt steeds verder achterop.

Die kunnen zoveel produceren, met maar weinig mensen, dat ze de wereldmarkten kunnen overspoelen.
Waauw, de chinese autoindustrie gebruikt lasrobots. Een unicum in de wereld :sarcastic:

dat is nu eens niets speciaal he. Het lassen en lakken van het chassis is bijna puur robots. Vanaf de aankleding van de chassis is het vooral nog handenarbeid.
Hier ne Volvo:
@Oldskooler : allez, ge hebt nogal de neiging om alles heel negatief te belichten. Ik zie de toekomst ook niet rooskleurig in, maar niet alles is negatief hoor en niet elk doemfilmke is op waarheid gebaseerd. Verregaande automatisatie is ook wel in onze fabrieken aanwezig (en al jaren een doemscenario voor negatievelingen want die robots gingen ook al onze jobs wegpakken.)

Laatst bewerkt:

Dat is niet echt iets speciaals hoor. Bij Audi in brussel destijds deed men dat ook. Die volledige productie van de husk van de wagen was zo goed als zonder personeel. Enige personeel dat daar rondliep in dat stuk van de fabriek was voor het onderhoud.
Enkel op de productielijn (afwerking, plaatsing van stoelen, etc...) liep daar een bom personeel rond.

We worden niet overspoeld door China omdat ze robotiseren, we worden overspoeld omdat het een gesubsidieerde aanpak is. Waarbij die kostprijs van die subsidie niet wordt doorgerekend in het eindproduct.

Daarnaast zetten ze met die subsidie een fabriek neer voor x wagens. Terwijl bij ons het de bedrijven zelf zijn die dat geld moeten bijeenschrapen op basis van hun marges.

In die quotes wordt geïnsinueerd dat energie intensieve basischemie afgebouwd mag worden, waarom wordt het anders vermeld?
Dat is toch nog iets helemaal anders dan wat je eerder schreef?
De rest van het artikel kan ik niet lezen, ik heb geen abonnement op die links activistische krant en mijn paywallblocker is blijkbaar tijdelijk offline.
Jezus, Janus, waar is die nuance in je posts van vroeger heen? Wat wens je nu te bereiken met zo een statement?
ik ken niet veel van economie, dus stupid question incoming: ge leest hier 'alle bedrijven gaan weg om ergens anders te produceren (en hier te leveren)' en 'China gaat Europa kapot concureren', maar wat als iedereen (licht dramatisch) hier geen werk meer heeft en elke maand de pot moet schrapen om toe te komen: hoe gaat die bedrijven dan overleven als er in Europa bijna niemand nog iets nieuw kan kopen? Want die bedrijven in China hebben ook hun sales te maken en kunnen dat niet op een ingestorte markt. Same voor andere bedrijven die uitbesteden aan het buitenland? Allemaal goed en wle dat ge naar goedkope landen trekt, maar die gaan het niet kopen, want die betaalt ge nog altijd een habbekrats uit en wij gaan het dan ook niet meer kopen want we zitten allemaal aan de dop?
Wat is hun lange termijn visie dan?
Dat is dus dat zelf balancerend effect waar ik het ook eerder over had en dat het doemdenken gerust een toontje lager kan...

Zoals gezegd, niets speciaals. Ik ken meerdere ingenieurs die in robotica werken en allemaal zeggen ze hetzelfde: automatiseren van complexe menselijke handelingen (lees: niet altijd identiek hetzelfde) en ook sommige schijnbaar eenvoudige zaken zoals strijken of poetsen of zelfs veel fabriekshandelingen (= veel laaggeschoolde jobs) : niet voor de nabije toekomst.
Ook vanuit de multinational waar ik werk kan ik de verhalen bevestigen die ik hier allemaal lees.

Wie nog zo naief is om te denken dat wij meedraaien in de wereldeconomie moet dringend eens wat ervaring opdoen in multinationals.

Voor mijn loon, hebben ze 2 a 3 slovaken of 5 a 6 fillipijnen met een masterdiploma. Ik kan goed werken, snel en op hoog strategisch niveau, maar die gasten in lageloonlanden zijn nu ook niet compleet randdebiel. Kwestie van nog een generatie of 2 en ook intellectueel steken ze ons voorbij.

Wat was die uitspraak al weer van de ceo van byd? Er werken meer ingenieurs bij byd dan dat er in een volledig jaar afstuderen in usa. Je kan dus al raden waar de high tech vandaan zal komen.

Hiervoor 5 jaar in chemie gewerkt, als ik bij de ex collega's hoor... op een paar jaar tijd van 2 miljard winst naar 400 mil euro verlies per jaar. Zo snel gaat het dus.
Zoals al die Chinese ingenieurs die aan dat billion dollar vliegdekschip hebben gewerkt die maar half doet wat het moet? :lol: En hoe veel ingenieurs zal China over 50 jaar nog hebben? En zullen die het ook niet af en toe wat beginnen laten hangen naarmate hun welvaart stijgt?

Ook bij volkswagen blijven er klappen vallen.

Bijlagen

• brief-van-volkswagen_01.png
    brief-van-volkswagen_01.png
    266,2 KB · Weergaven: 23
Dat is niet echt iets speciaals hoor. Bij Audi in brussel destijds deed men dat ook. Die volledige productie van de husk van de wagen was zo goed als zonder personeel. Enige personeel dat daar rondliep in dat stuk van de fabriek was voor het onderhoud.
Enkel op de productielijn (afwerking, plaatsing van stoelen, etc...) liep daar een bom personeel rond.

We worden niet overspoeld door China omdat ze robotiseren, we worden overspoeld omdat het een gesubsidieerde aanpak is. Waarbij die kostprijs van die subsidie niet wordt doorgerekend in het eindproduct.

Daarnaast zetten ze met die subsidie een fabriek neer voor x wagens. Terwijl bij ons het de bedrijven zelf zijn die dat geld moeten bijeenschrapen op basis van hun marges.
Hun output is veel hoger.
Waar Tesla jaren voor nodig heeft, doet een Chinees bedrijf het in veel kortere tijd.
Hun automatisatiecijfers liggen véél hoger, dan in het Westen, wordt gezegd in het wsj-filmpje allemaal.

Subsidies spelen zeker een rol. (Met al dat geld kunnen ze zich ook inkopen in buitenlandse concurrentie ook.)
Maar automatisatie ook wel degelijk. Het zijn beide factoren die hand in hand gaan.

There Are More Robots Working in China Than the Rest of the World Combined...
Factories in China installed nearly 300,000 new robots last year, more than the rest of the world combined, the report found. American factories installed 34,000...
China is making and installing factory robots at a far greater pace than any other country...
The government has used public capital and policy directives to spur Chinese companies to become leaders in robotics and other advanced technologies like semiconductors and artificial intelligence....
China’s share of the world’s robot manufacturing rose last year to a third of the global supply, up from a quarter in 2023...
Industries received almost unlimited access to loans from state-controlled banks at low interest rates as well as help in buying foreign competitors, direct infusions of government money and other assistance....

dat is nu eens niets speciaal he. Het lassen en lakken van het chassis is bijna puur robots. Vanaf de aankleding van de chassis is het vooral nog handenarbeid.
Hier ne Volvo:
@Oldskooler : allez, ge hebt nogal de neiging om alles heel negatief te belichten. Ik zie de toekomst ook niet rooskleurig in, maar niet alles is negatief hoor en niet elk doemfilmke is op waarheid gebaseerd. Verregaande automatisatie is ook wel in onze fabrieken aanwezig (en al jaren een doemscenario voor negatievelingen want die robots gingen ook al onze jobs wegpakken.)
Ah ja, volvo Gent, mee opgezet door Chinese ingenieurs :p
Om er uiteraard Chinese modellen van de band te laten rollen. (heel Volvo is Chinees.)
De ex30 werd eerst alleen in China gemaakt, nu dus ook in Gent.
Om vooral importheffingen te vermijden, opgelegd van de EU aan China.

We gaan hier meer en meer Chinese bedrijven zien.
Is dat goed of slecht, laat ik in het midden. Werk is werk zeker?

Idem hoe een onbekend Chinees vrachtwagenbedrijf als Windrose hier zich wilt vestigen.

--
Ook dit.
Een Chinees batterijfabriek op Europees grondgebied opgezet, door Chinees personeel, en kennis moet in Chinese handen blijven:

Batterijen: nieuwe Europese CATL-fabriek wordt gebouwd door 2.000 arbeiders uit … China
De Chinese gigant CATL bouwt voor Stellantis een nieuwe batterijfabriek in Spanje. Een investering van 4 miljard euro die goed nieuws zou moeten zijn voor Europa. Toch doet het de wenkbrauwen fronsen. De bouw gebeurt namelijk door 2.000 arbeiders die uit China worden overgevlogen en nadien op de site blijven werken....
De 2.000 arbeiders die naar de werf trekken, worden allemaal uit China ingevlogen....
Die keuze illustreert perfect de Chinese strategie: de volledige controle over hun technologie behouden — van ontwerp tot productie — zelfs als dat ten koste gaat van lokale jobs...houdt de Chinese groep de volledige technische én logistieke controle in handen...
Maar hier komt de pijnlijke waarheid: om goedkoper te produceren en hogere marges te halen, hebben we ons jarenlang volledig afhankelijk gemaakt van China, in plaats van eigen alternatieven te ontwikkelen. En nu betalen we de prijs....

Ooit waren de rollen omgekeerd? Personeel van hier ging ginds fabrieken mee opzetten, en de kennis zat bij het Westen.

De Chinese val, en Europa wordt gemakkelijk verleid.

De shift gebeurt snel, zeer snel.

Laatst bewerkt:
Ook bij volkswagen blijven er klappen vallen.
Ah, 12 december 2008, een grapje van tijdens de vorige zware crisis.

2y later: 270% return op uw Volkswagen aandelen 😀

Als iedereen de industrie in Europa afschrijft, de ontslagen volgen elkaar in sneltempo op, en 'onze welvaart zal voor de toekomst heel wat minder zijn" , dan is het bijna tijd om Europese industrials te kopen zeker? 🥳

Ja, dacht wel dat je dat ging aanhalen. Volvo was al geautomatiseerd voor de overname hoor en werkt eigenlijk vrij zelfstandig onder Geely. Ze hadden meer last met vrijheid onder Ford dan onder Geely.
Ge kunt ook van Volvo Trucks (die niet onder Geely vallen en los staan van Cars) automatisatie in de productielijn terugvinden. Automatisatie waar mogelijk is echt wel gewoon al jarenlang de trend hoor, zekers in de automobielsector.

Bekijk eender welk (auto)industrie filmpje van pakweg 20 jaar geleden en je zal denken "wow toch zo geautomatiseerd."

Toch liggen automatisatiecijfers nu geheel anders, en veel meer in het voordeel van China.

Het verschil is er, het verschil wordt groter.
Binnen alle industriële takken.
De cijfers liegen niet, alleen willen sommigen het weer niet zien, ongemakkelijke waarheden en zo.

Voor de rest weten ze zich zeer goed binnen onze bestaande industrie te nestelen en zaken gewoon over te nemen.

De hamvraag, eens genoeg macht verkregen, gaan die Chinezen ons goedgezind blijven of niet.
De echte vraag🙃

(Hoe ze Rusland een hand boven het hoofd houden, anders had Rusland al lang het onderspit gedelfd in de oorlog. Terwijl ze ons kapot concurreren, zich hier settelen met hun industrie.
Tegelijk zijn we gewoon blind verslaafd geworden aan made in China.
Shein-kleding die onze fashion kapot concurreert, al gauw als microplastics eindigend
Met ons geld bouwen ze een leger op.
...
Oh shit, ik moet het positiever bekijken zekers.)

Laatst bewerkt:
Dit gezegd zijnde blijft het een raadsel waarom Europese bedrijven enkel via Joint Venture of overdracht van IP etc. in China mogen opereren, maar Chinezen hier wel gewoon fabrieken kunnen bouwen en 100% kunnen bezitten van die bedrijven.
Idem met sociale media. Westerse sociale media zijn in China compleet verboden (Facebook, Twitter, Instagram, Wikipedia, ....) maar Tiktok mag zonder verpinken het hoofd van onze bevolking en jongeren herleiden tot beschimmeld meel.

Waarom precies? China is een geopolitieke vijand die rechtstreeks Rusland steunt, dat Europa letterlijk bedreigt met nucleaire represailles, oorlog voert aan onze grens, en sabotage doet op ons grondgebied.
Hoe dom is dat?

Dit:

De Chinese producent van elektrische vrachtwagens Windrose, die in Antwerpen een assemblagefabriek wil bouwen, heeft alle certificaten op zak om zijn voertuigen in Europa op de openbare weg te laten rijden.

...heeft de 43 certificaten op zak die nodig zijn om de voertuigen op de Europese wegen te laten rondrijden.
Han verwacht dit jaar nog de laatste concessieovereenkomst, zodat de fabriek midden volgend jaar kan openen,

Weldra Chinese vrachtwagens op onze wegen. Van een voor ons tot nu toe onbekend merk.

Ah ja en een wsl hypermodern fabriek erbij. Jeej jobs?

Tegelijk maakt de Chinese overheid Europese autoconstructeurs, met dus bedrijven op Chinese bodem, het een pak lastiger.
De Chinese consument wilt ook geen Europese wagens meer. De verkoop van Europese wagens in China keldert.

Plan om onze autoindustrie te redden:

De cijfers spreken voor zich. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is het marktaandeel van de Chinese merken in Europa meer dan verdubbeld. De Europese constructeurs daarentegen verliezen almaar meer terrein in China én Amerika. Niet alleen hun omzet loopt terug, de terugval van hun winsten is zo mogelijk nog spectaculairder – en beangstigender....
De gezaghebbende Duitse econoom Moritz Schularick van het Kiel Institut für Weltwirtschaft voorspelt in dit verband dat minstens één groot Duits automerk tegen 2030 in vreemde handen zal vallen. Tijdens een debat op de Duitse tv-zender ARD noemde hij BMW, Mercedes en Volkswagen bij naam...
om de uitfasering van de verbrandingsmotoren vanaf 2035 te versoepelen en de koop van elektrische auto’s door particulieren te stimuleren.

Het marktaandeel van de Chinese automerken in Europa is in 2025 meer dan verdubbeld, terwijl de omzet van BMW, Mercedes en de merken van de Volkswagen Group in Amerika en China fors terugloopt, wat geleid heeft tot een implosie van hun bedrijfswinsten. In het geval van Porsche bedraagt de terugval van de winst zelfs 96 procent....
slaagt Europees Commissievoorzitter Von der Leyen er met haar plan in het tij alsnog te keren en komt de voorspelling van professor Moritz Schularick niet uit. Hoop doet leven....

--
Meanwhile doen BYD en andere Chinese merken een grote push naar de Afrikaanse markt. Ook daar zullen Europese merken aandeel verliezen.

Laatst bewerkt:
Om toch een beetje positiviteit in de topic te brengen.

Woorden van de CEO voor de aandeelhouders.
Despite oil prices down by more than $10/b, the company generates adjusted net income at the same level as last year
and $7.1 billion of cash flow during the quarter, an increase of 4%,
thanks to accretive hydrocarbon production growth and improved Downstream results.

Downstream delivered adjusted net operating income of $1.1 billion and cash flow of $1.7 billion, increasing by almost
$500 million year-on-year as good availability of assets allowed the Company to successfully capture improved refining
margins in Europe.

Onze site heeft dan ook dit jaar 400miljoen gekregen om te investeren. 200 miljoen voor de grootste onderhoudsbeurt in 75 jaar, voor de site + 200 miljoen extra voor toekomstige plannen. Daarbovenop heb je dan nog andere investeringen.

Groep heeft dan ook een deal gesloten van 5,1miljard om in te kopen in Europese bedrijven.

Investeringen die gepland waren in Amerika zijn meer terughoudend. Voor Trump was er veel kapitaal voorzien voor Amerika, maar sinds Trump blijft het kapitaal aan de kant.

Laatst bewerkt:
Onze site heeft dan ook dit jaar 400miljoen gekregen om te investeren. 200 miljoen voor de grootste onderhoudsbeurt in 75 jaar, voor de site + 200 miljoen extra voor toekomstige plannen. Daarbovenop heb je dan nog andere investeringen.

Groep heeft dan ook een deal gesloten van 5,1miljard om in te kopen in Europese bedrijven.

Investeringen die gepland waren in Amerika zijn meer terughoudend.
Om dat toch wat te kaderen: het grootste stuk van de winst is afkomstig van LNG. Total is de grootste exporteur van LNG in de US.
In Antwerpen gaat er een stoomkraker dicht tegen eind 2027.

Om dat toch wat te kaderen: het grootste stuk van de winst is afkomstig van LNG. Total is de grootste exporteur van LNG in de US.
In Antwerpen gaat er een stoomkraker dicht tegen eind 2027.
Ik zeg dan ook nergens dat raffinage marge de grootste winst heeft. Wel dat de CEO zegt dat de raffinage marge in Europa zeer goed waren en ervoor heeft gezorgd dat het positief is. Uiteindelijk komt de grootse winst nog steeds uit aardolie.

Ondanks globaal we in onzekere tijden zitten, krijgen wij toch die stevige investeringen. Dankzij die goede marges.

Waarmee ik hier niet wil komen verkondigen dat het overal rozengeur en maneschijn is. Maar zoals mijn eerst zin starten, Om toch een beetje positiviteit te brengen. Het is ook niet overal slecht.

Er gaat een stoomcracker sluiten (dat is dan weer iets anders waar mijn post over ging). Maar daar zit dan ook wel wat meer achter, dan alleen zeggen het gaat slecht in Europa. Moest het goed gaan, dan was de kans zeer groot dat die ook dicht ging eind 2027.

Laatst bewerkt:
Bekijk eender welk (auto)industrie filmpje van pakweg 20 jaar geleden en je zal denken "wow toch zo geautomatiseerd."

Toch liggen automatisatiecijfers nu geheel anders, en veel meer in het voordeel van China.

Het verschil is er, het verschil wordt groter.
Binnen alle industriële takken.
De cijfers liegen niet, alleen willen sommigen het weer niet zien, ongemakkelijke waarheden en zo.
Da fabriek waar ik werk is in principe volledig geautomatiseerd. De productiemedewerkers moeten enkel ingrijpen wanneer er dingen mislopen, dat dan meestal veroorzaakt wordt door een technisch mankement. Maar zolang alles goed loopt heb je eigenlijk alleen een heftruckchauffeur nodig om het afgewerkte en ingepakte product aan end of line op te pikken en naar het stapelplein te rijden.

Terug
Bovenaan