De Europese economie

Volgende. Lunch garden.

In de lokale gazet. 2 op 5 bedrijven rond Novartis werkt aan collectief ontslag plan.

Nog wat betogen en staken is de oplossing !!

Volgende. Lunch garden.

In de lokale gazet. 2 op 5 bedrijven rond Novartis werkt aan collectief ontslag plan.

Leger, NMBS, De Lijn, zorgsector, onderwijs… nog miljoenen vacatures, jaja - ook de volgende regering zal jobs creëren. Strak plan

Volgende. Lunch garden.

Mosselen à volonté voor een peulschil. Die race to the bottom zal nog velen de kop kosten.

Mosselen à volonté voor een peulschil. Die race to the bottom zal nog velen de kop kosten.
Het kostte er nog altijd een veelvoud van wat het kost als je ze zelf thuis maakt, ze hadden gewoon hun winstmarges lager gelegd dan de meeste restaurants. Daar zal het ook niet aan gelegen hebben, hun concept was gewoon te gedateerd.

Jammer wel, ik ben daar als kind veel geweest met mijn ouders voor de Vlaamse klassiekers.

Waarom juist gedateerd? Ben er zelf al jaren niet meer geweest gezien er geen in onze buurt is.
Het is een mix denk ik:
- Vlaamse klassiekers zijn in geen 10 jaar of meer gewijzigd
- de bevolking is gigantisch gewijzigd
- uiteraard ook meer concurrentie
- imo ook een deeltje mentaliteitswijziging
- ook de kwaliteit was maar zozo, als punt van vergelijk nam ik het restaurant van de Makro, zelfde concept maar gewoon beter, maar helaas ook ten onder gegaan. Maar bon - smaken verschillen McDonnalds vind ik verschrikkelijk en dat draait als zot.

Als je jaren stilstaat en je ziet de business wijzigen en langzaam ten onder gaan - en toch onderneem je niets - logisch gevolg denk ik dan.

Ergens ook wat jammer, als klein manneke vond ik dat best leuk, Mogelijks wel een overnemer.

Laatst bewerkt:
Waarom juist gedateerd? Ben er zelf al jaren niet meer geweest gezien er geen in onze buurt is.

Vorig jaar nog eens in een Lunch Garden beland omdat er niets anders in de buurt was. Het gemiddelde wegrestaurant ziet er beter uit en serveert vooral beter eten met meer smaak.
Was ook op een zaterdagmiddag en er was misschien 20% bezetting, bijna enkel bejaarden. Dan moet je als keten toch doorhebben dat je concept voorbijgestreefd is en dat je dringend meer mensen moet aantrekken in verschillende leeftijdscategorieën.

Ben toevallig vorige week nog eens sinds jaren in een lunch garden geweest (ziekenhuisbezoek en de cafetaria is daar een lunch garden geworden).

Geen probleem dat het standaardzaken zijn zoals vol-au-vent, maar zelfs een pot vol-au-vent uit de carrefour heeft meer smaak dan dat.
Bediening was ook compleet niets waard. Wisten amper iets liggen, extreem traag (ondanks rij mensen).

Loop soms een Lunch Garden voorbij hier in de buurt en wat mij inderdaad elke keer opvalt is dat het grootste deel bejaarden zijn die daar zitten.

Vind het gek dat niemand vermeldt wat een stresserend gegeven gaan eten in de Lunch Garden is. Als je niet alleen bent, en je bestelt niet allemaal hetzelfde is het altijd gezever. Het één wordt a la minute gebakken, het andere aan een ander eiland, dan zijn de kroketten op en bakken ze er dan maar bij want het is kalm...terwijl dezelfde 2 mensen dit allemaal moeten bolwerken + 1 extra aan de kassa. Veel te veel opties, waardoor de kwaliteit zakt.
Ik kwam er heel af en toe met mijn zoontje, ze doen wel vaak acties waarbij kinderen gratis eten. Laatste keer moeten argumenteren dat er bij een kinderhamburger een broodje hoort en 2 potjes saus. Het is eigenlijk altijd iets.

En ik vind die vol-au-vent wel lekker, maar dat is mss uit nostalgie :unsure:

Ik vond die vol-au-vent ook keigoed van hun, beter dan op veel restaurants. En de dienstverlening viel imo nog mee, het ging vaak nog goed vooruit.

De jobcreatie in België is nagenoeg stilgevallen. Dat het totale aantal banen nog stijgt, is enkel te danken aan nieuwe jobs bij de overheid, in het onderwijs en de gezondheidszorg. In de privésector dreigt voor het eerst sinds de coronacrisis een krimp.

En moest je alle privé jobs die ook rechtstreeks van de overheid afhangen zoals consultants en onderaannemers in rekening nemen het verschil zou nog groter zijn.

het is niet allemaal kommer en kwel. record aantal investeringen in 2024. Vooral Amerikaanse bedrijven. Jobcreatie van +/-5000 daardoor, dat is toch allemaal privé hé. Toch al de helft van de 9000 industrijobs die in 2024 verloren zij gegaan die gecompenseerd zijn..

is dit nu enkel Vlaamse propaganda van Diependaele of zijn dit echte cijfers?
Ik dacht die 3 miljard van Project One zal daar wel tussen zitten, maar ze zeggen 40% is amerikaans, terwijl ik denk dat Ineos Brits is?

En de volgende, casa.
544 jobs dreigen verloren te gaan

En in mindere mate. Het failliete Stella bikes zal in Nederland 12 winkels heropenen. De 36 andere winkels, waaronder alle 8 Belgische winkels, blijven definitief dicht.

En de volgende, casa.
544 jobs dreigen verloren te gaan

En in mindere mate. Het failliete Stella bikes zal in Nederland 12 winkels heropenen. De 36 andere winkels, waaronder alle 8 Belgische winkels, blijven definitief dicht.

Blokker Casa en al die zaken...
Ecommerce is volledig ingeburgerd.
low market koopt in Action
upscale gaat naar maison du monde of nog hoger

Was op zich verrassend dat die het tot 2025 hebben uitgezongen.

Maar in winkels zoals een Dille & Kamille loopt er dan wel nog veel volk rond. In Aalst zat Casa vroeger in een winkelstraat in het centrum, veel passage en dus veel klanten, idem voor Blokker. Beiden zijn dan verhuisd naar desolate locaties aan invalswegen en sindsdien is het in die winkels bergaf beginnen gaan. Het probleem dat je met winkels zoals Casa en Blokker hebt is dat die naast kleine interieurspullen ook grotere stukken verkopen, dingen die je niet zomaar even koopt wanneer je aan het shoppen bent in de stad, zeker niet gezien alle winkelstraten tegenwoordig autovrij zijn. En omgekeerd gaat iemand niet zomaar eens naar de Casa rijden ergens aan een steenweg, louter om wat te gaan snuisteren.

Ik vind het jammer van Casa, want wij kochten daar wel nog regelmatig dingen. Heel ons servies hebben we daar vorig jaar nog gekocht, ik zou nu echt niet meer weten waar je nog naartoe moet voor zo een dingen.

Maar in winkels zoals een Dille & Kamille loopt er dan wel nog veel volk rond. In Aalst zat Casa vroeger in een winkelstraat in het centrum, veel passage en dus veel klanten, idem voor Blokker. Beiden zijn dan verhuisd naar desolate locaties aan invalswegen en sindsdien is het in die winkels bergaf beginnen gaan. Het probleem dat je met winkels zoals Casa en Blokker hebt is dat die naast kleine interieurspullen ook grotere stukken verkopen, dingen die je niet zomaar even koopt wanneer je aan het shoppen bent in de stad, zeker niet gezien alle winkelstraten tegenwoordig autovrij zijn. En omgekeerd gaat iemand niet zomaar eens naar de Casa rijden ergens aan een steenweg, louter om wat te gaan snuisteren.

Ik vind het jammer van Casa, want wij kochten daar wel nog regelmatig dingen. Heel ons servies hebben we daar vorig jaar nog gekocht, ik zou nu echt niet meer weten waar je nog naartoe moet voor zo een dingen.
Al die 'rommel' die je daar vindt komt vanuit Azië. Alibaba verkoopt net hetzelfde voor de helft van de prijs.

Terug
Bovenaan