De Europese economie

Zitten we niet aan praktisch volledige tewerkstelling in Vlaanderen? Dat zal dan ook wel opgezogen worden. Een groot deel van de Audi werknemers had weer werk. Op zich ok toch dat er wat arbeidsmobiliteit is, neen?

Ik denk niet dat de golf die eraan komt snel geabsorbeerd zal worden. De markt is de voorbije 6mnd serieus opgedroogd.

Ontslagen in Belgie zijn duur. De bedrijven stellen ze het allemaal zo lang mogelijk uit. Maar eens de sluisdeuren opengaan omdat het niet anders kan, dan bloodfest.

Iedereen die in een multinational werkt, voelt het al een tijdje. Om het artikel te citeren.

Concrete namen worden niet genoemd, maar het zou vooral gaan om Belgische fabrieken van internationale bedrijven die het al een tijd niet goed deden als gevolg van de hoge energie- en loonkosten.

Wij zijn niet decadent, zolang rule of law en democratie hier heerst.
Dure werknemers zijn niet het enige van belang. Een stabiele businessomgeving is veel belangrijker bijvoorbeeld.

Maar die stabiele omgeving is er niet.

Vroeg of laat gaan we die energiecrisis overwinnen en slaagt de slinger weer naar onze kant.

En waarom zouden we die overwinnen als we met structureel duurdere energie zitten dan Azie (danku Rusland voor de cheap olie), Midden-Oosten (vinger in de grond en het spuit eruit) of Amerika (vinger in de grond en het spuit eruit). We zijn een LNG continent dat by definition een duurdere cost structure heeft want liquification/boot/deliquification kost nu eenmaal veel meer dan het door een pijpleiding laten lopen.

Gekoppeld met CO2 taxen en geen eigen olie productie.

Hoe gaat die slinger de juiste kant uitgaan ?

Ivm schoolsysteem: da's in Vlaanderen hé, de rest van Europa doet beter. En we zijn nog altijd een welvarend stukje wereld waar veel bedrijven hun producten willen afzetten en dus aan onze regels willen voldoen.

Met enkel een afzet markt te zijn, ga je niet ver komen. Afzetmarkt = kopen. Daar heb je geld voor nodig en welvaart. Maar het creert het niet. Een afzetmarkt zijn is geen kunst. Elk bedrijf wil in belgie verkopen als ze er geld kunnen verdienen. De kunst is om een productiemarkt te zijn. Dat brengt welvaart op.

Zitten we niet aan praktisch volledige tewerkstelling in Vlaanderen? Dat zal dan ook wel opgezogen worden. Een groot deel van de Audi werknemers had weer werk. Op zich ok toch dat er wat arbeidsmobiliteit is, neen?

Wij zijn niet decadent, zolang rule of law en democratie hier heerst.
Dure werknemers zijn niet het enige van belang. Een stabiele businessomgeving is veel belangrijker bijvoorbeeld.
Vroeg of laat gaan we die energiecrisis overwinnen en slaagt de slinger weer naar onze kant.

Ivm schoolsysteem: da's in Vlaanderen hé, de rest van Europa doet beter. En we zijn nog altijd een welvarend stukje wereld waar veel bedrijven hun producten willen afzetten en dus aan onze regels willen voldoen.
Schoolsysteem: in heel Europa gaat het achteruit, maar Vlaanderen doet het idd nog slechter. (Nederland en Duitsland scoren ook goed ondermaats.)

Werk, de nakende vergrijzing vangt wel een deel op nu ja.
Technologisch beginnen we steeds meer achterop te hinken. We liggen al haast uit de markt.
Industrieën die ons ooit groot hebben gemaakt, liggen nu op hun gat. We moeten niet meer rekenen op o.a. de staal- en auto-industrie.
Duitsland kent geen groei meer en trekt de rest mee.

Of Europa herpakt zich wonderbaarlijk, of we zakken nog dieper weg.
Als de innovatie er niet komt, worden we verder opgegeten.

Als Europa de economische concurrentiestrijd met de VS en China wil overleven, moet het maar liefst twee keer zoveel investeren als tijdens de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Dat zei Mario Draghi
Het voortbestaan van de Europese Unie staat op het spel, er is sprake van een "existentiële uitdaging"

De oude industrie zakt weg in Duitsland, de nieuwe blijft weg

Dus hervormen hervormen, en er massa's geld weer tegenaan gooien.
Maar gaat het lukken op termijn? Gaan we effectief China kunnen verslaan die onze exportmarkt steelt?

Er wordt nog niet eens gesproken over investeringen in defensie en zo. Komt er ook nog bij in wezen.
Zijn wederom ettelijke miljarden die alle landen mogen gaan ophoesten.
--

Laatst bewerkt:

Maar langs de andere kant lezen we daar soms es iets positiefs over.

“Het zorgt voor zuurstof op de arbeidsmarkt”: expert hekelt ‘hysterie’ rond grootste ontslaggolf in jaren en ziet vooral kansen

“Het zorgt voor zuurstof op de arbeidsmarkt”: expert hekelt ‘hysterie’ rond grootste ontslaggolf in jaren en ziet vooral kansen

Ik kan een deel van zijn redenering volgen: we zijn als België en Europa al door meerdere van die crisissituaties met grote ontslaggolven gegaan, dus wie zal zeggen of het deze keer erger zal zijn dan de vorige keer?
Al zie je de afgelopen 30 jaar wel een zeer sterk dalende trend van het aantal jobs in de Belgische industrie, veel erger dan het Europese gemiddelde of onze buurlanden (NL, FR, DE). Sowieso geen goed teken dat we het slechter doen dan al die andere landen.
Als die jobs verschuiven naar de dienstensector, zou dat nog geen zo'n probleem zijn - maar in het geval van België zijn ze eerder verschoven naar ambtenarenjobs die ons geld kosten ipv in de economie waarde te creëren (puur financieel gezien, niet als kritiek op ambtenaren!) waardoor je gewoon een pak zuurstof & inkomsten in je economie verliest - tenzij Denys gelijk heeft dat die trend nog kan keren de komende jaren. Maar ik zie het niet direct gebeuren na een bijna ononderbroken daling over 30 jaar:
https://www.agoria.be/nl/diensten/e...triele-werkgelegenheid-naar-laagste-peil-ooit

Ik krijg ook wel een sterk "WC eend" gevoel bij zo'n artikels: iemand die zijn geld verdient met boeken en columns over het thema werkgelegenheid, en werkt bij een interim bureau, die ziet natuurlijk meer opportuniteiten dan 1 van die duizenden mensen die hun job kunnen verliezen :)
En HLN weet goed genoeg dat ze om aandacht te krijgen, eerst een rampscenario moeten publiceren, gevolgd door een artikel met een expert die een diametraal tegenovergestelde visie heeft...

Persoonlijk denk ik dat we zowel in België als in Europa nood hebben aan wat visie en een serieuze interventie in plaats van enorme bureaucratie vanuit een ivoren toren.

Eén van onze hoekstenen in zwaar water, zagen we al een aantal maanden aankomen natuurlijk, nu nog hopen voor velen dat de prijzen dalen - om er toch iets van voordeel uit te halen:

Eén van onze hoekstenen in zwaar water, zagen we al een aantal maanden aankomen natuurlijk, nu nog hopen voor velen dat de prijzen dalen - om er toch iets van voordeel uit te halen
Een dalende prijs zie ik enkel gebeuren als er een immens overaanbod is en bedrijven gedwongen worden te verkopen. Zoals tijdens de kredietcrisis van 2008. Toen kon je voor €80.000 een appartementje kopen in Spanje. Dit overaanbod is er momenteel niet, de sector ziet dit al even aankomen en neemt dus zelf gas terug. Uiteraard kunnen er vastgoedconcerns over de kop gaan maar daar lijken we niet echt kortbij te staan.
Ook niet vergeten dat de Belgische vastgoedmarkt een vrij gezonde markt is en de prijsstijgingen de laatste jaar vrij gestaag waren. We kennen niet de excessen zoals pakweg in Nederland.

Een tijdje geleden was er iemand uit de vastgoedsector bij Kanaal Z. Nieuwe panden blijven leeg staan, huurders hebben het geld niet om zelf te kopen, de private verhuurder verkiest alternatieven boven verhuren (de beurs doet het de laatste jaren goed én mogelijks afgeschrikt door de belasting op huurinkomsten). Huurders blijven langer in hetzelfde pand waardoor de weinige panden die wel vrijkomen meer gegeerd zijn en dus duurder verhuurd worden.

Rond minuut 20 voor de geïnteresseerden.

Eén van onze hoekstenen in zwaar water, zagen we al een aantal maanden aankomen natuurlijk, nu nog hopen voor velen dat de prijzen dalen - om er toch iets van voordeel uit te halen:

Zonder 375.000 nieuwe woningen dreigen we op een wooncrisis af te stevenen”​

Prijzen van vastgoed zullen eerder stijgen wegens tekort dan dalen....

Zonder 375.000 nieuwe woningen dreigen we op een wooncrisis af te stevenen”​

Prijzen van vastgoed zullen eerder stijgen wegens tekort dan dalen....
Mogelijk, maar anderzijds

Nieuwbouw onbetaalbaar voor velen, investeren om te verhuren zonder kader zie ik niet gebeuren , energie-aanpassingen zien velen niet zitten en onduidelijkheid , daling in nieuwbouw en bouw zal leiden tot ontslagen en erger want grote sector in ons land, er is zogezegd een tekort aan woningen maar in mijn ruime regio gaat het aanbod naar omhoog en zie ik regelmatig prijscorrecties, economie draait niet, veel ontslagen in het verschiet, …

Besluit: het geld is er niet - dus zal de prijs dalen, behoudens dalende rente.

Vorige week in USA om daar extra dingen in de steigers te zetten; nu in Mexico voor idem. Volgende week terug in België om extra cuts in de budgetten te doen.

Niets nieuws onder de zon; het komt er al even aan. Europa staat wellicht voor meerdere jaren aan economische malaise.

Vorige week in USA om daar extra dingen in de steigers te zetten; nu in Mexico voor idem. Volgende week terug in België om extra cuts in de budgetten te doen.

Niets nieuws onder de zon; het komt er al even aan. Europa staat wellicht voor meerdere jaren aan economische malaise.
Je collega van 20j geleden deed net hetzelfde maar in China en Vietnam hoor. Niets nieuws onder de zon.

Je collega van 20j geleden deed net hetzelfde maar in China en Vietnam hoor. Niets nieuws onder de zon.
Dat denk ik toch niet. Bij ons van hetzelfde laken een broek: afbouw in Europa en proberen te groeien in Amerika (met als voornaamste reden dat de energieprijzen daar veel lager zijn). Ik heb dat in 25 jaar niet eerder gezien.

Ik word letterlijk iedere ochtend geconfronteerd met de regulitis van Europa als ik mij erger aan de dop van de melkfles die ik er met moeite nog terug opgedraaid krijg door die irritante bevestiging.

Voorts denk ik wel dat we nog één, hooguit twee generaties kunnen leven op het krediet dat we opgebouwd hebben na de tweede wereldoorlog.

Terwijl veehouders hier zelfs kleinschalige landbouwbedrijven moeten sluiten door de stikstofnormen, worden we weldra overspoeld met tonnen goedkoop rundvlees uit Zuid-Amerika waar ze van het woord stikstof nog niet gehoord hebben. Vlees van runderen die gekweekt worden waar er nog geen 10% van de normen die we hier kennen van toepassing zijn, en dat diepgevroren over de oceaan naar hier wordt getransporteerd, is natuurlijk pakken meter dan een Belgisch witblauw.

Ik word letterlijk iedere ochtend geconfronteerd met de regulitis van Europa als ik mij erger aan de dop van de melkfles die ik er met moeite nog terug opgedraaid krijg door die irritante bevestiging.

Voorts denk ik wel dat we nog één, hooguit twee generaties kunnen leven op het krediet dat we opgebouwd hebben na de tweede wereldoorlog.

Terwijl veehouders hier zelfs kleinschalige landbouwbedrijven moeten sluiten door de stikstofnormen, worden we weldra overspoeld met tonnen goedkoop rundvlees uit Zuid-Amerika waar ze van het woord stikstof nog niet gehoord hebben. Vlees van runderen die gekweekt worden waar er nog geen 10% van de normen die we hier kennen van toepassing zijn, en dat diepgevroren over de oceaan naar hier wordt getransporteerd, is natuurlijk pakken meter dan een Belgisch witblauw.
Je vergeet dan nog dat Vlaanderen zijn CO2-reductiedoelstellingen niet haalt oa omdat de landbouw status-quo blijft
Maar als we dat hier allemaal stoppen is er idd geen issue meer

EU-logica :wallbash:

We kunnen natuurlijk als burgers onze plicht doen en alleen producten van hier kopen he

Ik weet niet welk merk melk jij koopt maar geen last van. Het Regulitis waar jij van spreekt beschermt ons als West-Europese bevolking ook gewoon tegen veel schandalige uitwassen waar grote bedrijven in andere werelddelen wel gewoon mee wegkomen. Je moet eens de verpakking van 'identieke' voedingsproducten vergelijken tussen EU & US en eens gaan opzoeken wat al die extra fun ingredienten zijn. U goesting is sebiet over. In die context vind ik het voor alle duidelijkheid wel een zéér kwalijk gegeven dat we hier onze voedselproductie proberen af te bouwen en dan in de plaats gaan invoeren van minder of niet gereguleerde werelddelen.

Ik weet niet goed of je het probleem met stikstof niet helemaal snapt of gewoon niet wil snappen. :unsure: Stikstof an sich is geen probleem. Hoge concentraties op bepaalde locaties zijn dat echter wel. Teveel aan stikstof zorgt ervoor dat bepaalde plantsoorten zodanig woekeren dat ze al de rest gewoon verdringen -> minder biodiversiteit kwa vegetatie/flora -> minder biodiversiteit kwa fauna. Vooral in de buurt van natuurgebied dat we zouden moeten beschermen moet je dat wel degelijk sterk proberen bewaken. Ik denk dat we in die context ook eens moeten afstappen van die algemene term "boeren" want het gaat helemaal niet over die hele populatie, het gaat vooral over het aandeel veehouders. Het deel boeren dat aan groenten en fruitteelt doet heeft er eigenlijk alle belang bij dat de lokale stikstof uitstoot zoveel mogelijk binnen de perken blijft. Als de biodiversiteit in kwa vegetatie af neemt zijn insecten de eerste slachtoffers en net die zijn zeer welkom voor bestuiving van veel gewassen. Het feit dat men rundsvlees gaat importeren heeft ook geen rechtstreekse relatie met de megalomane proporties die de productie van varkensvlees stilaan heeft aangenomen hier in Vlaanderen.

Dat is wel een unpopular opnion... maar in realiteit volgens mij inderdaad écht eens niet slecht.

Er zijn verschillende mensen op dit forum, incl. een aantal van diegenen die op deze pagina focussen op de negatieve zaken, die al meermaals hun ergernis hebben geuit over de mentaliteit van hun collega's tegenwoordig. Vaak terug te leiden tot een mentaliteit genre "Wat ga je mij doen? Ontslaan? Dan werk ik morgen ergens anders, en heb jij geen volk."

Ze zijn bij ons overigens ook stilaan begonnen met de opkuis, vooral dan bij al die nutteloze ondersteunende diensten... collectief kunnen ze eigenlijk (nog) niet wegens overeenkomst met sociale partners bij de overname. Maar dat houdt het management niet tegen van dienst per dienst te kijken: "hier ééntje teveel, hier 4 teveel, ginder twee...". We weten alleszins van verschillende mensen, vooral in de ondersteunende diensten (HR, procurement, fleet...) die op gedwongen interne mobiliteit gezet worden met de boodschap "gelieve intern een andere functie te vinden, anders mag u over x aantal weken u boeltje pakken". De operationelen blijven vooralsnog buiten schot, sterker nog, wij slagen er éindelijk terug in van nieuwe mensen aan te werven.

Nah, dat deden ze niet, laat staan dat ze dat dan deden in NAM.

Maar goed, als mensen die het zien gebeuren, of mensen die het actief doen en realiseren vandaag het al niet weten, zeg dan maar: wat is wel de realiteit? Jouw "het is allemaal zo erg niet"-post van eerder?

Welke industrie hoop je in BE te laten boomen en waarom zou die dat daar doen?

Chinese onderzoekers hebben een baanbrekende technologie ontwikkeld voor het maken van ijzer, de zogenaamde flash-ijzermethode, die de wereldwijde staalindustrie zal transformeren. Deze innovatieve methode verbetert de efficiëntie aanzienlijk en minimaliseert de impact op het milieu door een opmerkelijke 3.600-voudige verhoging van de productiesnelheid in vergelijking met traditionele technieken.

Concurreert daar eens tegen.
Betekent zo snel mogelijk mee aanpassen of ten onder gaan.

Duits staal krijgt rake klappen.

Chinese onderzoekers hebben een baanbrekende technologie ontwikkeld voor het maken van ijzer, de zogenaamde flash-ijzermethode, die de wereldwijde staalindustrie zal transformeren. Deze innovatieve methode verbetert de efficiëntie aanzienlijk en minimaliseert de impact op het milieu door een opmerkelijke 3.600-voudige verhoging van de productiesnelheid in vergelijking met traditionele technieken.

En hier willen ze dan de hoogovens bij Arcelor-Mittal 'vergroenen' door ze te laten werken op elektriciteit, iets waar bij wijze van spreken de capaciteit van een halve reactor in Doel naartoe gaat. Want we hebben er toch genoeg draaien en energie is hier toch al spotgoedkoop...

Dat staal daarmee gemaakt zal toch enige jaren zijn kracht moeten kunnen bewijzen alvorens ze het duitse staal zullen vervangen zeker?

Allemaal goed en wel dat het zo snel gaat, maar als uw wolkenkrabbers instorten na 3 jaar zijt ge er veel mee met supersnel gecreerd staal.

Dat staal daarmee gemaakt zal toch enige jaren zijn kracht moeten kunnen bewijzen alvorens ze het duitse staal zullen vervangen zeker?

Allemaal goed en wel dat het zo snel gaat, maar als uw wolkenkrabbers instorten na 3 jaar zijt ge er veel mee met supersnel gecreerd staal.
Het zal allemaal niet op 1 2 3 gebeuren.

Maar het brein erachter is niet aan zijn proefstuk toe:

The breakthrough, developed under the leadership of Professor Zhang, comes after decades of research and refinement.
It’s not the first time Professor Zhang has made waves in China. He revolutionised copper production with a similar flash smelting technique he applied to the metal in the 1970s.
As a result China’s consumption of copper today accounts for nearly 60 per cent of global production and Professor Zhang is hailed as a gamechanging innovator.

Terug
Bovenaan