De Europese economie

Ik denk dat het al lang 10 na 12 is, maar dat de leiders met hun kop in hun gat zitten te roeptoeteren dat we onze plastic doppen aan de flessen moeten vasthangen...

Ik zie geen pad voorwaarts. Elke mogelijke oplossing wordt standaard afgeblokt. Zeker in Belgie.

Energie MOET duurder worden. Werktijd MOET korter. Flexibiliteit MOET minder (mogen we nu al deftig nachtwerk doen in belgie/europa ?). De vraag is wat we proberen te bereiken met het huidige beleid...
Het is wel gemakkelijk om te zeggen dat de werktijd niet korter moet en meer flexibiliteit en nachtwerk. Maar ga jij het doen? Ga jij nachtwerk doen en als het kan 10u aan een stuk ipv 8u?

Het is 5 na 12 voorbij....

Ik investeer de komende jaren meer dan een kwart miljard wereldwijd; daarvan gaat geen 10% meer naar Europa. Hoogstens nog wat investering daar waar sweating the assets geen optie meer is, of waar er een business case van <5yrs n bij voorkeur <3yrs op staat. En dat in een booming sector die ook perfect vanuit BE/EU zou kunnen werken en waar ze zelfs een voortrekkersrol zouden kunnen spelen...

Om het even met een platitude te zeggen die ook vandaag in de krant stond: enkel binnen Europa kijkt men nog op naar Europa; de rest van de wereld gaat door.
In dat opiniestuk stond wel ook het volgende: Misschien moeten we onze welvaartsstaten verdedigen voor wat ze zijn: ons idee van een goede samenleving. Een samenleving waar we tenminste een inspanning doen voor wie minder goed op eigen kracht mee kan. Een samenleving ook waar waarden als democratie en inspraak als een hoog goed worden beschouwd, zelfs als ze omslachtige, trage procedures en ’overregulering’ brengen.

Het is wel gemakkelijk om te zeggen dat de werktijd niet korter moet en meer flexibiliteit en nachtwerk. Maar ga jij het doen? Ga jij nachtwerk doen en als het kan 10u aan een stuk ipv 8u?

Ik heb mijn fair share van nachtwerk en late meetings en trainingen voor australie gedaan hoor. En geen geneut en geen recup.

De discussies die we in belgie voeren zijn "32h met behoud van loon" en andere nonsens.

Allemaal goed en wel, maar dan mag je je welvaartniveau naar beneden doen. De chinezen of roemenen of Singaporezen liggen niet wakker van de work life balance van de kleine Belgen.

In dat opiniestuk stond wel ook het volgende: Misschien moeten we onze welvaartsstaten verdedigen voor wat ze zijn: ons idee van een goede samenleving. Een samenleving waar we tenminste een inspanning doen voor wie minder goed op eigen kracht mee kan. Een samenleving ook waar waarden als democratie en inspraak als een hoog goed worden beschouwd, zelfs als ze omslachtige, trage procedures en ’overregulering’ brengen.

Als ik even het Utopia en het kumbaya gehalte van deze post negeer:

Samenlevingen die dat voorstaan, hebben in essentie 2 keuzes:
- zelfbedruipend zijn vanuit hun interne markt en/of door een USP vanuit/op basis van hun idee te bieden aan de buitenwereld
- de tering naar de nering zetten en beseffen dat Europa heus niet de enige “goede samenleving” is, die als enige lichtend voorbeeld kan gelden

In optie 1 zijn we niet goed bezig in Europa, dus optie 2 zal het worden van zodra de poef op is…

TLDR: hoogdravende waarden zonder onderbouw, zijn niet goed voor mijn top noch mijn bottom line.

Ik heb mijn fair share van nachtwerk en late meetings en trainingen voor australie gedaan hoor. En geen geneut en geen recup.
Allez kom, Is wel niet te vergelijken met een fabrieksarbeider die 30 jaar in ploegen werkt....
De discussies die we in belgie voeren zijn "32h met behoud van loon" en andere nonsens.
Als het kan waarom niet?
Allemaal goed en wel, maar dan mag je je welvaartniveau naar beneden doen. De chinezen of roemenen of Singaporezen liggen niet wakker van de work life balance van de kleine Belgen.
Is dat zo? Economie in dienst van de mens/werknemer of de mens/werknemer in dienst van de economie?
Vroeger werkte men 60 uren per week en nu veel minder, desondanks meer welvaart.
De Chinezen buiten mensen uit, als je daarmee moet gaan concurreren....

Ik zie het minder pessimistisch in, zolang bedrijven er geen probleem van maken om diverse consultants in te huren aan 1000-2000 €/dag, zaakvoerders 6 cijfers per maand verdienen, er twee miljard vacatures openstaan, de wegen vol wagens 100k en meer rijden, iet of wat huis 500k kost en vlot verkoopt, je 200dagen moet wachten op een stielman, je 3 dagen vooraf moet reserveren op resto, … er zit nog veel rek op denk ik dan, er word geld zoals slijk verdiend, veel meer dan je ooit kan uitgeven

Er zijn toch gewoon veel mensen die haast niet werken en miljoenen verdienen, bijkomend werkt het gros ook gewoon rechtstreeks en onrechtstreeks voor de overheid, die hebben geld genoeg.

Zolang er genoeg voetvolk is om voor een habbekrats te werken is er niets aan de hand toch, de ivoren toren is oppermachtig.

Als ik even het Utopia en het kumbaya gehalte van deze post negeer:

Samenlevingen die dat voorstaan, hebben in essentie 2 keuzes:
- zelfbedruipend zijn vanuit hun interne markt en/of door een USP vanuit/op basis van hun idee te bieden aan de buitenwereld
- de tering naar de nering zetten en beseffen dat Europa heus niet de enige “goede samenleving” is, die als enige lichtend voorbeeld kan gelden

In optie 1 zijn we niet goed bezig in Europa, dus optie 2 zal het worden van zodra de poef op is…

TLDR: hoogdravende waarden zonder onderbouw, zijn niet goed voor mijn top noch mijn bottom line.
20 jaar geleden zeiden ze dat ook: de loonkost is te hoog, de industrie vertrekt, onze welvaart gaat zakken.
Onze welvaart is er desondanks op vooruit gegaan.
Hoogdragende waarden: tja, waar is de bodem? Mensen uitbuiten? Oeigoeren in China als slaven gebruiken kan toch niet de bedoeling zijn.
In de VS: rijkste 100 bezitten meer dan X% van de bevolking: dat kan toch niet de bedoeling zijn.

PS: de VS hebben MEER schulden dan Europa.

In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de staatsschuld van de eurozone als geheel 88,7% van het bruto binnenlands product (bbp), terwijl het begrotingstekort uitkwam op 3,2% van het bbp.

Dat berichtte Eurostat, het Europese bureau voor de statistiek. In de VS ligt de staatsschuld boven de 100% van het bbp en het begrotingstekort is goed voor maar liefst 7% van de Amerikaanse economie.

Ik zie het minder pessimistisch in, zolang bedrijven er geen probleem van maken om diverse consultants in te huren aan 1000-2000 €/dag, zaakvoerders 6 cijfers per maand verdienen, er twee miljard vacatures openstaan, de wegen vol wagens 100k en meer rijden, iet of wat huis 500k kost en vlot verkoopt, je 200dagen moet wachten op een stielman, je 3 dagen vooraf moet reserveren op resto, … er zit nog veel rek op denk ik dan, er word geld zoals slijk verdiend, veel meer dan je ooit kan uitgeven

Er zijn toch gewoon veel mensen die haast niet werken en miljoenen verdienen, bijkomend werkt het gros ook gewoon rechtstreeks en onrechtstreeks voor de overheid, die hebben geld genoeg.

Zolang er genoeg voetvolk is om voor een habbekrats te werken is er niets aan de hand toch, de ivoren toren is oppermachtig.
Er is enorm veel geld en welvaart. Het draait allemaal om herverdeling.
1 beursgenoteerd bedrijf in de VS dat op een uur tijd meer geld dan het BBP van een land als Belgie ziet toenemen van aandeelhouders omwille van een of ander positief bedrijfsresultaat....en dan zijn er mensen die zeggen dat we harder gaan moeten werken.

20 jaar geleden zeiden ze dat ook: de loonkost is te hoog, de industrie vertrekt, onze welvaart gaat zakken.
Onze welvaart is er desondanks op vooruit gegaan.
Hoogdragende waarden: tja, waar is de bodem? Mensen uitbuiten? Oeigoeren in China als slaven gebruiken kan toch niet de bedoeling zijn.
In de VS: rijkste 100 bezitten meer dan X% van de bevolking: dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Mij even goed hoor; zoek je gerust wat investeerders en investeer wat je wil in het hoogdravende Europa dat als het lichtende pad fungeert. As said, wij doen dat expliciet niet (en daar zijn we lang niet alleen in) maar wij weten dan ook dat die waarden niet bepaald als referentie genomen moeten worden (en - stel je voor - we zijn actief in China zonder Oeigoeren, the horror!) :)

PS: de VS hebben MEER schulden dan Europa.

In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de staatsschuld van de eurozone als geheel 88,7% van het bruto binnenlands product (bbp), terwijl het begrotingstekort uitkwam op 3,2% van het bbp.

Dat berichtte Eurostat, het Europese bureau voor de statistiek. In de VS ligt de staatsschuld boven de 100% van het bbp en het begrotingstekort is goed voor maar liefst 7% van de Amerikaanse economie.

Geen flauw idee wat dit er mee te maken heeft, mabon. Wellicht omdat ik stel dat optie 2 wel rond de hoek komt van zodra de poef op is?

Dan is het wellicht geen slechte zaak om te beseffen dat jij het hier hebt over verleden, waar mijn statement over de toekomst gaat…

Mij even goed hoor; zoek je gerust wat investeerders en investeer wat je wil in het hoogdravende Europa dat als het lichtende pad fungeert. As said, wij doen dat expliciet niet (en daar zijn we lang niet alleen in) maar wij weten dan ook dat die waarden niet bepaald als referentie genomen moeten worden (en - stel je voor - we zijn actief in China zonder Oeigoeren, the horror!) :)
Dit wil zeggen actief in een land waar mensen worden gebruikt als slaven in dienst van de economie.
Geen flauw idee wat dit er mee te maken heeft, mabon. Wellicht omdat ik stel dat optie 2 wel rond de hoek komt van zodra de poef op is?

Dan is het wellicht geen slechte zaak om te beseffen dat jij het hier hebt over verleden, waar mijn statement over de toekomst gaat…
Je stelt dat Europa niet goed bezig is en de VS wel maar zij hebben dus een hogere staatsschuld. Is de VS dan het lichtend voorbeeld? Een hogere staatsschuld is dus beter? Een land met enorm veel rijkdom bij een zeer klein deel vd bevolking en enorm veel ongelijkheid, is dat dan beter? Of indien de VS niet het lichtend voorbeeld is, zijn het dan de Chinezen? Of is Europa misschien toch niet zo slecht?

Je stelt dat Europa niet goed bezig is en de VS wel maar zij hebben dus een hogere staatsschuld. Is de VS dan het lichtend voorbeeld? Een hogere staatsschuld is dus beter? Een land met enorm veel rijkdom bij een zeer klein deel vd bevolking en enorm veel ongelijkheid, is dat dan beter? Of indien de VS niet het lichtend voorbeeld is, zijn het dan de Chinezen? Of is Europa misschien toch niet zo slecht?
Ik denk dat de VS gewoon als beter gezien worden omdat o.a.
- ze een aantal echte top (top = dominant, onmisbaar) bedrijven hebben die de rest van de wereld niet hebben
- een aantal extreem rijken die tot de verbeelding spreken + american dream
- de wereldeconomie nog steeds domineren
- superieur leger, zonder concurrentie die ook nog maar in de buurt komt
- …

Elektrische stroom wordt vanaf volgend jaar een pak duurder, reden: de investeringen in de hernieuwbare energie die zichzelf momenteel allesbehalve terugbetalen (energie-eiland kuch kuch). In datzelfde artikel staat dan ook wel dat de prijs van de gas stabiel (lees: goedkoop) blijft.

De federale regering belooft de staalgroep ArcelorMittal toegang tot goedkope elektriciteit uit haar kerncentrales. In de internationale subsidierace moet die steun de doorslag geven om een miljardeninvestering voor de vergroening van de fabriek in Gent binnen te halen.

Hoeveel steun krijgt ArcelorMittal Gent?
Goedkope elektriciteit is het sluitstuk van een pakket maatregelen waarmee de federale en Vlaamse overheid ArcelorMittal willen overtuigen te investeren in de vergroening van zijn Gentse fabriek. Onlangs keurde de Kamer ook een korting goed tot 80 procent op de Elia-hoogspanningsnettarieven die industriële grootverbruikers betalen. Voor de hele industrie maakt de regering daar jaarlijks tot 160 miljoen euro voor vrij in de begroting.
Daarnaast trok ook de Vlaamse regering de portemonnee open. Ze bevestigde deze week de leningen aan ArcelorMittal via de joint venture Finocas op te trekken van 350 miljoen naar 600 miljoen euro. Daarbovenop verhoogde ze de rechtstreekse subsidie tot 120 miljoen euro.
Dus we gaan ArcelorMittal hier houden door ze gegarandeerde goedkope stroom te beloven terwijl onder andere megalomane investeringen in groene energie er voor zorgen dat de burger een duurdere stroomfactuur krijgt. Daarnaast gaan ze er ook nog enkele honderden miljoenen Euro's aan subsidies in het bedrijf pompen.

Dit zijn dus toch allesbehalve structurele maatregelen?

Laatst bewerkt:
Gelukkig hebben we gesplitste afvalophaling en push push push om nog paar procenten meer te sorteren.

De politiek zal wsch novo nordisk roepen als bewijs van innovatie. Terwijl dat een one off gelukje is. En niet eurozone overigens.

Je ziet nu al de tax haaien er rond circelen om hun graantje mee te pikken. Matter of time voor een us bedrijf ze van de troon stoot. Eli Lilly vb.

Waarom zitten veel bedrijven hier eigenlijk bij Amazon, Google of Azure voor hun cloud services? We hebben in Europa toch ook providers. En indien die niet voldoen, op wat wordt er gewacht?

Het vet is van de soep.
Het vet komt ook niet meer terug.

Ooit hadden de Duitste staal- en autoindustrie maar weinig concurrentie.
Nu krijgen deze regelrechte klappen.

In de wereld is een switch bezig.
Ooit lachten we nog met die Chinezen.
'Made in China' wordt stilaan een kwaliteitslabel.

De periode waarin Amerika, Europa en Japan de wetenschappelijke wereldorde ontegensprekelijk domineerden, loopt op zijn einde. Over die verschuiving bevinden veel Europeanen zich nog altijd in een ontkenningsfase. Het antwoord op de vraag of China in staat is om te innoveren is nochtans volmondig ‘ja’....
China staat sinds 2023 aan de top van de Nature Index, een van de bekendste maatstaven voor kwaliteitsvolle, wetenschappelijke onderzoeksoutput.

Straks komen alle auto's uit China, hetzij geproduceerd door een Chinees merk, hetzij van een Amerikaans of Europees merk dat in China

De Duitse staalindustrie staat op het randje van de afgrond.

We kunnen de concurrentie niet meer aan.

Laatst bewerkt:
Waarom zitten veel bedrijven hier eigenlijk bij Amazon, Google of Azure voor hun cloud services? We hebben in Europa toch ook providers. En indien die niet voldoen, op wat wordt er gewacht?
De vraag is eerder, als je daarvoor een concurrent zou willen oprichten, waarom zou je dat in de EU doen en niet in de US?

Ik denk dat de VS gewoon als beter gezien worden omdat o.a.
- ze een aantal echte top (top = dominant, onmisbaar) bedrijven hebben die de rest van de wereld niet hebben
- een aantal extreem rijken die tot de verbeelding spreken + american dream
- de wereldeconomie nog steeds domineren
- superieur leger, zonder concurrentie die ook nog maar in de buurt komt
- …
Ze hebben niet gewoon een aantal top bedrijven, had onlangs iets gelezen dat ze van de 100 grote innovatieve bedrijven, die typisch de welvaart voor de volgende decennia creëeren, er een 80 tal in de VS liggen, de rest in Azië en nog een paar in de EU terwijl in de jaren 80 er nog 30 van die 100 in de EU lagen (ik vind het artikel niet terug dus getallen zullen enkel bij benadering juist zijn). De dominantie van de de Amerikaanse economie op vlak van innovatie is heel groot (niet alleen tegenover de EU trouwens, maar de EU is wel de grote verliezer op dat vlak). Europa heeft nog heel wat grote en rendabele bedrijven, maar we teren wel veel op onze successen van een paar decennia geleden en we hebben weinig successen klaarstaan die ons de volgende decennia diezelfde welvaartstijging gaan geven.

Laatst bewerkt:
Ik ben vooral die perpetual growth kotsbeu.

Elk jaar meer, beter, hoger, whatever. Ten koste van alles.

Dat is toch ook duidelijk niet houdbaar? Ik vind dat zo belachelijk om mensen in mijn omgeving daar naarstig aan mee te zien doen..

Of zo gelijk hierboven cege.. ja laten we allemaal fijn 10 uren nachtwerk gaan doen en onbetaald verlof en weet ik veel. Ja voor wat? Voor de aandeelhouders?

Dat er per sector wat groei en innovatie moet zijn kan ik wel begrijpen. Maar in de sector waar ik zit (medical devices en Healthcare) voelt het toch vooral aan als de appelsien ieder jaar opnieuw wat meer proberen uit te wringen.

Daarnaast las ik hierboven "US vindt het uit, Azië kopiëert en Europa reguleert" en dat vat het redelijk goed samen. Europa's belangrijkste export-product is een overdaad een nutteloze overregulering geworden. Kosten, belastingen en gebrek aan gemotiveerde workforce is voor ons bijvoorbeeld een extra reden om investeringen hier weg te houden. Een gebrek aan een coherent, efficiënt en effectief regulerend kader dat innovatie boost ipv nodeloos afremt, is reden nummer 1. Alle voorsprong die we in Europa ooit hadden, is als sneeuw voor de zon weggesmolten, om plaats te maken voor regulitis.
Vaker en vaker is het nu "China vindt het uit, US volgt en Europa reguleert." OF toch zeker in hardware. US innoveert in software, China in hardware.
Denk aan de EV nu. Of aan consumer drones zoals DJI. Of in groene energie zoals zonnepanelen en blijkbaar binnenkort windmolens.

Zolang wij nog altijd handtassen kunnen maken aan 10€, daar dan "Made in France" of "Made in Italy" op plakken en we er nog 1000€ voor vragen, of mensen kunnen overhalen om een vakantie te boeken in Santorini voor 1.000€ per nacht, kunnen we dat nog een beetje verhullen dat we in feite 1) een leuke vakantiebestemming zijn geworden. En 2) we zijn nog steeds een goede afzetmarkt voor hoogwaardige producten. Dat is onze kracht. Anders zou niemand nog in die regulering willen meegaan.

Op zich zou ik nergens anders ter wereld willen wonen. Nergens anders ter wereld kan je zo'n lekker leven leiden als hier.

Hier nog een recent mooi overzicht met wat er in Europa aan de hand is.

Ik ben vooral die perpetual growth kotsbeu.

Elk jaar meer, beter, hoger, whatever. Ten koste van alles.

Dat is toch ook duidelijk niet houdbaar? Ik vind dat zo belachelijk om mensen in mijn omgeving daar naarstig aan mee te zien doen..

Of zo gelijk hierboven cege.. ja laten we allemaal fijn 10 uren nachtwerk gaan doen en onbetaald verlof en weet ik veel. Ja voor wat? Voor de aandeelhouders?

Dat er per sector wat groei en innovatie moet zijn kan ik wel begrijpen. Maar in de sector waar ik zit (medical devices en Healthcare) voelt het toch vooral aan als de appelsien ieder jaar opnieuw wat meer proberen uit te wringen.
Het is niet ten koste van alles, het is net omgekeerd. Als we onze problemen willen oplossen is economische groei waarschijnlijk een noodzakelijke voorwaarde. Er is een reden waarom onze water en luchtkwaliteit nu beter is dan 50 jaar geleden: We hebben nu welvaart die het ons mogelijk maakt wat economie in te ruilen voor meer ecologie. Kijk bvb naar hoe het met de klimaatproblematiek gaat, het wordt wat duur en plots laten we doelstellingen waar zoveel over gepraat is vallen, in een rijkere maatschappij was dat misschien niet het geval geweest.

In een situatie waar de Europese economie systematisch achterop hinkt zal onze aandacht voor bvb natuur en armoede nog weinig betekenen want landen als de VS, die daar minder mee inzitten, zullen het desondanks op den duur toch toch beter doen door hun grotere rijkdom. Een beetje zoals arbeiders die het in het westen beter hadden dan in het communisme, een maatschappijvorm die hen nochtans centraal zette in de economie.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan