De energiethread

Engie haalt zijn gas en nucleaire brandstof ook maar van apenlanden he...

Ik snap uberhaupt niet dat je iets als energievoorziening aan een vrije markt wil overlaten.
Dt zijn m.i. op alle niveaus (militair, economisch en sociaal) strategische belangrijke zaken die je toch wel als overheid in de hand wil kunnen houden.
Kazakstan is de grootste maar daarna Australië en Canada. Toch niet echt apenlanden

Nog niet zo groot als die in Japan ;p.

Komaan groen, als Japan dat kan, dan kunnen wij dat ook. Gewoon +20 jaar erbij jongens zodat we aan 70 jaar komen,

Natuurlijk achter een paywal, dus ik kan het artikel niet lezen. Iemand die dat wel kan en even inzicht kan geven of dit weer clickbait is, of wat er effectief achter zit?

Natuurlijk achter een paywal, dus ik kan het artikel niet lezen. Iemand die dat wel kan en even inzicht kan geven of dit weer clickbait is, of wat er effectief achter zit?

Die stelt vast dat zowat alle leveranciers de laatste maanden de vaste kosten en marges in hun contracten aanzienlijk hebben opgetrokken. Het maakt de energiefactuur (nog) een stuk duurder. In die mate dat de dalende groothandelsprijzen niet volledig gereflecteerd worden in het tarief dat jij als klant uiteindelijk betaalt. “De prijsformule wordt zodanig aangepast dat de evoluties op de groothandelsmarkt minder zichtbaar zijn in de prijs die de eindconsument betaalt”, aldus de CREG.

----

Het verschil tussen een contract met de ‘oude’ marges en een contract met ‘nieuwe’ marges loopt voor een gemiddeld gezin op tot 200 à 300 euro extra op jaarbasis, stroom en gas samen.

En dan nog de vermelding dat sommige Luminus-contracten de grootste uitblinkers in negatieve zin zijn.
Ook dat de kosten voor de leveranciers ook effectief gestegen zijn ook.

Ik hoop dat ze ervoor zorgen dat men bij de huidige parkeergarages die men zet heeft rekening gehouden met die hogere last.

We zijn volgende week aangekomen in 2023. We moeten allemaal duurzamer gaan leven, vooral door van fossiele brandstoffen af te geraken. HEt ETS-systeem dat onlangs eindelijk eens in de media kwam, zal daar allicht bij helpen.

Maar het is in 2023 nog steeds mogelijk om als allerzwakste een premie te krijgen voor een gascondensatieketel en jezelf voor +/- 15jaar vast te zetten aan gas, waar we van af willen geraken, en te betalen aan ETS. Flashforward 2027: Vlaamse overheid die niet enkel premies uitdeelt voor die ketels, maar ook de kosten voor die ETS op zich zal nemen voor deze groep? Zou dit beter kunnen???

Wat een makke analyse van Wim Winckelmans. Alsof het enige wat tussen Tinne VDS en een goed beleid staat externe factoren zijn.
Niets over het schoorvoetend toegeven aan het begin van de regeerperiode dat een kernuitstap onze uitstoot initieel zou verhogen, en geld zou kosten. Niets over de ‘pragmatische Tinne’ die in dat ene interview nog liever haar eerstgeborene zou hebben opgeofferd aan de goden dan gezegd te hebben dat de kerncentrales misschien toch zouden openblijven.

We zijn volgende week aangekomen in 2023. We moeten allemaal duurzamer gaan leven, vooral door van fossiele brandstoffen af te geraken. HEt ETS-systeem dat onlangs eindelijk eens in de media kwam, zal daar allicht bij helpen.

Maar het is in 2023 nog steeds mogelijk om als allerzwakste een premie te krijgen voor een gascondensatieketel en jezelf voor +/- 15jaar vast te zetten aan gas, waar we van af willen geraken, en te betalen aan ETS. Flashforward 2027: Vlaamse overheid die niet enkel premies uitdeelt voor die ketels, maar ook de kosten voor die ETS op zich zal nemen voor deze groep? Zou dit beter kunnen???

Wat stel je dan voor?
Een energiezuinige gasketel zetten is nog altijd een heel pak duurzamer dan het houden bij een oude niet zuinige of een stookolieketel.

Is een warmtepomp beter? Op sommige vlakken wel.
Maar een warmtepomp zonder zonnepanelen of een batterij is ineens al een heel pak minder interessant. En qua investering kijken we naar een bedrag dat waanzinnig veel duurder is dan een gascondensatieketel. Mensen moeten dat geld ook hebben.
Daarbij de kubieke meters gas die een gascentrale verbruikt (want maak u geen illusies als de vraag naar elektriciteit op koude dagen stijgt dan zullen het vooral gascentrales zijn die zullen moeten bijspringen in de huidige energiemix) op een uur tijd kan je heel wat gezinnen een hele poos van een warm huis voorzien.

Kan het dus beter? Jazeker!
Is dat voor iedereen weggelegd? Vast en zeker niet.

Is een warmtepomp beter? Op sommige vlakken wel.
Maar een warmtepomp zonder zonnepanelen of een batterij is ineens al een heel pak minder interessant. En qua investering kijken we naar een bedrag dat waanzinnig veel duurder is dan een gascondensatieketel. Mensen moeten dat geld ook hebben.
Daarbij de kubieke meters gas die een gascentrale verbruikt (want maak u geen illusies als de vraag naar elektriciteit op koude dagen stijgt dan zullen het vooral gascentrales zijn die zullen moeten bijspringen in de huidige energiemix) op een uur tijd kan je heel wat gezinnen een hele poos van een warm huis voorzien.

Kan het dus beter? Jazeker!
Is dat voor iedereen weggelegd? Vast en zeker niet.
Die conclusie van zonder zonnepanelen of een batterij is nonsens hé. Mijn zonnepanelen helpen geen sikkepit in het beheersbaar maken of houden van de warmtepomp.

De belangrijkste stap in de bepaling of een warmtepomp interessant is, heeft enkel en alleen te maken met :

1) isolatie
2) kostprijsverhoging fossiele brandstoffen

Zonder 1 is het geen piste. Met 1 alleen kan het interessant worden. Met 1 en 2 is het de voorlopige toekomst.

De eerste stap blijft het warmteverlies naar beneden krijgen, de bouwschil aanpakken. Een ommezwaai maken van 180° in onze manier van renoveren en verbouwen. Dat zal pijn doen, omdat er veel esthetisch mooie zaken zullen afgebroken moeten worden. We zijn al 40 jaar verkeerd bezig met veranda's aanbouwen, vloeren op andere vloeren plakken, valse plafonds steken, crepi over oude gevelsteen smeren zonder iets van isolatie.

De eerste stap blijft het warmteverlies naar beneden krijgen, de bouwschil aanpakken. Een ommezwaai maken van 180° in onze manier van renoveren en verbouwen. Dat zal pijn doen, omdat er veel esthetisch mooie zaken zullen afgebroken moeten worden. We zijn al 40 jaar verkeerd bezig met veranda's aanbouwen, vloeren op andere vloeren plakken, valse plafonds steken, crepi over oude gevelsteen smeren zonder iets van isolatie.
Ik ben hier echt mee eens! Al ben ik dan wel de (naïve?) mening toegedaan dat hier veel meer rol van de overheid in zit (en had moeten zitten). Al was het maar veel meer inzetten op informeren hierrond. Er zijn genoeg instanties die zich inzetten voor informeren rond energetisch renoveren etc. Die komen dan zelfs aan huis een volledig advies op maat geven. Toch lag de nadruk bij veel renovaties de laatste jaren vooral op dat esthetische. Nu gaat de ommezwaai er natuurlijk wel komen, zowel naar het warmteverlies naar beneden krijgen, als naar het 'bescheidener' wonen qua grond- en woonoppervlakte, vermoed ik.

Ik ben hier echt mee eens! Al ben ik dan wel de (naïve?) mening toegedaan dat hier veel meer rol van de overheid in zit (en had moeten zitten). Al was het maar veel meer inzetten op informeren hierrond. Er zijn genoeg instanties die zich inzetten voor informeren rond energetisch renoveren etc. Die komen dan zelfs aan huis een volledig advies op maat geven. Toch lag de nadruk bij veel renovaties de laatste jaren vooral op dat esthetische. Nu gaat de ommezwaai er natuurlijk wel komen, zowel naar het warmteverlies naar beneden krijgen, als naar het 'bescheidener' wonen qua grond- en woonoppervlakte, vermoed ik.
Ik zie niet in hoe dat informeren beter had gewerkt. Incentiveren is zeer belangrijk in alles dat we doen.

Probleem is en was dat isolatie een lange termijn strategie is en een bepaald cutoff point heeft bij het huidige materiaal. Een strategie die men niet direct ziet en waar dus ook zo goed als geen instant gratificatie aan is. Zeker niet bij lage prijzen.

Er zijn nu eenmaal niet veel mensen die eventjes de waarde van een keuken of 2 gaan spenderen aan iets waar ze dan op maandbasis 15€ mee gaan besparen. Deze hoge prijzen die je hebt gezien (en de onzekerheid over de toekomst), veranderen die status quo volledig. Maar desondanks gaan er toch mensen zijn die er toch geen aandacht aan gaan besteden, ook al zouden ze de middelen hebben.

Indien de overheid had vermeld 15 -20 jaar geleden (of desnoods 5-10 jaar) dat men in de volgende decennia de heffingen hierop stelselmatig gaat doen verhogen om mensen daar meer op te incentiveren. Dan was dat mogelijk al beter geweest.

Maar bon, dat verwacht een lange termijnsvisie. En ik acht de kans op lange termijnsvisies die de bevolking vrijwillig pijn doen gewoon onbestaande, hell men heeft het al meerdere decennia nagelaten om gewoon de KI te actualiseren. De Haene heeft het ooit mooi gezegd. We pakken de problemen aan als ze zich stellen.
Dus zolang er geen echt probleem is, is het business as usual.

Ik zie niet in hoe dat informeren beter had gewerkt. Incentiveren is zeer belangrijk in alles dat we doen.

Probleem is en was dat isolatie een lange termijn strategie is en een bepaald cutoff point heeft bij het huidige materiaal. Een strategie die men niet direct ziet en waar dus ook zo goed als geen instant gratificatie aan is. Zeker niet bij lage prijzen.

Er zijn nu eenmaal niet veel mensen die eventjes de waarde van een keuken of 2 gaan spenderen aan iets waar ze dan op maandbasis 15€ mee gaan besparen. Deze hoge prijzen die je hebt gezien (en de onzekerheid over de toekomst), veranderen die status quo volledig. Maar desondanks gaan er toch mensen zijn die er toch geen aandacht aan gaan besteden, ook al zouden ze de middelen hebben.

Indien de overheid had vermeld 15 -20 jaar geleden (of desnoods 5-10 jaar) dat men in de volgende decennia de heffingen hierop stelselmatig gaat doen verhogen om mensen daar meer op te incentiveren. Dan was dat mogelijk al beter geweest.

Maar bon, dat verwacht een lange termijnsvisie. En ik acht de kans op lange termijnsvisies die de bevolking vrijwillig pijn doen gewoon onbestaande, hell men heeft het al meerdere decennia nagelaten om gewoon de KI te actualiseren. De Haene heeft het ooit mooi gezegd. We pakken de problemen aan als ze zich stellen.
Dus zolang er geen echt probleem is, is het business as usual.
Net daar durf ik de hoop te hebben dat het wel anders kan. Dat KI is in mijn ogen dan ook een volledig andere discussie, dat is mensen dan pijn doen met een belasting die ze nu al met veel tegenzin betalen. Investeren in isolatie, een visie op duurzaamheid, milieu, klimaat, is toch helemaal anders. Mensen zijn daar toch meer in mee?! In (buur)landen staan ze daar ook al verder mee. Het is toch triest dat België daar zo in achterloopt sowieso. En akkoord, in louter informeren zit daar dan niet de oplossing. Maar in beleid voeren wel en daar blijven ze achter tot het kot helemaal in brand staat. En De Haene was in mijn ogen ook iemand die toch al vooruit liep op de problemen, hij kon het dan wel zo uitleggen, zijn beleid en visie getuigden toch óók van net meer anticipatie.

edit: ik zit er hier nu ook wel niet per se op te wachten om in discussie te gaan met een forumlid met zo veel kennis ter zake. ;-) Dus vergeef mij mijn naïviteit. Ik zit hier in een poel van eenzaamheid op het werk. Het is dit en Wordle ;)

Wat doen de mensen die in de zomer naar een vast contract zijn overgeschakeld? Hier in augustus optifix aan 26c/kWh genomen. Terug veranderen?

Zowel in November als in December vollepot mogen betalen bij Engie. Eens bellen als ik ze aan de lijn krijg… Geen steun gekregen zoals beloofd.
Als Engie niet doorkrijgt dat jij er recht op hebt, mag je op je kin kloppen. Dan ga je dit volgend jaar moeten aanvragen bij de overheid.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan