De energiethread

Hoe gaat je energie leverancier die korting geven aan je, heb nu men voorschotfactuur gekregen voor de maand november maar moet nog altijd even veel betalen.

Net het debat Jeremie Van Eeckhout vs Bart De Wever in de tafel van vier gezien.

Ja een goeie beurt maakt onze Jeremie toch niet. Waarom we in een crisis zitten? Je hoeft hier verder te kijken.
5 man aan de tafel, 4 man lijnrecht tegen hem en 2 man die constante weerleggen wat hij zegt. Heeft letterlijk geen enkel correct of valide argument of uitleg gegeven.

Uitslag van de CRM voor 2026/2027 is gepubliceerd.
Totaal gecontracteerd vermogen: 0 MW.

Reden: CRM gaat uit van verlenging van twee kernreactoren. En dat bepaalde productieeenheden die nog geen formele sluiting hebben aangekondigd, gewoon zullen blijven produceren. En neemt de uitslag van de vorige veiling mee (waar wel capaciteit gecontracteerd werd).

Ik heb het veilingrapport nog niet gelezen maar geen van de grote spelers heeft een project ingediend. En de kleine projecten die zijn ingediend zouden veel te duur zijn geweest.
Je zou bijna denken dat een retroactieve overwinstbelasting (in enkele gevallen dan nog eens geheven op fictieve winsten) de investeringslust van leveranciers negatief zou kunnen hebben beinvloed…

Ik voel me ook wat ongemakkelijk bij het positivisme van Creg/Elia. Geen capaciteit contracteren is echt uitgaan van een best-case scenario. Voor de verlenging van twee reactoren staan ze nog nergens…

Jaarafrekening ontvangen,

1784Kwh Elec
6500Kwh Gas

Nog enkele weken en er komen zonnepanelen te liggen, vermoedelijk dan ontvangen i.p.v. betalen

Binnen een paar weken verhuizen we naar ons huis. Hierdoor moeten we een contract voor gas aangaan Dit was niet nodig hier in het appartement.

Hebben we recht op de gaspremie in november/december? Ik vind dit niet expliciet terug online.

Binnen een paar weken verhuizen we naar ons huis. Hierdoor moeten we een contract voor gas aangaan Dit was niet nodig hier in het appartement.

Hebben we recht op de gaspremie in november/december? Ik vind dit niet expliciet terug online.
Je moet er al gedomicilieerd zijn...

Tussenstand elektriciteitsverbruik voor de volgende afrekening

Verbruik september 2021 - 613 Kwh (20.43 Lwh / dag)
Verbruik september 2022 - 628 Kwh (20.93 Lwh / dag)
+15 Kwh

Verbruik oktober 2021 - 630 Kwh (20.32 Kwh / dag)
Verbruik oktober 2022 - 483 Kwh (15.58 Kwh / dag)
-147 Kwh

Ik ben op de goede weg, maar er is nog werk aan de winkel

Kan iemand me zeggen of mijn redenering/berekening juist is.

Ik heb gisterenavond (12u geleden) zo'n energiemeter ingestoken op de koelkast in de kelder.

Ik lees nu na 12u in te steken af dat die 2u40 heeft zitten draaien (62Watt blijkbaar als die draait)
Dus die draaide +-20% van de tijd, wat volgens online bronnen redelijk normaal is?

Op die 2u40 verbruikte die 0,169kWh.
Dus op een hele dag dan slechts 0,34kWh?

Dat lijkt me nog relatief zuinig, niet ?
Ik had eerst 24u x (62/1000) gedaan en dan kwam ik op 1,5kWh per dag uit. Maar dat is dan als hij continu zou draaien?

Dus nu het zou dan +-125kWh per jaar (0,34 kWh x 365 dagen) zijn? Lijkt me goed mee te vallen voor een oude koelkast.
Ik ga het sowieso wel 24u laten meten en dan terug bekijken

1 maand voor einde contract 2021 VS 2022

01/12/2020 tot 31/10/2021
Gas: 11.177,69kWh
Stroom dag: 1014,46kWh
Stroom nacht: 1240,55kWh

01/12/2021 tot 31/10/2022
Gas: 6.705,80kWh (-40%)
Stroom dag: 978,15kWh (-3,6%)
Stroom nacht: 1178,71kWh (-5%)

En eigenlijk pas sinds september echt op het verbruik aan het letten want van september tot nu is stroom zelfs 20% lager dan vorig jaar (minder sluimerverbruik).
Echt belachelijk hoe nonchalant we met energie omgingen omdat het toch niks kostte

Terug
Bovenaan