Herman De Croo
Well-known member
Er is een reset geweest inderdaad. Vroeger had je A+ A++ A+++ en dat is nu allemaal herschaald naar E D C B
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Weet niet goed of dit hier echt thuishoort, maar soit: Ben eens aan het rondkijken voor nieuwe toestellen (i.k.v. verbouwing). Valt me toch op dat het voor bv. koelkasten erg moeilijk is om de meest energiezuinige modellen (van klasse A) terug te vinden.
Iemand enig idee waarom? Bv. door de wijziging van de energielabels?
Zoals @Sylverscythe en @Herman De Croo aangeven.
Je kan best eens narekenen wat hoeveel dat extra verbruik per jaar kost (bv. op Coolblue staat er vaak een inschatting bij van het jaarverbruik), je kan uit principe naar de meest energiezuinige klasse gaan maar financieel is 1 of 2 klasses minder vaak de beste keuze.

Ik heb een tellertje via HomeWizard en een Bosch GSN29UW3V diepvriezer. Het opgegeven jaarverbruik daarvan is volgens de fabrikant 214 kWh/jaar.
Ik heb nu op 24h de diepvriezer niet geopend, en ik kom aan een verbruik van 0.6kWh ofte 219kWh/jaar
Surprise surprise, het opgegeven jaarverbruik blijkt dus realistisch![]()
Ja.
Maar het effectieve verbruik is natuurlijk wel hoger, ik heb nu de diepvriezer niet geopend en niets (warm) toegevoegd, in een normaal huishouden doe je dat uiteraard wel.
Daarom beter een multiprise met aan/uit knop. En gewoon een gewente maken.Wat is eigenlijk het sluipverbruik van zo'n smart stekker zelf?
Uw vergelijking is net omgekeerde: je vraagt aan die weinig belastingen betalen om wat meer belastingen te betalenWaarom moet ik meer belastingen betalen dan gemiddeld ?
Kan er nu niemand eens naar maatregelen kijken zonder na 3 seconden in een kramp te schieten met "maar maar maar in mijn geval x y z". Als je budget neutraal iets wil doen, is per definite de helft "gejost". Als je wil besparen, meer dan de helft.
De mensen snappen dat precies niet. Precies een kleuter klas met koeken...
Ik ben het nu ook terug aan het bijhouden, aan het opvolgen en bijsturen waar nodigIk begin mij vragen te stellen bij ons verbruik van vorig jaar.
Vorig jaar hadden we in September een gemiddeld verbruik van 12kWh per dag, vorige maand 6kWh per dag. Had een daling wel verwacht, maar dit. Echt wel zot hoe een mens echt niet omkijkt als het toch 'niets' kost. Misschien dat dit wel goed is om ons terug met 2 voeten op de grond te krijgen, hoe pijnlijk het momenteel ook is.

Dit is de situatie bij ons. OB, geen zonnepanelen, wel nog even een vast tarief.mijn voorschot bij gas/elektriciteitsleverancier is momenteel EUR 300
Wat is ongeveer de verhouding van gas/elektriciteit (gemiddeld gezien voor huis zonder zonnepanelen)? Zou het realistisch zijn dat gas 200 en elektriciteit 100 is?
38k gas..Dit is de situatie bij ons. OB, geen zonnepanelen, wel nog even een vast tarief.
Dit is geteld op volgend verbruik op jaarbasis:
Elektriciteit = 3.900 kWh
Gas = 38.000 kWh
Voorschot bij ons is € 302,15 voor gas + elektriciteit.
Elektriciteit = € 84,70 incl btw
Gas = € 200,52 incl btw
Totaal ex btw = € 285,22
Totaal btw-bedrag = € 16,93
Totaal incl btw = € 302,15

Hij weet waarvoor hij gaat werken.38k gas..![]()
da's momenteel als je een variabel contract afsluit een 9500 euro voor gas op jaarbasis en 2500 voor elektriciteit.![]()