De energiethread

Weet niet goed of dit hier echt thuishoort, maar soit: Ben eens aan het rondkijken voor nieuwe toestellen (i.k.v. verbouwing). Valt me toch op dat het voor bv. koelkasten erg moeilijk is om de meest energiezuinige modellen (van klasse A) terug te vinden.

Iemand enig idee waarom? Bv. door de wijziging van de energielabels?

Zoals @Sylverscythe en @Herman De Croo aangeven.

Je kan best eens narekenen wat hoeveel dat extra verbruik per jaar kost (bv. op Coolblue staat er vaak een inschatting bij van het jaarverbruik), je kan uit principe naar de meest energiezuinige klasse gaan maar financieel is 1 of 2 klasses minder vaak de beste keuze.

Ik heb een tellertje via HomeWizard en een Bosch GSN29UW3V diepvriezer. Het opgegeven jaarverbruik daarvan is volgens de fabrikant 214 kWh/jaar.

Ik heb nu op 24h de diepvriezer niet geopend, en ik kom aan een verbruik van 0.6kWh ofte 219kWh/jaar

Surprise surprise, het opgegeven jaarverbruik blijkt dus realistisch 🤘

Ik heb een tellertje via HomeWizard en een Bosch GSN29UW3V diepvriezer. Het opgegeven jaarverbruik daarvan is volgens de fabrikant 214 kWh/jaar.

Ik heb nu op 24h de diepvriezer niet geopend, en ik kom aan een verbruik van 0.6kWh ofte 219kWh/jaar

Surprise surprise, het opgegeven jaarverbruik blijkt dus realistisch 🤘

Een relatief kleine afwijking (+- 2.5%?) dus. Hoe exact meet die teller? Is dat deze?

Ja.
Maar het effectieve verbruik is natuurlijk wel hoger, ik heb nu de diepvriezer niet geopend en niets (warm) toegevoegd, in een normaal huishouden doe je dat uiteraard wel.

Ik ben ook bezig met sluipverbruik te meten via een smart stekker. In meerdere artikels spreken ze van laders uit het stopcontact halen of toestellen die je lang niet gebruikt, maar tegenwoordig is veel standby dichtbij de 0 watt. Een oude DVD speler of radio uit het contact halen waar je jaren al niet meer naar kijkt blijft uiteraard een goed idee.

Iets lastiger is bij mij de receiver en de decoder, die slurpen ook nog wat. Maar ik zal eens zien of de eco/sluimerstand het nog naar beneden kan halen.

De grote huishoudtoestellen zitten bij nog in het gemiddelde (tussen 5 en 10 jaar oud). Een besparingstip is idd een oud toestel vervangen door een zuiniger maar de koelkast van 230 naar 100 kwh is theoretisch 50%, de aankoopkost telt ook mee. Voor toestellen die 500 kwh verbruiken kan ik het nog snappen, stokoude vriezers met ijs achteraan zou ik ook niet lang aanhouden.

Ik gebruik de stekker voorlopig om verbruik te meten, daarna trek ik hem uit. Een multiprise is idd een optie maar bij mij thuis heb ik uiteindelijk geen speciale verbruikers ontdekt die het aan/uit drukken de moeite waard maken.

Een slimme stekker die aan/uitschakelt gebruiken om te besparen moet je goed bekijken, zo'n ding kost 20-30 euro. Voor een "vergeten" lader in het contact ga je er nooit uit halen.

Ondertussen gaat de decoder (Proximus v5) richting 0W in deep sleep, dus ik zal die ook in de prise laten. In standby verbruikt die 5W, als het aan staat 9W dus het valt nog mee. Nieuwe Telenet digicorders en Proximus boxen op Android zijn nog zuiniger maar verbruik schommelt nog altijd tussen 0 en 10W afhankelijk van wat er draait.

Ik gebruik voor de tv, chromecast, digicorder een stekkerdoos met master switch. Kost 5 euro in de hubo. Aan 1 euro per kwh moet dat 1W verbruiken 22h per dag om rendabel te zijn. Relatieve no brainer. Gewoon s avonds op knopje duwen.

Idem met de home office. Laptop, 2 schermen, printer. Zelfs in stand-by is dat 10-20W. Soms gaat dat scherm zelfs niet in standby en zit dat een hele nacht 100 200 300 W te trekken. Toch rap paar 100kwh per jaar.

Waarom moet ik meer belastingen betalen dan gemiddeld ?

Kan er nu niemand eens naar maatregelen kijken zonder na 3 seconden in een kramp te schieten met "maar maar maar in mijn geval x y z". Als je budget neutraal iets wil doen, is per definite de helft "gejost". Als je wil besparen, meer dan de helft.

De mensen snappen dat precies niet. Precies een kleuter klas met koeken...
Uw vergelijking is net omgekeerde: je vraagt aan die weinig belastingen betalen om wat meer belastingen te betalen

Maar ik zou dus letterlijk in de kou en donker moeten gaan zitten omdat dogmatische groenen zich afhankelijk hebben gemaakt van Russisch gas en kerncentrale's toe willen? Terwijl mijn elektriciteitsverbruik op jaarbasis al negatief is en mijn gasverbruik ook al heel laag tov gemiddelde

Ik begin mij vragen te stellen bij ons verbruik van vorig jaar.
Vorig jaar hadden we in September een gemiddeld verbruik van 12kWh per dag, vorige maand 6kWh per dag. Had een daling wel verwacht, maar dit. Echt wel zot hoe een mens echt niet omkijkt als het toch 'niets' kost. Misschien dat dit wel goed is om ons terug met 2 voeten op de grond te krijgen, hoe pijnlijk het momenteel ook is.

Ik begin mij vragen te stellen bij ons verbruik van vorig jaar.
Vorig jaar hadden we in September een gemiddeld verbruik van 12kWh per dag, vorige maand 6kWh per dag. Had een daling wel verwacht, maar dit. Echt wel zot hoe een mens echt niet omkijkt als het toch 'niets' kost. Misschien dat dit wel goed is om ons terug met 2 voeten op de grond te krijgen, hoe pijnlijk het momenteel ook is.
Ik ben het nu ook terug aan het bijhouden, aan het opvolgen en bijsturen waar nodig
Ons stroom verbruik zit momenteel bijna 30% lager dan vorig jaar zelfde periode :crazy:

Gas/verwarming is toen aangegaan op 11/10/2021 dus elke dag ik het daar langer kan rekken is ook meegenomen (vandaag nog 23° binnen dus zou moeten lukken)

mijn voorschot bij gas/elektriciteitsleverancier is momenteel EUR 300
Wat is ongeveer de verhouding van gas/elektriciteit (gemiddeld gezien voor huis zonder zonnepanelen)? Zou het realistisch zijn dat gas 200 en elektriciteit 100 is?

mijn voorschot bij gas/elektriciteitsleverancier is momenteel EUR 300
Wat is ongeveer de verhouding van gas/elektriciteit (gemiddeld gezien voor huis zonder zonnepanelen)? Zou het realistisch zijn dat gas 200 en elektriciteit 100 is?
Dit is de situatie bij ons. OB, geen zonnepanelen, wel nog even een vast tarief.
Dit is geteld op volgend verbruik op jaarbasis:
Elektriciteit = 3.900 kWh
Gas = 38.000 kWh

Voorschot bij ons is € 302,15 voor gas + elektriciteit.

Elektriciteit = € 84,70 incl btw
Gas = € 200,52 incl btw

Totaal ex btw = € 285,22
Totaal btw-bedrag = € 16,93

Totaal incl btw = € 302,15

Dit is de situatie bij ons. OB, geen zonnepanelen, wel nog even een vast tarief.
Dit is geteld op volgend verbruik op jaarbasis:
Elektriciteit = 3.900 kWh
Gas = 38.000 kWh

Voorschot bij ons is € 302,15 voor gas + elektriciteit.

Elektriciteit = € 84,70 incl btw
Gas = € 200,52 incl btw

Totaal ex btw = € 285,22
Totaal btw-bedrag = € 16,93

Totaal incl btw = € 302,15
38k gas.. :wtf:

da's momenteel als je een variabel contract afsluit een 9500 euro voor gas op jaarbasis en 2500 voor elektriciteit. :unsure:

Terug
Bovenaan