De energiethread

Hier in het VK krijgen we dit:

The Government is offering extra help for households struggling with rising energy bills and, last week, announced the Energy Price Guarantee. This caps the average household energy bill at £2,500 for two years.
We’ll be in touch shortly to let you know more about the Energy Price Guarantee and how it affects you.​
Your household is also set to benefit from the Energy Bills Support Scheme (EBSS), which starts in October 2022.​
What is the Energy Bills Support Scheme (EBSS)?​
The EBSS means that all UK households will receive £400 towards their electricity bills. You’ll see this as a monthly discount on your energy.
You’ll receive your £400 in six monthly payments:​

Dat klinkt mooi, maar wat is een gemiddeld verbruik? € 3000 voor een jaarlijks verbruik klinkt mooi, maar hoeveel kWh elektriciteit en kWh gas is dat?

Straf dat dit van een nieuwe conservatieve, wannabe-Thatcher premier komt.

Iemand betaalt de rekening hoor. In de UK hebben ze al langer een prijsplafond. De facto werden leveranciers verplicht om met verlies te verkopen. Resultaat: een hele rits leveranciers zijn failliet gegaan.

De klanten van de kleinere leveranciers werden verdeeld over de grote spelers. Maar bij het failliet van Bulb (te vergelijken met een Lampiris in België) kon de overheid de hete aardappel naar niemand doorschuiven zonder dat die partij ook in financiele moeilijkheden zou geraken. Dus opereert Bulb nu onder staatstoezicht en met openbare middelen. Verwachte kost tegen volgende lente: 4 miljard pond. Voor de belastingbetaler.

Verplichten ze leveranciers om tegen verlies te verkopen riskeren ze een domino-effect van omvallende leveranciers.
Compenseren ze de verliezen voor leveranciers dan zal dit miljarden belastinggeld vergen.

Iemand betaalt de rekening hoor. In de UK hebben ze al langer een prijsplafond. De facto werden leveranciers verplicht om met verlies te verkopen. Resultaat: een hele rits leveranciers zijn failliet gegaan.

De klanten van de kleinere leveranciers werden verdeeld over de grote spelers. Maar bij het failliet van Bulb (te vergelijken met een Lampiris in België) kon de overheid de hete aardappel naar niemand doorschuiven zonder dat die partij ook in financiele moeilijkheden zou geraken. Dus opereert Bulb nu onder staatstoezicht en met openbare middelen. Verwachte kost tegen volgende lente: 4 miljard pond. Voor de belastingbetaler.

Verplichten ze leveranciers om tegen verlies te verkopen riskeren ze een domino-effect van omvallende leveranciers.
Compenseren ze de verliezen voor leveranciers dan zal dit miljarden belastinggeld vergen.
Gratis bestaat nu eenmaal niet. Iemand draait ervoor op.

Ze hebben 1 geluk, of pech, het is maar hoe je het bekijkt. Ze zitten niet in Europa, dus geen europese schoothond die bepaalt dat uw overheidsbegroting in orde moet zijn. Maar voor een oer kapitalistisch systeem is dit wel enorm raar... en ik dacht niet dat hun nationale schuld om te zeggen laag is of was... het is misschien niet op Belgisch niveau, maar zo veel verder achterop zal het ook niet staan... (toch zeker top 20 zou ik denken, als het niet top 10 is).

Al zou ik wel denken dat het een pak meer kost dan 4 miljard. Dit komt quasi overeen met uw volledige bevolking het sociaal energie te geven... wij zitten al te puffen als we een groep van 1 miljoen gezinnen dit moeten geven... zwijg stil als dat de volledige bevolking wordt.

Voor Uniper, VNG en Gazprom Germania zou het gaan over een complete nationalisatie.

Onverwacht, want ze hebben al een gigantische reddingsboei gekregen via de gasbeschaffungsumlage (de befaamde 500 euro per gezin per jaar extra op de factuur). Hiermee wordt in principe 90% van het verlies van de importeurs gedekt wat veroorzaakt wordt door de verminderde Russische flow.

Voor Uniper, VNG en Gazprom Germania zou het gaan over een complete nationalisatie.

Onverwacht, want ze hebben al een gigantische reddingsboei gekregen via de gasbeschaffungsumlage (de befaamde 500 euro per gezin per jaar extra op de factuur). Hiermee wordt in principe 90% van het verlies van de importeurs gedekt wat veroorzaakt wordt door de verminderde Russische flow.
Dat is dan wel een serieuze ingreep... waarbij ik mij vragen stel bij het conformisme aan de Europese regels. Want nationaliseren in een liberalistische Europese unie is toch een raar ding.

Daarnaast zit je ook nog eens met de regels over staatssteun wat dit toch allemaal niet evident maakt. Om dan nog maar te zwijgen over de kost voor de duitse belastingsbetaler... goedkoop kan dat niet zijn.

Al zie ik niet echt in waarmee dit eigenlijk helpt. Welke problemen zou duitsland kunnen krijgen indien die 3 bedrijven failliet gaan ? Uiteindelijk verkopen die toch ook gewoon de prijzen van de importeurs voor energie door aan de bevolking. Allez zo versta ik toch het principe van die stijgende prijzen. Als ze dat niet kunnen dan leveren ze toch gewoon niet en betalen ze liever die boete voor het contract te verbreken...

Hier in het VK krijgen we dit:

The Government is offering extra help for households struggling with rising energy bills and, last week, announced the Energy Price Guarantee. This caps the average household energy bill at £2,500 for two years.
We’ll be in touch shortly to let you know more about the Energy Price Guarantee and how it affects you.​
Your household is also set to benefit from the Energy Bills Support Scheme (EBSS), which starts in October 2022.​
What is the Energy Bills Support Scheme (EBSS)?​
The EBSS means that all UK households will receive £400 towards their electricity bills. You’ll see this as a monthly discount on your energy.
You’ll receive your £400 in six monthly payments:​
Raar systeem zo'n prijscap. Wat is dan nog de incentive om te minderen?

Is zoals een "all you can eat buffet".
Daar zie je wat..

Raar systeem zo'n prijscap. Wat is dan nog de incentive om te minderen?

Is zoals een "all you can eat buffet".
Daar zie je wat..
Niet iedereen land wil zijn inwoners dwingen om verbruik ten koste van alles te minderen? Het zou in de eerste plaats ook niet zo evident mogen zijn om zoiets te vragen. Uiteindelijk is dit het gevolg van decennia slecht beleid en niet van een globaal tekort aan energie.
Ik vind dat we veel te veel de weg op gaan om verbruik te koppelen aan verspilling. Dat is misschien de essentie van een "groen" (what's in a name) beleid maar niet de essentie van het probleem dat zich nu stelt.

De VK zet blijkbaar in op

Increasing supply​

Learning from the mistakes of the past, the government is taking action to accelerate domestic energy supply, increase our energy resilience and achieve our ambition to make the UK an energy exporter by 2040:

• launch a new oil and gas licensing round as early as next week, expected to lead to over 100 new licences.
  • lift the moratorium on UK shale gas production - enabling developers to seek planning permission where there is local support, which could get gas flowing in as soon as 6 months
  • drive forward the acceleration of new sources of energy supply from North Sea oil and gas to clean energy like nuclear, wind and solar
  • continue progressing up to 24GW of nuclear by 2050, with Great British Nuclear helping to set direction of getting new nuclear projects online in the UK
  • undertake fundamental reforms to the structure and regulation of energy marketthrough recommendations from a new review of the UK energy regulation
  • launch a review to ensure we are meeting our net zero 2050 target in an economically-efficient way, given the altered economic landscape; chaired by Chris Skidmore MP and reporting by the end of this year, it will ensure delivering the target is not placing undue burdens on businesses or consumers

Allemaal goed wel, niks tegen investeringen/visie maar het is nu wel crisis.

Hamster je niet in goede tijden, kan je enkel maar zaaien voor betere tijden, met lege buik als les.

Allemaal goed wel, niks tegen investeringen/visie maar het is nu wel crisis
En bij het VK gooien ze dan ook met de miljarden om die factuur omlaag te duwen. Aangezien men iedereen daar van een cap voorziet van 2700pond EN een premie van 400pond of zo geeft. Dit voor de gemiddelde VK'er. Terwijl men bij ons spreekt over een gemiddelde prijs van 9000€, uitgezonderd de sociaal tarieven die grofweg in de richting komen van die 2700 pondop jaarbasis,en de verlaging van de BTW en de tegemoetkoming.

Maar het is nu ook niet alsof wij ergens nog een spaarvarken hebben dat we kunnen kraken en aan onze bevolking geven.

En als ik dan moet kiezen, dan heb ik liever :

1) geen uitdeelpolitiek, hoe hard dat ook mag klinken.
2) inzetten op visie en investeringen zodanig dat die prijzen omlaag gaan MAAR belangrijker dat we in de toekomst zelf vat hebben op die prijzen en ze dus kunnen doen dalen.

Dit komt eigenlijk zo een beetje overeen met de aloude wijsheid van:

Als iemand je een vis toewerpt, heb je voor één dag te eten. Als je zelf kunt vissen heb je elke dag iets op tafel. En als je over meerdere hengels beschikt kun je kiezen wanneer je welke hengel inzet.

Lijkt mij dat onze regering ons nu een visje heeft toegeworpen. Ik had liever gehad dat ze dat geld in meerdere hengels had gestoken... Dat gaat voor iedereen het meeste en meest duurzame voordeel geven.

Allemaal goed wel, niks tegen investeringen/visie maar het is nu wel crisis.

Hamster je niet in goede tijden, kan je enkel maar zaaien voor betere tijden, met lege buik als les.
Daar ben ik cynisch in.
Zoals het er nu uit ziet, en naar de verwezenlijkingen in het verleden, lijkt het me dat we gaan hamsteren en binnen 10 jaar zal blijken dat er niets gezaaid is geweest.
Eerder Europese lotto spelen en surfen op technologische verwezenlijkingen die door dit klimaat rendabel worden.

//rant
Jamaaar dan kunnen we de kerstverlichting dit jaar niet opzetten en is kerst weeral om zeep.
En ik zou graag weer wat bestellen bol.cn

Ik ben eigenlijk wel uiterst nieuwsgierig naar de kerstverlichting dit jaar. Persoonlijk ga ik niks zetten misschien op uitzondering van een summier versierde kerstboom. (Lig nog in onderhandeling met de vrouw des huizes, t lijkt trouwens een nederlaag te worden). Het is mij niet direct te doen om het verbruik, al kan dat in aantallen wel tellen, maar het begrip van urgency van het probleem.

Zelf ook voorstander voor optie 2 maar ik ben ook wat vooringenomen in "eigen acties hebben gevolgen" en heb dan nog het geluk gehad dat redelijk succesvol zelf uit te voeren.

Voor de brede samenleving zal een combinatie van de opties nodig zijn. Maar dat mag van mij ook het gevolg hebben dat niet iedereen in de toekomstvisie nog zelf eigenaar kan zijn. (Wat ze nu al beperkt aan het doen zijn met EPC verplichting als daar ook gevolgen aan gehangen worden)

Daar ben ik cynisch in.
Zoals het er nu uit ziet, en naar de verwezenlijkingen in het verleden, lijkt het me dat we gaan hamsteren en binnen 10 jaar zal blijken dat er niets gezaaid is geweest.
Eerder Europese lotto spelen en surfen op technologische verwezenlijkingen die door dit klimaat rendabel worden.
Zo werkt het meestal bij slecht bestuur.

Mij lijkt het dat ons land een existentiële uitdaging gaat hebben in de nabije toekomst. Dat is de eerste stap om het systeem is te herbekijken, daarna kan er terug vooruit gekeken worden.

Je kan in het bedrijfsleven toch ook geen visie uitstippelen/uitvoeren als de financiering niet in orde geraakt.

Met een beetje geluk lost technologie het maatschappelijk probleem op of zijn delen van de populatie creatief genoeg met de huidige technologie om het probleem een paar jaar te verdoezelen.
Het milieu is onze timer.

Dat is dan wel een serieuze ingreep... waarbij ik mij vragen stel bij het conformisme aan de Europese regels. Want nationaliseren in een liberalistische Europese unie is toch een raar ding.

Daarnaast zit je ook nog eens met de regels over staatssteun wat dit toch allemaal niet evident maakt. Om dan nog maar te zwijgen over de kost voor de duitse belastingsbetaler... goedkoop kan dat niet zijn.

Al zie ik niet echt in waarmee dit eigenlijk helpt. Welke problemen zou duitsland kunnen krijgen indien die 3 bedrijven failliet gaan ? Uiteindelijk verkopen die toch ook gewoon de prijzen van de importeurs voor energie door aan de bevolking. Allez zo versta ik toch het principe van die stijgende prijzen. Als ze dat niet kunnen dan leveren ze toch gewoon niet en betalen ze liever die boete voor het contract te verbreken...

Dat soort gesprekken vindt plaats op een heel ander niveau. Reken maar dat Europa gewoon mee aan tafel zit.

Over het waarom: Uniper zal niet meer aan extra garanties kunnen komen op de reguliere kapitaalmarkt. Dus moet de overheid die voorzien. Maar als de overheid vreest dat problemen met Uniper een domino-effect zouden kunnen hebben, moeten ze in de praktijk dus een quasi blanco cheque uitschrijven. En in dat geval zullen ze liever zelf de controle overnemen en dan de blanco cheque uitschrijven.
Over dat domino-effect: je moet Uniper eigenlijk zien als een verdeler van Russisch gas. Als Uniper onderuit gaat creëert dat gaten in de portfolio van quasi iedereen in de markt. Sommige van de

Laatste nieuws is dat de de Duitse overheid het morgen zou bekendmaken. Bedragen van 30 miljard euro doen de ronde (groot deel ervan zijn eerdere staatsgaranties). Ik vermoed een systeem zoals toen België Dexia overnam: die 30 miljard zijn geen gegarandeerde kost voor de overheid, maar wel een mogelijk risico voor de overheid. Als ze Uniper volledig overnemen zal hun exposure wel een pak groter worden dan de garanties die ze gegeven hebben/nu overnemen.

Terug
Bovenaan