De energiethread

En om nog even terug te komen op gas VS pelletkachel, het vuur van een pelletkachel vind ik stukken gezelliger dan van een gaskachel. Alsook zijn pellets hernieuwbare energie (toch zeker die van bv ecopower)
Pellets en hout verbranden "hernieuwbare energie" noemen (waarmee je eigenlijk wil doen uitschijnen dat het ecologisch verantwoord is) is je reinste onzin. In dat opzicht is aardgas ook hernieuwbaar. Als ik nu wat cadavers in de grond steek heb ik binnen X jaar terug aardgas. Of gewoon een grote zuignap boven een stort is blijkbaar genoeg voor ettelijke tonnen per uur (https://www.standaard.be/cnt/dmf20220810_94907822).
Bomen groeien en kappen en in de fik steken voor warmte is niet "hernieuwbaar" (voor iedereen). Da's gewoon kortzichtig. Zie bvb https://www.mo.be/nieuws/houtpellets-hernieuwbaar-maar-niet-klimaatneutraal
Laat staan dat jouw pellets van "nieuwe" bomen komen. Laat staan dat die uit Europa komen. Al de Ecopower marketing ten spijt.
/rant

Ik ben van plan mij een paar runderen in de living te zetten. Dieren geven best veel warmte af en ze zijn gezellig om tegen te liggen in het hooi.
We hebben hier wat schapen rondlopen, die kunnen we ook altijd uit hun kot binnen steken moesten de dikke truien niet meer voldoen.

Dus pellets, een gas ketel en een infrarood ding. Nog een stookolie tank ook ? En een warmtepomp. Bingo !!!
Howly sh*t ja, het is écht wel te ongelofelijk zot om een gasketel te hebben en een pelletkachel in de living!! Wowow en dan nog een elektrisch vuurtje in de badkamer. Maakt da mee!!!1

Ik vind het wat populistisch van politici om nu te zeggen dat die bedrijven teveel winsten hebben. Als we regels tegen zo’n winstmarges willen dan moeten we op voorhand zo’n belastingen afspreken. Niet willekeurig gaan belasten op basis van hoe sympathiek we een bedrijf of sector op een bepaald moment vinden of op basis van wat de tijdelijke perceptie van een aanvaardbare winstmarge is bij het publiek voor een specifieke sector.

Op voorhand vastgelegde afspraken zijn idd prefereerbaar, maar daar is het uiteraard te laat voor nu (& de fors stijgende armoede-indicatoren alom in ogenschouw nemend, valt er best iets te zeggen voor het hoognodige bijsturen van de aberraties/perversies van een totaal uit de hand lopende ongebreidelde vrije markt).

Betreffende jouw "specifieke sectoren":
Persoonlijk vind ik dat basale benodigdheden zoals energie, water, openbaar vervoer... sowieso nooit geprivatiseerd (hadden) mogen worden, net om te vermijden dat je als overheid (quasi) machteloos aan de zijlijn moet toekijken hoe je burgers als weerloze & kansloze speelballen uitgeknepen kunnen worden (plafondloos daarenboven) door nationale grenzen overstijgende mastodonten.

Op voorhand vastgelegde afspraken zijn idd prefereerbaar, maar daar is het uiteraard te laat voor nu (& de fors stijgende armoede-indicatoren alom in ogenschouw nemend, valt er best iets te zeggen voor het hoognodige bijsturen van de aberraties/perversies van een totaal uit de hand lopende ongebreidelde vrije markt).

Betreffende jouw "specifieke sectoren":
Persoonlijk vind ik dat basale benodigdheden zoals energie, water, openbaar vervoer... sowieso nooit geprivatiseerd (hadden) mogen worden, net om te vermijden dat je als overheid (quasi) machteloos aan de zijlijn moet toekijken hoe je burgers als weerloze & kansloze speelballen uitgeknepen kunnen worden (plafondloos daarenboven) door nationale grenzen overstijgende mastodonten.
Wat nu gebeurt is geen abberatie van de markt, de energiebedrijven zijn net zowel de speelbal van internationale energieprijzen, energiebedrijven die hernieuwbare energiebronnen gebruiken of kernenergie doen daar nu hun voordeel mee. Het is niet alsof die bedrijven dat nu zo wat kunnen dicteren, de prijzen stijgen, en ze zullen ook wel weer dalen en dan gaan alle energiebedrijven willen of niet mee moeten naar beneden.

Het idee dat we dat van grote bedrijven minder zouden moeten aanvaarden dan van kleine is vrij algemeen maar ook een simplistische voorstelling van de realiteit. Een energieproducent met tien windmolens profiteert nu evenveel mee van de energieprijzen dan een bedrijf met 10.000 windmolens. Bedrijven zijn bovendien ook juridische ficties, die bestaan niet echt, wat belangrijk is aandeelhouderschap. Waarom zouden we een kleine investeerder die 50.000 euro heeft geïnvesteerd in Engie zijn winst niet gunnen maar een schatrijke industrieel die 10 miljoen heeft geïnvesteerd in een klein sympathiek bedrijfje dat 10 windmolens uitbaat wel?

Moest het echt zijn dat we nu meer betalen omdat Engie zo groot is dan moeten we daar iets aan doen maar de huidige crisis heeft daar weinig mee te maken. Dit is niet engie die met zijn spierballen rolt, het is de internationale markt en iedereen, toch zeker in Europa, maakt hetzelfde mee.

Er is maar 1 reden voor de huidige "overwinsten" van de energiebedrijven, shitty politiek tussen 20y geleden en nu.

Misschien moeten de heren en dames politiekers eens in eigen boezem kijken ipv Rusland style winsten gewoon af te pakken.

Dat is zoals in de voetbal een 5 - 0 veranderen nadien in een 0 - 5 omdat het je niet aanstaat...

Olaf Schulz is echt een ongeloofelijke clown.

Op 3 Augustus wil hij dat de Russen nog smeken achter hun gasturbine.
"Gazprom should say that it needs it," Scholz said.

9 dagen later is de toon al helemaal anders : 'Take it! It's there'! - Scholz

Nog 130 dagen tot het winter is!

Olaf Schulz is echt een ongeloofelijke clown.

Op 3 Augustus wil hij dat de Russen nog smeken achter hun gasturbine.
"Gazprom should say that it needs it," Scholz said.

9 dagen later is de toon al helemaal anders : 'Take it! It's there'! - Scholz

Nog 130 dagen tot het winter is!
Duitsland doet er inderdaad een serieuze schep bovenop :confused2:
Een extra heffing op gasgebruik voor de gezinnen:

https://www.hln.be/buitenland/duits...iddeld-500-euro-meer-moeten-betalen~afc67fc4/

https://www.hln.be/buitenland/duits...iddeld-500-euro-meer-moeten-betalen~afc67fc4/

Goebbels zijne quote uit Der Untergang is weer lekker actueel.

I feel no sympathy. I repeat, I feel no sympathy! The German people chose their fate. That may surprise some people. Don't fool yourself. We didn't force the German people. They gave us a mandate, and now their little throats are being cut!

Ik denk dat ze dit in België (gelukkig maar) er voorlopig niet gaan doorkrijgen. Er zitten te veel partijen in de huidige regering.
Ik ben wel benieuwd of de Groenen dit durven voor te leggen. :unsure: Ik zie die partij daartoe in staat.

Maar deze taks, is toch wel schokkend te noemen en Duitsland is toch nog altijd een buurland.

Ik denk dat ze dit in België (gelukkig maar) er voorlopig niet gaan doorkrijgen. Er zitten te veel partijen in de huidige regering.
Ik ben wel benieuwd of de Groenen dit durven voor te leggen. :unsure: Ik zie die partij daartoe in staat.

Maar deze taks, is toch wel schokkend te noemen en Duitsland is toch nog altijd een buurland.
Terwijl zowat alle Europese landen de energiefactuur voor hun bevolking proberen te drukken, voert Duitsland een bijkomende taks in van zo’n 500 euro per gezin. Het is de ultieme poging om het energieverbruik naar beneden te krijgen. En dat zou wel eens kunnen werken, oordelen experts, want uiteindelijk kijkt de consument maar naar één ding: z’n portefeuille.

https://www.hln.be/economie/kan-een...terugdringen-experts-denken-van-wel~a2969b65/

Vraag me vooral af. Een vlakke tax voor iedereen of boven een bepaald aantal kWh ?

Lekker dit

Waar waren de gehalveede facturen toen diezelfde bedrijven woekerwinsten maakten?
Het probleem is dat die woekerwinsten uitgekeerd zijn aan de aandeelhouders, de bobo's en best case hebben ze ook een bonus aan de werknemers uitbetaald (al betwijfel ik dit). Dus dat geld zit niet meer in de bedrijven zelf. En nu zitten diezelfde bedrijven in de dikke shit en hebben ze daar in Duitsland staatssteun nodig. En wie mag dit betalen? Natuurlijk alweer de gewone burger die daarvoor ook al mee betaald hebben voor bovenstaande woekerwinsten.

No offense: Je hebt 100% gelijk en ik ga er 100% mee akkoord. Maar bovenstaande is wel wat er gebeurd is en wat er nu gebeurt.
Bovenstaande is misschien wel wat kort door de bocht / de korte uitleg. Maar in feite komt het daar wel op neer.

(En laat je die bedrijven failliet gaan, dan stort de economie nog harder in elkaar)

----

Ik hoop dat deze crisis een wake-up call is voor de politiekers om een beetje aan lange termijn politiek te doen. Hadden ze dat gedaan, dan was deze taks van 500€ nu niet nodig geweest. Maar ja het is altijd hetzelfde liedje: Korte termijn politiek en zolang de eigen zakken maar gevuld geraken, dan is het allemaal 'goed'. "Is it all about the money."

Dit is dus gewoon weer de bankencrisis 'all over again'. Maar nu zijn het bepaalde bedrijven in de energiesector. Wat heeft men aldus geleerd van het verleden? NIETS.

Laatst bewerkt:
Terwijl zowat alle Europese landen de energiefactuur voor hun bevolking proberen te drukken, voert Duitsland een bijkomende taks in van zo’n 500 euro per gezin. Het is de ultieme poging om het energieverbruik naar beneden te krijgen. En dat zou wel eens kunnen werken, oordelen experts, want uiteindelijk kijkt de consument maar naar één ding: z’n portefeuille.

https://www.hln.be/economie/kan-een...terugdringen-experts-denken-van-wel~a2969b65/

Vraag me vooral af. Een vlakke tax voor iedereen of boven een bepaald aantal kWh ?

Dat ze er ineens 50000 van maken dan zijn we zeker dat we het niet meer kunnen betalen.
For f..k sake
Uit de titel:

gezinnen zullen gemiddeld 500 euro meer moeten betalen​

Uit de inleiding:
De Duitse overheid wil namelijk ruim 2 eurocent per kilowattuur gaan heffen
:unsure:

Op een gegeven moment stopt het voor veel gezinnen toch, omdat het echt niet meer te betalen is?
Ook diegenen die goed gefortuneerd zijn gaan het serieus voelen (grotere huizen = meer/grote ruimtes om warm te houden), maar die hebben wel meer reserves achter de hand.

Jupla, weer een piek voor de energieprijzen in ons land:
"De jaarprijs voor elektriciteit voor een gezin komt neer op 2.154 euro en voor gas is dat maar liefst 3.791 euro. Dat is een respectievelijke toename van 521 en 1.048 euro op een maand tijd. Dat blijkt uit de cijfers van de Vlaamse energieregulator VREG. Deze winter kan het nóg hoger, waarschuwen experts."
https://www.hln.be/geld/recordpiek-...eit-stijgt-naar-hoogste-niveau-ooit~a4ffe5f9/

Op een gegeven moment stopt het voor veel gezinnen toch, omdat het echt niet meer te betalen is?
De gemiddelde beyondgamer zal niet bankroet gaan. De rijksten onder ons hebben zonnepanelen op hun dak liggen. De meeste armeren onder ons (waaronder ikzelf), houden de prijzen in het oog en hebben wel geanticipeerd op de hogere prijzen. Allé ja, dat hoop ik toch.

Maar de lagere middenstand, zeker diegenen die nog huren ipv een eigen woonst hebben en net te veel verdienen om van het verhoogd sociaal tarief te kunnen genieten .. wil je dan niet bankroet gaan, dan moet je straks tijdens de winter de verwarming gewoon 'uitzetten', lichten uit, alles met de hand doen en mag je elke dag het hele jaar lang alleen nog maar boterhammekes met spijs eten, .. veel geluk aan die mensen.

Ik kan in deze uitzonderlijke tijden, begrijpen als straks iemand die amper 2000€ bruto verdient, doodleuk zijn ontslag indient, en gaat stempelen, omdat dit meer opbrengt. :unsure:

Terug
Bovenaan