Het exp
En om nog even terug te komen op gas VS pelletkachel, het vuur van een pelletkachel vind ik stukken gezelliger dan van een gaskachel. Alsook zijn pellets hernieuwbare energie (toch zeker die van bv ecopower)
Over dat explosiegebied, naast het feit dat propaan blijft hangen in de ruimte en aardgas naar boven trekt, is de LeL van propaan meer dan 2x lager, 2.1% tov. 5%. Lijkt mij toch wel een stuk gevaarlijker in de praktijk van een huishoudelijke situatie, waar het hier over gaat aangezien ik niet in een raffinaderij woon.Zolang een gas in druk kan verlagen bestaat er een kans dat dit kan dichtvriezen. Ik kan een gas van 2 bara ontspannen naar 1bara en nog altijd iets doen aanvriezen. Een vloeistof (onder druk) laten ontspannen gaat inderdaad een groter effect hebben omdat de verschildruk dan per defintie hoger is.
Je hebt inderdaad een punt dat de leidingen in huis op een gelijkaardige druk zitten als aardgas. Was nogal gefocust op de tank vandaar, maar een terechte opmerking. Punt blijft uiteindelijk toch hetzelfde. Mocht je een lek hebben heb ik liever propaan dan aardgas omdat het explosiegebied een pak kleiner is.
Ook mooi op de man gespeeld. Zelf insinueren dat ik mijzelf superieur zou voelen maar dan wel afkomen dat jij een certificaat hebt en ik niet. In dat geval heb ik ook wel wat certificaten hoor. Certificaat gastester, petroleum surveyor via IFIA, veiligheid in raffinage, B0-certificaat,… deze discussie heeft nul komma nul te maken met al dan niet aan gasketels werken maar alles met basis fysica. Dus tenzij je met geen enkel ander argument dan “ik werk aan ketels en jij niet” kan komen stopt mij part hier de discussie.
En om nog even terug te komen op gas VS pelletkachel, het vuur van een pelletkachel vind ik stukken gezelliger dan van een gaskachel. Alsook zijn pellets hernieuwbare energie (toch zeker die van bv ecopower)
. In dat geval heb ik ook wel wat certificaten hoor. Certificaat gastester, petroleum surveyor via IFIA, veiligheid in raffinage, B0-certificaat,… deze discussie heeft nul komma nul te maken met al dan niet aan gasketels werken maar alles met basis fysica. Dus tenzij je met geen enkel ander argument dan “ik werk aan ketels en jij niet” kan komen stopt mij part hier de discussie.